Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Spoorhumor  (gelezen 150504 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #45 Gepost op: 07 juni 2010, 17:47:55 »
En er is tegenwoordig ook een variant met betrekking tot het Duits: Lass mal sitzen. Overigens heeft Louis van Gaal onlangs ook een belangrijke bijdrage aan het Duits geleverd met "Der Tod oder die Gladiolen". Reinhard Wollf (dezelfde die dat boek dus geschreven heeft) zegt dat het tegenwoordig overal opduikt 8).

Toch heb ik het sterke vermoeden dat bepaalde uitdrukkingen in "I always get my sin" gewoon verzonnen zijn...En andere blijken wel degelijk correct Engels te zijn.

manuelspot

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #46 Gepost op: 07 juni 2010, 17:51:14 »
Soms hoor je ook wel eens:
Dames en heren, het volgende station is Enschede. Enschede is tevens de eindbestemming van deze trein en verzoeken uw hier allen uit te stappen.

Eindbestemming van deze trein? Gaat die hierna naar de sloop of wat doen ze? :P

Manuel
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2010, 18:09:20 door Manuel »

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Spoor humor
« Reactie #47 Gepost op: 07 juni 2010, 17:58:21 »
 ;D



Gr Bruce
Eindbestemmoing van deze trein? Gaat die hierna naar de sloop of wat doen ze? :P

Passat driver:)

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re:Spoor humor
« Reactie #48 Gepost op: 07 juni 2010, 18:05:10 »
Wat is een conducteur zonder fluitje ?

een conductrice ...


Gr, Marc

Anoniem

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #49 Gepost op: 07 juni 2010, 18:06:05 »
Eindbestemming van deze trein? Gaat die hierna naar de sloop of wat doen ze? :P

Dat is toch gewoon correct? "Trein" betekent namelijk niet allen het voertuig op stalen wielen dat zich over spoorstaven voortbeweegt, maar ook een bepaalde rit in een dienstregeling. En als trein 94 eindigt in Narvik, dan is Narvik de eindbestemming van die trein, als in die specifieke rit, maar niet van de trein, als in die specifieke groep voertuigen. Niks aan de hand dus...

manuelspot

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #50 Gepost op: 07 juni 2010, 18:08:02 »
Hahaha dat is hem letterlijk :P. Je moet het aan de grappige kant bekijken.  ;D

Wat ook een mooi verhaal is, is wat op Utrecht is gebeurt. Waargebeurt.

Een NSer vind tijdens zijn dienst in de trein een blindegeleide stok. Deze neemt hij mee de kantine in van Utrecht. Hier bedenkt men een leuke grap. Een Machinist zal met deze stok naar zijn trein lopen met begeleiding van een HC. Al die reizigers kijken op het station :P. Worden we gereden door een blinde machinist  :-\ ??? haha.

Deze machinist mocht na de tijd wel even op het matje komen bij zijn chef. De waren klachten binnen gekomen en ze stelden het niet op prijs deze grap bij NS. Ik moet zeggen vond hem wel geniaal toen ik hem hoorde :P.

Manuel
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2010, 18:11:19 door Manuel »

Anoniem

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #51 Gepost op: 07 juni 2010, 18:12:02 »
Hahaha dat is hem letterlijk :P. Je moet het aan de grappige kant bekijken.  ;D

Heet dat dan niet gewoon 'spijkers op laag water zoeken'? Op die manier kun je wel erg veel uitdrukkingen 'grappig' verklaren... ;D

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re:Spoor humor
« Reactie #52 Gepost op: 07 juni 2010, 18:15:49 »
1 keer humor.

Terwijl ik in de 'sprinter' van Alphen naar Leiden zit, valt deze stil vlak voor de overweg bij Zoeterwoude rijndijk in verband met luchtdrukproblemen.

Eerst krijgen we deze melding
"De intercity uit Utrecht (VIRM) zal achteraan deze trein koppelen en dan rijden we gezamenlijk naar Leiden"
"Het koppelen is mislukt (leek mij al een vreemde combi), hij rijdt achteruit en komt zo voorbij"

"We kregen het verzoek enige meters verder te rijden zodat de overweg weer open gaat"
En zo reden we stapvoets over de overweg. De humor lag daarin dat de politie alles regelde. En bij de overweg (bellend volop) hadden ze de overwegbomen met stukjes touw ! omhoog gebonden. Zoiets vind ik grappig om te zien.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

manuelspot

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #53 Gepost op: 07 juni 2010, 18:32:13 »
Ja die overwegen wodt behoorlijk wat mee geknoeid soms :P Maar ze met touwen omhoog houden is ook wat :P

Manuel

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re:Spoor humor
« Reactie #54 Gepost op: 07 juni 2010, 19:06:59 »
Toch heb ik het sterke vermoeden dat bepaalde uitdrukkingen in "I always get my sin" gewoon verzonnen zijn...En andere blijken wel degelijk correct Engels te zijn.

Verzinnen is niet moeilijk, maar tegelijk slippen in de werkelijkheid de gekste dingen erdoor, daar valt niet tegenop te verzinnen. Die mevrouw sprak goed Engels, zodat die rare uitdrukking enorm opviel. Ze was dan ook duidelijk in gesprek met een wel heel superieure superieur die ze ergens van moest overtuigen. Ze had een probleem met als makkelijkste oplossing to see it throuhg the fingers en she got uiteindelijk haar sin.
Vervolgens belde ze een paar minder superieure superieuren met de mededeling dat de hoge baas aldus had besloten. Tenslotte belde ze een of andere onderknuppel met de mededeling dat het zus en zo zou gaan en dat hij/zij dat morgen maar moest regelen.
Zo regel je voor jezelf een rustige avond. Die komt er wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re:Spoor humor
« Reactie #55 Gepost op: 07 juni 2010, 19:09:25 »
Gehoord in de trein Den Haag CS - Hoorn: 'Dames en heren, het volgende station is station Hoorn. Dat is tevens het eindpunt van deze lijn. Wij verzoeken u daarom uit te stappen. Denkt u bij het verlaten van de trein aan uw bagage...... EN NEEM DEZE OOK MEE!'

Of zoals ik ooit op Amsterdam meemaakte: op Zaandam kwam de trein naar Amersfoort Vathorst aanrijden: dat was 1 SGM-drietje, en 2 (toen nog) bananen.
Net vertrokken vanaf Sloterdijk werd er omgeroepen dat de trein eigenlijk te lang was, en dat er op Amsterdam CS wat afgekoppeld ging worden.

"Wij willen u verzoeken om in het eerste treinstel met nummer .... plaats te nemen."

Tja... op Amsterdam aangekomen bleek dat veel mensen het verschil dus niet weten tussen het begrip treinstel of rijtuig: echt iedereen stond bij de eerste bak van het overgebleven drietje te dringen om er in te kunnen...

Of, nog niet zo heel lang geleden, werd er een V aan een T gekoppeld. 2 gele mannetjes kropen op hun kniëen en zaten tussen de perronrand en de trein te loeren, om te kijken of de remmen het deden.

Een oudere vrouw tikte een van de 2 op z'n schouder: 'Is er iets mis met de trein?' Vroeg ze vrij verontrust.
Daarop stond een van de gele mannetjes op, en antwoordde heel droog: 'Wij vinden het wel fijn als de trein ook kan remmen!'

Of die keren dat de omroepriedel start, maar er geen mededeling komt, of een omroeper/omroepster aarzelend de boodschap uitspreekt, soms onder wat geknisper van papier op de achtergrond. Nee je maakt wel eens wat mee ;)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Spoor humor
« Reactie #56 Gepost op: 07 juni 2010, 19:19:08 »
Dit doet me denken aan de uitdrukking die Johan Cruijff in het Spaans introduceerde: "en un momento dado", als letterlijke vertaling van "op een gegeven moment".
Tot dan was deze uitdrukking in het Spaans onbekend, maar inmiddels helemaal ingeburgerd.
Met "lets see it through the fingers." zou dat ook zomaar kunnen gebeuren.
That doesn't come well out of the paint
Es ist kous bousen
Bij gebrek aan echte sterke grappen kan ik er ook wel een paar slecht, flauwe ouwe bij doen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Spoor humor
« Reactie #57 Gepost op: 07 juni 2010, 19:19:40 »
Ach automatische omroep (RIS) in SGMm is ook niet alles
nader je Almere buiten hoor je...
Het volgend station is Almere buiten,
Almere Buiten,
Almere Buiten,
Almere Buiten,
Almere Buiten,
Almere Buiten,
Almere Buiten....

Maar snel op de uit knop gedrukt  :P

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re:Spoor humor
« Reactie #58 Gepost op: 07 juni 2010, 19:27:32 »
"de internationale trein naar ..... vertrekt van spoor 4"
"the international train to .... departs from platform 4"

Eh, sinds wanneer heeft Den Haag HS 4 perrons ?
Lang geleden werd er in Nederland ook gewerkt met perronnummers. Dat werkt goed voor perrons waar maar 1 spoor aan ligt. Maar bij eilandperrons waar dus aan twee kanten een spoor ligt, en zeker als er in dat perron dan ook nog 1 of 2 zaksporen liggen, gaf dat wat verwarring. Want hoe geef je aan welk sppor je bedoelt aan dat perron?
Daarom is eind jaren '60, dus heel lang voordat jij bestond, het systeem veranderd. Er werd vanaf toen met spoornummers gewerkt. Veel duidelijker, en geen kans meer op vergissingen. Maar in de UK is dat systeem nog steeds niet doorgedrongen, daar werken ze nog met platformnummers. Vandaar dat in de Engelse aankondigingen in Nederland het woord platform wordt gebruikt. Dat platform niet de correcte vertaling is van spoor zal die Engelsen worst wezen. Ze vinden evengoed wel het juiste spoor.

Anoniem

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #59 Gepost op: 07 juni 2010, 19:33:17 »
Verzinnen is niet moeilijk, maar tegelijk slippen in de werkelijkheid de gekste dingen erdoor, daar valt niet tegenop te verzinnen. Die mevrouw sprak goed Engels, zodat die rare uitdrukking enorm opviel. Ze was dan ook duidelijk in gesprek met een wel heel superieure superieur die ze ergens van moest overtuigen. Ze had een probleem met als makkelijkste oplossing to see it throuhg the fingers en she got uiteindelijk haar sin.
Vervolgens belde ze een paar minder superieure superieuren met de mededeling dat de hoge baas aldus had besloten. Tenslotte belde ze een of andere onderknuppel met de mededeling dat het zus en zo zou gaan en dat hij/zij dat morgen maar moest regelen.
Zo regel je voor jezelf een rustige avond. Die komt er wel.


Is ook wel zo, maar ik denk toch dat deze mijnheer een punt heeft. Citaat: "Bij I fock horses kan ik me nog iets voorstellen. (...) Maar I don’t want to shoot my herbs? Als je al zover bent dat je het Engelse woord voor kruiden kent, dan heb je genoeg opleiding gehad om een zin niet zo letterlijk te vertalen. We still have to s*ck one lid? Don’t break me the back open?  Kom op, mensen!"

Maar in de UK is dat systeem nog steeds niet doorgedrongen, daar werken ze nog met platformnummers.

Op sommige plaatsen in Frankrijk ook, met name in landelijke gebieden waar het nogal onwaarschijnlijk is dat tegelijkertijd langs hetzelfde perron 2 treinen staan. En op sommige plaatsen roept Simone zelfs dubbel om: "Le TER numéro XXXX à destination de YYYY partira voie 3, quai numéro 2" ;D.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2010, 19:37:52 door Wesley­­ »