BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: janw op 05 juli 2010, 23:46:15

Titel: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 05 juli 2010, 23:46:15
Na lange tijd van twijfelen over het model heb ik ook besloten om ook de Kleinspoor 1500 te bouwen.
Ik had al een Triang tot NS 1500 omgebouwde Engelse EM2 in 00 (1:76) uit ca. 1970, vermoedelijk gebouwd door de eigenaar van een bekende (nu niet meer bestaande) modelspoorzaak in Eindhoven. Ik heb deze van hem overgenomen enige tijd nadat de Philotrain 1500 uit was gekomen. Het Triang model is, hoewel voor de maatstaven van nu erg grof, wel goed getroffen en helemaal een 1500; helaas is-ie te hoog voor mijn Culemborgse brug (de stroomafnemers blijven in de bovenkoppelingen hangen).

Het Philotrain model vind ik, behalve te duur en niet meer te krijgen, minder geslaagd omdat naar mijn mening de details teveel de grote lijn verstoren. Als ik een echte 1500 zie, zie ik een grote kloeke kast. Als ik het Philotrain model zie, zie ik eerst twee ruitewissers en een heleboel andere kleine dingetjes, en pas daarachter een 1500.

Ook over het Kleinspoor model heb ik lang getwijfeld. De vorm van de loc zit er deels goed in, deels duidelijk minder goed, en dat laatste juist op een paar zeer gezichtbepalende punten. Grootste bezwaar is natuurlijk de onvoldoende schuinstand van de frontramen. Dit tast het 'smoel' echt aan. Daarnaast vind ik het hele front te licht, te dun, te iel overkomen. Bij vergelijking met grootbedrijffoto's blijkt dat dit komt doordat de bufferbalk niet ver genoeg naar onderen doorloopt, en de eraan verbonden constructie onder de cabine niet volledig is weergegeven maar als het ware is samengevat. Daarnaast zitten de onderste frontseinarmaturen iets te dicht bij elkaar (waardoor de loc te smal lijkt), en is het derde frontsein te simpel uitgevoerd. Verder zijn het ontbreken van een baanschuiver en van de front- en achterbalk aan de draaistellen een (herstelbaar) gemis. Tenslotte zitten op alle foto's van dit model die ik heb gezien de draaistelzijkanten te laag aan de draaistellen, waardoor de assen hoger uitkomen dan de aspotten en de afstand bovenkant draaistel-onderkant bak te groot is.

Al deze punten leken me echter oplosbaar, zeker terwijl de kit toch in aanbouw is. Naast bovengenoemde kritiek moet namelijk ook vooral gezegd worden dat de rest van het model volstrekt overtuigend is, robuust, en bovendien erg goed op schaal. De zijwanden, dak en draaistellen zijn gewoon helemaal de 1500. De motorische uitvoering geeft ook alle vertrouwen. Aanleiding om de knoop nu door te hakken is de hopelijk aanstaande verschijning van plan N bij Heris. Een plot voor plan K van Gerco heb ik ook nog liggen.

Mijn uitgangspunt is opnieuw de NS-foto uit Onze Treinen en Locomotieven uit 1977, een boekje waar ik ongeveer mijn halve jeugd mee heb doorgebracht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1500_77.jpg)


Zo hoop ik dat mijn model straks ook overkomt, behalve dat ik de ovalen buffers zal vervangen door hoekige, zodat de combinatie met al het materieel waar de 1500 in Nederland mee heeft gereden mogelijk is. De mijne zal 1501 heten, die is het langst in deze vorm inzetbaar.

Nog een paar grootbedrijffoto's:
Onze Treinen en Locomotieven, 1970:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1500_70.jpg)


Idem, 1971:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1500_71.jpg)

Een briefkaart van de 1501 kort na (her-) aflevering, nog met gele frontseinarmaturen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1501_oude_foto.jpg)

Twee eigen foto's van de 1505 op het vertrouwde spoor 2 in Eindhoven voor de trein naar Venlo, 3 augustus 1985:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1505Ehv3aug1985.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1505Ehv3aug1985_ariadne.jpg)

De cabine van de 1503, Eindhoven 31 juli 1984:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1503cabineEhv31jul1984.jpg)

Ik heb daarnaast copieën van een tekening van de oorspronkelijke EM2 uit 1954, en literatuur als het boek van Van Gestel en Van Reems, Electrische Locomotieven in Nederland; Van Wijck Jurriaanse, Andere Locomotieven van de NS; een artikel van M. de Vries in Op de Rails uit 1989-9 en een paar artikeltjes uit hobbytijdschriften van ca. 1970; foto's in Van der Velden/Grunewold/Tjebbes, NS in Kleur 1978-1985; en foto's bij Nico Spilt en op dit forum. Zojuist heeft Arjen in dit draadje detailfoto's van het dak geplaatst:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28511.msg439444.html#new

Het genoemde Triang model:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3905.jpg)


Dan het Kleinspoor model. Hier is de kap als geleverd. De kap was iets scheluw; dit is op te lossen door de kap, met het metalen binnenwerk erin, met twee handen krachtig doch subtiel tegen de wokkeling in te draaien. Dit op aanwijzing van Edwin Kleinspoor zelf.

Vergelijk frontramen en bufferbalk met de foto's van een echte. De afstand van de lampen tot de buffers is duidelijk te klein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3359.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1505Ehv3aug1985.jpg)

Ook is te zien dat alle meegegoten details weinig uitgewerkt zijn en niet helemaal scherp gegoten zijn. Het is allemaal echter redelijk simpel te vervangen.

Hier is het probleem met de hoek van de frontruiten te zien: de voorste rand van het 'ronde' zijraampje klopt, maar het front moet evenwijdig aan deze lijn lopen, en niet zoals hier is te zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3356.jpg)

Zie ook de discussie en Mispoes' instructieve foto hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4005.30.html

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11111501Tb050685.jpg)

Omdat het allemaal uit rechte plaat kan worden opgebouwd en om simpele zaaglijnen draait, moet dit te verbeteren zijn. Ik wil dus de bovenste helft van het front vervangen door een eigengemaakt frontje. Omdat het metaal en het glas van het front vrijwel in één vlak liggen, gaat het in feite om het maken van de raamranden; en wel op doorzichtig kunststof, die dan buiten de ramenranden meegespoten zal worden en erbinnen doorzichtig blijft.
     
Om dit te maken heb ik één frontraampje op papier uitgetekend op schaal en vele malen gecopieerd, en ze toen allemaal op een A4 etiket laten copieëren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3361.jpg)

Deze worden door vervorming niet allemaal bruikbaar, maar 4 is genoeg. Vier goede exemplaren worden langs de buitenste lijn helemaal uitgesneden, langs de binnenste lijn zodanig dat het binnenstukje net blijft zitten (dit wordt pas na alle spuitwerk verwijderd). Deze ramen worden dan per twee op een stukje doorzichtig 0,5 mm kunststof van de juiste afmeting geplakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3364.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3366.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3368.jpg)

Het stukje gele schilderstape dient om het binnenste vlak tijdens het plaatsen op z'n plek te houden en wordt meteen weer verwijderd als de ramen op hun plek zitten. Gezien de relatieve zwakte van het papier en de hechting aan het plastic, moet het model direct na het bevestigen van dit maaksel aan de kap in de primer gezet worden en zo min mogelijk bepoteld. Nu we dus weten dat het maken van dit onderdeel is gelukt, wordt het voorlopig opzij gelegd en gaan we eerst zoveel mogelijk andere werkzaamheden aan de kap uitvoeren.
 
Volgende stap is de nieuwe bufferbalk. Voor we gaan zagen en vijlen aan de kap worden eerst de nieuwe onderdelen gemaakt. De bufferbalken zelf bestaan uit 0,3 mm styreen (met klinknagels uit het raderwieltje) geplakt op 0,5 mm. Omdat ik de meegeleverde gegoten buffers niet helemaal 'scherp' vind, heb ik ook de buffers opnieuw gemaakt (uit staaf en buis van 1,5,  2,4 en 3,0 mm en en een vlak stukje styreen).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3382.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3810.jpg)

Hierna gaat de zaag erin; de omlooprand om de neus heen dient als geleiding voor de zaag. Na het zagen wordt deze, en de andere details op de neus behalve het 3e frontsein, eraf gevijld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3851.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3861.jpg)

De constructie onder de cabine wordt in styreen opnieuw opgebouwd, nu wel op schaal.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3882.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg3912.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4017.jpg)

Daarna komen de draaistellen aan de beurt. Zoals hierboven al te zien is, lijken de daaistelzijwanden wat 'afgezakt', en is de ruimte onder cabine ten onrechte leeg.
De assen zijn te zien boven de aspotten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4026.jpg)

De zijkanten kunnen worden opgetrokken door de insteekpootjes bij te buigen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4101.jpg)

Een zijkant wel verhoogd, eentje nog niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4080.jpg)


De eindbalk van het draaistel is erg mooi te zien op deze sneeuwfoto van GerardvV, uit hetzelfde draadje als net genoemd (Den Haag HS, 29-12-1976):

(http://farm2.static.flickr.com/1148/533671104_cf8f5d4acb_b.jpg)

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4005.msg176890.html#msg176890

Dit zijn de onderdelen van de dwarsbalken en (aan de voorzijdes) de baanvegers:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4037.jpg)

Gemonteerd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4061.jpg)

Dan de wederopbouw van de lampen. In 0,5 mm styreen worden nieuwe armaturen gemaakt. De gaten worden in 3 stappen uitgeboord (gat 2,4 mm diameter, armatuur 3x6 mm). Ik ken geen maatschets waar ik die maten goed uit kan halen, maar pure mazzel is dat de foto in Op de Rails 1989-9 p. 287 en vrijwel recht van voren is genomen en het front in vrijwel 1:87 afbeeldt, zodat ik maar in die foto heb opgemeten. Ze worden dus ietsje verder naar buiten gezet dan de meegoten exemplaren zaten (bijna boven het midden van de buffers; zie grootbedrijffoto's).
Het derde frontsein wordt gepimpt door het gat op te boren tot 2,4 mm (opgemeten in bovenstaande foto); de rest van de meegegoten ring teruggevijld tot ca. 0,25 mm hoogte, en een buisje van 2,4mm uitwendig/2,0 mm inwendig in het gat gelijmd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4066.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4069.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4084.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4090.jpg)


Nu rest nog (voordat de normale bouw van de kit verder kan gaan) de omloop rond de neus en de remslangen, de detaillering van het dak (voor zover te doen vóór de primer), een paar details aan de onderzijde van de bak, en natuurlijk het uitzagen en vervangen van de frontramen. Wordt vervolgd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Esperopt op 06 juli 2010, 00:23:38
Netjes hoor! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Gert Arkema op 06 juli 2010, 09:45:30
Goed bezig, Jan! Ik zou nog even kijken naar die vierkante ramen opzij van de cabines; bij het kleinspoor-model lijkt het alsof die zijkant vooral dicht is met een paar kleine kijkgaten erin, terwijl het grote voorbeeld een veel opener 'look' heeft. Misschien is het al genoeg als je dat vierkante raam wat naar 2 kanten opzij en naar boven uitvijlt en tegelijk dat voorste raampje iets strakker vijlt? Kijk als vergelijk ook eens naar de foto's het geschilderde model die op de pagina's van Gerard Wassink staan, daar valt het ook nogal op. De ruitrubbers zijn ook nogal fors weegegeven; omgerekend formaat fietsband.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 06 juli 2010, 09:52:08
Ha Gert: daar noem je een moeilijk punt. Ben ik nog niet uit, want als ik die ramen uitvijl, past het ingezette glas niet meer. Nou heeft dat toch al nogal bolle randjes die niet zo mooi zijn, dus misschien moet dat sowieso wel terzijde. Maar hoe ik dan nette vervangingen maak, zeker voor dat voorste zijraampje, weet ik nog niet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Ivo tB op 06 juli 2010, 10:14:21
Beste Jan,

Heel mooi wat je van plan bent te maken. Je vindingrijkheid voor alternatieve oplossingen is interessant om te zien.  (y)

Maar:

citaat

Het Philotrain model vind ik, behalve te duur en niet meer te krijgen, minder geslaagd omdat naar mijn mening de details teveel de grote lijn verstoren. Als ik een echte 1500 zie, zie ik een grote kloeke kast. Als ik het Philotrain model zie, zie ik eerst twee ruitewissers en een heleboel andere kleine dingetjes, en pas daarachter een 1500.

einde citaat

Als je je over de prijs kunt heenzetten, kun je alle problemen van de details oplossen als je hem zelf bouwt. De ruitenwissers een andere kleur geven helpt al.

Ik ben benieuwd hoe jouw gepimpte Kleinspoor 1500 eruit gaat zien, maar een niet gepimpte oogt in mijn ogen juist niet als een 1500.

Succes,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 06 juli 2010, 10:24:27
een niet gepimpte oogt in mijn ogen juist niet als een 1500.

Daar ben ik het dus wel een beetje mee eens... (zie boven).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlast op 06 juli 2010, 10:36:13
Mooi en leuk project, Jan! (y)
Een klein puntje: Op de foto van het front lijkt het alsof bij het linkerarmatuur de ruimte tussen beide lampopeningen groter is dan rechts.
Ik weet het van mijn 1400: het zijn rotdingen om exact hetzelfde te maken.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Mispoes op 06 juli 2010, 10:40:56
Het Philotrain model vind ik, behalve te duur en niet meer te krijgen, minder geslaagd omdat naar mijn mening de details teveel de grote lijn verstoren. Als ik een echte 1500 zie, zie ik een grote kloeke kast. Als ik het Philotrain model zie, zie ik eerst twee ruitewissers en een heleboel andere kleine dingetjes, en pas daarachter een 1500.

Interessante opmerking! Ik dacht dat ik de enige was die vond: ik ervoer dit ook bij de -overigens schitterende- plan U van Philotrain/Phildie: ruitewissers en opengewerkte (zoals in het echt) opzetogen voor de neusladder gaven de kop een wat "stekelig" voorkomen. Ik vroeg mij af waarom niet een paar subtiele puntjes zoals Fleischmann deed bij de plan V? Soms is modelbouw òòk de kunst van het weglaten... Sinds zondag voor mij weer actueel als de koplampen bij mij in vereenvoudigde versie terugkeren op het DE-1 model van Att...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Gert Arkema op 06 juli 2010, 10:57:00
'Details are not just details, they make or break a concept'
die waarheid is dus maar weer aangetoond. Details die te groot overkomen breken het totaalbeeld dus ook af.

@Jan; 2 mogelijkheden;
1) nieuwe inzetraampjes vijlen van plat transparant plastic en deze inlijmen met Kristal Kleer/blanke lak/witte houtlijm
2) cabine wanden maken uit transparant plastic en daar bij op kleur brengen de glasvlakken uit de verflaag uitsparen. Ben je gelijk van die dikke raamrubbers en de grote materiaaldikte van de cabine af. Staalplaat is in verhouding vrij dun en wordt prima geimiteerd door een laag verf.
Sub-optie; de wand in dun styreen (0,3?) uitsnijden en op de dragende transparante cabine lijmen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Karst Drenth op 06 juli 2010, 11:05:19
Citaat van: Mispoes
...Ik dacht dat ik de enige was die vond: ...

... Soms is modelbouw òòk de kunst van het weglaten...

Nee hoor, idem !  ;D

Ik reken bij het uitdenken van details tegenwoordig eerst terug naar hoe het 1:87 zou zijn. b.v. Handgrepen* en klinknagels zijn al snel te groot. Een 10% overmaat is voor mij ok maar daarboven gewoon weglaten, of aanduiden met een 'plakkert' dus alleen visueel en niet structureel.

( Chris zal dat ook gaan ontdekken als zijn Plan U eindelijk af is...  :-[ )

En ergens op een of andere website heb ik opgepikt, dat het aanzetten van richels, naden etc. met verdunde inkt of verf, de ontbrekende schaduwwerking op een model naar voren haalt. Heb dat o.a. ook op de DE-1-en toegepast, Ze krijgen daardoor onmiddelijk meer 'diepte' !  8)


Grtzz,

Karst

Handgrepen* = 0.3 mm == 26.1mm in het echt. Kan nog net ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Chris op 06 juli 2010, 11:23:28
Citaat
( Chris zal dat ook gaan ontdekken als zijn Plan U eindelijk af is...  Embarrassed )

 ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: GW op 06 juli 2010, 13:49:16
Jan!

Ik blijf je volgen. Leuk wat je doet. Omdat mijn 1500 mijn allereerste zelfbouw gaat worden zal ik niet zo rigoreus te werk gaan, maar ik vind het wel interessant om te zien.

Gerard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 06 juli 2010, 13:56:19
@Overlast: klopt, ik zie het ook. Je zegt het: het zijn rotdingen. Niets meer aan te doen; de gaten door de kap heen zijn al gemaakt. Ik verwacht er overigens weinig problemen mee in het eindresultaat. Net als bij een mensensnuit geldt volgens mij dat kleine asymmetrieen karakterversterkend werken.
@Gert, Mispoes, Karst: weglaten van details: helemaal mee eens. Belangrijker dan de aanwezigheid van alle ditjes en datjes is een juiste balans tussen detail en grote lijn. Te weinig details maakt kaal, licht en saai: teveel details verstoort de hoofdboodschap.
Voorbeeld van te weinig: de Lima 1200 als geleverd. Teveel: bv. ook (naar mijn mening) de aangekondigde Philotrain Hondekoppen.
Overigens is mijn ervaring dat het risico van teveel aan de bovenste helft van een model groter is dan aan het onderstel. Onderstellen komen altijd zwaar, volbelast en donker (want vuil) over, als u begrijpt wat ik bedoel, en daar heeft het vaak wel zin door te detailleren. Dat is ook mijn vuistregel: bovenaan terughoudend en selectief met details, onderaan zoveel mogelijk doordetailleren. Op mijn motorpost-kappen klopt het aantal klinknagels etc. van geen kanten. Aan het onderstel zal ik, net als hier, veel verder doorgaan.
Die ideeen voor de zijkant van de cabine zijn het overwegen waard! Nog maar eens goed naar fotos van een echte kijken eerst. Wordt wel een veel grotere ingreep. Hmm.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlast op 06 juli 2010, 14:57:47
@Overlast: klopt, ik zie het ook. Je zegt het: het zijn rotdingen. Niets meer aan te doen; de gaten door de kap heen zijn al gemaakt. Ik verwacht er overigens weinig problemen mee in het eindresultaat. Net als bij een mensensnuit geldt volgens mij dat kleine asymmetrieen karakterversterkend werken.
Jawel ;); gaten dichtmaken, nieuw unit maken, en op de kap lijmen + gat(en) opnieuw boren. Heb ik bij mijn 1400 ook gedaan. Ik zou er achteraf spijt van krijgen als ik het niet gedaan had.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 06 juli 2010, 15:42:36
Nog een belangrijke link:
http://klassieke-locs.nl/1500-historie.html
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 11 juli 2010, 01:20:18
@Overlast: beter zo?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4110.jpg)
linker armatuur is nieuw en moet hier nog wat verder bewerkt worden (vijlen).
Luchtleidingen door de neus aangebracht. De horizontale messing draad is een steuntje voor de omloopplaat, die uit 0,3 mm is gemaakt en dus wel wat steun kan gebruiken. Deze is hier nog niet gemonteerd.

Meegegoten leiding op het dak verwijderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4115.jpg)

Nu moet ik beslissen wat het volgende moet zijn. De omloopplaat stel ik nog even uit, want is kwetsbaar en moet dus zo laat mogelijk. Hetzelfde geldt voor de nieuwe frontramen. Het dak optuigen met details en dan de kop gaan openzagen lijkt me ook niet de juiste volgorde. Dus dan nu toch maar eerst de nieuwe frontramen.

Wat de zijramen van de cabine betreft heb ik besloten om geen nieuwe zijwand te maken. Ramen uitvijlen en nieuwe passende ruitjes maken lijkt me alles bij elkaar genomen de beste manier. Het vervangen van de voorwand *en* de zijwand van de cabine lijkt me te ingewikkeld (nieuwe zijwand had natuurlijk ook met de etiket-methode gekund, maar om dat stuk uit die zijwand te halen en het nieuwe in te plakken en alles daarna weer strak, gelijk en passend te krijgen .... ); dan maar liever wat prutsen met het inpassen van stukjes doorzichtige kunststof (hoewel dat ook aardig wat tijd kan kosten).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: AB 7216 op 11 juli 2010, 09:25:55
@janw,

hier nog enkele detailfoto's.

De kop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4165_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4165_2.jpg)

De bufferbalk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3407.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3407.jpg)

leidingwerk tussen de draaistellen, zijde 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3397_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3397_1.jpg)

leidingwerk tussen de draaistellen, zijde 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3402.jpg)

ik moet nog zoeken naar een foto van de cabine van de zijkant ivm het cabineraam.
als ik die vind, post ik hem ook nog wel.

Groeten Arjen


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 11 juli 2010, 12:53:39
Zeer mooi en zeer nuttig!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: AB 7216 op 11 juli 2010, 14:28:18
@janw;

ik heb helaas geen foto die haaks genomen is van de cabine.
hiervoor moet je even verder zoeken.

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlast op 12 juli 2010, 12:31:05
Goed zo, Jan! :)

Iets anders: is het niet handiger om een gleufje met een Roco railzaagje in de bufferbalk te zagen voor de omloopplaat en de messingdraad weg te laten? Geeft volgens mij een strakker resultaat.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 12 juli 2010, 13:44:24
In theorie wel, maar ik heb de oude bufferbalk precies onder de omloopplaat afgezaagd, dus als ik daar weer zaag, zaag ik de nieuwe bufferbalk er ook af. ;D
Die messingdraad wordt niet zichtbaar door de omloopplaat, straks (hoop ik...).
Bovendien: als die zaagsnede die jij bedoelt niet exact horizontaal zou uitvallen, wordt het lastig om de omloopplaat nog wel horizontaal  d'r an te krijgen. Met deze methode valt er veel meer na te corrigeren. En de Roco-zaag is dikker dan de plaatdikte die ik wil plaatsen (0,3 mm).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 12 juli 2010, 21:59:03
Zo, nu de grootste ingreep: het vervangen van de frontraampartij. De eerdere zaagingrepen heeft de kap goed doorstaan.

Met schilderstape juist onder en boven de zaagsnedes wordt een geleiding voor de zaag aangelegd en tevens de al gemaakte delen afgeschermd. En dan zagen maar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4117.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4118.jpg)

Hierna nabewerken en als het gat groot en diep genoeg is, het nieuwe stuk inpassen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4120.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4121.jpg)

En weer nabewerken (hoeken afronden, dakrand inkorten, algemeen bijvijlen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4127.jpg)

Dan een laag primer, en buffers erop om het totale effect beter te kunnen beoordelen. Hierna dus plamuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4144.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4146.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 13 juli 2010, 12:57:34
Fout; nog niet schuin genoeg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4141.jpg)

Zo beter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4148.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4151.jpg)

De voorste regenrand op het dak moest nu iets worden ingekort. Totaal is er nu, schat ik, ca. driekwart mm. van de dakrand afgegaan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Gert Arkema op 13 juli 2010, 13:12:30
Zo beter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4148.jpg)
Inderdaad beter, maar nu zie je dat het voorste zijraampje niet helemaal 'vormvast' is, de voorste rand zou parallel moeten lopen met het frontvlak.
Remedie; voorste raamlijstje wegschuren en een recht stripje evergreen oplijmen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 13 juli 2010, 13:21:03
Dat is op de laatste foto ook een gevolg van lichtval; in het echt ziet het er beter uit. De rubber rand wordt nog ofwel helemaal of bijna helemaal weggevijld; is zo inderdaad veel te groot. Imiteren met zwarte verf moet voldoende zijn.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Ivo tB op 13 juli 2010, 14:42:22
Mooi wat je maakt Jan,  (y)

De schuinte van de ramen lijkt me goed. Met de foto van de zijkant krijg ik de indruk dat de ramen te klein zijn, maar dat wist je al. Ik heb ook de indruk dat de lengte hoogte verhouding niet klopt. Anders gezegd, ik denk dat de cabine iets langer zou moeten zijn.

Ik zal eens zoeken of ik nog een goede foto heb van de zijkant van de 1501. Anders kan ik ook wel een foto maken van de Philotrain, maar die vond je niet goed, dus dat helpt dan misschien niet.

Groeten,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Maarten.T op 13 juli 2010, 15:52:42
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8297_3.jpg)
Heb nog een plaatje uit mijn verzameling gevonden van de zijkant van de cabine.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Ivo tB op 14 juli 2010, 22:56:46
Mooi plaatje 2278.

Voor de verhoudingen ontbreekt nu nog de deur.

In een ander draadje vond ik nog deze plaatjes van de Philotrain waaraan je toch een en ander kunt zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2280351.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2280352.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2280355.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 15 juli 2010, 01:41:51
Als ik dit en dit vergelijk, krijg ik haast de indruk dat de cabine bij Philotrain te lang is ... ?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8297_3.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2280351.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: stig op 15 juli 2010, 10:44:41
Nee, dat denk ik niet. Als je de lengte van de zandbak en dat schuine stukje ernaast bekijkt, die lijken me goed geproportioneerd, dan is de cabine ook goed op lengte. Valt wel op dat de remcilinder te klein is. Of niet goed op hoogte gemonteerd. Maar goed, kniesoor die er op let... De ramen zien er wel goed uit.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Gert Arkema op 15 juli 2010, 12:24:37
Dat driehoekige stuk lijkt me iets te groot, in vergelijking tot de maat van de balk erboven is die anderhalf keer zo groot. Maar het kan zijn dat de balk erboven iets te laag is en het totaal aan hoogte (balk+driehoek) wel klopt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 15 juli 2010, 12:38:11
Ik heb ook de indruk dat bij dit Philotrain model het voorste zijrampje te groot is: dat het nummer 1501 correct onder dit raampje is geplaats, maar de afstand van dit nummer tot de deur groter is dan bij de echte: en dat de verhoudingen van de gele rechthoek anders zijn dan bij de echte. Problematisch is het allemaal niet, overigens. Wel mooi model trouwens, en gaaf gedetailleerde cabine. De handrails en -houders en de ruitenwissers vind ik persoonlijk, zoals eerder gezegd, te groot en te overheersend.
Ik zal binnen kort in de tekening meten en de maat bij de Kleinspoor controleren. De maten die ik tot nu heb gemeten, klopten wel (behalve natuurlijk op die punten waar ik de kap heb aangepast).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 20 juli 2010, 13:01:29
Beide koppen gedaan, en een laag primer (plamuren gaat nog verder):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4215.jpg)

En hier voor de lol even de Triang 1500 op de clubbaan van de Haagse Modelbouw Club:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4159.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4173.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: GW op 20 juli 2010, 17:04:49
Hey Jan,

Inspirerende foto's !!! Mooi, die draaistellen van de onderste foto's.

Succes!

Gerard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 20 juli 2010, 20:49:39
Klopt; die Triang is helemaal zo gek niet. Jammer dat-ie door de schaal bij mij letterlijk niet meer past (doorrijhoogte spoorbrug).
De draaistellen zijn inderdaad mooi, maar natuurlijk helemaal Engels, dwz dat de zandbakken nog in dwarsrichting zitten ipv in lengterichting zoals bij NS. En verder zitten er plastic wielen in het loopdraaistel en maar twee assen in het aangedreven draaistel (met optische wielimitaties ter plekke van de middenas). Dus geen stroomafname in het loopdraaistel, en dus ook geen slipbandjes op de aangedreven assen. Maar los van dat gebrek aan adhesie loopt-ie eigenlijk best netjes. Hij kan 4 plan D's door redelijke hellingen en bochten trekken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Olaf op 20 juli 2010, 21:01:09
Zijn de draaistelzijkanten na wat aanpassingen niet bruikbaar onder de Kleinspoor 1500? Ze lijken mij fraaier gedetailleerd dan de in witmetaal gegoten exemplaren van Kleinspoor.
(je moet er wel je Triang voor op willen offeren...)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: JSRail op 20 juli 2010, 21:08:38
Leuk !  :D  Kan me herinneren dat er in de Miniatuurbanen (jaren 70 ?) ooit een ombouwverslag heeft gestaan van iemand die deze Triang lok had omgebouwd / geschilderd van de Britse naar de geel/grijze NS uitvoering. Ook op een aantal punten werd de lok verbeterd (andere pantograven, etc). 

  MvG.  Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 21 juli 2010, 11:35:21
achter zo'n tri-ang-ding hang je natuurlijk fleischmann-plan K's en geen plan D's. Scheelt je alweer de helft van het schaalprobleem.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 21 juli 2010, 21:28:20
Klopt. De liefhebber die dat van plan is, heeft zich al gemeld voor de loc.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 11 augustus 2010, 22:56:32
De neuzen zijn af, alleen nog een laatste dun laagje primer erop.
De zijramen zijn iets groter gevijld, de rubber rand van het voorste raampje is wel versmald en verlaagd, maar niet helemaal weggehaald omdat-ie vermoedelijk toch iets bijdraagt aan een optisch strakke afwerking van het te plaatsen ruitje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4791.jpg)

Verder ben ik begonnen aan het dak, op basis van Arjens foto's, die ik uit pure hebzucht ook even hierheen haal:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2930_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2931_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2932_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2933.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2934_1.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4792.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4794.jpg)

De meegeleverde isolator is vervangen door een van een oude Roco Blokkendoos. De meegegoten dakleiding is verwijderd en vervangen door een van 'pijp' en 'kabel' als op Arjens foto. Stroomafnemers, hijsogen (als het dat zijn) en wat andere details volgen nog. De gegoten messing vonkhoorn van Kleinspoor is erg mooi gedetailleerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4795.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: eric den boer op 11 augustus 2010, 22:59:41
mooie details hoor, nu nog even spuiten.... ;)



eric
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: GW op 12 augustus 2010, 07:59:33
Dag Jan,

Wat een prachtige details maak je erbij!

Ik zie dat je de draaistellen ook al in elkaar hebt gezet. Ik heb de zijkanten er ook voorzichtig op getikt, maar stel vast dat dan de wielen lastig meer draaiden. Een beetje wrikken aan de messing lagers loste het stroeve lopen wel op, toch "haken" de wielen af en toe nog bij het ronddraaien.

Ik realiseer me dat dit misschien kan komen doordat ik aan de wielen zelf draai, en ze niet op de rails staan. Is dat over wanneer ze door de motor worden aangedreven?

Wat zijn jouw ervaringen op dit gebied?

Gerard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: stig op 12 augustus 2010, 10:53:35
Als het worm bovenin het draaistel gemonteerd is, kun je de wielen niet meer vanaf de wielkant ronddraaien. Je zult dan de worm in beweging moeten brengen...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: GW op 12 augustus 2010, 12:19:02
Ja, duuh, dat begrijp ik ook... ;D

De stellen zijn nog los, de wormwielen nog niet gemonteerd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 12 augustus 2010, 12:40:44
Ha Gerard,

Met de aandrijving zijn mijn ervaringen nog nul, ben tot zover met de kap en de cosmetica bezig geweest. Ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen; ik heb jouw ervaringen ook bekeken.
Hoe dan ook, de wielen draaien bij mij goed en vrij. Ik heb de insteekpootjes van de draaistelzijkanten zodanig bijgebogen dat de ze wat hoger uitkomen (zie een van de foto's hierboven). Ze raken de wielen niet.
In de handleiding staat een aanwijzing over het morrelen aan de messing lagers als de wielen niet vrij draaien. Is daar misschien iets mee? Ik heb wel bij een draaistel het ijzeren plaatje waar dat messing lager in valt, wat rechter gebogen. Daarna liep dat draaistel goed. Met het andere waren geen moeilijkheden.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: stig op 12 augustus 2010, 13:08:23
Ja, duuh, dat begrijp ik ook... ;D

Nou ja, ik hou ook niet van iedereen een kennispeil bij...   :P
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: GW op 12 augustus 2010, 13:31:28
Nou ja, ik hou ook niet van iedereen een kennispeil bij...   :P

Nee, kan ook niet, het was goedmoedig bedoeld hoor...  (y)

Gerard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlast op 12 augustus 2010, 13:35:29
Dat wordt mooi, Jan!

Als je echt heel er moeilijk (lees: precies) bent, is het nog mooier om die enkele isolator door een van een Roco 1100 te vervangen. Die is kleiner en lijkt nog beter op de echte.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 12 augustus 2010, 14:05:58
@ Overlast

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1505Ehv3aug1985_ariadne.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2932_1.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg4795.jpg)

Met de totale hoogte is volgens mij weinig mis; wel is het inderdaad een iets ander model isolator, maar dit is wat ik had liggen. Misschien bij gelegenheid nog eens vervangen. Op de foto van de 1502 uit '85 staat trouwens een iets andere constructie dan op Arjens foto van de museum-1501.
Grappig trouwens dat er bij regen iets wits uit die isolator lijkt te spoelen?

Grappig (2) is dat je op de foto's beter ziet wat er nog aan scheelt dan met het blote oog: het gietstuk van de doos op het dak moet nog wat beter in model worden gevijld, en beter horizontaal gezet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 06 oktober 2010, 22:19:16
Weinig gepost de afgelopen tijd, wel enige voortgang geboekt.
Eerst het afmaken van de dakopbouw. Hijsogen uit 0,4 mm koperdraad (haakje buigen, met één pootje inlijmen, kleiner vijlen):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5330.jpg)

Stroomafnemers gepimpt met Bernd-schuitjes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5331.jpg)

Totaaloverzicht van het dak:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5332.jpg)


Toen verder met de koppen. Er ontbraken nog de loopplaten, alle handrails, en kleinere details als deurknoppen en nog zo wat.
De loopplaten heb ik eerst geprobeerd in 0,3 mm styreen, maar dit werd geen succes, en zou vermoedelijk ook te zwak zijn geworden. Het model moet nog wel een beetje aanpakbaar blijven. Toen geprobeerd uit het aluminium van een oud floppy-schijfje. Dit is tamelijk hard aluminium, maar met een sterk hobbymes nog te snijden, en lijkt bestand tegen toekomstige bepoteling. Als lijm-versteviging zitten stukjes 0,3 mm draad eronder tegen de neus aangelijmd. Gelijmd met 2-compontenlijm, dan kun je nog wat corrigeren na het aanbrengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5089.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5088.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5243.jpg)

Trapjes onder de deur:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5245.jpg)

Daarna de handrails. De geleverde 0,3 mm verenstaal is goed op schaal, maar ik heb de aanbevolen messing handrailhouders van Kleinspoor niet gebruikt, omdat ik die veel te groot vind. In het echt zijn de uithouders nauwelijks van de handrails zelf te onderscheiden, en zeker niet als een ronde knop zichtbaar.
In hun plaats heb ik op de markeringen van de boorgaatjes kleine stukjes 0,3 mm styreen geplakt (met secondenlijm) en daarop de op maat gemaakte handrails gelijmd met 2-componentenlijm.
Hierna de electrische leiding die zal 'aansluiten' op een nog te maken koppeldoos (deze komt niet aan de kap, maar aan het onderstel te hangen).
Dan ziet het er nu zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5370.jpg)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Tomasso op 07 oktober 2010, 00:17:54
Mooi Jan. Ik had het kitje zien liggen en was verbaasd over de prijs, ik geloof iets van € 130,- of zoiets. Lijkt me een heel leuk model om ooit eens zelf te maken en na deze handleiding zie je meteen de verbeterpunten en de tips. Nou ja, hoe dan ook erg leuk om te zien en te lezen.

Tom.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 07 oktober 2010, 14:34:13
Ha Tom,

Voor die 130 euro ben je nog niet klaar; je moet de motor, stroomafnemers en nog wat spul nog los aanschaffen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: cor_b op 07 oktober 2010, 18:24:07
Dat ziet er goed uit ,die panto,s de slepers zijn die een eigen productie???
Ik zie veel bruikbare tips voor de aan teschaffen 1500
Blijf de bouw volgen alleen voor de goede details.

Cor
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Tomasso op 07 oktober 2010, 18:39:39
Oeh, dat vertelden ze er niet bij Jan. Maarre, desalniettemin een redelijk leuke kit voor niet al te veel geld en zo te zien is er echt iets moois van te maken... Overigens, wat ik me nog afvroeg, Je hebt de frontruiten er uit gehaald en vervangen voor iets wat ik niet helemaal begreep, maar had je niet gewoon die frontpartij weer terug kunnen plaatsen alleen dan wat schuiner naar achteren? Nu had je het over glaasjes maken op maat en lijmen en weet ik allemaal niet wat... Zal het wel verkeerd begrepen/gelezen hebben hoor, maar just in case ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 07 oktober 2010, 22:15:03
@Cor: het zijn Sommerfeld-pantografen met geëtste schuitjes gemaakt door mede-forumlid Bernd. Zie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22196.0.html

@Tom: De totale kosten van de compete kit komen zeker bij de 200 euro, als je alles bestelt. Daarbij moet ook gezegd worden dat de loc werkelijk voortreffelijk loopt. De enige moeilijkheid die ik bij het monteren van de aandrijving ben tegengekomen was het wegwerken van de bedrading zodanig dat die geen draaiende delen raakt, met een zeer lawaaïge loc als gevolg. Maar als je daarop verdacht bent, is de oplossing niet moeilijk.

Je alternatieve idee voor de schuine frontwand is waarschijnlijk ook uitvoerbaar, maar het zal afhangen van de materiaalverliezen bij het zagen, en hoe netjes je de oude voorwand eraf krijgt. Zoals je op mijn foto's kunt zien is het de vraag of het afgezaagde stukje nog bruikbaar is. Maar misschien dat een bekwamer zager dan ik met een dunner zaagje het kan; het voordeel van het Roco-zaagje is wel dat het makkelijk te hanteren is en niet snel scheef gaat (als je een beetje oplet).
       Een andere reden om niet te proberen de originele voorwand te redden is dat ik het gietwerk van de voorramen wel OK, maar niet geweldig scherp vind, evenmin als de inpassing van de ingezette ruitjes, zodat er wellicht iets te winnen viel bij zelf maken van het vervangende stuk (zoals m.i. ook bij de lamparmaturen het geval is), ipv veel tijd te stoppen in het repareren van een onderdeel dat je beter en sneller opnieuw kunt maken.
      Of dit ook allemaal klopt, weet ik pas echt als het spuitwerk helemaal af is en de etiketten van de ruiten komen. Is dus voor mij ook nog een verrassing, maar de vooruitzichten tot zover geven enige hoop.

Een ander kritiekpunt op de constructie van de kit is trouwens nog wel de montage van de witmetalen motorhouder op het frame. Hiervoor moet je 2 parkerschroefjes recht in het frame draaien precies waar dat het allersmalst is. Ondanks voorboren en voorzichtig voortgaan, ging dat toch fout en brak het frame aan één kant. Had ik het geweten dan had ik M2 draad in de schroefgaatjes laten tappen en de houder met ordentelijke boutjes vastgezet. Laat dit een tip zijn voor andere bouwers. Het inwendige zet ik binnenkort op de foto en dan komt dit nog in beeld. Ik heb de breuk gelijmd met Olba-lijm (en daarmee de houder helemaal aan het frame gelijmd) en hoop er het beste van.
    Maar  beter zou zijn om de hele motorhouder andersom te ontwerpen, zodat de voetjes aan de andere kant zitten: dan gaan de schroefjes in een groot massief middenstuk van het frame en is het probleem volgens mij weg. Simpelweg andersom monteren van de houder is nu niet mogelijk, omdat er versterkingribben aan één kant zitten meegegoten waardoor de motor maar aan één kant eraan past. Zie voor foto's van deze onderdelen Gerards site van Wassedam:
http://www.wassedam.nl/prj_ma_bouw_ns_1500.php

Afgezien van dit probleem is de constructie van frame, kap en aandrijving bijzonder robuust en probleemloos.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 07 oktober 2010, 23:15:16
waarom een motorhouder gebruiken als t ook met een stuk dubbelzijdig schuimtape kan, of een kwak hete lijm...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: GW op 07 oktober 2010, 23:25:10
waarom een motorhouder gebruiken als t ook met een stuk dubbelzijdig schuimtape kan, of een kwak hete lijm...

Ach ja, of je hangt hem op aan de kap met een paar staalkabels...  8) ???

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: JAB van Ree op 08 oktober 2010, 00:05:10
Zo te zien is een nieuwe motorhouder uit een stuk aluminium L-profiel anders ook een optie.
Dit draadje herinnert mij er aan dat ik mijn Philotrain kit weer eens moet afstoffen...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 08 oktober 2010, 09:29:43
Dat kan inderdaad ook, maar eigenlijk hoort het geleverde onderdeel natuurlijk deze problemen niet te geven...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: tinus op 08 oktober 2010, 18:30:35
Je kunt het motorframe toch ook gewoon op het onderstel vast solderen.
Heb ik hier ook gedaan. (was wel de oude kit)

Zo heb ik ook kabelgeleiders gemaakt van een stukje koperdraad met hieraan een
gebogen oogje, en deze hier en daar op het frame solderen.

tinus.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 08 oktober 2010, 22:03:49
Als je alles hebt om witmetaal te solderen is dat zeker een goede optie, lijkt me.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: tinus op 08 oktober 2010, 23:10:57
Ik heb dit met een standaard 25 watt soldeerbout en harskern soldeer gedaan.
Niet te lang verhitten en aan de binnenzijde van het frame, dan gaat dit prima.

Tinus.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 27 oktober 2010, 13:42:02
Voortgang: spuiten. Kleinspoor NS geel en Revell spuitklare anthracietgrijs 311-09 (moest toch nog verder verdund worden en dekt dan nog steeds enorm snel, ook een dun laagje. Lekker om mee te werken.)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5476.jpg)

Even losjes in elkaar gezet voor de foto (voor de lak erop zit zo min mogelijk gedoe):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5496.jpg)

Trapje aan draaistel. Wordt nog nabewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5494.jpg)

Dak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5471.jpg)

Op naar de opschriften, lak, ruiten, lampeglazen en paar laatste details.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: weezerd op 31 oktober 2010, 20:37:56
Hello Jan, thanks for the link from Gerrard's thread to this.

I notice the major functional changes from the BR model to the NS model is that the lamp formations are different, as are the pantographs and bogies. Another, more cosmetic change which I noticed (knowing the originals) is that the second window from the left on the corridor side is an opening split window in our originals but appears to have been replaced by a single panel window in your refurbished vehicles.

I will attempt to remodel the lights and replace the pantographs, but I think I'm too old to be redesigning the bogies!! (I'm hoping to get a couple of models so I can reproduce the fleet's various liveries as I recall them.)

BTW, if you want to read of a youngster's :o totally illegal ride on Ariadne's "footplate" from Manchester to Sheffield and back, have a look at www.weezerd.eu/storylines! ;)

Tot ziens....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 31 oktober 2010, 22:55:19
Hi Weezerd,

Fascinating to see that you are going to do the 'classic' conversion of a Triang EM2 to NS! If you are building in 00 it makes perfect sense. You may be aware that the Kleinspoor H0 model enjoys a popularity in England with the members of the British H0 society, but if you work in 1:76 that will be of slight importance to you.
Don't hesitate to post pictures of your project on this forum, they will be greatly enjoyed (is it indeed the Triang model you are using, or a different one (Silver Fox?)?

I notice the major functional changes from the BR model to the NS model is that the lamp formations are different, as are the pantographs and bogies. Another, more cosmetic change which I noticed (knowing the originals) is that the second window from the left on the corridor side is an opening split window in our originals but appears to have been replaced by a single panel window in your refurbished vehicles.

I think you have summed up the major visible changes there (except the livery of course). All vacuum pipes moved down towards the buffer beam, and the high-voltage electric connector was added on the left side of the buffer beam (the female counterpart being located very low down on the right side). The only visible change on the bogies, as far as I know, is the relocation of the sandboxes (from the front bar to the front ends of the bogie sides). If you model the cab interior, don't forget that the driver's seat moved to the right.
There seem to be a few changes at rooftop level: the signal horns are not there on the Dutch version and I think see more electric conducts going between the pantographs (see Arjen's pictures of the roof details on 1501 above in this thread).
     Also the oval British buffers were replaced around 1980-1981 or so by near-square ones (which look less attractive I think).
     If dating is important to you, beware that in the first few years there were some small adaptations in the livery: originally the loco number was not painted on the front ends, and, at least on 1501, the lower lamp armatures were originally yellow not grey. See the photographs at the beginning of this thread.
Just to satisfy my curiosity -- do you own a modern version of the Triang model? The wheels on my example are too broad to run well on present-day points. Does the model still have the 'dead' centre axle in the motor bogie?

Many thanks for the story of you cab experience on Ariadne. The rules against such things are more stricly observed over here, so not many of us could tell similar stories!

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: weezerd op 31 oktober 2010, 23:45:53
Hello again, Jan. Thanks for that detail info.

As for mine, at the moment I only have half a carcass, without a motor bogie!! I am trying to acquire parts on ebay to reconstruct the "whole thing"! If you looked you would find that used whole locos in working order (of the EM2) cost in the region of €500 !!!!!!

As I said, I'm getting on a bit and the main reason I'm hoping to build this is so that I can display it, along with buses which I drove in my time, as something to interest the grandchildren. I don't really expect to end up with an operating model.

As for the idle axle in the driven bogie? Triang no longer exist, but later Hornby driven bogies did also have this "feature", so I would expect the procedure is probably not unknown elsewhere.

The EM2 is no longer made or supported by Hornby, but there are rumours that Heljan might produce a new version. We shall have to wait and see.

BTW, the idea of a child riding the footplate was also very no-no in England too, but morals were higher when I was a lad and I was not at risk (except, as described, when we were passing the signal box!)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 01 november 2010, 00:10:16
I am stunned by these prices.... but what about this?
http://www.silverfoxmodels.co.uk/british_rail_electric_locomotives/british_rail_metropolitan_vickers_electric_locomotive_em2_class_77.htm
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: weezerd op 01 november 2010, 11:15:45
Well, well, what a surprise!! Nobody on the forums I have been using seemed to know of that maker. I wonder if he's still in business ~ I'll have to email/phone him and see.

Thanks for the link, I'll keep you informed ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 06 november 2010, 22:30:45
Ik ben nu met de transfers bezig. Op het velletje zit een tekst 'niet smeren'. Weet iemand waar die hoort te komen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: nscargo op 06 november 2010, 23:16:52
Je zou het Manuel kunnen vragen, hij heeft al een aantal van deze loc's gebouwd.
Harm
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: DB143 op 06 november 2010, 23:20:34
"niet smeren" hoort er niet bij!

Staat op de NS 1300

Rob
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlord op 07 november 2010, 00:09:44
Ik ga straks bij het spoorweg museum langs, heb je nog specifieke foto's nodig voor je project?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: sander1985 op 07 november 2010, 09:57:18

Ik wens je succes met daar een 1500 zoeken!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlord op 07 november 2010, 10:03:56
Ik houd mijn ogen open! Ik sta nu voor de deur. Het zou jammer zijn als er niet een 1500 is
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 07 november 2010, 11:10:52
verrassing: die is er inderdaad niet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 07 november 2010, 11:12:14
"niet smeren" hoort er niet bij! Staat op de NS 1300

Ah, vandaar. Ik kon het al op geen enkele foto vinden. Maar 1300en heb ik ook, dus dat komt mooi uit.

Overlord: dank voor het aanbod! Er komt vast een keer een open dag in Blerick.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlord op 07 november 2010, 21:19:47
Graag gedaan hoor ;) Ja dat was wel even een teleurstelling, geen 1300, geen 1500 geen 1600 wel een paar andere leuke oude locjes. Maar je mist ze dus wel !!!
Wij zien de vorderingen wel weer verschijnen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: sander1985 op 08 november 2010, 08:08:02

Die 1600 stond er wel hoor ;D. Weliswaar in een bruin jasje met NRS nummer 107, maar er staat een 1600.

Sander
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlord op 08 november 2010, 14:53:30
Euh, in een bruin jasje, nou niet gezien en ik heb toch echt alles wat niet op stoom loopt gefotografeerd!!
ik ga nog even zoeken in mijn kleine archief.

Maar nu weer ontopic naar de 1500 discussie.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Gert Arkema op 08 november 2010, 15:12:22
Van die 1600 krijg je pijn in je nek. En die loopt niet (meer) op stoom, nee ...  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Ivo tB op 08 november 2010, 15:17:21
De 1600 staat hoog en bruin en de 1300 staat er trouwens ook, maar dan in appelgroen  ;)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: ingenium secundus op 08 november 2010, 15:24:17
En dan die 1010 in zwart met rode biesjes nog...  ;)
(of is het nou heeeel diepdonkergroen)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 21 december 2010, 13:26:38
Weer wat vorderingen, en nu bovendien even vakantie dus de baan opgezet en kans om foto's te maken.
Blijft nog over om te doen: frontlichten, printje met leds, ruiten, aankleding bufferbalk, sierlijker koppeling (haak). Machine loopt nu geheel naar wens, prettig lage topsnelheid.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5707.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5693.jpg)

Gedoe met dieptescherpte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5713.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5715.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: fissy op 21 december 2010, 13:31:33
netjes! (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlast op 21 december 2010, 14:20:05
Zeker netjes! Kan je de diafragmawaarde van je camera niet aanpassen voor een grotere scherptediepte?

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Ivo tB op 21 december 2010, 19:14:31
Ik zou zo niet meer zeggen dat het een Kleinspoor is. Een enorme verbetering dus Jan  (y)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Overlord op 21 december 2010, 20:48:47
Dat gaat er al heel netjes uitzien Jan, mooi hoor!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: janw op 21 december 2010, 21:44:13
Ik zou zo niet meer zeggen dat het een Kleinspoor is.

Ssssst!  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Jeroen Water op 22 december 2010, 07:41:45
Getverdemme Jan, dat ziet er mooi uit! Echt fantastisch!!!

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: GW op 22 december 2010, 08:22:29
Dag Jan,

Kun je ook een filmpje maken zodat we mee kunnen genieten van de rij eigenschappen?

Gerard
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Handleiding Kleinspoor NS 1500
Bericht door: Fritsprt op 10 november 2019, 11:48:45
Het is al een oud draadje maar toch maar even proberen. Ik heb een bouwpakket van de Kleinspooor 1500 van iemand overgenomen, echter zonder handleiding. Is er iemand op het forum die de handleiding heeft en even voor mij kan scannen of kopiëren?
Alvast bedankt.

Gr. Frits
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: M. de Wit op 10 november 2019, 15:15:39
Ik kan je hier wel aan helpen heb hem gescand op mijn computer staan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
Bericht door: Fritsprt op 10 november 2019, 15:45:27
Super, ik heb je een pb gestuurd.

Gr. Frits