Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Spoorhumor  (gelezen 150483 keer)

Petertrein81

  • Online Online
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Spoor humor
« Reactie #15 Gepost op: 06 juni 2010, 19:47:22 »
In Duitsland meegemaakt in de Intercity, voor de duidelijkheid maar even in NL vertaald.

Dames en Heren we lopen een kleine vertraging op. De goederentrein die voor ons rijdt, en die aan de kant moet gaan, is namelijk te lang om op het zijspoor te passen.

MvG Peter,
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2010, 21:51:06 door Petertrein81 »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Spoor humor
« Reactie #16 Gepost op: 06 juni 2010, 20:05:21 »
Collega komt geschrokken naar mij toe en zegt; kom ik op het station is mijn fiets weg!
Zeg ik; ik had het nog veel erger, ik kom op het station, is mijn trein weg :-X

En deze is in de praktijk gebracht door mijn oom:

Hij was naar een congres geweest en daar vroeg een collega of hij met hem mee kon rijden.
Mijn oom zegt, natuurlijk geen probleem loop maar met me mee....komen ze bij het station, je moet nog wel eerst een kaartje kopen ;D
(die collega moest er wel om lachen)
Vr. groeten,
Bob

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re:Spoor humor
« Reactie #17 Gepost op: 06 juni 2010, 21:35:15 »
Op station Groningen luidt de omroepster: "dames en heren, van de trein die nu aan komt rijden (op perron zoveel etc), gaat het achterste gedeelte straks naar Zwolle/Amersfoort, daar kunt u instappen. Het voorste gedeelte zal hier blijven staan".
Goed, de menigte loopt dus an masse naar het voorste gedeelte... op een paar studenten en ik na.
Dat bij vertrek het voorste gedeelte aan de andere kant zit (kopstation), deelde ze niet mee, maar ze had het toch goed gezegd. De menigte sjokte - onterecht - verontwaardigd terug.
De clou is dat de gemiddelde reiziger toch moeite heeft met wat nu de voor/achterkant van een treinstel is.
Niet echt om je te bescheuren, maar k vond het wel grappig.

O ja, een Belg lacht 3 × om een mop.
De eerste keer als je hem vertelt;
De tweede keer als je hem uitlegt,
De derde keer als ie hem snapt...

 ;D
 

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re:Spoor humor
« Reactie #18 Gepost op: 06 juni 2010, 22:06:10 »
komt een man in de trein.......zegt de conducteur "u ruimt het wel zelf op he"

Erg flauw  ;) Het origineel is namelijk 'komt een man bij de dokter', wat een kloppende Nederlandse zin is die dubbelzinnig kan worden uitgelegd. De zin 'Er komt een man in de trein' gebruiken voor iets anders dan de dubbelzinnige bedoeling klinkt erg gezocht en niet logisch. Dus of je hebt de originele 'grap' niet begrepen of je was wat overenthousiast door alle andere belegen grappen die hier al langsgekomen zijn.
Wat taaltechnisch wel hetzelfde is als de 'dokter-grap' is: 'dames en heren, willen de mensen die de trein op spoor drie hebben genomen deze onmiddellijk weer terugzetten!'

Kom op jongens, er zijn toch wel originelere grappen te bedenken dan die paar die we de afgelopen 25 jaar al telkens horen  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2010, 22:10:37 door Sicco Dierdorp »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Spoor humor
« Reactie #19 Gepost op: 07 juni 2010, 08:11:32 »
De stoptrein van Hilversum naar Dordrecht mocht vanwege problemen bij Den Haag niet verder dan Leiden.
Dus dat werd in Leiden de stoptrein naar Hilversum (via Schiphol).
De trein reed gelijk naar spoor 5, maar één ding vergat het personeel, deze verandering door te geven aan de passagiers.
Ik moest de trein richting Hilversum hebben en vond het al verdacht dat er veel minder passagiers uitstapte.
Ik was zelf ook niet 100% zeker dat ik in de juiste trein zat maar toen ik de machinist naar voren zag lopen.....
En toen de trein vertrok; natuurlijk een hoop verontwaardiging en massaal bellen dat ze iets later kwamen ;D

Grappig, trein in Leiden;
De trein stond met het achterste deel te dicht bij de wissel zodat de trein naar Hoorn niet over de wissel kon rijden.
Komt precies aan de andere zijden de Intercity binnen met volop passagiers die willen overstappen.
Dus deuren dicht en weg rijden....enkele meters na voren.
Je had de woedende gezichten moeten zien van de mensen die dachten dat de deur werd dicht gesmeten voor hun neus. ;D

Trans Mongolia express:
Bij de grens moet dat ene rijtuig uit Rusland aanhaken aan een binnenlandse trein uit Mongolie.
Daarvoor wordt dat rijtuig naar een ander spoor gereden.
Staat een groot gedeelte van de passagiers (bijna allemaal toeristen) uit verveling rond te hangen op het station.
Die schrikken zich de apelazerus als ze ineens de trein zien wegrijden ;D  
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2010, 09:20:59 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Spoor humor
« Reactie #20 Gepost op: 07 juni 2010, 12:02:14 »
Grappig, trein in Leiden;
De trein stond met het achterste deel te dicht bij de wissel zodat de trein naar Hoorn niet over de wissel kon rijden.
Komt precies aan de andere zijden de Intercity binnen met volop passagiers die willen overstappen.
Dus deuren dicht en weg rijden....enkele meters na voren.
Je had de woedende gezichten moeten zien van de mensen die dachten dat de deur werd dicht gesmeten voor hun neus. ;D
Had ik laatst ook, maar ik was niet direct woedend. Zou je mij voor de grap willen uitleggen;
a) waarom een machinist daar niet direct op let en dit soort zaken / ergernissen voorkomt?
b) waarom dit door NS personeel nooit ter plaatse wordt aangekondigd / uitgelegd (het perron was uitgestorven) en daarmee het collectieve nivo van ergernis van treinpassagiers wordt verhoogd?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Spoor humor
« Reactie #21 Gepost op: 07 juni 2010, 12:07:30 »
Dat is nou juist de grap!!!! Geen mooier vermaak als leed vermaak!
terug naar de titel van dit draadje.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Spoor humor
« Reactie #22 Gepost op: 07 juni 2010, 12:44:00 »
5 seconden later konden ze gewoon weer instappen, dat was juist zo grappig, ze dachten dat ze trein misten (en hadden geen idee waarom die naar voren reed)
De ergenis sloeg om in opluchting.

Ook grappig maar het schijnt zo te horen:
Denk aan uw bagage...en vergeet die ook niet mee te nemen...


Vr. groeten,
Bob

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Spoor humor
« Reactie #23 Gepost op: 07 juni 2010, 13:13:33 »
Kleine taalkundige correctie... De laatste zin zou moeten zijn:
Denk aan uw bagage...en vergeet niet die ook mee te nemen...
;)
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Anoniem

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #24 Gepost op: 07 juni 2010, 13:17:49 »
Wat mij altijd wel opviel was het vreselijke steenkolenengels en -frans waar je mee om je oren wordt geslagen in met name de Beneluxtrein... Kan niemand die mensen een briefje geven waarop wél de juiste zinnen staan om uit te spreken? Ik bedoel, de uitspraak is nog een ander verhaal, maar een grammaticaal correcte zin produceren moet toch mogelijk zijn...

"Les voyageurs pour XXXX sont priés de changer ici"? Waarom moeten die reizigers veranderen dan?  ::)

Gert1

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2010, 13:32:57 »
Misschien omdat de conducteurs uitgekeken waren op hun koppen?  :)

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #26 Gepost op: 07 juni 2010, 14:21:04 »
Goed mogelijk, maar ze vragen het alleen in het Frans... Nu kan het natuurlijk zijn dat ze alleen uitgekeken zijn op de koppen van Franstaligen, maar wat moet je dan met mensen die meerdere talen begrijpen, zoals ondergetekende? Moet ik nou veranderen of gewoon overstappen? :)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re:Spoor humor
« Reactie #27 Gepost op: 07 juni 2010, 14:29:36 »
Het was in de zomer van 2006 dat ik onderweg was naar Heerlen met de Intercity. Vlak voor het station Heerlen komt de trein tot stilstand voor een aantal minuten. De HC roept om: "Dames en heren, onze excuses voor de stilstand, maar we moesten even van de trein af om bij de eerst volgende telefoonpaal het seinhuis te kunnen bellen. Zij waren namelijk in slaap gevallen en waren vergeten om de seinen goed te zetten. Na het trekken aan een aantal handels daar kwamen de seinen weer goed om onze weg te kunnen vervolgen. Het is toch ook wat met die trekdraden en armseinen hier."
Spoorgroet, Martin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Spoor humor
« Reactie #28 Gepost op: 07 juni 2010, 15:02:48 »
Moet ik nou veranderen of gewoon overstappen? :)
Je moet het allebei. Changer heeft meerdere betekenissen en een daarvan is overstappen.
Valt me wel een beetje tegen van je, dat had jij als doorgerookte francofiel toch moeten weten. 8)

Anoniem

  • Gast
Re:Spoor humor
« Reactie #29 Gepost op: 07 juni 2010, 15:13:39 »
Dat kan wel in het woordenboek staan, maar is hoogst ongebruikelijk... een beetje zoals je in het Nederlands de uitdrukking "van trein veranderen" zou kunnen gebruiken: dat is ook niet fout, maar dat klinkt ook erg vreemd. In het Nederlands verdient het daarom verre de voorkeur om "overstappen" te gebruiken, zoals het in het Frans verre de voorkeur verdient om een zin te bouwen met het woord "correspondance" erin.