Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 16:36:38
Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
  

Auteur Topic: Wieldiameter stroomlijnmaterieel  (gelezen 11195 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8488
  • Spoor N
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #15 Gepost op: 12 July 2010, 12:45:23 »
Ik heb mijn informatie uit het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels. Daarin wordt gesteld dat de DE-1 technisch in staat was om 140 km/h te halen. Maar omdat de DE-2 niet verder kwam dan 120, werd deze snelheid voor beide als dienstsnelheid vastgesteld.
Altijd leuk als verschillende bronnen met verschillende getallen komen.  :(
In Spoor & Tram uit 1982 wordt ook gesproken van 120 km/u voor alle plan X, met nog de vermelding dat de DE-1 na 8 minuten de 140 km/u kon halen (en dat ze ontworpen waren voor sneller optrekken en een hogere maximum snelheid dan oudere types). In Spoorwegmaterieel in Nederland is de maximumsnelheid voor de gerenoveerde stellen nog maar 110 km/u, de anderen komen in dat boek niet meer voor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #16 Gepost op: 12 July 2010, 13:24:01 »
Ik houd het liever bij de documentatie welke door de fabrikant is samengesteld danwel de documentatie van NS, dus nogmaals:

dienstregelingsnelheid 90Km/h en maximumsnelheid 125Km/h. Tevens staat er een opmerking bij, namelijk dat de snelheid van 125Km/h niet mag worden overschreden ivm het slingertoerental van de tractiemotoren.

(bron: Allan 1952 (blauwe boekje) en NS 1955 (groene boekje).

Helaas staat er in het latere bedieningsvoorschrift (groen, A4) geen snelheid genoemd.

Wat alle (hobby-)boeken dus schrijven komt meer uit een grote duim heb ik het vermoeden. (o.a. 8min voor 140Km/h lijkt me erg rooskleurig...)

mvg,

Robin

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #17 Gepost op: 12 July 2010, 15:11:44 »
Is wellicht om vergelijkbare redenen als bij mat'46: Die zou ook 140 km/h kunnen maar mede door de matige wegligging met de jacobs-draaistel constructie werd deze begrensd tot 125 km/h. (Bron: boek Hondekoppen en Muizeneuzen) Dat lijkt me voor de DE2 welke eveneens een middendraaistel had ook een valide reden.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2010, 15:18:17 »
mat '36 scheen met een jacobsdraaistel 160 te kunnen... het draaistelontwerp van een DE2 is heel anders dan dat van een mat '46, dus of dat het is...

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2010, 15:41:52 »
mat '36 scheen met een jacobsdraaistel 160 te kunnen... het draaistelontwerp van een DE2 is heel anders dan dat van een mat '46, dus of dat het is...
Inderdaad. De TGV rijdt zelfs 300km/u met bijna alleen máár jacobsdraaistellen.
Het is maar hoe je eea afveert en "ophangt".

Over de slechte loopeigenschappen van mat'46 heb ik veel gehoord.
Over de DE2-en hoor ik wat dat beteft weinig.

En op Zwolle - Almelo heb ik er destijds nooit wat van gemerkt.
Er was een stukje spoor tussen Heino en Raalte waar de boel begon te rammelen en schudden, maar dat lag volgens mij meer aan het spoor.
De plan U's deden dat daar namelijk ook.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 15:44:35 door F.Wissink »
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2010, 15:45:28 »
Bij mat'46 was het probleem ook niet hoe hard je ermee kon, maar je stuitert op snelheid wel van de banken af door de slechte wegligging. Ga voor de grap maar eens een paar keer de nostalgie-express ritten van het NSM maken, met de mat'46 en daarna met de Hondekop. Is echt een wereld van verschil.
RETROBAHN A.G.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #21 Gepost op: 12 July 2010, 15:53:45 »
Bij mat'46 was het probleem ook niet hoe hard je ermee kon, maar je stuitert op snelheid wel van de banken af door de slechte wegligging. Ga voor de grap maar eens een paar keer de nostalgie-express ritten van het NSM maken, met de mat'46 en daarna met de Hondekop. Is echt een wereld van verschil.
Dat geloof ik graag.
Maar dan nog voert het te ver om het te wijten aan "het" jakobsdraaistel.
Het lag gewoon aan het jakobsdraaistel van Mat'46.
(Jakobs)draaistellen zijn net zo uniform als auto's, en daarbij in constructie niet per definitie wezenlijk verschillend van andere draaistellen.

Sommige zijn "citroën", en andere zijn "VW kever".

Of heb je al gehoord van TGV reizigers die van hun stoel werden geslingerd door de slechte loop van de draaistellen?  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 16:05:48 door F.Wissink »
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2010, 15:56:49 »
Het zou wel kunnen liggen aan een slecht ontworpen jacobs draaistel. Maar goed, we moeten ook rekening houden met de stand der techniek van die tijd. Het is nu nog steeds mogelijk steeds comfortabelere draaistellen te ontwerpen en bouwen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #23 Gepost op: 12 July 2010, 16:09:53 »
ik haalde mat '36 aan omdat ik benieuwd ben hoe dat spul zich dan hield bij hoge snelheden, blijkbaar beviel dat niet eens zo slecht, anders had men voor mat'46 wel iets anders verzonnen.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #24 Gepost op: 12 July 2010, 16:23:22 »
Is wellicht om vergelijkbare redenen als bij mat'46: Die zou ook 140 km/h kunnen maar mede door de matige wegligging met de jacobs-draaistel constructie werd deze begrensd tot 125 km/h. (Bron: boek Hondekoppen en Muizeneuzen) Dat lijkt me voor de DE2 welke eveneens een middendraaistel had ook een valide reden.
Ik bedoel hier dat het stel zowel een jacobsdraaistel had (net als de DE2) alswel slecht comfort. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat er geen comfortabele treinen zijn met een dergelijke constructie, ik trek alleen een vergelijk tussen deze 2 oude ontwerpen.
Met de TGV is dat geen vergelijk, daar is het zelfs een voordeel omdat bij evt ontsporen de boel veel beter aan elkaar blijft zitten dan met normale koppelingen.
RETROBAHN A.G.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #25 Gepost op: 12 July 2010, 17:12:21 »
Met de TGV is dat geen vergelijk, daar is het zelfs een voordeel omdat bij evt ontsporen de boel veel beter aan elkaar blijft zitten dan met normale koppelingen.
Precies.
Dan weet je zeker dat alle rijtuigen uit de rails lopen.  ;D (gein)
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #26 Gepost op: 12 July 2010, 19:34:48 »
Wat alle (hobby-)boeken dus schrijven komt meer uit een grote duim heb ik het vermoeden.
Vind ik een beetje denigrerende opmerking. Die jongens hebben ook hun bronnen, maar wellicht gebruiken ze andere bronnen dan jij.

Citaat
(o.a. 8min voor 140Km/h lijkt me erg rooskleurig...)
Waarom? Qua motorvermogen is het haalbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #27 Gepost op: 12 July 2010, 19:41:58 »
Vergelijking met mat'46 zal niet opgaan, een DE-2 heeft simpelweg het motorvermogen niet om ooit de 140 km/u te halen. Dat de DE-1 er al moeite mee heeft zegt al genoeg...
En v.w.b. mat'46, daar heeft men amper constructiewijzigingen t.o.v. de eerdere series op doorgevoerd, en wel omdat daar geen tijd en geld voor was. Er was een acute noodzaak om die dingen z.s.m. te hebben vanwege het grote materieeltekort en de deplorabele staat van het stoomlocpark. Men nam de matige spoorligging voor lief (want die was al bekend danwel men wist dat de constructie er gevoelig voor was)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #28 Gepost op: 12 July 2010, 20:31:08 »
De reden dat de mat '46 slechter liepen dan de mat '36 had niets met het jacobdraaistel maar met de veerpakketten van de draaistellen te maken.

Het was de bedoeling dat mat '46 voorzien werd van magneetremmen gelijk de mat '40.
Alleen was er in het mat '36 draaistel geen ruimte voor een magneetrem.
Hierdoor is de onderste helft van het bladveerpakket in het midden van het draaistel weggelaten om ruimte te verkrijgen voor de magneetrem.
In feite valt de helft van je veerpakket weg, en dat schijnt de hoofdoorzaak te zijn van het slechte rijden te zijn.
De later geleverde mat '46 kregen wel de volledige veerpakketten, waardoor deze beter liepen.
Volgens mij is het museumstel een van de latere, dus deze rijd wel goed.

mat '46 was zeker geen kopie van mat '36 of mat '40


Bron materieeldoc's, speciaalnummers railmagazine, foto's en tekeningen

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #29 Gepost op: 12 July 2010, 20:44:05 »
Vind ik een beetje denigrerende opmerking. Die jongens hebben ook hun bronnen, maar wellicht gebruiken ze andere bronnen dan jij.
Zoals mensen die er mee gewerkt hebben, wellicht?  :)
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.