Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijn HITV
Vandaag om 14:06:19
Roco 2400, h0 door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 13:59:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 13:45:30
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Benelux795
Vandaag om 13:42:35
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Wim Vink
Vandaag om 13:35:06
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
Vandaag om 13:27:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:17:01
reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom door Martijn HITV
Vandaag om 13:16:19
9 december Modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 13:13:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 12:27:48
ESU micro voor Fleischmann T# nieuwe stijl door Ben
Vandaag om 12:21:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 12:17:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dave.......
Vandaag om 12:13:39
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:02:48
Huisgemaakte tram door Huup
Vandaag om 11:26:13
Wisselstroom reduceren door Pauldg
Vandaag om 11:19:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Boertje
Vandaag om 10:50:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:38:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:37:13
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 10:32:24
Verlichting ROCO BR 132 door MartinRT
Vandaag om 10:26:55
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:32:47
Spoorwegmuseum voorlopig niet per trein bereikbaar door henk
Vandaag om 03:55:27
Bouw van materieel 40 treinstellen door hrp
07 december 2023, 23:07:43
Zee. Land. door Huup
07 december 2023, 23:07:04
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
07 december 2023, 23:05:41
chinese preisers door MOVisser
07 december 2023, 22:57:54
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen door Peter Kleton
07 december 2023, 22:15:39
Pizza-baan schaal 1:45 (smalspoor O14) 0,18m² door T.Spat
07 december 2023, 21:18:34
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 139480 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1110 Gepost op: 05 december 2023, 15:49:11 »
Toevallig net met de fiets de pont gepakt en dacht nog wat zou het een mooi gezicht geweest zijn vroeger.

Da's inderdaad wel heel toevallig, dat je vandaag precies op die plek aan die goeie ouwe spoorlijn moest denken en dat ik dan met die foto kom!
Achteraf denk ik trouwens dat de onbekende fotograaf op de pont zelf stond toen hij deze foto maakte.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1111 Gepost op: 05 december 2023, 16:02:34 »
Weet ik wel zeker.
Zie de witte ronding onderop.
En je ziet dat we een hele krappe boog hadden met die tussenmasten.

Entity

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1112 Gepost op: 05 december 2023, 20:03:42 »
In het IJmuidense havengebied stond en staat nog steeds een enorme bunker:



[23 januari 1952, foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_07694G02_01]

Tijdens de oorlog werd door de Duitsers een enorme 'Schnellbootbunker" gebouwd, vlakbij de lage buitenvuurtoren. Deze wordt tegenwoordig nog vaak 'duikbootbunker' genoemd, maar dat is dus niet helemaal correct. Hij heeft verschillende geallieerde bombardementen overleefd en ook nu nog staat de bunker er nog. Slopen is door de enorm dikke muren haast geen optie... Na de oorlog werd er een kalkzandsteenfabriek in gevestigd. Hier zien we de bunker in 1952, in zuidoostelijke richting gezien vanaf het duin waar de kleine vuurtoren en het semafoor staan.

Interessant is het spoor dat we hier op de voorgrond zien lopen; op het kaartje met de havensporen in deze post komt dit spoor niet voor. Het spoor ligt langs de Seinpostweg. Ook toen werd het zo te zien niet dagelijks gebruikt.

Hier heb ik de plek van de bunker ingetekend, zie de rode 9:



Ik neem aan dat dit spoor aftakte van het spoor langs de Strandweg. Het zal tijdens de oorlog zijn aangelegd, wanneer het verdween is onduidelijk.
Ik zat nog eens te kijken naar dat spoor, maar is dat niet het werkspoor naar het zuiderhoofd? Zie kaartje van Topotijdreis (1950):


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 20734
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1113 Gepost op: 05 december 2023, 20:06:04 »
Altijd schitterend die oude foto's  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8374
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1114 Gepost op: 05 december 2023, 20:16:16 »
Volgens Wiki ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Torpedobunker_IJmuiden ) lag (ligt?) er zelfs smalspoor naar de vooringang.
Jeroen

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1115 Gepost op: 05 december 2023, 20:27:33 »
Smalspoor voor de torpedo's?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1116 Gepost op: 06 december 2023, 10:13:14 »
Ik zat nog eens te kijken naar dat spoor, maar is dat niet het werkspoor naar het zuiderhoofd? Zie kaartje van Topotijdreis (1950):



Hee kijk, dat moet het inderdaad zijn. Ik wist wel dat er spoor lag op de pier, maar niet dat dat spoor richting de kleine vuurtoren en het semafoor doorliep. Weer wat nieuws geleerd, dank je  :)
Het dateert dus ook van voor de oorlog:



Hier zien we dat spoor op de pier, op een foto uit 1933 (fotograaf onbekend). Dit spoortje was verder dus niet aangesloten op de rest van het spoornet.

Volgens Wiki ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Torpedobunker_IJmuiden ) lag (ligt?) er zelfs smalspoor naar de vooringang.

Klopt, dat was een ander geïsoleerd liggend stukje spoor. Bij de kleinere Torpedobunker, die iets zuidelijker ligt, is er volgens deze wiki-pagina nog een stukje van te zien:





Het spoor dat we hierboven op de foto van de veel grotere Schnellbootbunker zagen, en dat dus naar de Zuidpier liep, was wel normaalspoor.


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7137
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1117 Gepost op: 06 december 2023, 10:38:45 »
Op het kaartje wordt ook de route van een voetveer geduid. Dat ken ik helemaal niet. Iemand?
Daz, Od,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5080
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1118 Gepost op: 06 december 2023, 10:47:45 »
Het smalspoor bij de torpedobunker aan de Kromhoutstraat is nu (Streetview 2022) deels bedekt met een oprit voor ? Mogelijk minder validen die binnen een kijkje willen nemen?
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3648
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1119 Gepost op: 06 december 2023, 10:48:38 »
Het voetveer ging naar het Fort eiland.
Als je bij Historische kaarten kijkt :

https://www.topotijdreis.nl/kaart/2019/@100920,496931,11.7

dan zie je dat er vanaf dat tijdstip ca 1920 ? wel steeds een voetveer is geweest vanaf verschillende punten.
 Het zal wel een soort  "dienst "voetveer zijn geweest. 
Later was er  ook nog een voetveer dat helemaal overstak naar het strand aan de overkant.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1120 Gepost op: Vandaag om 10:38:32 »
Leuk om te zien, het veer naar het Forteiland. Het zal vast geen geregelde verbinding zijn geweest, niet veel mensen hadden daar op dat eiland iets te zoeken.

Een foto uit 1976:



De overweg bij de halte Julianakade op een sombere dag in december 1976, de 27e om precies te zijn. We zien de oude PEN-energiecentrale die later een tijd als visconservenfabriek in gebruik is geweest en weer later als 'Witte Tejater'. De 'lage' besteleend die voor de deur staat past eigenlijk wel goed bij die bijzondere schrijfwijze. Tussen gebouw en besteleend is op de achtergrond een van de enorme kranen van Hoogovens te zien, waarmee erts en kolen werden gelost.

De man op de brommer kijkt nogal argwanend naar de fotograaf. Rechts tussen de kale bomen een bord met het NS-vignet, hier was het zuidelijk perron van de halte, voor de richting Haarlem dus. Het andere lag van hieruit gezien links.

Foto Beeldbank De Boer, nr. NL-HlmNHA_1478_15176K00_35