Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Simplex
Vandaag om 19:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 18:55:23
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 18:38:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:35:33
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:35:26
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's  (gelezen 6329121 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2505 Gepost op: 25 December 2011, 01:33:45 »
aangezien ik eigenlijk de vraagstelling (vooral het koppelen met een juk ???) nu helemaal niet meer begrijp, even op de gok dat je de voeler bedoelt:

Op deze manier komt de koppeling recht op het blok terecht, en doet het juk waar het voor bedoeld is, de trein tot stoppen brengen. meer kan ik er eigenlijk niet van maken..

mvg,
Robin

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2506 Gepost op: 25 December 2011, 09:22:07 »
Ok ik begrijp het bedankt (y)
Ik heb geen verstand van die koppelingen maar ik was benieuwd waarom er niet gewoon een gat in zat zonder dat stangetje ervoor.

gr. Viktor

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2507 Gepost op: 25 December 2011, 19:17:11 »
Een keer een trein er echt tegenaan geeft het antwoord auditief: de luchtleiding van de trein die ertegen rijdt (omdat-ie terugrolt bijvoorbeeld), wordt ermee geopend. De trein gaat dus remmen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2508 Gepost op: 25 December 2011, 23:45:11 »
Hoi Illya,

Kijk zomaar weer op eertse Kerstdag iets geleerd.  (y)

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2509 Gepost op: 26 December 2011, 01:44:51 »
Een keer een trein er echt tegenaan geeft het antwoord auditief: de luchtleiding van de trein die ertegen rijdt (omdat-ie terugrolt bijvoorbeeld), wordt ermee geopend. De trein gaat dus remmen.
helaas  ;D

de treinleiding werkt niet met een terugslagklep, maar met een mechanische. Dit is omdat als een trein 'breekt' de leiding open moet blijven en zodoende tot stilstand komt. Deze klep (de middelste) kan handmatig dicht gezet worden door de handel bovenop de koppeling danwel wordt via de ontkoppelcilinder dicht gezet.

Het hoofdreservoir daarintegen werkt wel met een terugslagklep, maar heeft weer weinig te maken (direct) met het remmen van een trein, waarbij we weer op kunnen merken dat deze aansluiting bij de blauwe engelen weer geen hoofdreservoir is, maar de stuurleiding ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2510 Gepost op: 26 December 2011, 15:22:41 »
Ok ik begrijp het bedankt (y)
Ik heb geen verstand van die koppelingen maar ik was benieuwd waarom er niet gewoon een gat in zat zonder dat stangetje ervoor.

gr. Viktor
Eigenlijk niet zo moeilijk, als er een gat in zou zitten steekt de AK door het juk heen. Waardoor de dwarsbalk van het juk gelijk het casco van de trein zal raken met schade als gevolg...

Als de trein nu er tegenaan rijdt of rolt, dan wordt de klap opgevangen door de AK en is er geen schade als het allemaal niet te hard gaat...
Net zoals buffers zit er nl in een automatische koppeling nog wat veerwerk waardoor die het eea kan opvangen.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2011, 15:26:24 door Thom »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2511 Gepost op: 26 December 2011, 15:32:19 »
koppeling zal niet openen, omdat de bol mist op het juk, ik denk dat deze combinatie bedoelt is voor het stadler spul, shaku vangt eerste klap, en de buffers de grootste als het erg mis gaat.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2512 Gepost op: 26 December 2011, 15:41:30 »
D'r is niks specifieks aan dat juk voor die GTW's, die koppelingen zitten opdezelfde hoogte en hebben dezelfde werkwijze.

Sterker nog, ik denk dat dit juk eral langer staat dan er GTW's rondrijden daar. Het juk heeft nog een twee vangbak voor een lage koppeling en die rijden daar al tijden niet meer...  ;)

Oftewel best een uitgebreid juk dit, bruikbaar voor materieel met stoot en trekwerk, hoge en lage automatische koppelingen. Veel kom je er daar niet van tegen, ook omdat de lage koppeling al weer even in onbruik is.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2011, 15:43:31 door Thom »

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2513 Gepost op: 26 December 2011, 15:50:10 »
Er stonden er meer van in Groningen.
Maar ze zouden wel eens vervangen kunnen gaan worden want op de sporen waar ICMm komt staan al andere.

gr. Viktor

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2514 Gepost op: 27 December 2011, 17:09:28 »
In een grauw en donker landschap zorgde RRF vanmiddag voor enige kleur door een van de "Maja de Bij" locs in te zetten voor een beladen autotrein.  (y)
« Laatst bewerkt op: 27 December 2011, 18:05:57 door Floris »

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2515 Gepost op: 27 December 2011, 18:38:00 »
Schitterend!  8)
Fijn dat de foto gegevens erbij staan.
1/400
400iso
F3/5

Had m donkerder verwacht?
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2516 Gepost op: 27 December 2011, 18:52:17 »
Hoi,

Zojuist gespot:

SLT 2613 en TLS 3162

Mvg, Maarten

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2517 Gepost op: 27 December 2011, 22:36:15 »
helaas  ;D
de treinleiding werkt niet met een terugslagklep, maar met een mechanische. Dit is omdat als een trein 'breekt' de leiding open moet blijven en zodoende tot stilstand komt. Deze klep (de middelste) kan handmatig dicht gezet worden door de handel bovenop de koppeling danwel wordt via de ontkoppelcilinder dicht gezet.
Het hoofdreservoir daarintegen werkt wel met een terugslagklep, maar heeft weer weinig te maken (direct) met het remmen van een trein, waarbij we weer op kunnen merken dat deze aansluiting bij de blauwe engelen weer geen hoofdreservoir is, maar de stuurleiding ;D
Ik snap er niet veel van  ;) maar dat ligt aan mij  :-\
Enniewee, ik heb toch echt eens een Plan V in Utrecht op de buurtsporen tegen zo'n juk gezien en gehoord met sissende leiding. Ik zag geen andere (en consistente) verklaring.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2518 Gepost op: 27 December 2011, 23:22:53 »
heel simpel. de kegel valt in het gat van de andere koppeling, en inwendig zorgt dat er voor dat de afsluiter van de treinleiding wordt geopend, wat te zien is aan het omgaan van de gele handel bovenop de koppeling, achter de electrische koppeldoos, welke uiteraard in normale gevallen naar voren komt.

tegenovergesteld zorgt een luchtcilinder (ontkoppelcilinder) ervoor dat bij het ontkoppelen de treinleiding weer afgesloten wordt. Dit is de enige manier om alles automatisch te laten gaan. Als je handmatig de koppeling terug trek met het trekkoord in de ontkoppelde positie, moet je ten aller tijden de handel bovenop de koppeling handmatig dicht zetten.

Enige wat in jou geval zou kunnen, is dat door de klap de koppeling opengeschoten is, dus in gekoppelde positie. Het koppeloog komt dan naar buiten en de treinleiding wordt geopend.

mvg,
Robin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
« Reactie #2519 Gepost op: 28 December 2011, 10:47:47 »
Of op dat moment schrok de Mcn en gooide de remkraan in de snelremming.

De uitlaat daarvan, zit ook onder de cabine...