Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 22:46:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:37:59
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
  

Auteur Topic: Wieldiameter stroomlijnmaterieel  (gelezen 11631 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #60 Gepost op: 17 July 2010, 20:42:42 »
Ik kom op 130,4888 km/h  ;D
Ik ga toch eens proberen te achterhalen waar de schrijvers van die boeken dat getal 140 vandaan hebben gehaald.


Klaas,

Heb jij je gegevens soms hier vandaan:
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/dieselelektrisch/diesel531.aspx

Hier staan namelijk (sorry dat ik het zeg) meer tekst die niet klopt, waarvan de meeste overigens niet van de schrijver zelf af komen. In ieder geval is het verhaal omtrend een DE-I op de VSM-lijn mij niet bekend. Misschien hier iemand die daar wat meer over weet?

Overigens wel leuke foto's, zoals die van de 30 naast een stapel dieseltanks van DE-I en/of DE-II  :D

mvg,
Robin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #61 Gepost op: 17 July 2010, 21:00:50 »
Robin, de gegevens die ik heb geciteerd komen voornamelijk uit het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels.
En nogmaals, ik vind dat je wel erg makkelijk de conclusie trekt dat getallen of teksten niet kloppen. De auteurs van die boeken en websites zuigen die dingen echt niet uit hun duim, die hebben ze ergens vandaan. Wellicht uit andere bronnen dan jij hebt, maar wie zegt dat jouw bronnen betrouwbaarder zijn dan die van hun?

En als je vindt dat er op seinarm dingen staan die niet waar zijn zou ik zeggen: stuur eens een mailtje naar Gerard van de Weerd om te vragen waar hij zijn gegevens vandaan heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #62 Gepost op: 17 July 2010, 23:53:25 »
mijn bron is bijvoorbeeld het Utrechts Archief. Vooral in de tijd dat dit archief net toegankelijk was heb ik menig uurtje hier vertoeft om alles door te nemen. Daarnaast heb ik inmiddels ook de beschikking over de originele brieven van de aanbeveling om een DE-I te bewaren uit 1985. Inmiddels werk ik zo'n beetje elk weekeinde dat ik hiervoor vrij kan maken, en geloof me, dat zijn er heel wat!, aan de NS-41 als lid van de Werkgroep Materieel, de vrijwilligersorganisatie van het Nederlands Spoorwegmuseum. Ook bezit ik nagenoeg alle CW's van de blauwe engelen tijdens hun volledige levensloop.

Het verhaal van de koeling waar Gerard van de Weerd over spreekt ken ik niet, en ben ook nooit een tekening danwel een cw als proef tegengekomen over dit onderwerp. Wel is in die tijd de aansturing van de koeling gewijzigd van variabel regelbaar t.o.v. temperatuur naar aan of uit (vol koeling of geen koeling) afhankelijk van de temperatuur, hetgeen m.i. toen een verkeerde keuze is geweest, maar dat terzijde.   :D

Daarnaast heb ik de beschikking over flink wat tekeningen van DE-I en II. Dit zijn de originele Allan cq NS-tekeningen, welke in de totale levensloop van de blauwe engelen bij NS nauwkeurig zijn bijgehouden. Zo ligt hier naast mij (ook even als voorbeeld) een mapje van "Smit Slikkerveer" uit  december 1952 omtrend de electrische installatie, toen nog bedoeld voor de nummers 21 t/m 40 en de stellen 61 t/m 100, met daarin de zelfde gegevens als in de boekjes van Allan en de NS en hiervoor reeds weergegeven.

Om nog een andere verhaal te verduidelijken:
De ATB-installatie is aangebracht als een volledige installatie. Het enige wat diende te gebeuren was het inhangen van de ATB-kast en daarvan de connectoren aan te sluiten. Het was dus, als deze kast aanwezig was geweest, een volwaardige ATB-installatie. In de wandelgangen (en die kreeet gebruik ik zelf ook met enige regelmaat) werd dit als voorbereiding aangeduid, maar feitelijk is het meer dan een voorbereiding geweest. Deze installatie heeft er in grote lijnen tot op het einde erin gezeten, afgezien aan wat aanpassingen aan de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld de SG-schakelaar (electrisch buiten dienst zetten van de installatie) welke nooit bediend werd aangezein de installatie niet gebruikt werd. Hiervoor zijn doorverbindingen in de isntallatie aangebracht, welke bij de NS-41 er tot op de dag van vandaag nog steeds inzitten.


dus ja, ik heb aardig wat info over deze stellen, alsmede inmiddels een aardige dosis praktijkervaring. Lang niet alles is bij mij reeds duidelijk, maar ik leer elke week nog bij qua toepassingen van techniek in deze stellen.

In ieder geval, persoonlijk hecht ik meer waarde aan de NS-documenten dan aan de hobby-boeken. Zeker de documenten van de Firma Allan en Smit, de ontwerpers van deze stellen.

mvg,
Robin

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #63 Gepost op: 18 July 2010, 11:03:22 »
In ieder geval is het verhaal omtrend een DE-I op de VSM-lijn mij niet bekend. Misschien hier iemand die daar wat meer over weet?

mvg,
Robin

Was rond 1981/'82 een serieus plan, dat zelfs in een museumrubriek van het tijdschrift Railhobby is gepubliceerd destijds.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #64 Gepost op: 18 July 2010, 21:39:46 »
persoonlijk hecht ik meer waarde aan de NS-documenten dan aan de hobby-boeken.
Dat lijkt mij ook terecht. Maar de informatie uit die hobbyboeken komt ook niet uit de lucht vallen. En ik geloof er echt niks van dat ze dingen uit hun duim zuigen. Daar zijn deze mannen te serieus voor. Maar waar ze hun informatie dan wel vandaan halen, dat is de grote vraag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #65 Gepost op: 18 July 2010, 21:57:08 »
Dat ben ik met je eens. Maar er zijn over bepaalde soorten materieel wel meer verhalen bekend welke niet kloppen maar wel overal in de boeken terecht komen.

Neem alleen maar het verhaal omtrend de naam 'bakkie' of 'hippel'. Hier is de echte waarheid volgens mij nog nooit boven water gekomen. Ik weet in ieder geval dat ze in het amsterdamse over bakkie praten, en dat geld ook over het Utrechtse. Voor de rest: geen idee wat nu wel of niet waar is.

mvg,
Robin

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
    • Biesje.nl
Re: Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #66 Gepost op: 31 May 2025, 19:02:24 »
Duurde even, maar na een paar uur ploeteren heb ik het draadje opgegraven ;D

Waren de diameters van de wielen van Mat35/36/40/46/54/57 allen 950 mm? De Mat34 heeft 900 mm wielen zie ik op Wikipedia, maar de anderen hebben deze info niet, of ik ben toe aan een nieuwe bril. Het viel mij op dat mijn Mat36 kit van Mk ieniemienie wieltjes heeft ten opzichte van de fabrieksmodellen van Mat46 en Mat54. Ook dat de Artitec DE1 kleinere wielen heeft dan de DE2.

Mvg,

Robert

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #67 Gepost op: 31 May 2025, 20:45:07 »
Op de HUA tekening van Mat'36 tweetjes staat 900 mm vermeld.
Mvrgr

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #68 Gepost op: 31 May 2025, 20:47:18 »
En op die van Mat '35 ook. Mat '40 had wel een wieldiameter van 950 mm.

Grtz, Ton

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #69 Gepost op: 31 May 2025, 21:42:14 »
En op de DE-5 en mat'46 was het ook 950 mm

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
    • Biesje.nl
Re: Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #70 Gepost op: 31 May 2025, 22:06:28 »
Dank allen, dat wordt puzzelen dan :-X

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
    • Biesje.nl
Re: Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #71 Gepost op: 01 June 2025, 18:26:43 »
Het valt eigenlijk wel mee. De wielen in de kit zijn 9 mm ipv 10.3 mm. Maar door de lage flens lijkt het kleiner. Om dit te compenseren zit het midden van de daadwerkelijke as lager dan het midden van het lager op de draaistel zijkant waardoor het draaistel toch ver genoeg van de rails af staat en het treinstel zelf toch goed smoelt. Ik laat het voorlopig maar zo, tenzij de lage flenzen problemen gaan geven op Rocoline.

Dank voor de hulp (y)

Mvg,

Robert