Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 20:37:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:37:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen  (gelezen 19756 keer)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #105 Gepost op: 15 June 2010, 14:20:53 »
SM'90 was een kleine serie, net zoals ICM-0 dat was. De treinstellen 2101-2109 hadden een revisie nodig om nog langer mee te kunnen gaan. Toen is er gewoon gekeken of het rendabel was om de stellen te reviseren of om ze te laten slopen. SM'90 heeft tot bijna einde levensduur problemen gekend, met onder andere de wielbanden en assen en de vermogenselektronica.
Spoorgroet, Martin

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #106 Gepost op: 15 June 2010, 15:11:39 »
Hoi allemaal,

Ik kan er niet bij dat er zoveel dubbeldeks materieel aan de kant moet. Waarmee wil de NS dat materieel dan gaan vervangen ? Voorlopig rijden er ook nog steeds plan V´s rond en ik denk dat met de SLT niet alles vervangen kan worden wat hier besproken wordt voor sloop. Heb het idee dat er veeeel meer materieel op de lijst staat om gesloopt of verkocht te worden dan dat er aan nieuw materieel bijkomt. Maar het kan ook aan mij liggen.

Groeten Ruud.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #107 Gepost op: 15 June 2010, 15:42:12 »
Hoi allemaal,

Ik kan er niet bij dat er zoveel dubbeldeks materieel aan de kant moet. Waarmee wil de NS dat materieel dan gaan vervangen ? Voorlopig rijden er ook nog steeds plan V´s rond en ik denk dat met de SLT niet alles vervangen kan worden wat hier besproken wordt voor sloop. Heb het idee dat er veeeel meer materieel op de lijst staat om gesloopt of verkocht te worden dan dat er aan nieuw materieel bijkomt. Maar het kan ook aan mij liggen.

Groeten Ruud.

Dat denk ik nou ook steeds. NSR kan wel zeggen dat ze ruim in het materieel zitten, maar dat is toch vooral korte termijn: ICK, ICL, Plan V, Plan T, DM 90', etc. De ICRm rijtuigen gooien ze voor een groot deel naar de beneluxdienst, omdat ze daar zo nodig 13 stammen willen hebben. De enige twee nieuwe treinen zijn VIRM-4 en SLT. Die eerste is al ingestroomd en SLT moet Plan V en T vervangen. En wat doen ze straks als er een reizigersgroei komt? Het enige wat rest, is die DDM's te reviseren. Dat is zo'n beetje het enige wat ze snel kunnen doen, omdat ze dat project toch al hebben opgestart (DDZ).
Maar we zullen het allemaal zien. Ik moet nog zien of DDM-1 er straks echt helemaal uitgaat.
Het kan natuurlijk ook zijn dat NSR achter de schermen al bezig is met de bestelling van een nieuw type, maar dat lijkt me sterk. Maar wat kan ik er ook van weten  ;)

Op www.somda.nl lopen diverse topics over het materieel, zoals DDM-1, Mat'64, DM'90, locs serie 1700 en 1800 waar nieuws in wordt medegedeeld. Deze berichten worden doorgaans geplaatst door mensen die dicht bij het vuur zitten.
Thanks voor de tip. Ik ga er eens kijken.

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 15:45:28 door Timo Smeding »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #108 Gepost op: 15 June 2010, 16:04:04 »
Het is al een aantal keer genoemd, maar SLT biedt net zoveel capaciteit als DD-AR d.m.v. staanplaatsen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #109 Gepost op: 15 June 2010, 16:07:30 »
Tja,op die manier begint het steeds meer veevervoer te worden he Daan.
De gemiddelde veewagen wat achter een tractor hangt is soms nog comfortabeler.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 16:34:37 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #110 Gepost op: 15 June 2010, 16:17:36 »
Ben ik eens een keer niet de enige die het zegt. Maar daar is een ander draadje voor. Zoals ook al is aangegeven is staan onveiliger bij een aanrijding.
Mvgr Jan Wiebrand

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #111 Gepost op: 15 June 2010, 16:30:24 »
Ik bedoel dat de er in de BNL met 13 stammen gereden gaat worden. Hiervoor moeten er gewone ICRm's uit het binnenlandse  bestand worden gehaald. Hierdoor blijven er BDs'en over en zoals Daan al zegt waren er al te veel.

De NSR heeft -toen ze al heel ver waren met de revisie van ICR- besloten om enkele al gereviseerde rijtuigen om te bouwen tot BDs. Dit moest omdat ze trek-trek stammen (ICRm stammen ingeklemd tussen een 1800 en 1700, of anders) eruit wilden halen. Deze extra BDs'en kregen de nummers 023 t/m 032. Dit was een vervolgserie op de eerdere 001 t/m 022 die wel braaf waren gebouwd uit oude ICR's. Volgens mij zijn deze omgebouwde BDs'en vanbinnen te herkennen aan de vloer die helemaal grijs is, in plaats van geel en grijs.
In dit overzicht staan de ICRm rijtuigen die later nog omgebouwd zijn tot BDs:

Orgineel ICR N.R. + Type }   Ombouw ICRm N.R. + Type }Tweede Ombouw (BDs)
812   B }   210   B }   025
823   B }   219   B }   023
825   B }   221   B }   030
826   B }   222   B }   027
827   B }   223   B }   032
841   B }   233   B }   028
842   B }   234   B }   026
855   B }   245   B }   024
856   B }   246   B }   031
867   B }   255   B }   029

Toch bleek deze vervolgserie -die nu voor een groot deel aan de kant staat- een beetje te ruim genomen te zijn en is nu bij de minste rek (rijtuigen verdwijnen naar de BNL) overbodig.
Op mijn eerste foto's van dit topic staat trouwens de 1779 met twee ICRm's erachter (niet zichtbaar). Ik verbaasde me dat ze geen schade hadden, maar waarschijnlijk worden deze twee klaargestoomd voor de BNL-dienst.
 
Gr Timo

« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 16:38:49 door Timo Smeding »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #112 Gepost op: 15 June 2010, 16:36:51 »
SM'90 heeft tot bijna einde levensduur problemen gekend, met onder andere de wielbanden en assen en de vermogenselektronica.
Is dat zo? Ik dacht dat ze juist op het einde wel betrouwbaar(der) waren.

Over het ICRm: ik denk dat de ICR rijtuigen die nu in de Benelux en Fyradienst rijden later niet meer in de binnenlandse dienst terug komen. In de IC-dienst worden ze nu al vervangen door het IRM en straks ook door de DDZ (die vrijkomen door de SLT). Mocht er een grote reizigersgroei komen dan kan het wel anders lopen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #113 Gepost op: 15 June 2010, 16:40:37 »
Het kan natuurlijk ook zijn dat NSR achter de schermen al bezig is met de bestelling van een nieuw type, maar dat lijkt me sterk. Maar wat kan ik er ook van weten  ;)
Dat zal uitbreiding van het SLT zijn, tot nu toe zijn er 62 zesjes en 69 viertjes besteld, met nog 2 opties tot uitbreiding.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #114 Gepost op: 15 June 2010, 16:44:12 »
Tsjonge, ik dacht dat ze pas op 100 stuks zaten.
Ik ben geschokt  :'(

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #115 Gepost op: 15 June 2010, 16:47:55 »
ik vind persoonlijk dat NS enorm veel met geld smijt, ICRm zijn net gerevasieerd (als je zo schijft) en nu ga ze al terzijde, dit is wanbeleid 1e klas, ik weet wat de revisie heeft gekost, maar is niet te geloven. ICRm kan je nog op vele ritten inzetten in zowel het noord, zuiden, oosten, nu rijd de ICRm nog op de lijn Zwolle - Roosendaal, rijd ie verder nog ergens. Ze smijten met geld of het water is, terwijl de NS nog voor klein gedeelte een staatsbedrijf is.

De NS maakt er een zootje van.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #116 Gepost op: 15 June 2010, 16:55:01 »
En dat alles omdat er 13 rijtuigen niet gebruikt worden. ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #117 Gepost op: 15 June 2010, 17:00:13 »
Het is natuurlijk allemaal koffiedik kijken. Als we er vanuit gaan dat we met SLT en DDZ dezelfde dienstregeling draaien dan zullen de huidige prio-stammen overbodig zijn in binnelandse dienst. Vergeet niet dat er plannen zijn om eens in de 10 minuten een trein te laten rijden. Het spoorverkeer wordt steeds intensiever. Dan is er nog de mogelijkheid de huidige 7-stammen te verlengen.

Zaanstreekrail: het is gereviseerd.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #118 Gepost op: 15 June 2010, 17:03:26 »
Tja,op die manier begint het steeds meer veevervoer te worden he Daan.
De gemiddelde veewagen wat achter een tractor hangt is soms nog comfortabeler.
In het België waar jij woont zul je het waarschijnlijk moeten doen met SGM en VIRM, dus dat duurt nog wel even. Ik had ook liever ruime dubbeldekkers gezien, maarja het is niet anders. Je kan hier gaan lopen zeuren, maar dat heeft niet zoveel zin. Wil je echt aandacht dan moet je de media opzoeken en niet mij.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #119 Gepost op: 15 June 2010, 17:59:51 »
Ik vind het aardig dat je het opneemt voor de NS, maar dat neemt niet weg dat het toekomstig spoorvervoer steeds meer begint te versoberen op deze manier.
En mensen willen niet staan in de trein, dan nemen ze nog liever de auto.
Dus zal dit averechts gaan werken vrees ik.
En dat je in de spits moet staan in de trein dat ontken ik niet, maar op deze manier zullen ook mensen buiten de spits moeten gaan staan, die anders een zitplaats hadden kunnen hebben.

Waar jij woont zul je het waarschijnlijk moeten doen met SGM en VIRM.
Die SGMm is nog altijd beter dan de SLT.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 18:04:09 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)