Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Eric B
Vandaag om 05:22:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door kar
Vandaag om 05:08:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:08:37
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 01:31:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 00:16:57
loc reageert niet na digi inbouw door Supercitroen
Vandaag om 00:08:36
Neutraal Moresnet in H0 door Hendrik Jan
22 mei 2019, 23:37:30
Raadplaatje door GerardvV
22 mei 2019, 23:04:09
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door Opa Treintje
22 mei 2019, 22:52:05
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
22 mei 2019, 22:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
22 mei 2019, 22:43:36
Schwarzwald boerderij door mwdb
22 mei 2019, 22:41:39
solderen op ijzer door Besselspoor
22 mei 2019, 22:35:00
Woudstervenen in wording door Eric B
22 mei 2019, 22:04:30
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
22 mei 2019, 21:46:09
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 mei 2019, 21:25:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door John van Staaijeren
22 mei 2019, 21:17:36
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door peterha
22 mei 2019, 21:00:08
Piko h0 NS 2200 door Joran
22 mei 2019, 19:58:13
Noch Gras Master 603131, electrisch schema gezocht. door Menno
22 mei 2019, 19:57:04
HK draaischijf: ervaringen? door Karst Drenth
22 mei 2019, 19:47:50
Roco 62502A, ledverlichting werkt niet naar behoren. door Karst Drenth
22 mei 2019, 19:41:15
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door jerrytrein
22 mei 2019, 19:36:04
Vriendendag Ver. Vrienden Spoorwegmuseum, zaterdag 22 juni 2019 door Sven
22 mei 2019, 19:18:42
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door edwin1974
22 mei 2019, 18:39:44
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Patrick Smout
22 mei 2019, 18:32:19
terugmelden door trdl
22 mei 2019, 18:03:01
Helix in baanplan door wouter-
22 mei 2019, 17:34:37
Station Heerlen op de schop, foto reportage door dennie
22 mei 2019, 17:16:55
NS 8100 in 0 door JaJo
22 mei 2019, 13:58:28
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 235894 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10264
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1140 Gepost op: 13 mei 2019, 15:32:11 »
Hallo Eric, we komen niet van Mars of onder wat voor steen dan ook vandaan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2477
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1141 Gepost op: 13 mei 2019, 16:53:20 »
Hans, er wordt gewoon heel oplettend meegekeken met je... ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10264
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1142 Gepost op: 13 mei 2019, 17:53:32 »
Ik weet het... ;)


362  Even voor de duidelijkheid, de bak staat los op de wielen! Ging mij alleen maar om het inzicht. Het grote voorbeeld staat er als inspiratie naast.


363 Nog wat andere rijtuigjes van hun onderdanen ontdaan om te kijken of daar nog iets bruikbaars bij zit. Ben bang van niet..


364  De beoogde donors
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10264
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1143 Gepost op: 15 mei 2019, 14:07:17 »

365 Nu het omC project een beetje stil ligt door gebrek aan passende onderdelen, weer wat vergegaan met de Drifter, of Stoomfiets.
(1)De broodwagen en de geleidegoten voor de stuurkettingen zijn aangebracht. In de broodwagen bevind zich geen brood of andere voedingsmiddelen, maar zij huisvest het kwadrant wat zorgt voor de overbrenging van de commando’s uit het stuurhuis (draaien aan het haspel) naar het roer.
(2) door de koelkast is nu de bazaanmast aan gebracht en zijn (3) de jackstays rondom aangebracht. (5) zijn de machinekamerkappen die zorgen voor verse lucht ern verkoeling in het stookhol. Onder de sloep of reddingsboot (6) zijn nu de stoelen of klampen aangebracht.


366 Bij (1) zie je nog een stukje van de geleiding van de stuurketting. Achter het stuurhuis, tussen de deuren, is een accukist gedacht (2)


367 Overzicht. Tot nu toe is er niets gekocht! Alles komt uit de “voorraad of Bootsmanskist”!


368 Bij de verbouwde zeilloggers naar stoomfietsen was het stoommachien of de donkey meestal geplaats net voor de opbouw en wat later onder het stuurhuis. Hier ios nog net het uiteinde van de windas (wattestaafje) te zien. In een later stadium komen hier nog de verhaalkoppen op.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10264
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1144 Gepost op: 17 mei 2019, 19:13:00 »

369 De reddingsboot van strevelatten voorzien. Hier overheen komt het sloepskleed te liggen. De sloep is een ideale bergplaats voor aardappelen en verse groenten. Bij kop en kont het zeil een beetje open leggen zodat de wind er lustig kan door waaien. Althans zo deden wij dat vroeger op de zeesleepdienst..


370 Als het zeil droog is is het ook niet meer zo transparant. Onder de sloep de voor gesneden dekplanken uit Balsahout.


371 Loggers waren net als andere schepen verplicht tot het voeren van een anker. Daar er eigenlijk geen plaats aan boord is, en zo’n spijker een sta in de weg is, kregen zij net als op de binnenvaart , een soort opklap anker wat  bb-voor tegen de verschansing werd opgeborgen zoals te zien is op de Vl.50


372  Dit is het type stokanker wat meegevoerd werd.


373 Normaal horen de vloeien met schouder rechtop te staan en de stok horizontaal. Dit noemt men een onklaar anker





374 tot 377 Het zelf gemaakte anker in diverse posities. Dit anker is van papier en zou goed gebruik kunnen worden in Jan Noordergraafs boek “Goede morgen Kapitein, het anker drijft”


378 Overzicht van het achterdek


379 Een sfeervol tegenlicht opname


380 Uiteraard ook nog wat aan de baan gedaan. Deze Jap werkte niet geheel naar behoren en moet enigszins technisch aangepast worden. Gaat vooral om de polariteit van de diverse spoorstaven en hartstukken.


381 Alles heeft een polariteit!


382 Nu ik toch bezig ben gelijk de kazerne maar eens aangepakt. De twee gebouwen irriteerde mij allang door hun uitstraling. Ik kon er geen kazerne in ontdekken


383 De bovenverdieping er afgesneden en kijken hoe of dat het met een platdak staat


384 En met een veel platter, zeg maar Duits dak.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2019, 18:53:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10264
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1145 Gepost op: 18 mei 2019, 09:33:40 »
Nog even en dan kan ik met de trein naar Emmen 8)

Foto is gemaakt op het nieuwe station van Neuenhausen


Lees zelf maar in het laatste stukje staat het , de doortrekking naar Emmen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10264
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1146 Gepost op: 19 mei 2019, 13:10:20 »

385 Volgens de planning gaat dit de in 1903 gebouwde VL.164, “Java” worden. Helaas was het geluk niet met het schip.  In 1919 stond het schip nog model in het vaktijdschrift “Het Schip” De schrijver kon niet vermoeden dat amper 2 maanden na het verschijnen van het artiken van het schip nooit meer iets vernomen is. Vermoedelijk is zij op een mijn gelopen en met man en muis vergaan. De stoomlogger VL 164 “Java” van de Maatschappij Hollandsche Zeevisserij, met schipper Leenderd de Bruin, is op 14 mei 1919 met tien man aan boord vanuit Vlaardingen ter visserij vertrokken. Na vertrek werd er niets meer van het schip of de opvarende vernomen. Op de Vliehorst spoelde op 13 juni 1919 een hoefijzervormige reddingsboei aan gemerkt ss “JAVA”. Men neemt sindsdien aan, dat de Vl.164 “JAVA”tengevolge van een mijn-ontploffing gebleven is. Alsdus het boek “stoom op Haring” uit 1919


386 De scheepstimmerlieden van de werf zijn druk met het aanbrengen van het houtendek. Op het voordek zien we aan BB de “krebbe” voor de opslag van de breels, later vervangen door de veel handzamere Schotseblazen. Deze breels diende om de reep, via aangebonden seizings, strak boven de stalen reep te houden waaraan dan weer het want of netten waren verbonden. Naast de krebbe staat de WC. Voor die tijd al een hele nieuwerwetse toevoeging. In het midden voor de krebbe en het “gemak” vinden we de toegang tot het Vrondel met bijbehorend skylight.


387 Nogmaals het voorschip met voorop de spijkerdavit voor het anker en stijf daar naast het kabelgat voor de ankerdraad.


388 De smetteloze eiken dekbalken. In de praktijk van alledag was het wit snel veranderd in een grauwe onbestendige kleur. In de zeilotijd en ook ver daar na werden de houtendekken wit gehouden door het zgn. Psalmenzingen. Psalmen zingen werd vroeger altijd op zondag gedaan en bij dit eentonige, knieën en handen verslijtende, werk deed men het op de maat van een gezongen psalm. Het langzame ritme van de psalm gaf de maat aan van het schuren. Het schuren werd gedaan met een zandsteen ook wel psalmboek genoemd. Aan het op je knieën Psalmen zingen, daar deden de vissers niet aan. Hoewel ik het zelf op de zeesleepvaart nog wel mee gemaakt hebt. "Six days shall Thou work and be able. The seventh, stones the decks and scrape the cable."


389 Hier zijn de dagenlijkse kleuren goed te zien. De ronde deksels aan Stuur en Bakboord zijn de vulgaten voor de bunkerkolen, ook niet bepaald schoon. Verder zie je nog de op de boormachine gedraaide verhaalkoppen onder het stuurhuis zitten. Het sloepskleed heeft ook een ander kleur gekregen.

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 18:52:36 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.