Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 473836 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1110 Gepost op: 01 mei 2019, 21:20:01 »
De functies aan boord waren als volgt:
1. schipper
2. stuurman
3. matroos
4. matroos
5. matroos
6. lichtmatroos
7. kok in het ruim
8. kok
9. oudste
10. oudste
12 jongste
13 reepschieter
14 afhouwer
Van deze 13 personen waren de nummers 9 t/m 13 jongens. De afhouwer was de jongste aan boord. In de jaren rond de Eerste Wereldoorlog meestal 12 jaar oud. Vaak werd de lagere school niet afgemaakt. In de oorlogsjaren monsterden gemiddeld per jaar 100 analfabeten aan. De kok kon een jongen van 12- 16 jaar oud zijn, maar die functie werd ook weleens vervuld door een oude matroos, "die voor matrozen werk te oud (is en) voor totaal versleten te jong (is)"
De schipper en de stuurman zeilden het schip, voor de navigatie steunend op beperkte navigatie middelen en een eeuwenoude, via traditie doorgegeven, ervaring. Op die ervaring werd ook de plaats bepaald om “het net te schieten”. Daarbij werd gebruik gemaakt van “het lood' , een dieplood, waarin wat talkvet gedaan werd. Als het lood naar boven kwam en er schelpen aan kleefden, zat er waarschijnlijk geen haring. Zat er zand aan het lood, dan proefde de schipper er aan en dan besloot hij of het net gezet moest worden. (Het schieten)

Verklarende Woordenlijst
Afhouwer              Jongste aan boord van de logger die bij het inhalen van de vleet de reep om de spil leidt en aan
                            geeft in het reepruim
Bakboord               is de linkerkant van het schip
Balie                      Half vaatje
Beug                      Lange lijn met op bepaalde afstanden zij- lijnen met haken, gebruikt om kabeljauw en schelvis te
                             vangen.
Bomschuit              Voorloper van de haringlogger; vierkant schip met platbodem, dat op het strand kon vastlopen.
Breels                    Tonnetjes, die de vleet drijvend moesten houden.
Bultzak                   Diende als matras: zak gevuld met haverdoppen, vlooien en luizen
Bun                        Ruimte in een schip, die in open verbinding staat met het buitenwater. Diende om de gevangen
                              vis in te bewaren
Deinzen                  Achteruit varen of drijven van een schip
Donkey                  Kleine stoommachine, die de spil of winch aandreef
Drifter                    Een stoomlogger die ontworpen was om de gevangen haring naar Vlaardingen ofwel huiswaards
                             te brengen.
Drijfnet                  zie vleet Fiets Stoomlogger
Bezaanzeil              Zeil aan de achtermast
Gellen                    Ingewanden, gal van de haring.
Geesten                 Rollen boven de krebbe waar het net over geschoten en binnengehaald werd
Halen                     Het naar binnen trekken van de vleet
Helmstok                Stuurgerij aan het roer
Joon                       Drijver met vlaggenstok op ieder kwart van Vleet
Kaken                     Verwijderen van de ingewanden en de galblaas van de haring met een kaakmesje
Kaapstander            De kaapstander, ook wel windas, is een verticale lier die gebruikt wordt om meertrossen te
                              hieuwen. Moderne kaapstanders worden elektrisch, hydraulisch of pneumatisch aangedreven.
Koksrol                   In de zeiltijd zat de koksrol tussen de twee krebben in. Het was een lange houten rol die gebruikt
                              werd om zowel de netten in als uit het netten ruim te halen. In de “moderne”tijd tijd werd de
                              koksrol alleen maar gebruikt bij het inhalen van de vleet toen ging het uitzetten van de vleet niet
                              meer via de krebben maar via de geestrol.
Krebben                  Vakken aan dek, Waarin de gevangen haring viel , die uit de netten geschud was
Kuipen                    De haring in tonnen doen wen de tonnen dichtmaken en controleren op lekkage
Leutelen Roeren Muizen Merken op de reep waar de seizings en de breeltonnen bevestigd moesten worden
Praaien                   Aanroepen van een ander schip
Reepschieter           De op een na jongste aan boord, die bij het al inhalen van de vleet de reep opschiet
Reep                       De tros, waaraan de vleet hangt
Schieten                 Het in zee brengen van de netten
Seizings                  Lijnen, die de netten met de reep verbinden.
Stampen                 Het op en neer gaan van het schip in de lengte richting tijdens slecht weer.
Steken                    Achter de vleet blijven liggen in geval van storm, het schip gebruikt dan als het ware aan de reep
                              als zee anker
Steuren                  Het licht zouten van onbekaakte haring t.b.v de rokerijen.
Stopperskistje         klein kistje voor de persoonlijke bezittingen van de bemanningsleden.
Stuurboord             Is de rechterkant van het schip      
Trawlvisserij            Visserij met een kuilnet, dat wordt open- gehouden met uitscherende borden.
Vleet                      Haringdrijfnet
Warbak                   Bak, waarin de gekaakte haring gezouten werd
’t Zand                    De Doggersbank
Zeekaak                  Scheepsbeschuit, hard brood
Zwing                     Het stuk van de reep, dat tussen de vleet en het schip zit
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1111 Gepost op: 01 mei 2019, 22:11:54 »
 (y)
heerlijk zo n buffet  ;)
zo leer je nog eens wat  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1112 Gepost op: 02 mei 2019, 19:42:10 »

329 Wat ik op deze plaatjes wil laten zien zijn de materialen die gebruikt zijn opm de zeillogger te maken.
De romp bestaat uit piepschuim welke bekleed is met gewoon kopieerpapier wat dik met houtlijm is ingesmeerd. Na droging is dat keihart. Het houten dek is bekleed met in reepjes gesneden balsahout van i mm dik. De geest, koksrollen en de kaapstander zijn gemaakt van houten deuvels die in de boormachine wat bijgewerkt zijn. De masten zijn gemaakt van chopstiks van de chinees. Lange lucifers waren net niet sterk genoeg. Verder zijn er veel wattestokjes gebruik voor zichtbare en onzichtbare geleidingen. De witte wattenkopjes dienen voor vulling van de breelsbak op het voorschip. De netten die over de geestrollen lopen naar de nettenwagen, zijn gemaakt van stukjes oude gewassen zwarte panty’s.


330 Aan de Westhavenkade, recht voor de panden van Hofleverancier Warmelo en van der Drift, reders en Haringhandelaren, ligt de VL 1 onttakeld klaar voor het winteronderhoud.


332 De waterstag, dat is de verbinding tussen de waterlijn aan de boeg naar de top van het kluifhout, is geleverd door de HEMA. De Jijn of 3e handje is gemaakt met behulp uit kleine ronde schijfjes die gesneden zijn van zo’n goedkoop wattenstaafje. Ik heb maar een paar doosjes op voorraad genomen daar deze stokjes ook door de drammers in de ban zijn gedaan. Maar dat is geheel oftopic


334 Het volgende project wat ook enige aandacht vraagt


335 Onderweg van hier naar daar.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1113 Gepost op: 04 mei 2019, 11:18:59 »



Nog zonder eigen onderstel, wat niet is kan nog komen ;)


Proefje gemaakt met de hoofd stagen. Ben niet tevreden, moet anders worden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

locofiel

  • Gast
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1114 Gepost op: 04 mei 2019, 11:55:06 »
Hans,

Prachtig, zowel wat je maakt ls de toegevoegde warde van de historie (en woordenlijsten en begrippen)  (y).

Gr,

Dirk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1115 Gepost op: 05 mei 2019, 13:35:31 »

340 De mast voorzien van een verjonging, versierselen en de juiste manier om de stagen te beleggen. In de stagen moeten nog weeflijntjes worden aangebracht. (Hoe moet je anders snel naar boven?)


341 Bij nadere bestudering blijkt dat veel loggers geen of een hele kleine nagelbank hebben. Bij mijn logger heb ik ze voor een gedeelte weggehaald. Onderin, tussen de nagelbank en het stag, ook wel staande werk genoemd, imitatie jufferblokken aangebracht.


342  Zicht op het waterstag, voorstag en het staande werk. Op de mast is nog te lezen wie de maker van dit fraais is geweest


343 Overzichtje over Bakboordszij genomen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1116 Gepost op: 05 mei 2019, 16:54:03 »
 (y)
Ben stiekum een beetje jaloers op zulks mooie scheepjes
Zeker als je weet hoe dit tot stand kwam
Maar geeft wel inspiratie om mijn haven slepertje nog eens goed te bekijken ,en zien wat er mee kan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1117 Gepost op: 06 mei 2019, 06:17:04 »
 (y)

Hans bedankt voor de uitleg, net terug van Hamburg vind ik schepen nog steeds spannend.
Moet waarschijnlijk meermaals doorlezen voordat ik alles begrepen heb.
Maar ach er is sneeuw verwacht ;)

gr Joke

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1118 Gepost op: 07 mei 2019, 09:41:31 »
Dank je Joke, graag gedaan. Scheepjes vorderen al aardig.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1119 Gepost op: 07 mei 2019, 11:24:37 »

344 In plaatje 340 heb ik het over o.a. de “weeflijnen” Weeflijnen zijn de dwars gespannen lijntjes in het staande werk, de stagen, welke door het walvolk oneerbiedig voor Touwladders worden uitgescholden! Deze weeflijnen dienen om de matrozen een snelle opgang naar boven te geven om daar onklaar geraakt touwwerk, het lopend want, en zeilen te kunnen klaren. Hier zie je een gedeelte van de geknoopte weeflijnen in Stuurboordstaandewant.


345 Voor het zicht heb ik hier de (te dikke)reep over het dek laten lopen. Nu kan je  zien dat een en ander niet geheel conform is aan de een op een situatie. De toegang naar het vrondel had ietsje meer naar bb en wat lager gemoeten.


346 De weeflijnen in de maak. Bij een volgende sessie zal ik de jufferblokken wat meer voor het voetlicht halen.


347 De reddingsboot, want dat is het, op de stoelen gezet.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2019, 12:22:37 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1120 Gepost op: 07 mei 2019, 14:59:01 »
Hoe haalden ze die eraf als hij nodig was? Gewoon met veel mankracht tillen?

(edit: die reddingsboot bedoel ik)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1121 Gepost op: 07 mei 2019, 16:03:41 »
Nee, dat deden ze als het nodig was met de boom van de bazaanmast of met een spijkerdavit. een reddingsboot behoorde bij de zeilloggers nu bepaald niet tot de vaste inventaris. Meestal vond men het maar een sta in de weg en was om die reden dan ook niet aan boord. Was trouwens ook niet verplicht om er een te hebben. ;)
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2019, 16:08:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1122 Gepost op: 07 mei 2019, 16:27:51 »
De masten zijn een brilliante vondst (y) en een ultieme vorm van recycling.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1123 Gepost op: 07 mei 2019, 21:35:34 »
@Hans: Ah, dan moet ik nog even geduld hebben hoe dat eruit komt te zien  :)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1124 Gepost op: 09 mei 2019, 18:26:58 »

348 Niet zo gek veel aan de scheepjes gedaan, moest ook nog wat onder de treinen tafel doen! Je kan het wel blijven uitstellen, maar de kaboutertjes doen het echt niet~!
Verder was ik benieuwd hoe het scheepje er met zeiltjes uit zou zien.
Eerst een gaffel voor de grote mast gemaakt en daarna uit gewoon kopieerpapier een grootzeil geknipt. Dit Grootzeil met gewoon naaigaren rond de mast en gaffel benaaid. Eigenlijk moeten er lijken in het zeil genaaid worden, maar daar wachten we maar mee tot het definitieve zeil genaaid wordt


349 Volgens het zelfde principe heb ik een Stagfok en een Gaffeltopzeil gemaakt. Het Gaffeltopzeil word ook wel een als vlieger uitgescholden.


350 Ziet er veelbelovend uit al zal er nooit zo in de haven of nauw vaarwater gemanoeuvreerd worden.  Let ook even op de jonen aan dek. !
De beloofde  uitleg over jufferblokken staat in de stand-by.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.