Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:55:37
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 00:54:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 00:51:57
NS modelbaan Hoekdam H0 door Chris
Vandaag om 00:48:58
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door dennie
Vandaag om 00:47:51
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door Tramkees
Vandaag om 00:45:29
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door dennie
Vandaag om 00:44:30
Gezocht : Foto van loknummerplaat NS 6200 serie door Beached
Vandaag om 00:35:17
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Marco EB
Vandaag om 00:29:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:26:43
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door EddyK
Vandaag om 00:08:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:01:31
Marklin 2019 door Martijn de Kuiper
20 oktober 2019, 23:53:40
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons? door Whis
20 oktober 2019, 23:47:33
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Wim Hesselink
20 oktober 2019, 23:26:20
Let it Snow...... H0e 70x45 door roadster36
20 oktober 2019, 23:18:46
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
20 oktober 2019, 22:49:59
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
20 oktober 2019, 22:35:09
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Rondje_HO
20 oktober 2019, 22:33:30
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Merlin674
20 oktober 2019, 22:30:32
Frans loodsje door Noordernet
20 oktober 2019, 21:58:20
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
20 oktober 2019, 21:43:16
Bröckenbahn door Frank 123
20 oktober 2019, 21:21:28
Rijnmondlijn in h0 door Sebas5998
20 oktober 2019, 21:14:37
Reseau de Cambalou en construction door Cambalou
20 oktober 2019, 21:13:45
Bedrijfsnummers wijzigen door Eric B
20 oktober 2019, 21:00:55
Oersik in schaal 1 door FritsT
20 oktober 2019, 20:51:47
Fleischmann Profi Driewegwissel hapert door phdirk
20 oktober 2019, 20:32:37
Update: baan in de tropen door phdirk
20 oktober 2019, 20:31:19
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door roadster36
20 oktober 2019, 20:31:05
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 256987 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1110 Gepost op: 25 april 2019, 19:25:35 »
Wat ga je er mee doen Hans? Onkruidbestrijdingstrein?

Rob

Denk het wel..
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1111 Gepost op: 26 april 2019, 15:38:47 »
Het weer is niet zo best om in de tuin te werken, dan maar verder met het treinengebeuren


Langzaam komt er wat schot in de Drifter


Het is wel de bedoeling dat dit dekhuis op de gemotoriseerde zij trawler komt te staan


FF 5 pik nemen. In gewone mensen taal betekend dit dat er 5 minuten pauze wordt genomen. "pik" staat hier voor pikheet!


Zou er zomaar een zeekadetten schip van kunnen maken :)
« Laatst bewerkt op: 27 april 2019, 09:23:51 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1112 Gepost op: 27 april 2019, 10:04:10 »
Zo eerst wat geplaatste foto's aangepast ;D


304 De voorlopige VL151 op de helling met zijn aangepaste dekhuis. Op de achtergrond de panden van de Koningklijke Hofleverancier, Haringhandel en Rederij Warmelo en van der Drift. Roeren  en schroef ontbreken nog aan het onderwaterschip. Waterloospoorten zijn reeds aangebracht.


305 Op de buiskap een waterkering en de kachelpijp vanuit het vrondel aan gebracht. De dubbele kopbolders staan al op hun plaats.


306 Klipperkontje met leeg schroefraam maar wel met de schroefas doorvoer. Roer moet nog in zijn vingerlingen gehangen worden.


307 Het is druk in het hoekje van de werf,


308 Het gewone werk gaat ook door
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1113 Gepost op: 27 april 2019, 11:59:38 »
Hans,

Al een tijdje volg ik je bouwwerk. Ik vind 'm  (y)
Van eenvoudig materiaal een eigen model, tof.
Zonder die buiskap leek ie zeker op een zeekadettenkorpsboot (3x woordwaarde  ;D ). Ik kijk nl op zo'n boot, de Bulgia in Alkmaar.

Persoonlijk lust ik geen vis, dus voor mij niet de VL151, maar bijvoorbeeld een 3x woordwaarde boot  ;D



Gr,

Dirk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1114 Gepost op: 28 april 2019, 21:02:11 »
Meneer Dirk, dank u voor de interesse. Met het zeekadettenschip doelde ik op de "ASSAM"van ZKK Vlaardingen waar ik nog een tijdje HVD =Hoofd Vaartuigen Dienst=  in de rang van ZKK. OFF. 3e Klasse ben geweest. Wel jammer dat u geen Haring lust, want met haring uit Vlaaring in het land, dan gaat de dokter aan de kant!! :angel:





Let je even op de prijs van de "Groene"Haring!!!

Na een bezoekje aan het voorjaarsfeest in het dorp gebracht te hebben ( met veel bier curry en braadworsten) was er nog wat tijd over om naar Luik-Bastenaken-Luik te kijken en daarna nog wat aan de hobby te doen.


310 Gisterenavond nog even de pijpenbrug afgemaakt en in de grijze tjet gezet. Ziet er al een stuk beter uit als met die gekleurde rietjes.


311 De drifter van een nieuw, en meer op schaal zijnde dekhuis voorzien.


312 Zo moet de haven van Vlieringen er ongeveer gaan uit zien.


313, zo, zonder plakken en knippen van het plaatje, gaat er veel illusie verloren. Dit is de zgn naakte waarheid!


314 Om dat zij zo mooi wordt.


315 En deze omdat er nog zoveel werk aan zit……….
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2019, 22:58:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1115 Gepost op: 01 mei 2019, 17:06:10 »

317 Zoals te zien op de foto’s waren vissers harde werkers. Op
de zeilloggers was nog geen mechanische techniek zoals o.a. de stoom kaapstander en/of winches. Alles moest met de hand gedaan worden. Pas ver in het stoom tijdperk kwam er op de zeilloggers een donkeyketeltje voor stoom op het windas/kaapstander. Bij het uitzetten van de Vleet stond de schipper aan de helmstok om het schip voor de wind te houden. De jongste trok de reep uit het reepruim en de oudste en een matroos halen via de koksrol de netten uit het netten ruim. Hierna zorgden twee oudste matrozen ervoor dat de netten overboord gezet werden. Zoals we eerder gezien hebben zaten er aan de netten seizings(touwen) die aan de reep gebonden werden. Op de reep zaten om de zoveel meter merktekens van touwtjes, muizen genaamd, die aangaven waar de volgende seizing aan de reep vast gemaakt moet worden. De seizings werden aangegeven door een oudste,  de afhouder haalde de breels op en een matroos bond de breels met de breelstouw aan de reep. Om de x aantal netten werd een Joon, dat is een grote dobber, aan de reep geplaatst. Deze Jonen gaven aan waar het want in het water stond en wie de eigenaar van het spul was. In de zeiltijd, en ook nog ver daar na, wogen de breels als lood en de toen katoenen netten wisten, zeker als zij nat waren, wat gewicht was. Al met al een arbeidintensief werk. Als de vleet uit is wordt de reep voor op de kop van het schip in de reepkluis geplaatst waarin ter bescherming van de reep een uit tiuw gevlochten mat lag. Boven in de reepkluis kon men een pin duwen zodat bij stampen van het schip de reep niet uit de kluis kon komen. Als de vleet geschoten was er even rust totdat de kreet “Halen”geklonken had. Meestal was dat  s'nachts zo rond een uur of een.


318 Aan boord van de logger waren tierruimen(tonnenruimen)reepruim en netten ruimen. Aan dek stonden aan stuur en bakboord de zgn “krebbes” om de gevangen haring in op te vangen. Om de netten bij halen en schieten goed te kunnen begeleiden zat er op de verschansing een rolletje en waren buitenboord,aan weerszijde tegen de verschansing, twee geesten geschroefd. Geesten zijn dus balkjes met rollen die aan weerszijde van een krebbe aan de buitenkant tegen de verschansing geschroefd waren.


319 In de zeiltijd stond op het achterschip het spil, ook wel kaapstander genoemd. Dit werktuig werd rondgedraaid door de vier spillopers die op deze manier de reep binnen haalden. Als “Hale, hale”gegeven was staan de vier spillopers klaar bij de spil en wordt op het voorschip de reep los gemaakt van de bolder, de reepmat weggehaald en komen er enkele slagen van de reep op het spil. De afhouder neemt plaats op zijn bankje en de reepschieter staat klaar in het reepruim Op het lastdek, dat is tussen de krebben, staan de vier wandstaanders klaarom de netten binnen trekken . De kok moet de netten netjes opbergen in het netten ruim. De twee oudsten staan klaar in de krebben om de speerreep aan te voeren en de jongste staat klaar om de breelzen los te maken en op te bergen. Het halen kan beginnen.


322 Door de spillopers wordt het spil in beweging gezet en wordt begonnen de reep van 3 a 4 kilometer in te halen. Spoedig komen de eerste netten in zicht en stijgt de spanning wat of dat er in zal zitten, Veel of valt het tegen…..en de spillopers zij draaiden maar door… De spillopers nu uren rond lopen en als er veel in de vleet zat was het nog vermoeiender om al deze kracht te verzetten. Het inhalen van de vleet ging niet altijd even goed, er kan een haai in de netten gezwommen zijn en moet deze eruit gesneden worden wat veel schade veroorzaakte. Het kon ook gebeuren dat door verkeerde stromingen de netten in de knoop geraakte en dan moest er huiswaarts gestoomd of gezeild worden. Vlaardingen had aan de haven een niet mechanisch speciale handbediende kraan die de geramponeerde vleet van het schip kon hijsen. Na het binnen halen van de vleet werd er eerst gegeten, netten op geruimd en de diverse ruimen dicht gelegt.


324 Na het eten kwamen de kaakplanken te voorschijn en werden zij klaar gemaakt zodat het kaken door negen man kon beginnen. De gekaakte haring ging in manden en werd door de oudste in de warbak leeggegoten. De haring werd in de warbak, die aan ene kant open is, gepekeld en met de warleutel, dit is een soort grote spatel, in de warbak door elkaar gehutseld. Als haring en zout goed door elkaar gehusseld was werd deze met de warleutel in de mand, die onder de warbak staat geschoven. Een van de matrozen ging met die mand haring naar de tonnen ofwel het kantje en legde die haringen keurig op een rij in deze ton. Met dit verwerken waren dus zoal vier man bezig. Na het kaken is het dekgewassen en krijg de haring de tijd om in het kantje in te zakken. Ten tijde van de groene haring werden de haringen licht gepekeld daarna werden de haringen, veelal voor export, meer gezouten.


326 Na het inzakken, de haring slinkt door invloed van het zout en eigen bloed verlies moeten de kantjes gedicht worden. De kantjes werden gedicht met een deksel en dichtgeslagen door er met de distel een tenen hoepel, later een ijzeren band omheen te slaan. Met de platte kant van de distel kon je het deksel van het kantje op zijn plaats slaan, en met de lepel waar twee puntjes aanzaten kon je het werk tussen de naden van het deksel en de ton slaan zodat de pekel niet uit het kantje kon lopen. Haring die droog gestaan heeft, heeft geen enkele waarde meer. Werk is een soort uitgeplozen touw wat ook een beetje vettig is, net zoiets als wat de loodgieter vroeger gebruikte om leidingen te dichten. De dicht getimmerde kantjes moeten nu de tierruimen in. Het laten zakken maar ook ophalen van deze kantjes was in de zeiltijd ook wel een aardige klus, alles moest immers op de hand gebeuren! Voor dit doel was er een touw met twee haken ontwikkeld welke aan de onder en bovenrand van het kantje konden aangrijpen. Door het strak trekken van het touw klemde de haken aan het kantje en kon je deze optillen en langzaam in het tierruim laten zakken. Het was een grote kunst om de kantjes “op het zeetje” op hun plaats te krijgen. In het begin van het seizoen gingen er ongeveer 8 tot 900 maatjes in een kantje. Dit en het gewicht van de pekel geeft een kantje toch een aardig gewicht.


327 Als de kantjes in de ruimen zaten was het dek weer schoon en kon in de middag de vleet weer geschoten worden. Dit ging zo door tot dat er voldoende vangst was om naar huis te varen. Al ziet men kerk en toren staan, dan is de reis nog niet voldaan. De torenkijker van Vlaardingen melde de aanloop van een visserman aan de Waterweg. Bij binnenkomst stond dan ook iedereen op de kade om hun geliefde te ontvangen…..Maarrrrrrr ondanks de velen gemaakte uren op zee mocht de bemanning nog niet naar huis. Zij moesten eerst het schip lossen, dat betekende dus veel hijs en handwerk, de netten moesten naar de taanderij en als dat alles gedaan was mochten ze eindelijk naar huis.


328 Het begrip kantje en harington
Het kantje is een oude vissersbenaming voor een houten harington. De door een logger gevangen haring werd aan boord gekaakt, gezouten en in een ton geschept. Een dergelijke met haring gevulde ton werd een kantje genoemd. Aangevoerd aan de wal werd de haring vanuit het kantje veelal overgepakt in een nieuwe ton. Vanaf dat moment gold voor een ton niet meer de benaming kantje. Deze aanduiding bleef voorbehouden aan de houten vaten die aan boord van het vissersschip werden meegevoerd en daar werden gevuld met haring. Vlaardingse vissersschepen vormden hierop een uitzondering. De eerder gevulde tonnen werden nog tijdens de visreis voor zover mogelijk weer bovendeks gehaald. De in de tonnen gepakte haring was inmiddels geslonken waardoor het kantje niet meer geheel was gevuld. Het kantje werd met haring bijgevuld. Daarbij verloor het zijn aanduiding 'kantje' en kreeg de benaming 'gepakte ton'. Tegenover vijf eerdere kantjes stonden in zo'n geval vier gepakte tonnen. Wanneer de vissers hun dagelijkse vangsten radiografisch aan hun reders meldden, werden deze opgegeven in aantallen kantjes. De totale vangst van een schip aan het eind van een visreis werd uitgedrukt in aantallen lasten. Een last omvatte voor Scheveningen en Katwijk 17 kantjes. Vlaardingen week door het aan boord overpakken daarin af; het ging in dat geval over 14 gepakte tonnen per last. Na het verdwijnen van de logger als vissersschip, en na het einde van de vleetvisserij op haring, golden deze eenheden als 'last' en 'kantje' niet meer.

« Laatst bewerkt op: 01 mei 2019, 18:31:48 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3059
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1116 Gepost op: 01 mei 2019, 17:34:50 »
Mooi modelbouwwerk en een mooi achtergrond verhaal Hans!

Ik moest bij de eerste foto wel meteen aan Sylvain Poons denken  :)

« Laatst bewerkt op: 01 mei 2019, 20:26:34 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4550
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1117 Gepost op: 01 mei 2019, 17:46:48 »
 ??? ::) :-[ wat een terminilogie  ;D
Snap er niks van ,weet een enkele(kantje)
Maar leuk om te volgen  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1118 Gepost op: 01 mei 2019, 19:48:09 »
Ik zal nog een verklarende woordenlijst maken en een bemanningslijst toevoegen. Even geduld. :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4550
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1119 Gepost op: 01 mei 2019, 19:51:47 »
Print ik direct uit, en hang het bij de pc  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1120 Gepost op: 01 mei 2019, 21:20:01 »
De functies aan boord waren als volgt:
1. schipper
2. stuurman
3. matroos
4. matroos
5. matroos
6. lichtmatroos
7. kok in het ruim
8. kok
9. oudste
10. oudste
12 jongste
13 reepschieter
14 afhouwer
Van deze 13 personen waren de nummers 9 t/m 13 jongens. De afhouwer was de jongste aan boord. In de jaren rond de Eerste Wereldoorlog meestal 12 jaar oud. Vaak werd de lagere school niet afgemaakt. In de oorlogsjaren monsterden gemiddeld per jaar 100 analfabeten aan. De kok kon een jongen van 12- 16 jaar oud zijn, maar die functie werd ook weleens vervuld door een oude matroos, "die voor matrozen werk te oud (is en) voor totaal versleten te jong (is)"
De schipper en de stuurman zeilden het schip, voor de navigatie steunend op beperkte navigatie middelen en een eeuwenoude, via traditie doorgegeven, ervaring. Op die ervaring werd ook de plaats bepaald om “het net te schieten”. Daarbij werd gebruik gemaakt van “het lood' , een dieplood, waarin wat talkvet gedaan werd. Als het lood naar boven kwam en er schelpen aan kleefden, zat er waarschijnlijk geen haring. Zat er zand aan het lood, dan proefde de schipper er aan en dan besloot hij of het net gezet moest worden. (Het schieten)

Verklarende Woordenlijst
Afhouwer              Jongste aan boord van de logger die bij het inhalen van de vleet de reep om de spil leidt en aan
                            geeft in het reepruim
Bakboord               is de linkerkant van het schip
Balie                      Half vaatje
Beug                      Lange lijn met op bepaalde afstanden zij- lijnen met haken, gebruikt om kabeljauw en schelvis te
                             vangen.
Bomschuit              Voorloper van de haringlogger; vierkant schip met platbodem, dat op het strand kon vastlopen.
Breels                    Tonnetjes, die de vleet drijvend moesten houden.
Bultzak                   Diende als matras: zak gevuld met haverdoppen, vlooien en luizen
Bun                        Ruimte in een schip, die in open verbinding staat met het buitenwater. Diende om de gevangen
                              vis in te bewaren
Deinzen                  Achteruit varen of drijven van een schip
Donkey                  Kleine stoommachine, die de spil of winch aandreef
Drifter                    Een stoomlogger die ontworpen was om de gevangen haring naar Vlaardingen ofwel huiswaards
                             te brengen.
Drijfnet                  zie vleet Fiets Stoomlogger
Bezaanzeil              Zeil aan de achtermast
Gellen                    Ingewanden, gal van de haring.
Geesten                 Rollen boven de krebbe waar het net over geschoten en binnengehaald werd
Halen                     Het naar binnen trekken van de vleet
Helmstok                Stuurgerij aan het roer
Joon                       Drijver met vlaggenstok op ieder kwart van Vleet
Kaken                     Verwijderen van de ingewanden en de galblaas van de haring met een kaakmesje
Kaapstander            De kaapstander, ook wel windas, is een verticale lier die gebruikt wordt om meertrossen te
                              hieuwen. Moderne kaapstanders worden elektrisch, hydraulisch of pneumatisch aangedreven.
Koksrol                   In de zeiltijd zat de koksrol tussen de twee krebben in. Het was een lange houten rol die gebruikt
                              werd om zowel de netten in als uit het netten ruim te halen. In de “moderne”tijd tijd werd de
                              koksrol alleen maar gebruikt bij het inhalen van de vleet toen ging het uitzetten van de vleet niet
                              meer via de krebben maar via de geestrol.
Krebben                  Vakken aan dek, Waarin de gevangen haring viel , die uit de netten geschud was
Kuipen                    De haring in tonnen doen wen de tonnen dichtmaken en controleren op lekkage
Leutelen Roeren Muizen Merken op de reep waar de seizings en de breeltonnen bevestigd moesten worden
Praaien                   Aanroepen van een ander schip
Reepschieter           De op een na jongste aan boord, die bij het al inhalen van de vleet de reep opschiet
Reep                       De tros, waaraan de vleet hangt
Schieten                 Het in zee brengen van de netten
Seizings                  Lijnen, die de netten met de reep verbinden.
Stampen                 Het op en neer gaan van het schip in de lengte richting tijdens slecht weer.
Steken                    Achter de vleet blijven liggen in geval van storm, het schip gebruikt dan als het ware aan de reep
                              als zee anker
Steuren                  Het licht zouten van onbekaakte haring t.b.v de rokerijen.
Stopperskistje         klein kistje voor de persoonlijke bezittingen van de bemanningsleden.
Stuurboord             Is de rechterkant van het schip      
Trawlvisserij            Visserij met een kuilnet, dat wordt open- gehouden met uitscherende borden.
Vleet                      Haringdrijfnet
Warbak                   Bak, waarin de gekaakte haring gezouten werd
’t Zand                    De Doggersbank
Zeekaak                  Scheepsbeschuit, hard brood
Zwing                     Het stuk van de reep, dat tussen de vleet en het schip zit
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4550
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1121 Gepost op: 01 mei 2019, 22:11:54 »
 (y)
heerlijk zo n buffet  ;)
zo leer je nog eens wat  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1122 Gepost op: 02 mei 2019, 19:42:10 »

329 Wat ik op deze plaatjes wil laten zien zijn de materialen die gebruikt zijn opm de zeillogger te maken.
De romp bestaat uit piepschuim welke bekleed is met gewoon kopieerpapier wat dik met houtlijm is ingesmeerd. Na droging is dat keihart. Het houten dek is bekleed met in reepjes gesneden balsahout van i mm dik. De geest, koksrollen en de kaapstander zijn gemaakt van houten deuvels die in de boormachine wat bijgewerkt zijn. De masten zijn gemaakt van chopstiks van de chinees. Lange lucifers waren net niet sterk genoeg. Verder zijn er veel wattestokjes gebruik voor zichtbare en onzichtbare geleidingen. De witte wattenkopjes dienen voor vulling van de breelsbak op het voorschip. De netten die over de geestrollen lopen naar de nettenwagen, zijn gemaakt van stukjes oude gewassen zwarte panty’s.


330 Aan de Westhavenkade, recht voor de panden van Hofleverancier Warmelo en van der Drift, reders en Haringhandelaren, ligt de VL 1 onttakeld klaar voor het winteronderhoud.


332 De waterstag, dat is de verbinding tussen de waterlijn aan de boeg naar de top van het kluifhout, is geleverd door de HEMA. De Jijn of 3e handje is gemaakt met behulp uit kleine ronde schijfjes die gesneden zijn van zo’n goedkoop wattenstaafje. Ik heb maar een paar doosjes op voorraad genomen daar deze stokjes ook door de drammers in de ban zijn gedaan. Maar dat is geheel oftopic


334 Het volgende project wat ook enige aandacht vraagt


335 Onderweg van hier naar daar.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10453
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1123 Gepost op: 04 mei 2019, 11:18:59 »



Nog zonder eigen onderstel, wat niet is kan nog komen ;)


Proefje gemaakt met de hoofd stagen. Ben niet tevreden, moet anders worden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1124 Gepost op: 04 mei 2019, 11:55:06 »
Hans,

Prachtig, zowel wat je maakt ls de toegevoegde warde van de historie (en woordenlijsten en begrippen)  (y).

Gr,

Dirk