Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen  (gelezen 19727 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #45 Gepost op: 07 June 2010, 10:34:04 »
nou, dat is bij mijn weten meer zo'n gallisch dorpje wat het stug volhoudt tussen alle IC's en sprinters, breda-amsterdam is de laatste sneltrein die er nog rondrijdt en blijkbaar een wat te handig ding om vanwege onduidelijk marketinggeneuzel af te schaffen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #46 Gepost op: 07 June 2010, 10:41:11 »
ondertussen stoppen IC's bijna net zoveel als de oude sneltreinen, maar goed....
Ik vind dit persoonlijk erg jammer.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #47 Gepost op: 07 June 2010, 10:47:25 »
ipv van dubbeldekker,,,, triodekker?

Zoals op deze pagina van Nico Spilt te zien  ;D
Even een stukje naar benenden scrollen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #48 Gepost op: 13 June 2010, 19:38:16 »
Naar ik heb begrepen worden de DDZ's zesdelig, inclusief een motorwagen. Dat is dus aanzienlijk langer dan nu. Daar gaan alle getrokken rijtuigen aan op. En blijven de locs en stuurstanden over. De 1700'en verdrijven de 1800'en ook naar de sloper.

CKLX

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #49 Gepost op: 13 June 2010, 20:06:43 »
Ik zou ook wel mee willen.  ::)

Dat lijkt mij ook best wel interessant  ;)

Mvg,
Maarten

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #50 Gepost op: 13 June 2010, 20:11:07 »
Hoe kun je dan legaal op dat terrein komen? Dat zou geweldig zijn, natuurlijk  (y). Stukken beter dan mijn (risicovolle) padvinderactie.
Naar ik heb begrepen worden de DDZ's zesdelig, inclusief een motorwagen. Dat is dus aanzienlijk langer dan nu. Daar gaan alle getrokken rijtuigen aan op. En blijven de locs en stuurstanden over. De 1700'en verdrijven de 1800'en ook naar de sloper.

CKLX

Ik heb ook ergens gelezen (railmagazine? ofzo) dat de ene helft 4delig wordt en de andere 6delig, of klopt dat niet?


Over het lot van DDM1 wordt nog steeds getwijfeld. Als de reizigersaantallen weer aantrekken, kan hun leven nog even gerekt worden. Anders rest voor deze rijtuigen ook niets anders dan sloop. Ze zijn immers al 30 jaar oud.

CKLX

Daar zouden ze dan 1700en voor kunnen gebruiken, want daar zullen ze er toch wel te veel van hebben na het buitendienst stellen van de 7400 series. Een soort ICRm stammen met een extra verdieping, of extra stoptreinen?

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #51 Gepost op: 13 June 2010, 20:15:20 »
Ik zou ook wel mee willen.  ::)

Dat lijkt mij ook best wel interessant  ;)

Mvg,
Maarten

Best wel ja!!!!!!!!!!! ;)

Dat wou ik als klein kind altijd al (y)

Gr Timo

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #52 Gepost op: 13 June 2010, 20:25:27 »
1700 en DDM-1 kunnen niet met elkaar overweg. Anders waren die laatste 1800 loc's allang terzijde gegaan. Einde DDM-1 betekend dus eind van serie 1800 en omgekeerd.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #53 Gepost op: 13 June 2010, 21:04:05 »
Na de revisie blijven er iets van 29 stuurstanden DD-AR over en eenzelfde aantal tussenrijtuigen geloof ik, die gaan in eerste instantie terzijde. Er is een mogelijkheid dat deze rijtuigen samen met de tussenrijtuigen DDM-1 alsnog verbouwd worden tot een serie stammen voor achter een aantal 1700'en. De resterende stuurstanden (zowel DDM-1 als DD-AR) gaan sowieso naar de sloop.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #54 Gepost op: 14 June 2010, 09:17:39 »
1700 en DDM-1 kunnen niet met elkaar overweg. Anders waren die laatste 1800 loc's allang terzijde gegaan. Einde DDM-1 betekend dus eind van serie 1800 en omgekeerd.

In eerste instantie wel ja, maar er wordt hier ook gezegd dat er een kleine kans is dat de levensduur van DDM-1 toch wordt opgerekt. In dat geval zullen ze toch worden gereviseerd en kunnen ze gelijk worden voorbereid op de 1700en (of kan dat echt niet?).
Volgens mij zijn er straks toch ook flink wat 1700en over. Er zijn volgens mij nu nog ongeveer 17 1800en in dienst en als er straks 30 1700en vrijkomen en DDM-1 gaat ook buiten dienst dan heb je straks 12 1700en aan de kant staan. Die 12 kunnen ze gebruiken om DDM-1 en het overgebleven DD-AR weer op de baan te krijgen.
Maar wie weet dat zeker? Niemand nog. Volgens mij is het eind van het jaar sowieso einde 1800  :-\

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 09:19:41 door Timo Smeding »

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #55 Gepost op: 14 June 2010, 09:41:37 »
Naar aanleiding van het Somda nieuws van 11 Juni begon ik me wel af te vragen of ik het grootspoor nog wel zo leuk vind.
Ten eerste worden er weer veel SLT's afgeleverd. Ik vind de SLT in z'n soort wel een mooie trein, maar waarom die dingen nou mat'64 en DDM-1 moeten vervangen....
Het verbaast me ook dat er zoveel ICRm's aan de kant gaan (eigenlijk verbaast het vooral mij voorkeur voor getrokken treinen). En vooral veel BDs (Ja, inderdaad, die mooie stuurstanden). Ze hadden toch veel eerder aan kunnen zien komen dat er in verhouding te veel BDs is. En waarom moesten er nou perse binnenlandse ICRm's worden omgebouwd tot Fyra (priocity)? Gevolg: te veel BDs en te veel 1700. En als je langs Watergraafsmeer rijdt zie je de priocity's (de mishandelde versie van de ICR Benelux) bij bosjes stilstaan.
Om mijn klaagzang nog een beetje aan te dikken: er is veel te veel VIRM (vind ik). Maakt niet uit op welk groot station je komt, altijd zie je ze. Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat je over de Rijnbrug in Arnhem zomaar een trein met vier verschillende typen rijtuigen kon zien rijden. Of dat de IC van Zwolle naar Roosendaal nog werd aangevuld met beneluxrijtuigen. En niet te vergeten de tijd dat de 1800en nog met ICK's reden.

Ik feliciteer de NSR van harte dat ze hun zaakjes zo goed op orde hebben met hun blauwe en rode stoeltjes, maar voor de liefhebbers is er over een tijdje alleen nog wat te vinden bij musea's en schroothopen  >:(.


Ik wacht dan ook met smart tot de priocityrijtuigen overbodig worden op de HSL en hoop dat de NSR zo vriendelijk zal zijn om ze weer achter de BDs en 1700en te zetten (als ze dan niet weer een nieuw treintype hebben besteld).
Ik hoop dat het aantal reizigers weer stijgt en dat we binnenkort kunnen genieten van gereviseerde DDM-1 en tot ICRm omgebouwde priocity's. Tegen die tijd hebben mat'64 en 1600/1800 (hopelijk) een goed tehuis gevonden, want die mottenballenvloot kan ik niet aanzien :'(

Zo, dat moest ik even kwijt  ;)

Gr Timo  
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 09:47:17 door Timo Smeding »

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #56 Gepost op: 14 June 2010, 09:45:00 »
Ik heb zo'n gevoel dat de NS de 1700'en net zoals de 1800'en op een hoop gooien en er nooit meer naar omkijken. De NS is niet meer zoals vroeger, ze willen van het getrokken materieel af zoals het er nu uitziet. Waarschijnlijk is na de revisie van de DD-AR het enige getrokken materieel met 1700 nog maar ICRm, DB IC, Internationale trein en hier en daar nog wat ritten die niet van tevoren gepland zijn. En héél misschien rijden er hier en daar nog wat 1800'en of de DDM-1 wordt nog iets langer ingezet.
Ik ben gelukkig niet zoals de NS, op mijn modelbaan gaat helemaal NIETS terzijde.

Gr. Iven
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 09:46:32 door Iven »

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #57 Gepost op: 14 June 2010, 09:47:55 »
Zo is dat

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #58 Gepost op: 14 June 2010, 09:54:27 »
Je hebt helemaal gelijk. Jij denkt precies zoals Ik denk :D. Ik ben ooit begonnen met de treinenhobby toen de 16/17/1800'en de alleenheerser waren over de Intercitydiensten. Het is daarom mijn favoriete locomotief geworden. Ik denk dat de NS meer geld uitgeeft dan wat nodig is en ze bestellen dan ook nog eens materieel waar een groot aantal mensen niet tevreden mee zijn.

Ik vindt het zelfs onzin om nieuw materieel aan te schaffen als het oude materieel het gewoon nog doet. Alle 16, 17 en 1800'en zijn nog in topconditie op een paar na. Het deel wat in slechte staat is, is alleen maar in slechte staat gekomen omdat het terzijde is gezet.

Ik hoop net zoals jou op een betere toekomst voor het oudere materieel wat op een aantal punten veel beter is dan het nieuwe materieel. Ik bedoel maar, welk materieel houdt het nog vol om bijna 50 jaar rond te rijden?

Gr. Iven
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 09:56:14 door Iven »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #59 Gepost op: 14 June 2010, 09:54:40 »
Ik feliciteer de NSR van harte dat ze hun zaakjes zo goed op orde hebben met hun blauwe en rode stoeltjes, maar voor de liefhebbers is er over een tijdje alleen nog wat te vinden bij musea's en schroothopen  >:(.

NSR moet het dan ook niet hebben van liefhebbers. Ik blijf het een raar idee vinden dat liefhebbers denken dat ze ook maar iets in te brengen hebben.

Eelco