Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Frits C
Vandaag om 17:40:54
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
  

Auteur Topic: 25 kV en de brandweer  (gelezen 4749 keer)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
25 kV en de brandweer
« Gepost op: 31 May 2010, 18:32:24 »
Zie hier voor een link naar een demo over incidenten met 25 kV

http://energievoorziening.funnymedia.nl/eigen%20nieuws/brandweer/brandweer.htm
De bouw van Berkendam is begonnen.

Anoniem

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2010, 18:35:03 »
En?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #2 Gepost op: 31 May 2010, 18:37:55 »
Betreft een filmpje hoe de brandweer moet handelen bij incidenten op baanvakken waar 25kV op de bovenleiding staat. Dit is dus de HSL en de Betuwe route.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Anoniem

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2010, 18:48:05 »
Ja, dat zie ik ook. En?

;D

Lvdwerf

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #4 Gepost op: 31 May 2010, 19:12:59 »
Wat is nou je probleem Wesley? Ik vind het wel intressant om te zien hoe hier mee omgegaan wordt. En de intresse is niet alleen hobbymatig maar ook beroepsmatig.

kevinhhw

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #5 Gepost op: 31 May 2010, 19:22:50 »
mooi (y)(ik dacht dat we moesten bezuinigen ::))

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2010, 21:01:02 »
Wat is nou je probleem Wesley? Ik vind het wel intressant om te zien hoe hier mee omgegaan wordt. En de intresse is niet alleen hobbymatig maar ook beroepsmatig.
En?

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2010, 22:18:09 »
Ik vond het ook een interessant filmpje, vooral beroepsmatig; werk bij de Veiligheidsregio Kenemerland waar we met de HSL hier dus ook mee te maken hebben.

Vraag me trouwens af waar het opgenomen is, de brandweereenheden komen nl. uit Dordrecht (herken de voertuigen én de bevelvoerder) maar daar hebben ze geen 25 kV op het emplacement. Ik kan het wegviaduct ook niet zo 1-2-3 bij Kijfhoek plaatsen.

En... ik begrijp ook niet helemaal wat jullie bedoelen met "En?"

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2010, 22:44:03 »
Vraag me trouwens af waar het opgenomen is

Zo te zien de Maasvlakte, viaduct in de Europaweg is te zien.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2010, 23:53:32 »
Lekker muziekje.

Wat me opviel in dat filmpje is de manier waarop de spanningstester wordt gecontroleerd. Dat doen ze "koud" door op een knopje te drukken.
Bij het elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt moesten die dingen "heet" getest worden. D.w.z. je moest hem eerst tegen een punt houden waarop hoogspanning stond, dan tegen de plek waarvan je de spanningloosheid wilde vaststellen, en tenslotte nogmaals op een spanningvoerend punt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #10 Gepost op: 01 June 2010, 00:12:24 »
Ja, zo heb ik dat ook geleerd.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #11 Gepost op: 01 June 2010, 00:35:14 »
Klinkt logisch met mijn lekenbrein, maar wat als er de hele omgeving al spanningsloos is ?

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2010, 00:51:19 »
Klinkt logisch met mijn lekenbrein, maar wat als er de hele omgeving al spanningsloos is ?

en mijn brein zegt "er loopt alleen spanning tussen twee punten...
dus zoals in "bovenleidingdraad/treininstallatie/rails..."

Hoe doen ze dat dan met die tester want die maakt nergens contact alleen met het eerste
stukje -- de draad.  ???

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2010, 01:22:41 »
Wat me opviel in dat filmpje is de manier waarop de spanningstester wordt gecontroleerd. Dat doen ze "koud" door op een knopje te drukken.
Bij het elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt moesten die dingen "heet" getest worden. D.w.z. je moest hem eerst tegen een punt houden waarop hoogspanning stond, dan tegen de plek waarvan je de spanningloosheid wilde vaststellen, en tenslotte nogmaals op een spanningvoerend punt.
Ik vermoed dat de echte test ook wel heet plaatsvind, en dat de controle in het filmpje alleen een soort zelftest van het apparaat is: verder zullen dergelijke veiligheden wel zo bol staan van de regels en normen dat je gerust op een veilige aanduiding van de tester af mag gaan.

Ik denk dat de tester capacitief werkt, maar iemand die dat echt weet, mag het uitleggen ;)

Wat ik wel vreemd vond, maar ik heb verder geen verstand van video's als deze in opdracht, waarom werd Bob van der Houven niet genoemd aan het einde? (de commentator)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2010, 06:35:45 »
Het filmpje is slechts een compilatie van de lesstof DVD. Vandaar dat er met grote sprongen door de lesstof is gegaan. Zal eens nagaan hoe de tester uiteindelijk werkt.
De bouw van Berkendam is begonnen.