Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:18:23
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 18:00:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: 25 kV en de brandweer  (gelezen 4671 keer)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
25 kV en de brandweer
« Gepost op: 31 May 2010, 18:32:24 »
Zie hier voor een link naar een demo over incidenten met 25 kV

http://energievoorziening.funnymedia.nl/eigen%20nieuws/brandweer/brandweer.htm
De bouw van Berkendam is begonnen.

Anoniem

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2010, 18:35:03 »
En?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #2 Gepost op: 31 May 2010, 18:37:55 »
Betreft een filmpje hoe de brandweer moet handelen bij incidenten op baanvakken waar 25kV op de bovenleiding staat. Dit is dus de HSL en de Betuwe route.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Anoniem

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2010, 18:48:05 »
Ja, dat zie ik ook. En?

;D

Lvdwerf

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #4 Gepost op: 31 May 2010, 19:12:59 »
Wat is nou je probleem Wesley? Ik vind het wel intressant om te zien hoe hier mee omgegaan wordt. En de intresse is niet alleen hobbymatig maar ook beroepsmatig.

kevinhhw

  • Gast
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #5 Gepost op: 31 May 2010, 19:22:50 »
mooi (y)(ik dacht dat we moesten bezuinigen ::))

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2010, 21:01:02 »
Wat is nou je probleem Wesley? Ik vind het wel intressant om te zien hoe hier mee omgegaan wordt. En de intresse is niet alleen hobbymatig maar ook beroepsmatig.
En?

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2010, 22:18:09 »
Ik vond het ook een interessant filmpje, vooral beroepsmatig; werk bij de Veiligheidsregio Kenemerland waar we met de HSL hier dus ook mee te maken hebben.

Vraag me trouwens af waar het opgenomen is, de brandweereenheden komen nl. uit Dordrecht (herken de voertuigen én de bevelvoerder) maar daar hebben ze geen 25 kV op het emplacement. Ik kan het wegviaduct ook niet zo 1-2-3 bij Kijfhoek plaatsen.

En... ik begrijp ook niet helemaal wat jullie bedoelen met "En?"

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2010, 22:44:03 »
Vraag me trouwens af waar het opgenomen is

Zo te zien de Maasvlakte, viaduct in de Europaweg is te zien.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2010, 23:53:32 »
Lekker muziekje.

Wat me opviel in dat filmpje is de manier waarop de spanningstester wordt gecontroleerd. Dat doen ze "koud" door op een knopje te drukken.
Bij het elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt moesten die dingen "heet" getest worden. D.w.z. je moest hem eerst tegen een punt houden waarop hoogspanning stond, dan tegen de plek waarvan je de spanningloosheid wilde vaststellen, en tenslotte nogmaals op een spanningvoerend punt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #10 Gepost op: 01 June 2010, 00:12:24 »
Ja, zo heb ik dat ook geleerd.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #11 Gepost op: 01 June 2010, 00:35:14 »
Klinkt logisch met mijn lekenbrein, maar wat als er de hele omgeving al spanningsloos is ?

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #12 Gepost op: 01 June 2010, 00:51:19 »
Klinkt logisch met mijn lekenbrein, maar wat als er de hele omgeving al spanningsloos is ?

en mijn brein zegt "er loopt alleen spanning tussen twee punten...
dus zoals in "bovenleidingdraad/treininstallatie/rails..."

Hoe doen ze dat dan met die tester want die maakt nergens contact alleen met het eerste
stukje -- de draad.  ???

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #13 Gepost op: 01 June 2010, 01:22:41 »
Wat me opviel in dat filmpje is de manier waarop de spanningstester wordt gecontroleerd. Dat doen ze "koud" door op een knopje te drukken.
Bij het elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt moesten die dingen "heet" getest worden. D.w.z. je moest hem eerst tegen een punt houden waarop hoogspanning stond, dan tegen de plek waarvan je de spanningloosheid wilde vaststellen, en tenslotte nogmaals op een spanningvoerend punt.
Ik vermoed dat de echte test ook wel heet plaatsvind, en dat de controle in het filmpje alleen een soort zelftest van het apparaat is: verder zullen dergelijke veiligheden wel zo bol staan van de regels en normen dat je gerust op een veilige aanduiding van de tester af mag gaan.

Ik denk dat de tester capacitief werkt, maar iemand die dat echt weet, mag het uitleggen ;)

Wat ik wel vreemd vond, maar ik heb verder geen verstand van video's als deze in opdracht, waarom werd Bob van der Houven niet genoemd aan het einde? (de commentator)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re:25 kV en de brandweer
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2010, 06:35:45 »
Het filmpje is slechts een compilatie van de lesstof DVD. Vandaar dat er met grote sprongen door de lesstof is gegaan. Zal eens nagaan hoe de tester uiteindelijk werkt.
De bouw van Berkendam is begonnen.