Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 22:06:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door RikJ
Vandaag om 21:57:15
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 21:52:32
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 21:49:48
Plaatdikte van een rangeerbaan door Te 2/2
Vandaag om 21:47:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:16:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:58:44
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55

Auteur Topic: trein-rijdt-hert-aan-tussen-hilversum-noord-en-bussum  (gelezen 9499 keer)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re:trein-rijdt-hert-aan-tussen-hilversum-noord-en
« Reactie #30 Gepost op: 27 May 2010, 23:03:19 »
Verder is het gewoon regel dat zodra er iets anders gebeurt, waardoor een trein ergens buiten een station stil moet staan, mensen gewoon in de trein blijven zitten en eerlijk gezegd kan ik daar wel legio redenen voor bedenken. Kom op mensen, met een beetje creativiteit bedenk je er ook wel 1 of 2! Bij deze is de wedstrijd geopend; wie bedenkt de meeste goeie redenen?!!!
[en verder nog een heel verhaal]
Ooit wel eens in een trein gezeten waar iemand voor sprong? Ooit wel eens de doodsbange passagiers gezien die dan in de trein zitten, want, ook al wordt er niets omgeroepen, die voelen toch wel aan dat het helemaal mis is? Ooit wel eens lekker een uur in de trein gezeten zonder te weten of er nou een betonblok, stuk vee of een persoon aangereden was? Ooit wel eens lekker een heel zooitje lijnbussen aan je neus voorbij zien rijden terwijl jij nog in de trein zat?

Een jaar of 3 geleden overkwam het mij: de omgeving was vergeven van de hulpdiensten, maar de reizigers werden allemaal aan hun lot overgelaten, terwijl ik er, onderweg naar de achterkant van de trein, waar we toen opgepropt werden terwijl er nog geen vervangend vervoer te bekennen was, toch heel wat gezien heb die nog net niet van hun stokje gingen, en alleen maar angstig de trapjes van het rijtuig op en neer liepen, of zo bleek waren dat je je afvroeg of ze nog wel in leven waren.

Zonder enige informatie, behalve dan dat er steeds maar herhaald werd dat we 'iets' geraakt hadden, mochten we lekker blijven zitten.

Uiteindelijk was ik het helemaal zat, en heb de deuren, volledig tegen de regels in, geopend via de noodknop: waarom? Omdat je reizigers niet nog eens (dat zou later blijken) 3 kwartier lekker op elkaar gepakt achter in een trein zonder frisse lucht kan houden, zeker niet in een situatie als een zelfdoding: daarnaast was ik niet de enige die er uit wou.

Je kunt mensen best vasthouden in een trein, maar voorzie ze dan wel van eerlijke informatie, en zorg dat er een paar hulpverleners de trein 'bestijgen' en zorg gewoon dat ze zo snel mogelijk de trein kunnen verlaten, even vooropgesteld dat er natuurlijk wel iets is om naar toe te lopen, en het nevenspoor gestremd is.

Regels zijn regels, maar de menselijkheid is bij dit soort situaties, zeker in Nederland altijd heel ver te zoeken.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #31 Gepost op: 27 May 2010, 23:25:56 »
En wat denkt iedereen dat het personeel aan zijn hoofd heeft? Die mensen in die trein of zorgen dat je zo snel mogelijk weer de treindienst kan hervatten. Waar zou jouw hoofd naar staan als je iemand doodrijdt? Naar een paar passagiers, of zo snel mogelijk alles weer op de rails krijgen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 27 May 2010, 23:30:08 »
... Naar een paar passagiers, of zo snel mogelijk alles weer op de rails krijgen...

Naar een 'paar' passagiers, hoop ik (300+ of zo). Want 'zo snel mogelijk' alles op de rails krijgen duurt toch minimaal 2 uur.. :(

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 27 May 2010, 23:32:05 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 27 May 2010, 23:30:36 »
Je kunt mensen best vasthouden in een trein, maar voorzie ze dan wel van eerlijke informatie,
Mee eens. Het is helaas nog steeds zo dat iemand die thuis op de bank naar Teletekst 751 zit te kijken beter geïnformeerd is dan de mensen die in de betreffende trein zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #34 Gepost op: 27 May 2010, 23:38:41 »
Ja, dat is mij ook overkomen, iemand die voor onze trein sprong. Nog tijdens het remmen gaf de machinist aan dat we iemand hadden aangereden, dus dat liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Maar angstige gezichten heb ik niet gezien, behalve die van de machinist en de conductrice die langs de trein naar het slachtoffer moesten lopen. Waarom zou je ook angstig zijn als reiziger? Dat je gaat stikken of zo omdat de ramen niet open kunnen? Hooguit waren mensen aangeslagen door het gebeurde, maar er was geen paniek. We hadden net station Capelle Schollevaar gepasseerd, maar er was echt niemand die er uit wilde om langs de anatomische les van een paar honderd meter, zoals een conducteur het ooit noemde op TV, naar het perron te lopen waar de dame gesprongen was.

Ok, onze ramen konden open, dat scheelde. Maar vind je het gek dat ik kwaad werd op de persoon die zijn kop door zo'n raam naar buiten stak en aan de terugkerende machinist, die net bovengenoemde anatomische les had gevolgd, vroeg "hoe lang het nog gaat duren, want hij had een afspraak"?!

Trouwens, als die mensen al bleek rondrenden omdat ze niet wisten wat er geraakt was, dan moet je ze zeker niet uit de trein laten, want de aanblik van stukjes mens aan voor- onder- en zijkant van de trein waar ze uitstappen kon dan wel eens te veel voor hun gevoelige zieltjes zijn. Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen, zie het filmpje hierboven. Mensen steken het spoor over alsof ze bij de Albert Heijn aan het winkelen zijn en zelfs als de trein dichtbij is, reageren ze nauwelijks. Natuurlijk lijkt het soms voor de gestrande reiziger alsof hij vastgehouden wordt, en natuurlijk worden mensen soms door overijverige hulpverleners te lang beperkt in hun bewegingsvrijheid, maar bij een calamiteit moet altijd voorkomen worden dat er meer ellende ontstaat.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #35 Gepost op: 28 May 2010, 02:34:04 »
Waarom zou je ook angstig zijn als reiziger? Dat je gaat stikken of zo omdat de ramen niet open kunnen?
Je hebt vast nog nooit in een trein gezeten die 140 rijdt en vervolgens een persoon aanrijd: vooral de herrie van de rotzooi die onder de trein doorketst is oorverdovend hard: reken maar dat mensen dan ook wel aanvoelen dat het mis is, zeker als er meteen hevig geremd wordt: de trein waar ik in zat begon behoorlijk heen en weer te schudden op een manier die normaal niet voorkomt: mensen zijn echt niet gek, en voelen echt wel aan dat het dan goed mis is.
Hooguit waren mensen aangeslagen door het gebeurde, maar er was geen paniek. We hadden net station Capelle Schollevaar gepasseerd, maar er was echt niemand die er uit wilde om langs de anatomische les van een paar honderd meter, zoals een conducteur het ooit noemde op TV, naar het perron te lopen waar de dame gesprongen was.
Ik hoef ook helemaal de restanten en zo niet te zien: in mijn geval waren we echter na een dikke 900 meter tot stilstand gekomen bij een overweg waar het niet gebeurd was: bij uitstappen bleek de achterkant van de trein, waar iedereen opgepropt was, helemaal schoon, en het spoor ook: in dat geval vind ik dat je de reizigers (en dat zijn er echt niet een paar!) gewoon de keuze moet geven: de trein verlaten en bellen voor eigen vervangend vervoer, of lekker blijven zitten totdat hun eigen opgetrommelde bussen er zijn: mocht de trein nou niet schoon zijn, dan wordt het wat anders: in dit geval zag het echter zwart van politie, en was de brandweer, nadat men doorkreeg dat het niet de spoorwegovergang betrof waar we stilstonden, maar een andere, massaal richting Oosthuizen gereden: niemand, werkelijk niemand bekommerde zich om de reizigers.
Ok, onze ramen konden open, dat scheelde. Maar vind je het gek dat ik kwaad werd op de persoon die zijn kop door zo'n raam naar buiten stak en aan de terugkerende machinist, die net bovengenoemde anatomische les had gevolgd, vroeg "hoe lang het nog gaat duren, want hij had een afspraak"?!
Ja ok... dat vind ik zelf ook te ver gaan: maar zeg gewoon tegen je reizigers waar het op staat, en ga er niet constant om heen lopen draaien dat er 'iets' geraakt is, en nog belangrijker, zorg gewoon dat er binnen een half uur iets geregeld is dat mensen de trein kunnen verlaten (maar dan moet de boel schoon zijn ja)
Trouwens, als die mensen al bleek rondrenden omdat ze niet wisten wat er geraakt was, dan moet je ze zeker niet uit de trein laten, want de aanblik van stukjes mens aan voor- onder- en zijkant van de trein waar ze uitstappen kon dan wel eens te veel voor hun gevoelige zieltjes zijn.
Sorry hoor, maar de mensen die ik zag wisten dondersgoed wat er geraakt was: zoals ik zei, mensen zijn niet gek. Die paar die ik zag klampten menig reiziger vast in de hoop dat die ze kon helpen: ze waren gewoon half in shock: dat bevestigd maar weer de stelling dat er gewoon helemaal niemand ook maar iets om de reizigers gaf: uitstappen was misschien geen goed idee als de trein echt onder zat, maar een hulpverlener had deze mensen in de trein op kunnen vangen, maar ja, die was er dus niet.
Natuurlijk lijkt het soms voor de gestrande reiziger alsof hij vastgehouden wordt, en natuurlijk worden mensen soms door overijverige hulpverleners te lang beperkt in hun bewegingsvrijheid, maar bij een calamiteit moet altijd voorkomen worden dat er meer ellende ontstaat.
Lijkt? het is ook zo: ik kijk vrij veel naar het TV-journaal van onze zuiderburen, en daar wordt nog wel eens melding gemaakt van 'een daad van wanhoop' maar men is daar steevast binnen een half uur al bezig de trein te ontruimen: het is een tijdje geleden zelfs nieuws geweest toen de ontruiming pas na een twee uur of iets dergelijks op gang kwam: ik vraag me waarom dat hier niet kan, maar vermoed dat het simpelweg door een zooitje bureaucratie spaak loopt.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
Re:trein-rijdt-hert-aan-tussen-hilversum-noord-en-bussum
« Reactie #36 Gepost op: 28 May 2010, 09:54:06 »
Menno, lees even goed, ik heb hetzelfde meegemaakt als jij, inclusief het ratelen van het grind (en ...) onder je stoel en de zeer forse remming. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat mensen daarop psychologisch heel verschillend kunnen reageren, varierend van paniek (wat ik persoonlijk niet begrijp in deze situatie) tot verslagenheid tot bot egoisme. In ieder geval wordt zo'n massa mensen een zeer heterogene groep met verschillende stemmingen, die je niet zomaar de trein moet laten uitstappen richting potentieel gevaarlijke of schokkende situaties. De trein staat op zo'n moment stil en de passagiers zijn misschien niet happy, maar wel veilig. De aandacht gaat dan naar de calamiteit. Jammer voor de reiziger, maar er zijn belangrijker zaken in de wereld op zo'n moment. Dat neemt niet weg dat er inderdaad situaties denkbaar zijn, waar het allemaal veel te lang duurt (zoals wanneer je op een overweg staat en er buiten al van alles gebeurt, zoals je beschrijft.). Daarin schiet de hulpverlening dan te kort (zo vind ik het ook onbegrijpelijk dat mensen op b.v. de Schiphollijn uren in een trein zitten, terwijl er alleen een defect aan de bovenleiding is. Vroeger, toen NS nog diesellocs had, zou zoiets niet voorkomen).

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Roelof

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 28 May 2010, 11:42:28 »
Citaat:
"Ja ok... dat vind ik zelf ook te ver gaan: maar zeg gewoon tegen je reizigers waar het op staat, en ga er niet constant om heen lopen draaien dat er 'iets' geraakt is, en nog belangrijker, zorg gewoon dat er binnen een half uur iets geregeld is dat mensen de trein kunnen verlaten (maar dan moet de boel schoon zijn ja)".

En wie moet dit volgens jou dan doen? De Hc die naar buiten is geweest en een uiteen geslagen persoon heeft moeten toedekken, vervolgens een aangeslagen Mcn heeft opgevangen en daarna het ongeval meldden aan de centrale?
Sommige Hc's kunnen dit maar het zal je "eerste" maar zijn.
Niet Ns of Pro-rail maar de Klpd beslist of een baanvak wordt vrijgegeven.

Grt, Ronald.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 28 May 2010, 11:49:20 »
@ Menno

Goed idee Menno, ga vooral lekker je eigen gang en ga vooral zelf bepalen. Weet je wat? Laten we dat allemaal doen in Nederland! Voor jou is het een half uur, maar voor anderen is 10 minuten mischien al te lang! Enne, wie zegt dat je niet bij het lijk mag gaan kijken joh, ik bepaal toch zeker zelf wel wat ik doe! Trouwens, waarom hebben we eigenlijk al die regels hier in Nederland, als ik het niet van toepassing vind, dan doe ik het toch gewoon niet? Ik bepaal tenslotte...

En ja Menno, doe niet alsof jij alleen de wijsheid in pacht hebt. Sorry hoor, maar ook ik heb dit meegemaakt, sterker nog, ik was toen nog een jochie van 17 en aangezien mijn ouders bij de ns werkten en ik zo'n beetje iedere machinist uit de regio kende toendertijd, zat ik pontificaal voorin toen op station Veenendaal-De Klomp iemand tegen de voorruit aan sprong. Ik heb er een tijdlang last van gehad, de machinist is nooit meer aan het werk gegaan en die was zeker niet spraakzaam genoeg op dat moment om welke tekst en uitleg dan ook te geven. De conducteur die het fijne klusje had om de boel af te dekken had hele andere dingen aan zijn hoofd dan die paar egoistische reizigers die A persé van informatie moeten worden voorzien en B die wel even hun eigen plan trekken, te woord te staan. Zo moest hij vanalles en nog wat informeren en de hulpdiensten inschakelen, moest hij zich even bekommeren om ons (machinist en ik), etc.

Ik vind het werkelijk waar te stom voor woorden wat ik hier aan reacties lees. En slachtofferhulp is 1 van de onderdelen die aangeboden wordt, alleen niet stante pede, want ze hebben wel even andere dingen aan hun hoofd dan direct aan al jouw wensen te voldoen. Je wacht maar gewoon en even voor de duidelijkheid, waarschijnlijk zijn die regels met een reden gemaakt, of jou dat nou bevalt of niet. Je houdt je er maar gewoon aan... Werkelijk waar, laten we met zijn allen alles maar zelf gaan bepalen. Goed bezig joh!

@ Bert

Je haalt 2 dingen door elkaar, je hebt het eerst over een aanrijding met een persoon en dat de trein dan weer stilstaat op de overweg en dat je dat bizar vind, maar als iemand commentaar heeft op je post begin je over het hert? Ja er zijn verschillen, maar dan nog, regels blijven altijd regels, of jij nou haast hebt of niet. Dat is dan even jammer voor jou, maar die regels dienen een algemeen nut en zijn ook algemene regels.

Dat er misschien per situatie vanaf geweken zou kunnen worden is niet aan jou, hoe het ook zij. Dat is nog altijd aan de vervoerder. En nee, het is geen kolder, ik zag net een filmpje op youtube, mensen mochten uit de trein, werkelijk waar geen hond die uitkijkt bij het uitstappen en wat gebeurt er? Ze worden nota bene op een haar na aangereden door een tegemoetkomende trein! Want wat doen ze? Over het spoor lopen!!! Werkelijk waar, wat een staatsm@ng@len!!! En dan moeten we jou maar op je blauwe ogen geloven dat jij dat niet zou doen? Prima, maar de rest dan? Enquetes afnemen? Veiligheidsmaatregelen doornemen met de passagiers? En dan er maar op vertrouwen dat alles goed gaat met mensen die tenslotte alles zelf willen bepalen... jaja, geloof je het zelf?
« Laatst bewerkt op: 29 May 2010, 00:39:18 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Roelof

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 28 May 2010, 11:55:04 »
Weinig aan toe te voegen Tomasso! Beter kun je het niet verwoordden!

Grt, Ronald.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 28 May 2010, 11:56:07 »
Sorry, had het misschien niet zo moeten schrijven, maar werd echt een beetje pissig toen ik al die reacties zag... Wat een egoisme allemaal...
Spoor 0 adept

Johan Trix

• Offline Offline
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: 28 May 2010, 12:04:34 »
Ja een beetje respect voor het leven of juist voor de overledene is wel wenselijk...
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #42 Gepost op: 28 May 2010, 19:37:51 »
Mwoa, in Polen eens in 2 minuten een trein compleet spontaan ontruimd zien worden na een ontsporing. We reden in een boog en in ene een snelremming (noodremming zo je wilt). Ik zat mooi achterin dus kon mooi op het spoor kijken en er lagen allemaal losse bouten die van de rails waren afgebroken. Duidelijk, er stond wat naast. Binnen 2 minuten stond iedereen buiten ofwel bouten te rapen ofwel bij de loc te kijken. Hoefden de betreffende conducteurs helemaal niets voor te doen. Toen bleek dat het nog even kon duren ging iedereen maar liggen zonnebaden of picknicken in de wei. Heerlijk ontspannen. Zou je in NL niet lukken, maar ja, in Polen doen ze nog meer dingen die ze in NL niet meer aankunnen. Overigens hadden ze de loc, nadat de trein was afgesleept, binnen een kwartier weer herspoord met behulp van wat stukken ijzer en achteruit rijden.

Nu moet ik zeggen dat het hier vooral wel leuk was omdat er geen gewonden etc. waren. Als je iemand overrijdt is het inderdaad een heel ander verhaal en moet je maar gewoon even geduld hebben als reiziger. Een trein heb je niet binnen een kwartier ontruimd op een verantwoorde manier als je nog allerlei andere zaken moet regelen. Een geval waarbij er brand in de trein is is een ander verhaal, maar dan evacueer je een trein ook anders dan dat je dat normaal zou doen. Die situatie kun je dus niet vergelijken met een situatie waarbij er geen gevaar voor de inzittenden van een trein ontstaat.

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 28 May 2010, 20:15:16 »
sommige reactie's zijn echt te  :-X voor woorden maar ja zal wel de tijdsgeest zijn,
ikke, ikke en de rest kan stikken.

Misschien kan de volgende keer bij een aanrijding ff de haastige 'ikke,ikke' zich even melden bij de hc
krijgt hij een paar handschoenen en een zakje kan hij vast begingen met rapen kunnen de hulpverleners meteen
alles op één plek meepakken... lekker handig en snel.

Pfffff  :-\
@: Tomasso,Dpc Fo en Ronald goed gezegd.  (y)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #44 Gepost op: 28 May 2010, 21:59:08 »
Jouw beschrijving wat haastige reizigers moet doen, is nou ook niet echt leuk om te lezen.
Vooral voor diegene die het van dichtbij hebben moeten aanschouwen.

Vr. groeten,
Bob