Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albulisch H0m en EPIII in H0 door Boertje
Vandaag om 22:11:43
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door FritsT
Vandaag om 22:10:55
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Eric B
Vandaag om 22:09:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 22:05:15
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
Vandaag om 21:53:06
Bedrijfsnummers wijzigen door erwin janssens
Vandaag om 21:52:50
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 21:41:35
Lilliputter vt 25 digitaal maken, hoe? door Fazantspoor
Vandaag om 21:38:50
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:38:22
De WV 2020 treinen kalender komt eraan. door Reinout van Rees
Vandaag om 21:31:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:22:51
H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC door MDG
Vandaag om 21:19:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris
Vandaag om 21:13:59
BNLS trammodule “Centraal Station” door Sebas5998
Vandaag om 20:33:40
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 20:31:38
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Baan Wally
Vandaag om 20:25:51
NL baan: Frotterdam in h0 door dekker26
Vandaag om 19:52:03
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:50:56
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 19:24:01
Piko NS1100, materieelbespreking door Eric B
Vandaag om 19:01:14
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:50:33
Roco NS plan V door Bartje81
Vandaag om 18:50:31
Haardvuurtje in de hut door NL-modelspoor
Vandaag om 18:27:47
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Vislijn
Vandaag om 18:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 17:20:53
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 16:30:27
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door Ronald Halma
Vandaag om 16:27:42
Timmer på Dalsland. door MB6400
Vandaag om 16:20:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:10:52
Fleischmann 1306 probeersels door Nijboer
Vandaag om 15:29:35
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 268424 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1125 Gepost op: 07 mei 2019, 16:27:51 »
De masten zijn een brilliante vondst (y) en een ultieme vorm van recycling.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5526
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1126 Gepost op: 07 mei 2019, 21:35:34 »
@Hans: Ah, dan moet ik nog even geduld hebben hoe dat eruit komt te zien  :)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1127 Gepost op: 09 mei 2019, 18:26:58 »

348 Niet zo gek veel aan de scheepjes gedaan, moest ook nog wat onder de treinen tafel doen! Je kan het wel blijven uitstellen, maar de kaboutertjes doen het echt niet~!
Verder was ik benieuwd hoe het scheepje er met zeiltjes uit zou zien.
Eerst een gaffel voor de grote mast gemaakt en daarna uit gewoon kopieerpapier een grootzeil geknipt. Dit Grootzeil met gewoon naaigaren rond de mast en gaffel benaaid. Eigenlijk moeten er lijken in het zeil genaaid worden, maar daar wachten we maar mee tot het definitieve zeil genaaid wordt


349 Volgens het zelfde principe heb ik een Stagfok en een Gaffeltopzeil gemaakt. Het Gaffeltopzeil word ook wel een als vlieger uitgescholden.


350 Ziet er veelbelovend uit al zal er nooit zo in de haven of nauw vaarwater gemanoeuvreerd worden.  Let ook even op de jonen aan dek. !
De beloofde  uitleg over jufferblokken staat in de stand-by.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1128 Gepost op: 10 mei 2019, 10:07:12 »

352 Eventjes wat anders gaan doen. Op het gemakje verder met de omC


353 Het zijn redelijk goed passende onderdelen.


354  Toch wel een apart gezicht twee van die olieverbrandingsrijtuigen te zien. Ik heb wel zo’n klein vermoeden dat zij voor Sporen naar het verleden in de zak van Zuid-Beveland niet klaar zullen zijn.


Met de regelmaat van de klok komen er via PB vragen binnen waar of dat deze resin bouwpakketjes te koop zijn. De maker van dit moois heeft voor zich zelf, en voor een paar collega,s modelbouwers een zeer kleine oplage laten gieten en zij zijn dus NIET te koop. Ik heb hem wel in kennis gesteld dat er veel vraag is naar het model. Hij heeft mij, let wel alleen aan mij, toegezegd een en ander in overweging te nemen. Wie weet wordt vervolgd.

Hans
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 10:12:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1129 Gepost op: 10 mei 2019, 15:29:16 »




Wat zal dit gaan worden?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Toet!
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1130 Gepost op: 10 mei 2019, 15:55:26 »
Iets bruins met een koffiezetapparaat erin.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1131 Gepost op: 13 mei 2019, 13:52:40 »

355 Zo tussen het tuinwerk door, het is hier prachtig weer in het Grafschap Bentheim, wat tijd gevonden om nog wat aan modelbouw te doen. Het voordeel van de boel even de boel te laten is dat als je het weer op pak je er met een frisse blik tegen aan kijkt. Zo zie ik bv.. dat er veelte weinig spanten tegen de verschansing staan, het potdeksel nog moet worden aangepast en het reeds gemaakte stuurhuis te klein was met de deuren aan de verkeerde kant. Gelijk maar een pijp geplaatst. Gek hé, wij zeelui spreken over een pijp, twee pijper, drie pijper als het over een stoomschip gaat en spreken bij een motorschip over een schoorsteen. Uitzonderingen daargelaten.


356  Het achterschip met het nieuwe stuurhuis, schijnlicht, koelkast en broodwagen. De reddingsboot komt waarschijnlijk tussen twee spijkerdavits te hangen.


357 Stemmig plaatje.


358 Om wat afwisseling te houden krijgt ook de omC de nodige aandacht.


359 Eerst van styreen een passende bodemplaat gemaakt


360 Daarna in de rommeldoos, mijn eigen Koek en Rsd, gezocht naar passende wielstellen.


361 IK heb wel wat gevonden maar deze voldoen toch niet helemaal. De 916 staat duidelijk te hoog op zijn poten. Hier zijn we voorlopig nog niet klaar mee.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 10:26:42 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 3229
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1132 Gepost op: 13 mei 2019, 14:41:45 »
En de assen staan te ver naar buiten en de radstand is te groot  ;)



Bron tekening: Het Utrechts Archief
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1133 Gepost op: 13 mei 2019, 17:53:32 »
Ik weet het... ;)


362  Even voor de duidelijkheid, de bak staat los op de wielen! Ging mij alleen maar om het inzicht. Het grote voorbeeld staat er als inspiratie naast.


363 Nog wat andere rijtuigjes van hun onderdanen ontdaan om te kijken of daar nog iets bruikbaars bij zit. Ben bang van niet..


364  De beoogde donors
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1134 Gepost op: 15 mei 2019, 14:07:17 »

365 Nu het omC project een beetje stil ligt door gebrek aan passende onderdelen, weer wat vergegaan met de Drifter, of Stoomfiets.
(1)De broodwagen en de geleidegoten voor de stuurkettingen zijn aangebracht. In de broodwagen bevind zich geen brood of andere voedingsmiddelen, maar zij huisvest het kwadrant wat zorgt voor de overbrenging van de commando’s uit het stuurhuis (draaien aan het haspel) naar het roer.
(2) door de koelkast is nu de bazaanmast aan gebracht en zijn (3) de jackstays rondom aangebracht. (5) zijn de machinekamerkappen die zorgen voor verse lucht ern verkoeling in het stookhol. Onder de sloep of reddingsboot (6) zijn nu de stoelen of klampen aangebracht.


366 Bij (1) zie je nog een stukje van de geleiding van de stuurketting. Achter het stuurhuis, tussen de deuren, is een accukist gedacht (2)


367 Overzicht. Tot nu toe is er niets gekocht! Alles komt uit de “voorraad of Bootsmanskist”!


368 Bij de verbouwde zeilloggers naar stoomfietsen was het stoommachien of de donkey meestal geplaats net voor de opbouw en wat later onder het stuurhuis. Hier ios nog net het uiteinde van de windas (wattestaafje) te zien. In een later stadium komen hier nog de verhaalkoppen op.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1135 Gepost op: 17 mei 2019, 19:13:00 »

369 De reddingsboot van strevelatten voorzien. Hier overheen komt het sloepskleed te liggen. De sloep is een ideale bergplaats voor aardappelen en verse groenten. Bij kop en kont het zeil een beetje open leggen zodat de wind er lustig kan door waaien. Althans zo deden wij dat vroeger op de zeesleepdienst..


370 Als het zeil droog is is het ook niet meer zo transparant. Onder de sloep de voor gesneden dekplanken uit Balsahout.


371 Loggers waren net als andere schepen verplicht tot het voeren van een anker. Daar er eigenlijk geen plaats aan boord is, en zo’n spijker een sta in de weg is, kregen zij net als op de binnenvaart , een soort opklap anker wat  bb-voor tegen de verschansing werd opgeborgen zoals te zien is op de Vl.50


372  Dit is het type stokanker wat meegevoerd werd.


373 Normaal horen de vloeien met schouder rechtop te staan en de stok horizontaal. Dit noemt men een onklaar anker





374 tot 377 Het zelf gemaakte anker in diverse posities. Dit anker is van papier en zou goed gebruik kunnen worden in Jan Noordergraafs boek “Goede morgen Kapitein, het anker drijft”


378 Overzicht van het achterdek


379 Een sfeervol tegenlicht opname


380 Uiteraard ook nog wat aan de baan gedaan. Deze Jap werkte niet geheel naar behoren en moet enigszins technisch aangepast worden. Gaat vooral om de polariteit van de diverse spoorstaven en hartstukken.


381 Alles heeft een polariteit!


382 Nu ik toch bezig ben gelijk de kazerne maar eens aangepakt. De twee gebouwen irriteerde mij allang door hun uitstraling. Ik kon er geen kazerne in ontdekken


383 De bovenverdieping er afgesneden en kijken hoe of dat het met een platdak staat


384 En met een veel platter, zeg maar Duits dak.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2019, 18:53:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1136 Gepost op: 19 mei 2019, 13:10:20 »

385 Volgens de planning gaat dit de in 1903 gebouwde VL.164, “Java” worden. Helaas was het geluk niet met het schip.  In 1919 stond het schip nog model in het vaktijdschrift “Het Schip” De schrijver kon niet vermoeden dat amper 2 maanden na het verschijnen van het artiken van het schip nooit meer iets vernomen is. Vermoedelijk is zij op een mijn gelopen en met man en muis vergaan. De stoomlogger VL 164 “Java” van de Maatschappij Hollandsche Zeevisserij, met schipper Leenderd de Bruin, is op 14 mei 1919 met tien man aan boord vanuit Vlaardingen ter visserij vertrokken. Na vertrek werd er niets meer van het schip of de opvarende vernomen. Op de Vliehorst spoelde op 13 juni 1919 een hoefijzervormige reddingsboei aan gemerkt ss “JAVA”. Men neemt sindsdien aan, dat de Vl.164 “JAVA”tengevolge van een mijn-ontploffing gebleven is. Alsdus het boek “stoom op Haring” uit 1919


386 De scheepstimmerlieden van de werf zijn druk met het aanbrengen van het houtendek. Op het voordek zien we aan BB de “krebbe” voor de opslag van de breels, later vervangen door de veel handzamere Schotseblazen. Deze breels diende om de reep, via aangebonden seizings, strak boven de stalen reep te houden waaraan dan weer het want of netten waren verbonden. Naast de krebbe staat de WC. Voor die tijd al een hele nieuwerwetse toevoeging. In het midden voor de krebbe en het “gemak” vinden we de toegang tot het Vrondel met bijbehorend skylight.


387 Nogmaals het voorschip met voorop de spijkerdavit voor het anker en stijf daar naast het kabelgat voor de ankerdraad.


388 De smetteloze eiken dekbalken. In de praktijk van alledag was het wit snel veranderd in een grauwe onbestendige kleur. In de zeilotijd en ook ver daar na werden de houtendekken wit gehouden door het zgn. Psalmenzingen. Psalmen zingen werd vroeger altijd op zondag gedaan en bij dit eentonige, knieën en handen verslijtende, werk deed men het op de maat van een gezongen psalm. Het langzame ritme van de psalm gaf de maat aan van het schuren. Het schuren werd gedaan met een zandsteen ook wel psalmboek genoemd. Aan het op je knieën Psalmen zingen, daar deden de vissers niet aan. Hoewel ik het zelf op de zeesleepvaart nog wel mee gemaakt hebt. "Six days shall Thou work and be able. The seventh, stones the decks and scrape the cable."


389 Hier zijn de dagenlijkse kleuren goed te zien. De ronde deksels aan Stuur en Bakboord zijn de vulgaten voor de bunkerkolen, ook niet bepaald schoon. Verder zie je nog de op de boormachine gedraaide verhaalkoppen onder het stuurhuis zitten. Het sloepskleed heeft ook een ander kleur gekregen.

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 18:52:36 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1137 Gepost op: 26 mei 2019, 12:49:02 »

390 Mij een beetje met de kazerne gaan bezig houden. Eerst het dak eraf gesneden en dat gaf al gelijk een beter gezicht.


391 Even naast het nog niet gescalpeerde deel twee gezet


392 en de handel omgedraaid


393 Allebei met kap blijft toch geen gezicht


394 Besloten de hele handel te slopen en compleet opnieuw beginnen. Moet eerst nog wel de materialen kopen!


395 Weer terug van de teelt. Moet nog veel aan gebeuren


396 Vanwege het geheime karakter van het object mocht er geen scherpe foto gepubliceerd worden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 3229
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1138 Gepost op: 26 mei 2019, 15:35:07 »
Succes met de nieuwbouw van de SoKraKa (zo zou hij als snel geheten hebben in militair afkortingsjargon) :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10559
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1139 Gepost op: 27 mei 2019, 14:36:14 »
Ik had de knop verzenden nog maar nauwelijks losgelaten, of het probleem was alweer verdwenen. Rare jongens die internet gasten.... :)


397  Weer een beetje verder met mijn drifter. Het houtendek ligt er nu helemaal in. Het gatzeil is maar tijdelijk, er ontbreken nog boom en gaffel en er is een hekwerk op de brug aangebracht. Dak stuurhuis met standaardkompas ligt nog los.


398 Als je denkt, hé een bekende achtergrond, dan klopt dat.


399 We moeten natuurlijk wel in de spoorwegsfeer blijven.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.