Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Stoomverwarmingswagen door Jeanne
Vandaag om 00:47:46
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 00:25:03
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 00:22:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Floris Dilz
Vandaag om 00:16:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 00:03:49
LokPilot 5.0 probleem door spock
09 juli 2020, 23:51:49
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
09 juli 2020, 23:29:43
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door spock
09 juli 2020, 23:28:21
NS 2100 spoor 0 door NS8714
09 juli 2020, 23:20:40
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Erik Baas
09 juli 2020, 23:18:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 juli 2020, 23:13:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
09 juli 2020, 23:11:24
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
09 juli 2020, 23:07:36
Raadplaatje door GerardvV
09 juli 2020, 23:02:43
Projekt 083-338 door 44
09 juli 2020, 22:58:53
Tunnelportaal met een 13cm ingang door 72sonett
09 juli 2020, 22:38:56
Doornvliet door Wim Vink
09 juli 2020, 22:12:48
De fabriek - Spoor 0 door roadster36
09 juli 2020, 21:59:27
Heljan Class 66 digitaal probleem lichten door Lazer1
09 juli 2020, 21:59:14
Starten met messing kits door roadster36
09 juli 2020, 21:58:17
BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87 door Edsko Hekman
09 juli 2020, 21:56:26
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door gdh
09 juli 2020, 21:46:59
H0 rail geometrie vergeleken door Martin Hornis
09 juli 2020, 21:46:38
NS modelbaan Hoekdam H0 door Frank 123
09 juli 2020, 21:42:06
Brandende trein door het Kinzigtal (Schwarte Woud) door Maartenw
09 juli 2020, 21:35:06
Fleischmann armsein 6205 hapert door marctrein
09 juli 2020, 21:25:12
18-luiker in spoor 0 door Tulpendaal
09 juli 2020, 21:23:32
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door joepDE2
09 juli 2020, 21:06:05
Koploper Delft stopt door henk
09 juli 2020, 21:04:43
Dat overkomt mij niet. door Bert van Gelder
09 juli 2020, 20:55:57
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 307437 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1080 Gepost op: 02 april 2019, 16:46:08 »
Dag Hans

Ik neem aan dat je het werk van Klaas Bloem kent, die een schitterend diorama had gebouwd en wat destijds in het streekmuseum Anderson te zien was.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1081 Gepost op: 02 april 2019, 16:47:09 »
Is mij bekent. (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1082 Gepost op: 05 april 2019, 14:33:30 »

260 Als je een museumhaven in de planning heb staan, dan moeten daar ook de benodigde historische schepen in afmeren. Ik heb wel wat van die stuf, maar absoluut niet genoeg om een haven te vullen! In afwachting van enige tekeningen uit Oostenrijk en Valkenburg alvast begonnen met het in elkaar knutselen van een zeillogger naar model van de VL92 Balder.. Foto Roger van der Kraan (Mslb Elbe)


261 De logger maakte als vissersschip in 1865 officieel zijn entree in Nederland. De niet-Scheveninger A.E. Maas was de man die dit type schip hier introduceerde. Het werd hem niet in dank afgenomen; in het oerconservatieve wereldje van de zeevisserij zat men niet te wachten op nieuwlichters. Toch zou deze logger ruim honderd jaar aan de haringvissers dienstbaar blijven. 
De kiel van de zeillogger Balder is gelegd op 15 maart 1912. Op 15 mei 1912 is het schip op de Vlaardingse werf van A.de Jong te water gelaten. De opdrachtgever tot de bouw was de Visserij Maatschappij Mercurius. Van 1912 tot 1921 was de Balder een van de honderden zeilende loggers die zich bezig hielden met de haringvisserij. In 1922 werd de Balder, door het economisch voordeel dat behaald kon worden met de ingetreden motor-logger, opgelegd. In 1929 is zij verkocht aan rederij A.van der Zwan in Scheveningen, hetgeen tevens het einde van de zeilende periode betekende. Door de nieuwe reder werd het schip verlengd, gemotoriseerd en herdoopt tot Oceaan 1.
Tot 1941 is er dus met het schip actief deelgenomen aan de haringvisserij. Zoals vele schepen in die tijd is ook deze logger in de oorlogsjaren gevorderd door de bezetter, maar in september 1945 gelukkig weer naar Nederland teruggekeerd om kort hierna weer aan de haringvangst te gaan deelnemen.
Na deze periode is de Balder verkocht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen en doorverkocht aan de Vereniging Beroepsonderwijs in Den Haag, herdoopt tot Zeearend en geschikt gemaakt voor de opleiding in zowel de trawler- als vleet visserij.


262 Wat was die toenmalige logger voor een schip en hoe kreeg hij zijn plaats binnen de Hollandse haringvisserij? Eeuwenlang waren de platboomde pinken – later bomschuiten genaamd – de enige vissersschepen die men bij de Noordzeedorpen van Holland in gebruik had. Door het ontbreken van een haven moest hun vloot vanaf het strand in zee steken; na terugkeer van zee landden de schepen op het strand weer aan. Hun aangevoerde vis, en in mindere mate haring, werd op het strand bij het dorp gelost. Alleen vissers op de schepen van haringsteden als Vlaardingen, Maassluis, Delfshaven en Rotterdam kaakten hun haring; de kustdorpers voerden de haring vers of gezouten (gesteurd) aan. Vervolgens werd deze aan de wal bij plaatselijke rokerijen verwerkt tot bokking en ook wel gedroogd. Van het laatste is verder weinig bekend. In 1857 kregen de kustdorpen bij wetswijziging eveneens het recht om de haring te mogen kaken.


263 Na de maten naar h0 omgerekend te hebben begonnen met de bouw van een logger. Het lichaam, of de romp, bestaat uit piepschuim bekleed met ordinair kopieerpapier. cocktailprikkers doen als imitatie  spanten goede zaken.


264 De creatie is net van de helling gelopen.


265 Voor het zicht zijn de hoofd en banaanmast geplaatst. Zoals in die tijd gewoon was, staat de werk/reddingsboot dwars achter op de kont boven de broodwagen.


266 Tijd om het potdeksel en de geesten aan te brengen.


267 Overzichtje van de toekomstige scheepswerf met sleephelling


268. Mocht er verandering in het denken komen, de karren staan er al klaar voor. Inbouw is een fluitje van een cent.

« Laatst bewerkt op: 06 april 2019, 21:46:47 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1083 Gepost op: 06 april 2019, 21:18:05 »

269 Zo lieten we de Vl.. achter met een te lang kluifhout, kaal dek en kisten die luiken en ingangen markering.


270 Vandaag weer wat meer kunnen doen daar de postduiven uit Oostenrijk nog steeds niet gevallen zijn. Ik heb aan de Postduiven vereniging gevraagd of dat de duiven Überhaupt wel gelost zijn. Duurt wel erg lang. De kluiverboom wat ingekort en van de nodige ondersteuningen voorzien. Houtenvoordek, ballenbak voor de breels en de ingang naar het "Vrondel" gemaakt.


271 Achterschip een breder potdeksel gegeven en provisorische steunen voor de bijboot gemaakt. Onder de bijboot moet nog een broodwagen komen.


272  De plaats van de natte en droge visruimen aangegeven. De ruimen lopen door tot onder de geesten half weg schip.


273 Overzichtsplaatje.


274 Nogmaals het bewerkte voorschip met aan BB de Krebbe voor de Breels (ook wel schotse blazen genoemd), de toegang (koekoek) tot het bemanningsverblijf, het z.g.n. "Vrondel" of vooronder. 6 weken lang zonder uit de kleren te komen sliepen, kookten, aten en leefden 12 man in deze bekrompen en bedompte ruimte van krap 14 m3. Alleen de stuurman en de schipper verbleven achter in het Kajuit en hadden daar iets meer prive dan de bemanning voor de mast in het Vrondel.

« Laatst bewerkt op: 06 april 2019, 21:55:18 door Hans Reints. Reden: tekst een beetje aangepast »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3778
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1084 Gepost op: 06 april 2019, 21:33:42 »
Dan hoop ik maar dat die duiven niet over de Betuwe vlogen toen ik daar vandaag met ruim 50 regiments-genoten hun uit klei gevormde replica's uit de lucht stond te knallen  ;D

Leuk project Hans, zeker met de bijbehorende geschiedenisles en het nautische vocabulaire, wellicht handig om die termen tussendoor een beetje te verhelderen/verduidelijke/verklaren, zodat ook landrotten snappen wat je bedoelt  :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1085 Gepost op: 06 april 2019, 21:34:45 »
Hij is nog niet af!!!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6301
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1086 Gepost op: 07 april 2019, 10:59:23 »
Mooi stukje scratch-building!  :o

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1087 Gepost op: 10 april 2019, 18:42:58 »
Zo een paar dagen out of order geweest, zware migraine en een lichte Malaria aanval gehad (kom je nooit van af) Maar het gaat weer een beetje en de hobby roept!


275 Op het voordek of de bak, vinden we aan BB de “krebbe” voor de opslag van de breels, later vervangen door de veel handzamere Schotseblazen.
Deze breels diende om de reep, via aangebonden seizings, strak boven de stalen reep te houden waaraan dan weer her want of netten waren verbonden.






Staande want zoals dat later op o.a. de stoomfietsen van Vlaardingen gebruikt werd. Allebei de methodes hebben tot doel om zoveel mogelijk haring te vangen.


276 Duidelijk zijn de natte ruimen te zien waar op de heenreis de lege kantjes en de met zout gevulde tonnen opgeslagen werden. Tijdens de teelt worden de lege kantjes aan dek gehaald en gevuld met de gevangen en gekaakte haring. Gemiddeld gebruikt men 1 kantje zout op 4 kantjes haring.


277 Om een beetje bij de les te blijven komt er regelmatig spoorweggerelateerd spul voor bij de lens.


278  Ik heb eens een poging gewaagd om de “Lougre”, dat was de originele naam van dit type schip, en is door de Vlaardingers “verbasterd tot “Logger” van een onderwaterschip te voorzien zodat het ook de helling op kan.


279 plaatje in styl!!!!
« Laatst bewerkt op: 10 april 2019, 21:57:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1088 Gepost op: 10 april 2019, 21:45:17 »
Hoi,

Knap hoe je die schepen uit: 'je magische hoed' tovert.
Las vroeger wel een Klaas Toxopeus-verhaal (hoop de naam goed te hebben) , boeken van Opa.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1089 Gepost op: 12 april 2019, 19:50:41 »

280 Het gaat goed op de scheepswerf van Vlieringen. Van enige recessie is hier niets te merken. Bootjes bouwen gaat mij in ieder geval beter af als dat geklooi met draadjes en schakelaars.


281 Een zij-trawler in wording. Een stoomfiets staat ook op de helling, maar dan als waterlijn model.

Ben maar gestopt met het technische gedeelte onder de baan. Denk je het voor elkaar te hebben, breekt er een draadje van de mini schakelaar en hebben we sluiting........je houd het niet voor mogelijk....

« Laatst bewerkt op: 12 april 2019, 20:52:37 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1090 Gepost op: 12 april 2019, 20:50:40 »

Casco van de vleetlogger (Drifter) in wording


Moet de Humber worden. verhoudingen kloppen nog niet erg. Komt wel weer goed.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1091 Gepost op: 17 april 2019, 19:34:21 »

284 De nooit bestaande VL 13 “NELLY” voorzien van een volwaardige buiskap. Op het achterschip is de provisorische visie van het dekhuis te zien :angel:


285 De buiskap nader bekeken. Eerst is de ruimte op de bak opgevuld met piepschuim waar overheen een kap van papier is gevouwen welke is gedrenkt in de witte houtlijm. DA Beaute leverde de onderdelen.


286 Ook de naam en nummerloze loze fiets begint vorm te krijgen. Op het dek zijn tegen de verschansing de stutten en spanten aan gebracht. Ook de waterloospoorten zijn niet vergeten hoewel zij nog enige nabehandeling behoeven.


287 In de kont zijn enige afwijkende spanten en stutten aangebracht. Het dekhuis en de sloep zijn nog geheel vrijblijvend.


288 Stuurhuis even geleend van de mslb Humber.


289  Voorbeeld van een gemoderniseerde en gehermotoriseerde fiets.


290 Ook de zeillogger maakt enige progressie. Er is een begingemaakt met het aanbrengen van het houten visdek, de viskeeen, geesten en houtenluiken. Plaats van de voor of fokkemast is bepaald.


291 Op de helling met afgetopte Fokke en bazaanmast.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 20:00:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1092 Gepost op: 17 april 2019, 19:47:09 »
Hoi,

Leuk bootje  aan het worden.

Vraag me alleen af of er visserlui zijn die met nummer 13 op de boeg willen vissen en varen.

Arjan
NL baan in Canada

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1093 Gepost op: 17 april 2019, 21:10:21 »
Dat weten alleen die visserlui 8)


292 Luiken en dek van balsahout gemaakt


293 Combinatie van inventiviteit. Papier, karton, hout en plastics. Alles is en kan gebruikt worden om een goed resultaat te krijgen.


294 De NS kraan,nu in musealedienst, is opgeroepen voor hand en span diensten


295 Ik denk dat hij opgeroepen is om te helpen de pijpenbrug te (ver)plaatsen


296 Deze mannen staan 24/7  paraatheid. De aandacht mag geen moment verslappen.


297 Ook hier gaat weleens wat stuk.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 21:14:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1094 Gepost op: 22 april 2019, 18:18:17 »
Vanwege het goede weer en de Paasdagen niet zo heel veel gedaan. Verschansing van spantjes voorzien. en het Potdeksel moet nog aangebracht worden
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 14:24:58 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.