Overigens, nu we toch een beetje zijn afgedwaald: Hoe zit het eigenlijk met de claim in het boek "Elektrische treinen in Nederland" deel 2, dat materieel 46 in de laatste zomer van haar loopbaan nog meegereden zou hebben in intercitydiensten, met 140 km/u, terwijl datzelfde boek beweert dat de laatste controllerstand die deze snelheid mogelijk moest maken was afgesloten ivm matige rij-eigenschappen? (ja, dat zijn levensvragen.. )Broodje aap?Of werden de stellen dan gewoon door hun maximum heengetrokken door (een) hondekop(pen) in de stam?
Dus uitgaande van het dieselvermogen hadden beide 290 pk aan boord. De DE-1 voor 57 ton, de DE-2 voor 85 ton.Getallen komen uit het boek Blauwe Engelen en Rode duivels. Op die getallen zal ook wel wat aan te merken zijn, maar dat zie ik dan wel.
Dit is ook de reden dat de tweewagenstellen voorzien zijn van zwaardere motoren.
En werd de generator ook vergroot?
(het kan zijn dat ik een rekenfout gemaakt heb, maar ik kom voor de tractiemotoren uit op een maximum snelheid van 130Km/h)
Let op, ik ben geen deskundige, maar volgens wikipedia hebben de treinstellen een Bo'Bo' (DE-1) resp. Bo'2'Bo' (DE-2) dus beiden 4 motoren.
Je hebt het over tractiemotoren, en niet over dieselmotoren, hoop ik?
Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf, is er alleen mechanisch wat veranderd voor de renovatiestellen, namelijk het verwijderen van een poelie aan een zijde. Deze kon vervallen aangezien de mechanische compressror werd omgezet een hydro-versie.
Daarbij hebben de stellen DE-I toch echt 30 jaar lang met deze dieselmotoren rond gereden met uiteraard tussendoor de nodige revisies, en de NS-41 bezit deze nog steeds tot op de dag van vandaag, maar rijdt natuurlijk een stuk minder Km's vandaag de dag.mvg,Robin