Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door VAM65
Vandaag om 14:52:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Josephes
Vandaag om 14:21:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:04:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 13:33:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 11:27:12
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31

Auteur Topic: Wieldiameter stroomlijnmaterieel  (gelezen 10885 keer)

robin binsbergen

• Offline Offline
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #60 Gepost op: 17 July 2010, 20:42:42 »
Ik kom op 130,4888 km/h  ;D
Ik ga toch eens proberen te achterhalen waar de schrijvers van die boeken dat getal 140 vandaan hebben gehaald.

Klaas,

Heb jij je gegevens soms hier vandaan:
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/dieselelektrisch/diesel531.aspx

Hier staan namelijk (sorry dat ik het zeg) meer tekst die niet klopt, waarvan de meeste overigens niet van de schrijver zelf af komen. In ieder geval is het verhaal omtrend een DE-I op de VSM-lijn mij niet bekend. Misschien hier iemand die daar wat meer over weet?

Overigens wel leuke foto's, zoals die van de 30 naast een stapel dieseltanks van DE-I en/of DE-II  :D

mvg,
Robin

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #61 Gepost op: 17 July 2010, 21:00:50 »
Robin, de gegevens die ik heb geciteerd komen voornamelijk uit het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels.
En nogmaals, ik vind dat je wel erg makkelijk de conclusie trekt dat getallen of teksten niet kloppen. De auteurs van die boeken en websites zuigen die dingen echt niet uit hun duim, die hebben ze ergens vandaan. Wellicht uit andere bronnen dan jij hebt, maar wie zegt dat jouw bronnen betrouwbaarder zijn dan die van hun?

En als je vindt dat er op seinarm dingen staan die niet waar zijn zou ik zeggen: stuur eens een mailtje naar Gerard van de Weerd om te vragen waar hij zijn gegevens vandaan heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 17 July 2010, 23:53:25 »
mijn bron is bijvoorbeeld het Utrechts Archief. Vooral in de tijd dat dit archief net toegankelijk was heb ik menig uurtje hier vertoeft om alles door te nemen. Daarnaast heb ik inmiddels ook de beschikking over de originele brieven van de aanbeveling om een DE-I te bewaren uit 1985. Inmiddels werk ik zo'n beetje elk weekeinde dat ik hiervoor vrij kan maken, en geloof me, dat zijn er heel wat!, aan de NS-41 als lid van de Werkgroep Materieel, de vrijwilligersorganisatie van het Nederlands Spoorwegmuseum. Ook bezit ik nagenoeg alle CW's van de blauwe engelen tijdens hun volledige levensloop.

Het verhaal van de koeling waar Gerard van de Weerd over spreekt ken ik niet, en ben ook nooit een tekening danwel een cw als proef tegengekomen over dit onderwerp. Wel is in die tijd de aansturing van de koeling gewijzigd van variabel regelbaar t.o.v. temperatuur naar aan of uit (vol koeling of geen koeling) afhankelijk van de temperatuur, hetgeen m.i. toen een verkeerde keuze is geweest, maar dat terzijde.   :D

Daarnaast heb ik de beschikking over flink wat tekeningen van DE-I en II. Dit zijn de originele Allan cq NS-tekeningen, welke in de totale levensloop van de blauwe engelen bij NS nauwkeurig zijn bijgehouden. Zo ligt hier naast mij (ook even als voorbeeld) een mapje van "Smit Slikkerveer" uit  december 1952 omtrend de electrische installatie, toen nog bedoeld voor de nummers 21 t/m 40 en de stellen 61 t/m 100, met daarin de zelfde gegevens als in de boekjes van Allan en de NS en hiervoor reeds weergegeven.

Om nog een andere verhaal te verduidelijken:
De ATB-installatie is aangebracht als een volledige installatie. Het enige wat diende te gebeuren was het inhangen van de ATB-kast en daarvan de connectoren aan te sluiten. Het was dus, als deze kast aanwezig was geweest, een volwaardige ATB-installatie. In de wandelgangen (en die kreeet gebruik ik zelf ook met enige regelmaat) werd dit als voorbereiding aangeduid, maar feitelijk is het meer dan een voorbereiding geweest. Deze installatie heeft er in grote lijnen tot op het einde erin gezeten, afgezien aan wat aanpassingen aan de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld de SG-schakelaar (electrisch buiten dienst zetten van de installatie) welke nooit bediend werd aangezein de installatie niet gebruikt werd. Hiervoor zijn doorverbindingen in de isntallatie aangebracht, welke bij de NS-41 er tot op de dag van vandaag nog steeds inzitten.

dus ja, ik heb aardig wat info over deze stellen, alsmede inmiddels een aardige dosis praktijkervaring. Lang niet alles is bij mij reeds duidelijk, maar ik leer elke week nog bij qua toepassingen van techniek in deze stellen.

In ieder geval, persoonlijk hecht ik meer waarde aan de NS-documenten dan aan de hobby-boeken. Zeker de documenten van de Firma Allan en Smit, de ontwerpers van deze stellen.

mvg,
Robin

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #63 Gepost op: 18 July 2010, 11:03:22 »
In ieder geval is het verhaal omtrend een DE-I op de VSM-lijn mij niet bekend. Misschien hier iemand die daar wat meer over weet?

mvg,
Robin

Was rond 1981/'82 een serieus plan, dat zelfs in een museumrubriek van het tijdschrift Railhobby is gepubliceerd destijds.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #64 Gepost op: 18 July 2010, 21:39:46 »
persoonlijk hecht ik meer waarde aan de NS-documenten dan aan de hobby-boeken.
Dat lijkt mij ook terecht. Maar de informatie uit die hobbyboeken komt ook niet uit de lucht vallen. En ik geloof er echt niks van dat ze dingen uit hun duim zuigen. Daar zijn deze mannen te serieus voor. Maar waar ze hun informatie dan wel vandaan halen, dat is de grote vraag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 18 July 2010, 21:57:08 »
Dat ben ik met je eens. Maar er zijn over bepaalde soorten materieel wel meer verhalen bekend welke niet kloppen maar wel overal in de boeken terecht komen.

Neem alleen maar het verhaal omtrend de naam 'bakkie' of 'hippel'. Hier is de echte waarheid volgens mij nog nooit boven water gekomen. Ik weet in ieder geval dat ze in het amsterdamse over bakkie praten, en dat geld ook over het Utrechtse. Voor de rest: geen idee wat nu wel of niet waar is.

mvg,
Robin

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #66 Gepost op: 31 May 2025, 19:02:24 »
Duurde even, maar na een paar uur ploeteren heb ik het draadje opgegraven ;D

Waren de diameters van de wielen van Mat35/36/40/46/54/57 allen 950 mm? De Mat34 heeft 900 mm wielen zie ik op Wikipedia, maar de anderen hebben deze info niet, of ik ben toe aan een nieuwe bril. Het viel mij op dat mijn Mat36 kit van Mk ieniemienie wieltjes heeft ten opzichte van de fabrieksmodellen van Mat46 en Mat54. Ook dat de Artitec DE1 kleinere wielen heeft dan de DE2.

Mvg,

Robert

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 31 May 2025, 20:45:07 »
Op de HUA tekening van Mat'36 tweetjes staat 900 mm vermeld.
Mvrgr

TonM

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 31 May 2025, 20:47:18 »
En op die van Mat '35 ook. Mat '40 had wel een wieldiameter van 950 mm.

Grtz, Ton

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #69 Gepost op: 31 May 2025, 21:42:14 »
En op de DE-5 en mat'46 was het ook 950 mm

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #70 Gepost op: 31 May 2025, 22:06:28 »
Dank allen, dat wordt puzzelen dan :-X

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #71 Gepost op: 01 June 2025, 18:26:43 »
Het valt eigenlijk wel mee. De wielen in de kit zijn 9 mm ipv 10.3 mm. Maar door de lage flens lijkt het kleiner. Om dit te compenseren zit het midden van de daadwerkelijke as lager dan het midden van het lager op de draaistel zijkant waardoor het draaistel toch ver genoeg van de rails af staat en het treinstel zelf toch goed smoelt. Ik laat het voorlopig maar zo, tenzij de lage flenzen problemen gaan geven op Rocoline.

Dank voor de hulp (y)

Mvg,

Robert