Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: 25 kV en de brandweer  (gelezen 4627 keer)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
25 kV en de brandweer
« Gepost op: 31 May 2010, 18:32:24 »
Zie hier voor een link naar een demo over incidenten met 25 kV

http://energievoorziening.funnymedia.nl/eigen%20nieuws/brandweer/brandweer.htm
De bouw van Berkendam is begonnen.

Anoniem

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2010, 18:35:03 »
En?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #2 Gepost op: 31 May 2010, 18:37:55 »
Betreft een filmpje hoe de brandweer moet handelen bij incidenten op baanvakken waar 25kV op de bovenleiding staat. Dit is dus de HSL en de Betuwe route.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Anoniem

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2010, 18:48:05 »
Ja, dat zie ik ook. En?

;D

Lvdwerf

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #4 Gepost op: 31 May 2010, 19:12:59 »
Wat is nou je probleem Wesley? Ik vind het wel intressant om te zien hoe hier mee omgegaan wordt. En de intresse is niet alleen hobbymatig maar ook beroepsmatig.

kevinhhw

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #5 Gepost op: 31 May 2010, 19:22:50 »
mooi (y)(ik dacht dat we moesten bezuinigen ::))

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2010, 21:01:02 »
Wat is nou je probleem Wesley? Ik vind het wel intressant om te zien hoe hier mee omgegaan wordt. En de intresse is niet alleen hobbymatig maar ook beroepsmatig.
En?

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2010, 22:18:09 »
Ik vond het ook een interessant filmpje, vooral beroepsmatig; werk bij de Veiligheidsregio Kenemerland waar we met de HSL hier dus ook mee te maken hebben.

Vraag me trouwens af waar het opgenomen is, de brandweereenheden komen nl. uit Dordrecht (herken de voertuigen én de bevelvoerder) maar daar hebben ze geen 25 kV op het emplacement. Ik kan het wegviaduct ook niet zo 1-2-3 bij Kijfhoek plaatsen.

En... ik begrijp ook niet helemaal wat jullie bedoelen met "En?"

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2010, 22:44:03 »
Vraag me trouwens af waar het opgenomen is

Zo te zien de Maasvlakte, viaduct in de Europaweg is te zien.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2010, 23:53:32 »
Lekker muziekje.

Wat me opviel in dat filmpje is de manier waarop de spanningstester wordt gecontroleerd. Dat doen ze "koud" door op een knopje te drukken.
Bij het elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt moesten die dingen "heet" getest worden. D.w.z. je moest hem eerst tegen een punt houden waarop hoogspanning stond, dan tegen de plek waarvan je de spanningloosheid wilde vaststellen, en tenslotte nogmaals op een spanningvoerend punt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #10 Gepost op: 01 June 2010, 00:12:24 »
Ja, zo heb ik dat ook geleerd.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #11 Gepost op: 01 June 2010, 00:35:14 »
Klinkt logisch met mijn lekenbrein, maar wat als er de hele omgeving al spanningsloos is ?

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2010, 00:51:19 »
Klinkt logisch met mijn lekenbrein, maar wat als er de hele omgeving al spanningsloos is ?

en mijn brein zegt "er loopt alleen spanning tussen twee punten...
dus zoals in "bovenleidingdraad/treininstallatie/rails..."

Hoe doen ze dat dan met die tester want die maakt nergens contact alleen met het eerste
stukje -- de draad.  ???

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2010, 01:22:41 »
Wat me opviel in dat filmpje is de manier waarop de spanningstester wordt gecontroleerd. Dat doen ze "koud" door op een knopje te drukken.
Bij het elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt moesten die dingen "heet" getest worden. D.w.z. je moest hem eerst tegen een punt houden waarop hoogspanning stond, dan tegen de plek waarvan je de spanningloosheid wilde vaststellen, en tenslotte nogmaals op een spanningvoerend punt.
Ik vermoed dat de echte test ook wel heet plaatsvind, en dat de controle in het filmpje alleen een soort zelftest van het apparaat is: verder zullen dergelijke veiligheden wel zo bol staan van de regels en normen dat je gerust op een veilige aanduiding van de tester af mag gaan.

Ik denk dat de tester capacitief werkt, maar iemand die dat echt weet, mag het uitleggen ;)

Wat ik wel vreemd vond, maar ik heb verder geen verstand van video's als deze in opdracht, waarom werd Bob van der Houven niet genoemd aan het einde? (de commentator)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2010, 06:35:45 »
Het filmpje is slechts een compilatie van de lesstof DVD. Vandaar dat er met grote sprongen door de lesstof is gegaan. Zal eens nagaan hoe de tester uiteindelijk werkt.
De bouw van Berkendam is begonnen.