Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 473798 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1125 Gepost op: 10 mei 2019, 10:07:12 »

352 Eventjes wat anders gaan doen. Op het gemakje verder met de omC


353 Het zijn redelijk goed passende onderdelen.


354  Toch wel een apart gezicht twee van die olieverbrandingsrijtuigen te zien. Ik heb wel zo’n klein vermoeden dat zij voor Sporen naar het verleden in de zak van Zuid-Beveland niet klaar zullen zijn.


Met de regelmaat van de klok komen er via PB vragen binnen waar of dat deze resin bouwpakketjes te koop zijn. De maker van dit moois heeft voor zich zelf, en voor een paar collega,s modelbouwers een zeer kleine oplage laten gieten en zij zijn dus NIET te koop. Ik heb hem wel in kennis gesteld dat er veel vraag is naar het model. Hij heeft mij, let wel alleen aan mij, toegezegd een en ander in overweging te nemen. Wie weet wordt vervolgd.

Hans
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 10:12:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1126 Gepost op: 10 mei 2019, 15:29:16 »




Wat zal dit gaan worden?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1127 Gepost op: 10 mei 2019, 15:55:26 »
Iets bruins met een koffiezetapparaat erin.
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1128 Gepost op: 13 mei 2019, 13:52:40 »

355 Zo tussen het tuinwerk door, het is hier prachtig weer in het Grafschap Bentheim, wat tijd gevonden om nog wat aan modelbouw te doen. Het voordeel van de boel even de boel te laten is dat als je het weer op pak je er met een frisse blik tegen aan kijkt. Zo zie ik bv.. dat er veelte weinig spanten tegen de verschansing staan, het potdeksel nog moet worden aangepast en het reeds gemaakte stuurhuis te klein was met de deuren aan de verkeerde kant. Gelijk maar een pijp geplaatst. Gek hé, wij zeelui spreken over een pijp, twee pijper, drie pijper als het over een stoomschip gaat en spreken bij een motorschip over een schoorsteen. Uitzonderingen daargelaten.


356  Het achterschip met het nieuwe stuurhuis, schijnlicht, koelkast en broodwagen. De reddingsboot komt waarschijnlijk tussen twee spijkerdavits te hangen.


357 Stemmig plaatje.


358 Om wat afwisseling te houden krijgt ook de omC de nodige aandacht.


359 Eerst van styreen een passende bodemplaat gemaakt


360 Daarna in de rommeldoos, mijn eigen Koek en Rsd, gezocht naar passende wielstellen.


361 IK heb wel wat gevonden maar deze voldoen toch niet helemaal. De 916 staat duidelijk te hoog op zijn poten. Hier zijn we voorlopig nog niet klaar mee.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 10:26:42 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1129 Gepost op: 13 mei 2019, 14:41:45 »
En de assen staan te ver naar buiten en de radstand is te groot  ;)



Bron tekening: Het Utrechts Archief
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1130 Gepost op: 13 mei 2019, 17:53:32 »
Ik weet het... ;)


362  Even voor de duidelijkheid, de bak staat los op de wielen! Ging mij alleen maar om het inzicht. Het grote voorbeeld staat er als inspiratie naast.


363 Nog wat andere rijtuigjes van hun onderdanen ontdaan om te kijken of daar nog iets bruikbaars bij zit. Ben bang van niet..


364  De beoogde donors
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1131 Gepost op: 15 mei 2019, 14:07:17 »

365 Nu het omC project een beetje stil ligt door gebrek aan passende onderdelen, weer wat vergegaan met de Drifter, of Stoomfiets.
(1)De broodwagen en de geleidegoten voor de stuurkettingen zijn aangebracht. In de broodwagen bevind zich geen brood of andere voedingsmiddelen, maar zij huisvest het kwadrant wat zorgt voor de overbrenging van de commando’s uit het stuurhuis (draaien aan het haspel) naar het roer.
(2) door de koelkast is nu de bazaanmast aan gebracht en zijn (3) de jackstays rondom aangebracht. (5) zijn de machinekamerkappen die zorgen voor verse lucht ern verkoeling in het stookhol. Onder de sloep of reddingsboot (6) zijn nu de stoelen of klampen aangebracht.


366 Bij (1) zie je nog een stukje van de geleiding van de stuurketting. Achter het stuurhuis, tussen de deuren, is een accukist gedacht (2)


367 Overzicht. Tot nu toe is er niets gekocht! Alles komt uit de “voorraad of Bootsmanskist”!


368 Bij de verbouwde zeilloggers naar stoomfietsen was het stoommachien of de donkey meestal geplaats net voor de opbouw en wat later onder het stuurhuis. Hier ios nog net het uiteinde van de windas (wattestaafje) te zien. In een later stadium komen hier nog de verhaalkoppen op.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1132 Gepost op: 17 mei 2019, 19:13:00 »

369 De reddingsboot van strevelatten voorzien. Hier overheen komt het sloepskleed te liggen. De sloep is een ideale bergplaats voor aardappelen en verse groenten. Bij kop en kont het zeil een beetje open leggen zodat de wind er lustig kan door waaien. Althans zo deden wij dat vroeger op de zeesleepdienst..


370 Als het zeil droog is is het ook niet meer zo transparant. Onder de sloep de voor gesneden dekplanken uit Balsahout.


371 Loggers waren net als andere schepen verplicht tot het voeren van een anker. Daar er eigenlijk geen plaats aan boord is, en zo’n spijker een sta in de weg is, kregen zij net als op de binnenvaart , een soort opklap anker wat  bb-voor tegen de verschansing werd opgeborgen zoals te zien is op de Vl.50


372  Dit is het type stokanker wat meegevoerd werd.


373 Normaal horen de vloeien met schouder rechtop te staan en de stok horizontaal. Dit noemt men een onklaar anker





374 tot 377 Het zelf gemaakte anker in diverse posities. Dit anker is van papier en zou goed gebruik kunnen worden in Jan Noordergraafs boek “Goede morgen Kapitein, het anker drijft”


378 Overzicht van het achterdek


379 Een sfeervol tegenlicht opname


380 Uiteraard ook nog wat aan de baan gedaan. Deze Jap werkte niet geheel naar behoren en moet enigszins technisch aangepast worden. Gaat vooral om de polariteit van de diverse spoorstaven en hartstukken.


381 Alles heeft een polariteit!


382 Nu ik toch bezig ben gelijk de kazerne maar eens aangepakt. De twee gebouwen irriteerde mij allang door hun uitstraling. Ik kon er geen kazerne in ontdekken


383 De bovenverdieping er afgesneden en kijken hoe of dat het met een platdak staat


384 En met een veel platter, zeg maar Duits dak.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2019, 18:53:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1133 Gepost op: 19 mei 2019, 13:10:20 »

385 Volgens de planning gaat dit de in 1903 gebouwde VL.164, “Java” worden. Helaas was het geluk niet met het schip.  In 1919 stond het schip nog model in het vaktijdschrift “Het Schip” De schrijver kon niet vermoeden dat amper 2 maanden na het verschijnen van het artiken van het schip nooit meer iets vernomen is. Vermoedelijk is zij op een mijn gelopen en met man en muis vergaan. De stoomlogger VL 164 “Java” van de Maatschappij Hollandsche Zeevisserij, met schipper Leenderd de Bruin, is op 14 mei 1919 met tien man aan boord vanuit Vlaardingen ter visserij vertrokken. Na vertrek werd er niets meer van het schip of de opvarende vernomen. Op de Vliehorst spoelde op 13 juni 1919 een hoefijzervormige reddingsboei aan gemerkt ss “JAVA”. Men neemt sindsdien aan, dat de Vl.164 “JAVA”tengevolge van een mijn-ontploffing gebleven is. Alsdus het boek “stoom op Haring” uit 1919


386 De scheepstimmerlieden van de werf zijn druk met het aanbrengen van het houtendek. Op het voordek zien we aan BB de “krebbe” voor de opslag van de breels, later vervangen door de veel handzamere Schotseblazen. Deze breels diende om de reep, via aangebonden seizings, strak boven de stalen reep te houden waaraan dan weer het want of netten waren verbonden. Naast de krebbe staat de WC. Voor die tijd al een hele nieuwerwetse toevoeging. In het midden voor de krebbe en het “gemak” vinden we de toegang tot het Vrondel met bijbehorend skylight.


387 Nogmaals het voorschip met voorop de spijkerdavit voor het anker en stijf daar naast het kabelgat voor de ankerdraad.


388 De smetteloze eiken dekbalken. In de praktijk van alledag was het wit snel veranderd in een grauwe onbestendige kleur. In de zeilotijd en ook ver daar na werden de houtendekken wit gehouden door het zgn. Psalmenzingen. Psalmen zingen werd vroeger altijd op zondag gedaan en bij dit eentonige, knieën en handen verslijtende, werk deed men het op de maat van een gezongen psalm. Het langzame ritme van de psalm gaf de maat aan van het schuren. Het schuren werd gedaan met een zandsteen ook wel psalmboek genoemd. Aan het op je knieën Psalmen zingen, daar deden de vissers niet aan. Hoewel ik het zelf op de zeesleepvaart nog wel mee gemaakt hebt. "Six days shall Thou work and be able. The seventh, stones the decks and scrape the cable."


389 Hier zijn de dagenlijkse kleuren goed te zien. De ronde deksels aan Stuur en Bakboord zijn de vulgaten voor de bunkerkolen, ook niet bepaald schoon. Verder zie je nog de op de boormachine gedraaide verhaalkoppen onder het stuurhuis zitten. Het sloepskleed heeft ook een ander kleur gekregen.

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 18:52:36 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1134 Gepost op: 26 mei 2019, 12:49:02 »

390 Mij een beetje met de kazerne gaan bezig houden. Eerst het dak eraf gesneden en dat gaf al gelijk een beter gezicht.


391 Even naast het nog niet gescalpeerde deel twee gezet


392 en de handel omgedraaid


393 Allebei met kap blijft toch geen gezicht


394 Besloten de hele handel te slopen en compleet opnieuw beginnen. Moet eerst nog wel de materialen kopen!


395 Weer terug van de teelt. Moet nog veel aan gebeuren


396 Vanwege het geheime karakter van het object mocht er geen scherpe foto gepubliceerd worden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1135 Gepost op: 26 mei 2019, 15:35:07 »
Succes met de nieuwbouw van de SoKraKa (zo zou hij als snel geheten hebben in militair afkortingsjargon) :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1136 Gepost op: 27 mei 2019, 14:36:14 »
Ik had de knop verzenden nog maar nauwelijks losgelaten, of het probleem was alweer verdwenen. Rare jongens die internet gasten.... :)


397  Weer een beetje verder met mijn drifter. Het houtendek ligt er nu helemaal in. Het gatzeil is maar tijdelijk, er ontbreken nog boom en gaffel en er is een hekwerk op de brug aangebracht. Dak stuurhuis met standaardkompas ligt nog los.


398 Als je denkt, hé een bekende achtergrond, dan klopt dat.


399 We moeten natuurlijk wel in de spoorwegsfeer blijven.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1137 Gepost op: 27 mei 2019, 15:20:19 »
 ;D

Wat betreft je kazerne, er zijn nog vele mogelijkheden tot de juiste bouwstijl.
Net wat je lekker vind.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1138 Gepost op: 31 mei 2019, 18:49:44 »

400 De vierhonderdste foto alweer!  De afgelopen dagen niet zo veel gedaan, visite gehad en dab doe je niet zoveel dan denken en plannen. Zo beviel mij de pijpen brug niet zo. Niet de brug maar de uitlooppijpen op de grond lagen te dicht op het spoor. Gewetenloos de schaar en de bundel gezet en vrij kort afgeknipt. Moet nog wel een put maken waarin zij ondergronds verdwijnen.


401 Na lang nadenken geloof ik niet dat er nog een gebouw op het exercitieterrein komt te staan. Een passende achtergrond maken/vinden is meer een prioriteit geworden.


402 Ziet er zo ook niet slecht uit, of wel?


403 Deze zijde wat opgeruimd en het voorlopige sporenplan uitgelegd. Het is van af begin aan mijn bedoeling geweest om lange opstelsporen te creëren zodat ik mijn materiaal, wat nu nog grotendeels in de laden onder de baan opgeborgen zit, ook eens in het daglicht te zien. En inderdaad er is ook smalspoor in de planning


404 Gezien van zuid naar noord


405 Helaas blijft de bouw van dit mooie omC-je wat achter. Ook ik heb maar twee paar handen!


406 Tussen de bedrijven door nog wat aan de Drifter gewerkt. De natte en droge ruimen aangepast en van luiken voorzien. Net voor de brug is een nieuw reep- en netten ruim gemaakt. Het houtendek is voor de volgende teelt klaar en de brug is voorzien van een hekwerk. Ook is de afvoer van de kachel gerealiseerd.


407 De kleine K-boot doet zijn best om de museum zeesleper “Oostzee” met de kop vrij van de kant te houden. Het “Maassluisje” daar in tegen duwd zijn grote broer zachtjes tegen het walletje.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2019, 19:08:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1139 Gepost op: 31 mei 2019, 19:30:25 »
Mijn omC'tje ligt ook al weer even aan de kant hoor Hans, we kunnen maar één ding tegelijk ;)

Een halfreliëf model van een karakteristieke Boostkazerne is dat niet iets als achtergrond voor het stampveldje (exercitieterrein)?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.