Ik heb mijn informatie uit het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels. Daarin wordt gesteld dat de DE-1 technisch in staat was om 140 km/h te halen. Maar omdat de DE-2 niet verder kwam dan 120, werd deze snelheid voor beide als dienstsnelheid vastgesteld.Altijd leuk als verschillende bronnen met verschillende getallen komen.
mat '36 scheen met een jacobsdraaistel 160 te kunnen... het draaistelontwerp van een DE2 is heel anders dan dat van een mat '46, dus of dat het is...
Bij mat'46 was het probleem ook niet hoe hard je ermee kon, maar je stuitert op snelheid wel van de banken af door de slechte wegligging. Ga voor de grap maar eens een paar keer de nostalgie-express ritten van het NSM maken, met de mat'46 en daarna met de Hondekop. Is echt een wereld van verschil.
Is wellicht om vergelijkbare redenen als bij mat'46: Die zou ook 140 km/h kunnen maar mede door de matige wegligging met de jacobs-draaistel constructie werd deze begrensd tot 125 km/h. (Bron: boek Hondekoppen en Muizeneuzen) Dat lijkt me voor de DE2 welke eveneens een middendraaistel had ook een valide reden.
Met de TGV is dat geen vergelijk, daar is het zelfs een voordeel omdat bij evt ontsporen de boel veel beter aan elkaar blijft zitten dan met normale koppelingen.
Wat alle (hobby-)boeken dus schrijven komt meer uit een grote duim heb ik het vermoeden.
(o.a. 8min voor 140Km/h lijkt me erg rooskleurig...)
Vind ik een beetje denigrerende opmerking. Die jongens hebben ook hun bronnen, maar wellicht gebruiken ze andere bronnen dan jij.