Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren  (gelezen 39328 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Gepost op: 05 juli 2010, 23:46:15 »
Na lange tijd van twijfelen over het model heb ik ook besloten om ook de Kleinspoor 1500 te bouwen.
Ik had al een Triang tot NS 1500 omgebouwde Engelse EM2 in 00 (1:76) uit ca. 1970, vermoedelijk gebouwd door de eigenaar van een bekende (nu niet meer bestaande) modelspoorzaak in Eindhoven. Ik heb deze van hem overgenomen enige tijd nadat de Philotrain 1500 uit was gekomen. Het Triang model is, hoewel voor de maatstaven van nu erg grof, wel goed getroffen en helemaal een 1500; helaas is-ie te hoog voor mijn Culemborgse brug (de stroomafnemers blijven in de bovenkoppelingen hangen).

Het Philotrain model vind ik, behalve te duur en niet meer te krijgen, minder geslaagd omdat naar mijn mening de details teveel de grote lijn verstoren. Als ik een echte 1500 zie, zie ik een grote kloeke kast. Als ik het Philotrain model zie, zie ik eerst twee ruitewissers en een heleboel andere kleine dingetjes, en pas daarachter een 1500.

Ook over het Kleinspoor model heb ik lang getwijfeld. De vorm van de loc zit er deels goed in, deels duidelijk minder goed, en dat laatste juist op een paar zeer gezichtbepalende punten. Grootste bezwaar is natuurlijk de onvoldoende schuinstand van de frontramen. Dit tast het 'smoel' echt aan. Daarnaast vind ik het hele front te licht, te dun, te iel overkomen. Bij vergelijking met grootbedrijffoto's blijkt dat dit komt doordat de bufferbalk niet ver genoeg naar onderen doorloopt, en de eraan verbonden constructie onder de cabine niet volledig is weergegeven maar als het ware is samengevat. Daarnaast zitten de onderste frontseinarmaturen iets te dicht bij elkaar (waardoor de loc te smal lijkt), en is het derde frontsein te simpel uitgevoerd. Verder zijn het ontbreken van een baanschuiver en van de front- en achterbalk aan de draaistellen een (herstelbaar) gemis. Tenslotte zitten op alle foto's van dit model die ik heb gezien de draaistelzijkanten te laag aan de draaistellen, waardoor de assen hoger uitkomen dan de aspotten en de afstand bovenkant draaistel-onderkant bak te groot is.

Al deze punten leken me echter oplosbaar, zeker terwijl de kit toch in aanbouw is. Naast bovengenoemde kritiek moet namelijk ook vooral gezegd worden dat de rest van het model volstrekt overtuigend is, robuust, en bovendien erg goed op schaal. De zijwanden, dak en draaistellen zijn gewoon helemaal de 1500. De motorische uitvoering geeft ook alle vertrouwen. Aanleiding om de knoop nu door te hakken is de hopelijk aanstaande verschijning van plan N bij Heris. Een plot voor plan K van Gerco heb ik ook nog liggen.

Mijn uitgangspunt is opnieuw de NS-foto uit Onze Treinen en Locomotieven uit 1977, een boekje waar ik ongeveer mijn halve jeugd mee heb doorgebracht:




Zo hoop ik dat mijn model straks ook overkomt, behalve dat ik de ovalen buffers zal vervangen door hoekige, zodat de combinatie met al het materieel waar de 1500 in Nederland mee heeft gereden mogelijk is. De mijne zal 1501 heten, die is het langst in deze vorm inzetbaar.

Nog een paar grootbedrijffoto's:
Onze Treinen en Locomotieven, 1970:




Idem, 1971:



Een briefkaart van de 1501 kort na (her-) aflevering, nog met gele frontseinarmaturen:



Twee eigen foto's van de 1505 op het vertrouwde spoor 2 in Eindhoven voor de trein naar Venlo, 3 augustus 1985:





De cabine van de 1503, Eindhoven 31 juli 1984:



Ik heb daarnaast copieën van een tekening van de oorspronkelijke EM2 uit 1954, en literatuur als het boek van Van Gestel en Van Reems, Electrische Locomotieven in Nederland; Van Wijck Jurriaanse, Andere Locomotieven van de NS; een artikel van M. de Vries in Op de Rails uit 1989-9 en een paar artikeltjes uit hobbytijdschriften van ca. 1970; foto's in Van der Velden/Grunewold/Tjebbes, NS in Kleur 1978-1985; en foto's bij Nico Spilt en op dit forum. Zojuist heeft Arjen in dit draadje detailfoto's van het dak geplaatst:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28511.msg439444.html#new

Het genoemde Triang model:




Dan het Kleinspoor model. Hier is de kap als geleverd. De kap was iets scheluw; dit is op te lossen door de kap, met het metalen binnenwerk erin, met twee handen krachtig doch subtiel tegen de wokkeling in te draaien. Dit op aanwijzing van Edwin Kleinspoor zelf.

Vergelijk frontramen en bufferbalk met de foto's van een echte. De afstand van de lampen tot de buffers is duidelijk te klein.





Ook is te zien dat alle meegegoten details weinig uitgewerkt zijn en niet helemaal scherp gegoten zijn. Het is allemaal echter redelijk simpel te vervangen.

Hier is het probleem met de hoek van de frontruiten te zien: de voorste rand van het 'ronde' zijraampje klopt, maar het front moet evenwijdig aan deze lijn lopen, en niet zoals hier is te zien.



Zie ook de discussie en Mispoes' instructieve foto hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4005.30.html



Omdat het allemaal uit rechte plaat kan worden opgebouwd en om simpele zaaglijnen draait, moet dit te verbeteren zijn. Ik wil dus de bovenste helft van het front vervangen door een eigengemaakt frontje. Omdat het metaal en het glas van het front vrijwel in één vlak liggen, gaat het in feite om het maken van de raamranden; en wel op doorzichtig kunststof, die dan buiten de ramenranden meegespoten zal worden en erbinnen doorzichtig blijft.
     
Om dit te maken heb ik één frontraampje op papier uitgetekend op schaal en vele malen gecopieerd, en ze toen allemaal op een A4 etiket laten copieëren:



Deze worden door vervorming niet allemaal bruikbaar, maar 4 is genoeg. Vier goede exemplaren worden langs de buitenste lijn helemaal uitgesneden, langs de binnenste lijn zodanig dat het binnenstukje net blijft zitten (dit wordt pas na alle spuitwerk verwijderd). Deze ramen worden dan per twee op een stukje doorzichtig 0,5 mm kunststof van de juiste afmeting geplakt:







Het stukje gele schilderstape dient om het binnenste vlak tijdens het plaatsen op z'n plek te houden en wordt meteen weer verwijderd als de ramen op hun plek zitten. Gezien de relatieve zwakte van het papier en de hechting aan het plastic, moet het model direct na het bevestigen van dit maaksel aan de kap in de primer gezet worden en zo min mogelijk bepoteld. Nu we dus weten dat het maken van dit onderdeel is gelukt, wordt het voorlopig opzij gelegd en gaan we eerst zoveel mogelijk andere werkzaamheden aan de kap uitvoeren.
 
Volgende stap is de nieuwe bufferbalk. Voor we gaan zagen en vijlen aan de kap worden eerst de nieuwe onderdelen gemaakt. De bufferbalken zelf bestaan uit 0,3 mm styreen (met klinknagels uit het raderwieltje) geplakt op 0,5 mm. Omdat ik de meegeleverde gegoten buffers niet helemaal 'scherp' vind, heb ik ook de buffers opnieuw gemaakt (uit staaf en buis van 1,5,  2,4 en 3,0 mm en en een vlak stukje styreen).





Hierna gaat de zaag erin; de omlooprand om de neus heen dient als geleiding voor de zaag. Na het zagen wordt deze, en de andere details op de neus behalve het 3e frontsein, eraf gevijld.





De constructie onder de cabine wordt in styreen opnieuw opgebouwd, nu wel op schaal.







Daarna komen de draaistellen aan de beurt. Zoals hierboven al te zien is, lijken de daaistelzijwanden wat 'afgezakt', en is de ruimte onder cabine ten onrechte leeg.
De assen zijn te zien boven de aspotten:



De zijkanten kunnen worden opgetrokken door de insteekpootjes bij te buigen:



Een zijkant wel verhoogd, eentje nog niet:



De eindbalk van het draaistel is erg mooi te zien op deze sneeuwfoto van GerardvV, uit hetzelfde draadje als net genoemd (Den Haag HS, 29-12-1976):



http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4005.msg176890.html#msg176890

Dit zijn de onderdelen van de dwarsbalken en (aan de voorzijdes) de baanvegers:



Gemonteerd:



Dan de wederopbouw van de lampen. In 0,5 mm styreen worden nieuwe armaturen gemaakt. De gaten worden in 3 stappen uitgeboord (gat 2,4 mm diameter, armatuur 3x6 mm). Ik ken geen maatschets waar ik die maten goed uit kan halen, maar pure mazzel is dat de foto in Op de Rails 1989-9 p. 287 en vrijwel recht van voren is genomen en het front in vrijwel 1:87 afbeeldt, zodat ik maar in die foto heb opgemeten. Ze worden dus ietsje verder naar buiten gezet dan de meegoten exemplaren zaten (bijna boven het midden van de buffers; zie grootbedrijffoto's).
Het derde frontsein wordt gepimpt door het gat op te boren tot 2,4 mm (opgemeten in bovenstaande foto); de rest van de meegegoten ring teruggevijld tot ca. 0,25 mm hoogte, en een buisje van 2,4mm uitwendig/2,0 mm inwendig in het gat gelijmd.










Nu rest nog (voordat de normale bouw van de kit verder kan gaan) de omloop rond de neus en de remslangen, de detaillering van het dak (voor zover te doen vóór de primer), een paar details aan de onderzijde van de bak, en natuurlijk het uitzagen en vervangen van de frontramen. Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2014, 11:48:11 door guest7823 »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2010, 00:23:38 »
Netjes hoor! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2010, 09:45:30 »
Goed bezig, Jan! Ik zou nog even kijken naar die vierkante ramen opzij van de cabines; bij het kleinspoor-model lijkt het alsof die zijkant vooral dicht is met een paar kleine kijkgaten erin, terwijl het grote voorbeeld een veel opener 'look' heeft. Misschien is het al genoeg als je dat vierkante raam wat naar 2 kanten opzij en naar boven uitvijlt en tegelijk dat voorste raampje iets strakker vijlt? Kijk als vergelijk ook eens naar de foto's het geschilderde model die op de pagina's van Gerard Wassink staan, daar valt het ook nogal op. De ruitrubbers zijn ook nogal fors weegegeven; omgerekend formaat fietsband.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2010, 09:52:08 »
Ha Gert: daar noem je een moeilijk punt. Ben ik nog niet uit, want als ik die ramen uitvijl, past het ingezette glas niet meer. Nou heeft dat toch al nogal bolle randjes die niet zo mooi zijn, dus misschien moet dat sowieso wel terzijde. Maar hoe ik dan nette vervangingen maak, zeker voor dat voorste zijraampje, weet ik nog niet.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2010, 10:14:21 »
Beste Jan,

Heel mooi wat je van plan bent te maken. Je vindingrijkheid voor alternatieve oplossingen is interessant om te zien.  (y)

Maar:

citaat

Het Philotrain model vind ik, behalve te duur en niet meer te krijgen, minder geslaagd omdat naar mijn mening de details teveel de grote lijn verstoren. Als ik een echte 1500 zie, zie ik een grote kloeke kast. Als ik het Philotrain model zie, zie ik eerst twee ruitewissers en een heleboel andere kleine dingetjes, en pas daarachter een 1500.

einde citaat

Als je je over de prijs kunt heenzetten, kun je alle problemen van de details oplossen als je hem zelf bouwt. De ruitenwissers een andere kleur geven helpt al.

Ik ben benieuwd hoe jouw gepimpte Kleinspoor 1500 eruit gaat zien, maar een niet gepimpte oogt in mijn ogen juist niet als een 1500.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2010, 10:24:27 »
een niet gepimpte oogt in mijn ogen juist niet als een 1500.

Daar ben ik het dus wel een beetje mee eens... (zie boven).

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2010, 10:36:13 »
Mooi en leuk project, Jan! (y)
Een klein puntje: Op de foto van het front lijkt het alsof bij het linkerarmatuur de ruimte tussen beide lampopeningen groter is dan rechts.
Ik weet het van mijn 1400: het zijn rotdingen om exact hetzelfde te maken.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2010, 10:40:56 »
Het Philotrain model vind ik, behalve te duur en niet meer te krijgen, minder geslaagd omdat naar mijn mening de details teveel de grote lijn verstoren. Als ik een echte 1500 zie, zie ik een grote kloeke kast. Als ik het Philotrain model zie, zie ik eerst twee ruitewissers en een heleboel andere kleine dingetjes, en pas daarachter een 1500.

Interessante opmerking! Ik dacht dat ik de enige was die vond: ik ervoer dit ook bij de -overigens schitterende- plan U van Philotrain/Phildie: ruitewissers en opengewerkte (zoals in het echt) opzetogen voor de neusladder gaven de kop een wat "stekelig" voorkomen. Ik vroeg mij af waarom niet een paar subtiele puntjes zoals Fleischmann deed bij de plan V? Soms is modelbouw òòk de kunst van het weglaten... Sinds zondag voor mij weer actueel als de koplampen bij mij in vereenvoudigde versie terugkeren op het DE-1 model van Att...
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2010, 10:42:36 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2010, 10:57:00 »
'Details are not just details, they make or break a concept'
die waarheid is dus maar weer aangetoond. Details die te groot overkomen breken het totaalbeeld dus ook af.

@Jan; 2 mogelijkheden;
1) nieuwe inzetraampjes vijlen van plat transparant plastic en deze inlijmen met Kristal Kleer/blanke lak/witte houtlijm
2) cabine wanden maken uit transparant plastic en daar bij op kleur brengen de glasvlakken uit de verflaag uitsparen. Ben je gelijk van die dikke raamrubbers en de grote materiaaldikte van de cabine af. Staalplaat is in verhouding vrij dun en wordt prima geimiteerd door een laag verf.
Sub-optie; de wand in dun styreen (0,3?) uitsnijden en op de dragende transparante cabine lijmen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2010, 11:05:19 »
Citaat van: Mispoes
...Ik dacht dat ik de enige was die vond: ...

... Soms is modelbouw òòk de kunst van het weglaten...

Nee hoor, idem !  ;D

Ik reken bij het uitdenken van details tegenwoordig eerst terug naar hoe het 1:87 zou zijn. b.v. Handgrepen* en klinknagels zijn al snel te groot. Een 10% overmaat is voor mij ok maar daarboven gewoon weglaten, of aanduiden met een 'plakkert' dus alleen visueel en niet structureel.

( Chris zal dat ook gaan ontdekken als zijn Plan U eindelijk af is...  :-[ )

En ergens op een of andere website heb ik opgepikt, dat het aanzetten van richels, naden etc. met verdunde inkt of verf, de ontbrekende schaduwwerking op een model naar voren haalt. Heb dat o.a. ook op de DE-1-en toegepast, Ze krijgen daardoor onmiddelijk meer 'diepte' !  8)


Grtzz,

Karst

Handgrepen* = 0.3 mm == 26.1mm in het echt. Kan nog net ;)
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2010, 11:17:53 door Karst Drenth »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2010, 11:23:28 »
Citaat
( Chris zal dat ook gaan ontdekken als zijn Plan U eindelijk af is...  Embarrassed )

 ;D

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2010, 13:49:16 »
Jan!

Ik blijf je volgen. Leuk wat je doet. Omdat mijn 1500 mijn allereerste zelfbouw gaat worden zal ik niet zo rigoreus te werk gaan, maar ik vind het wel interessant om te zien.

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2010, 13:56:19 »
@Overlast: klopt, ik zie het ook. Je zegt het: het zijn rotdingen. Niets meer aan te doen; de gaten door de kap heen zijn al gemaakt. Ik verwacht er overigens weinig problemen mee in het eindresultaat. Net als bij een mensensnuit geldt volgens mij dat kleine asymmetrieen karakterversterkend werken.
@Gert, Mispoes, Karst: weglaten van details: helemaal mee eens. Belangrijker dan de aanwezigheid van alle ditjes en datjes is een juiste balans tussen detail en grote lijn. Te weinig details maakt kaal, licht en saai: teveel details verstoort de hoofdboodschap.
Voorbeeld van te weinig: de Lima 1200 als geleverd. Teveel: bv. ook (naar mijn mening) de aangekondigde Philotrain Hondekoppen.
Overigens is mijn ervaring dat het risico van teveel aan de bovenste helft van een model groter is dan aan het onderstel. Onderstellen komen altijd zwaar, volbelast en donker (want vuil) over, als u begrijpt wat ik bedoel, en daar heeft het vaak wel zin door te detailleren. Dat is ook mijn vuistregel: bovenaan terughoudend en selectief met details, onderaan zoveel mogelijk doordetailleren. Op mijn motorpost-kappen klopt het aantal klinknagels etc. van geen kanten. Aan het onderstel zal ik, net als hier, veel verder doorgaan.
Die ideeen voor de zijkant van de cabine zijn het overwegen waard! Nog maar eens goed naar fotos van een echte kijken eerst. Wordt wel een veel grotere ingreep. Hmm.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2010, 14:28:09 door janw »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2010, 14:57:47 »
@Overlast: klopt, ik zie het ook. Je zegt het: het zijn rotdingen. Niets meer aan te doen; de gaten door de kap heen zijn al gemaakt. Ik verwacht er overigens weinig problemen mee in het eindresultaat. Net als bij een mensensnuit geldt volgens mij dat kleine asymmetrieen karakterversterkend werken.
Jawel ;); gaten dichtmaken, nieuw unit maken, en op de kap lijmen + gat(en) opnieuw boren. Heb ik bij mijn 1400 ook gedaan. Ik zou er achteraf spijt van krijgen als ik het niet gedaan had.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2010, 15:42:36 »