Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren  (gelezen 39320 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #60 Gepost op: 08 oktober 2010, 22:03:49 »
Als je alles hebt om witmetaal te solderen is dat zeker een goede optie, lijkt me.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #61 Gepost op: 08 oktober 2010, 23:10:57 »
Ik heb dit met een standaard 25 watt soldeerbout en harskern soldeer gedaan.
Niet te lang verhitten en aan de binnenzijde van het frame, dan gaat dit prima.

Tinus.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #62 Gepost op: 27 oktober 2010, 13:42:02 »
Voortgang: spuiten. Kleinspoor NS geel en Revell spuitklare anthracietgrijs 311-09 (moest toch nog verder verdund worden en dekt dan nog steeds enorm snel, ook een dun laagje. Lekker om mee te werken.)



Even losjes in elkaar gezet voor de foto (voor de lak erop zit zo min mogelijk gedoe):



Trapje aan draaistel. Wordt nog nabewerkt.


Dak


Op naar de opschriften, lak, ruiten, lampeglazen en paar laatste details.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2010, 14:13:06 door janw »

weezerd

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #63 Gepost op: 31 oktober 2010, 20:37:56 »
Hello Jan, thanks for the link from Gerrard's thread to this.

I notice the major functional changes from the BR model to the NS model is that the lamp formations are different, as are the pantographs and bogies. Another, more cosmetic change which I noticed (knowing the originals) is that the second window from the left on the corridor side is an opening split window in our originals but appears to have been replaced by a single panel window in your refurbished vehicles.

I will attempt to remodel the lights and replace the pantographs, but I think I'm too old to be redesigning the bogies!! (I'm hoping to get a couple of models so I can reproduce the fleet's various liveries as I recall them.)

BTW, if you want to read of a youngster's :o totally illegal ride on Ariadne's "footplate" from Manchester to Sheffield and back, have a look at www.weezerd.eu/storylines! ;)

Tot ziens....
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2010, 21:22:01 door weezerd »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #64 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:55:19 »
Hi Weezerd,

Fascinating to see that you are going to do the 'classic' conversion of a Triang EM2 to NS! If you are building in 00 it makes perfect sense. You may be aware that the Kleinspoor H0 model enjoys a popularity in England with the members of the British H0 society, but if you work in 1:76 that will be of slight importance to you.
Don't hesitate to post pictures of your project on this forum, they will be greatly enjoyed (is it indeed the Triang model you are using, or a different one (Silver Fox?)?

I notice the major functional changes from the BR model to the NS model is that the lamp formations are different, as are the pantographs and bogies. Another, more cosmetic change which I noticed (knowing the originals) is that the second window from the left on the corridor side is an opening split window in our originals but appears to have been replaced by a single panel window in your refurbished vehicles.

I think you have summed up the major visible changes there (except the livery of course). All vacuum pipes moved down towards the buffer beam, and the high-voltage electric connector was added on the left side of the buffer beam (the female counterpart being located very low down on the right side). The only visible change on the bogies, as far as I know, is the relocation of the sandboxes (from the front bar to the front ends of the bogie sides). If you model the cab interior, don't forget that the driver's seat moved to the right.
There seem to be a few changes at rooftop level: the signal horns are not there on the Dutch version and I think see more electric conducts going between the pantographs (see Arjen's pictures of the roof details on 1501 above in this thread).
     Also the oval British buffers were replaced around 1980-1981 or so by near-square ones (which look less attractive I think).
     If dating is important to you, beware that in the first few years there were some small adaptations in the livery: originally the loco number was not painted on the front ends, and, at least on 1501, the lower lamp armatures were originally yellow not grey. See the photographs at the beginning of this thread.
Just to satisfy my curiosity -- do you own a modern version of the Triang model? The wheels on my example are too broad to run well on present-day points. Does the model still have the 'dead' centre axle in the motor bogie?

Many thanks for the story of you cab experience on Ariadne. The rules against such things are more stricly observed over here, so not many of us could tell similar stories!

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2010, 23:40:23 door janw »

weezerd

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #65 Gepost op: 31 oktober 2010, 23:45:53 »
Hello again, Jan. Thanks for that detail info.

As for mine, at the moment I only have half a carcass, without a motor bogie!! I am trying to acquire parts on ebay to reconstruct the "whole thing"! If you looked you would find that used whole locos in working order (of the EM2) cost in the region of €500 !!!!!!

As I said, I'm getting on a bit and the main reason I'm hoping to build this is so that I can display it, along with buses which I drove in my time, as something to interest the grandchildren. I don't really expect to end up with an operating model.

As for the idle axle in the driven bogie? Triang no longer exist, but later Hornby driven bogies did also have this "feature", so I would expect the procedure is probably not unknown elsewhere.

The EM2 is no longer made or supported by Hornby, but there are rumours that Heljan might produce a new version. We shall have to wait and see.

BTW, the idea of a child riding the footplate was also very no-no in England too, but morals were higher when I was a lad and I was not at risk (except, as described, when we were passing the signal box!)
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2010, 23:49:57 door weezerd »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:

weezerd

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #67 Gepost op: 01 november 2010, 11:15:45 »
Well, well, what a surprise!! Nobody on the forums I have been using seemed to know of that maker. I wonder if he's still in business ~ I'll have to email/phone him and see.

Thanks for the link, I'll keep you informed ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #68 Gepost op: 06 november 2010, 22:30:45 »
Ik ben nu met de transfers bezig. Op het velletje zit een tekst 'niet smeren'. Weet iemand waar die hoort te komen?

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #69 Gepost op: 06 november 2010, 23:16:52 »
Je zou het Manuel kunnen vragen, hij heeft al een aantal van deze loc's gebouwd.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #70 Gepost op: 06 november 2010, 23:20:34 »
"niet smeren" hoort er niet bij!

Staat op de NS 1300

Rob

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #71 Gepost op: 07 november 2010, 00:09:44 »
Ik ga straks bij het spoorweg museum langs, heb je nog specifieke foto's nodig voor je project?

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #72 Gepost op: 07 november 2010, 09:57:18 »

Ik wens je succes met daar een 1500 zoeken!
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #73 Gepost op: 07 november 2010, 10:03:56 »
Ik houd mijn ogen open! Ik sta nu voor de deur. Het zou jammer zijn als er niet een 1500 is

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #74 Gepost op: 07 november 2010, 11:10:52 »
verrassing: die is er inderdaad niet.