Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Wieldiameter stroomlijnmaterieel  (gelezen 11266 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #45 Gepost op: 13 July 2010, 10:10:35 »
De DE-1 en DE-2 hadden (in ieder geval oorspronkelijk) dezelfde tractie-installatie.
De DE-1 had twee dieselgeneratoren. Elke dieselgenerator verzorgde de twee tractiemotoren van een draaistel.
De DE-2 had onder elke bak één dieselgenerator en die verzorgde de twee tractiemotoren van het kopdraaistel.
Het middendraaistel werd niet aangedreven.

Dus uitgaande van het dieselvermogen hadden beide 290 pk aan boord. De DE-1 voor 57 ton, de DE-2 voor 85 ton.
Getallen komen uit het boek Blauwe Engelen en Rode duivels. Op die getallen zal ook wel wat aan te merken zijn, maar dat zie ik dan wel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #46 Gepost op: 13 July 2010, 11:05:59 »
Overigens, nu we toch een beetje zijn afgedwaald: Hoe zit het eigenlijk met de claim in het boek "Elektrische treinen in Nederland" deel 2, dat materieel 46 in de laatste zomer van haar loopbaan nog meegereden zou hebben in intercitydiensten, met 140 km/u, terwijl datzelfde boek beweert dat de laatste controllerstand die deze snelheid mogelijk moest maken was afgesloten ivm matige rij-eigenschappen?

 ??? (ja, dat zijn levensvragen..  ;D)

Broodje aap?
Of werden de stellen dan gewoon door hun maximum heengetrokken door (een) hondekop(pen) in de stam?

Volgens mij moet dat best mogelijk zijn geweest. De plan V stellen hebben ook een rijstand die afgesloten is. Deze is voor de plan V stellen op de lijn Emmen - Zwolle weer in gebruik gesteld. Als een Emmer-V nu met een gewone V rijdt kan de gewone V ook deze stand gebruiken, als de machinist deze in de emmer-V schakelt. Omgekeerd zal de gewone V de Emmer-V beperken.
Dat zal toen ook wel het geval zijn geweest.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #47 Gepost op: 13 July 2010, 14:59:43 »
Dus uitgaande van het dieselvermogen hadden beide 290 pk aan boord. De DE-1 voor 57 ton, de DE-2 voor 85 ton.
Getallen komen uit het boek Blauwe Engelen en Rode duivels. Op die getallen zal ook wel wat aan te merken zijn, maar dat zie ik dan wel.

Nee hoor. niets op aan te merken. Deze getallen kloppen. In dit geval is een DE-II dus trager. Dit is ook de reden dat de tweewagenstellen voorzien zijn van zwaardere motoren.

Wat een DE-II met de latere motoren deed qua snelheid weet ik dus niet aangezien er geen een meer is en ik ze nooit heb meegemaakt. Misschien dat een van de DE-II-kenners hier ietds over kan vertellen? In ieder geval haalt een DE-I bij lange na geen 140Km/h. Wat er ook in de boeken staat, hij haalt het gewoonweg niet, laat staan in 8minuten.

mvg,
Robin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #48 Gepost op: 13 July 2010, 15:34:55 »
Dit is ook de reden dat de tweewagenstellen voorzien zijn van zwaardere motoren.
Wat ik me dan nog afvraag: konden de tractiemotoren dit grotere vermogen verwerken?
In de boeken die ik beschikbaar heb vind ik niets over het vermogen van de tractiemotoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #49 Gepost op: 13 July 2010, 15:55:41 »
En werd de generator ook vergroot? 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #50 Gepost op: 13 July 2010, 15:59:32 »
49Kw (67pk, 248A, 225V, 1290omw/min) continu en max een uur 66Kw (90pk, 337A, 225V, 1130omw/min)

Overigens, als iemand zin heeft om te rekenen: wieldiameter 950mm, tandwieloverbrenging van 4,46:1, max toerental tractiemotoren 3250omw/min.

(het kan zijn dat ik een rekenfout gemaakt heb, maar ik kom voor de tractiemotoren uit op een maximum snelheid van 130Km/h)

mvg,
Robin

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #51 Gepost op: 13 July 2010, 16:01:18 »
En werd de generator ook vergroot? 8)

nee. is tot op het einde gelijk gebleven, afgezien van wat mechanische veranderingen (poelie aan 1 kant verwijderd e.d)voor de renovatiestellen.

mvg,
Robin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #52 Gepost op: 13 July 2010, 16:06:40 »
(het kan zijn dat ik een rekenfout gemaakt heb, maar ik kom voor de tractiemotoren uit op een maximum snelheid van 130Km/h)
Ik kom op 130,4888 km/h  ;D
Ik ga toch eens proberen te achterhalen waar de schrijvers van die boeken dat getal 140 vandaan hebben gehaald.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #53 Gepost op: 13 July 2010, 16:25:56 »
in ieder geval klopt mijn berekening  ;D

mvg,
Robin

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #54 Gepost op: 13 July 2010, 21:23:04 »
Let op, ik ben geen deskundige, maar volgens wikipedia hebben de treinstellen een Bo'Bo' (DE-1) resp. Bo'2'Bo' (DE-2) dus beiden 4 motoren.
Je hebt het over tractiemotoren, en niet over dieselmotoren, hoop ik?
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #55 Gepost op: 13 July 2010, 21:29:00 »
En werd de generator ook vergroot? 8)
Hoeft niet per sé.
Als men rekening heeft gehouden met de mogelijkheid van nieuwe motoren in een latere levensfase, (Iedereen kan toch bedenken dat een snellopende diesel in de actieve dienst niet 30 jaar lang meegaat?) kan het zijn dat men de generator en de tractiemotoren bij de bouw al wat zwaarder heeft gedimensioneerd dan strikt noodzakelijk was.

Hadden de verbouwde tweeën eigenlijk nog een andere hoofdgenerator gekregen?
Of zijn de oude generatoren hiertoe gewoon gereviseerd en opnieuw gewikkeld?
« Laatst bewerkt op: 13 July 2010, 21:35:14 door F.Wissink »
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #56 Gepost op: 13 July 2010, 23:47:22 »
Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf, is er alleen mechanisch wat veranderd voor de renovatiestellen, namelijk het verwijderen van een poelie aan een zijde. Deze kon vervallen aangezien de mechanische compressror werd omgezet een hydro-versie.

Daarbij hebben de stellen DE-I toch echt 30 jaar lang met deze dieselmotoren rond gereden met uiteraard tussendoor de nodige revisies, en de NS-41 bezit deze nog steeds tot op de dag van vandaag, maar rijdt natuurlijk een stuk minder Km's vandaag de dag.

mvg,
Robin

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #57 Gepost op: 14 July 2010, 00:06:03 »
Je hebt het over tractiemotoren, en niet over dieselmotoren, hoop ik?

Inderdaad.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #58 Gepost op: 14 July 2010, 11:55:41 »
Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf, is er alleen mechanisch wat veranderd voor de renovatiestellen, namelijk het verwijderen van een poelie aan een zijde. Deze kon vervallen aangezien de mechanische compressror werd omgezet een hydro-versie.
Hoe werd de compressor trouwens aangedreven, aangezien deze kennelijk uitwisselbaar waren met het museummotorrijtuig 41?
of waren dat de oude compressoren, waar men gewoon een hydraulische aandrijving "aan heeft geschroefd"?

En de HG, + tractiemotoren.. Is daar wat wezenlijks aan veranderd?

Citaat
Daarbij hebben de stellen DE-I toch echt 30 jaar lang met deze dieselmotoren rond gereden met uiteraard tussendoor de nodige revisies, en de NS-41 bezit deze nog steeds tot op de dag van vandaag, maar rijdt natuurlijk een stuk minder Km's vandaag de dag.

mvg,
Robin
Mja, dat had ik even "gemist".
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #59 Gepost op: 14 July 2010, 12:15:13 »
Bij de DE-I en DE-II (laatste dus in oude uitvoering) was het een lijn:

dieselmotor - Hoofdgenerator - compressor + hulpgeneratoren. De laatste 2 zijn dus vanaf de zelfde poelie met V-snaren aangedreven.

Bij de gele stellen is er een hydropomp bijgekomen zodat de compressor (overigens ook een heel ander type) met een hydropomp wordt aangedreven. Hoe en wat weet ik niet precies, aangezien ik er nooit aan heb gewerkt, en heb er ook geen 'groen boek' van in mijn bezit (toevallig iemand die deze voor mij wil scannen? :D). Ik weet alleen dat alles aan de achterkant van de hoofdgenerator is komen te vervallen aangezien de hoofdgenerator welke op reserve ligt aan een kant geen polie meer heeft en afgedicht is met een kapje.

mvg,
Robin