Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€40.00
Per saldo:
€-210.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 12:23:39
Vervoer van levende dieren
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:21:44
Dassen vs NS
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:08:11
Botenlak tbv sloot, hoeveel?
door
mass am see
Vandaag
om 12:03:23
FS couchette rijtuig 2e klasse
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 11:48:05
Frans loodsje et cetera
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:42:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:39:18
NS-3737 Snelheidsmeter
door
Michiel2
Vandaag
om 11:35:30
voeding aanpassen?
door
Pauldg
Vandaag
om 11:25:16
koolborstels
door
JoopSpoort
Vandaag
om 11:24:20
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
Ben
Vandaag
om 11:15:19
We gaan het maar eens proberen: PanPastel Produkten
door
Noordpool
Vandaag
om 10:51:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:27:51
De ene beugelkoppeling is de andere niet
door
SjoerdB
Vandaag
om 10:24:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 09:57:50
RhB H0m, Albulisch
door
Rody v. G.
Vandaag
om 09:54:03
Testdiorama
door
MOVisser
Vandaag
om 09:47:47
z21 maintanance tool werkt niet
door
Martin Domburg
Vandaag
om 09:27:48
De fabriek - Spoor 0
door
Vislijn
Vandaag
om 09:23:31
NL modulebaan in Z, op strijkplanken.
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 09:20:09
Rheinburg, TP V/VI
door
Dennis.
Vandaag
om 08:14:59
Groningen HS 1953
door
Eric B
Vandaag
om 07:23:52
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij.
door
Remystoom
Vandaag
om 02:50:05
Een hendel maken voor een handregelaar.
door
Jozz
Vandaag
om 01:03:25
Scania R Wolter KOOPS Zeewolde 1:87 met LED
door
r.bles
22 maart 2023, 23:19:21
Artitec 2023
door
SvenW
22 maart 2023, 22:23:17
Sbs6 huis op orde
door
HuubvG
22 maart 2023, 22:22:50
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
door
bask185
22 maart 2023, 22:08:12
afbeelding van van Gogh op de graansilo in Nieuw Amsterdam
door
MOVisser
22 maart 2023, 21:30:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
22 maart 2023, 21:22:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
1
...
44
45
[
46
]
Omlaag
Auteur
Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes (gelezen 80463 keer)
VictorPM
Offline
Berichten: 476
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #675 Gepost op:
17 maart 2023, 21:17:18 »
Mooi filmpje over de Hembrug!
Groet, Victor
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3512
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #676 Gepost op:
17 maart 2023, 22:44:05 »
Heel interessante film over de Hembrug!
Ik weet nog dat het TV Journaal 's avonds de film van de laatste trein had vertoond ,terwijl die trein typhonerend over de brug reed.
Mijn zoon van toen 7 jaar oud vond het een treurig geluid.
Ik mis dit eigenlijk aan het einde van die film.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
Met kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.
spoorzeven
Offline
Berichten: 4776
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #677 Gepost op:
18 maart 2023, 10:29:40 »
Leuk ook die gloednieuwe Hondekop over de Velserbrug.
Gelogd
Groet, Frank
Vislijn
Offline
Berichten: 435
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #678 Gepost op:
20 maart 2023, 15:43:54 »
Vandaag een klein uitstapje naar station Driehuis.
[↑ L. Hessels (NS), HUA no. 168972]
Station Driehuis werd in 1957 geopend aan de nieuwe lijn naar de Velserspoortunnel en maakte dus geen deel uit van de IJmuidenlijn. Omdat het er toch dichtbij ligt en er toch een verwevenheid is met de geschiedenis van de Vislijn lijkt het me toch aardig om er even bij stil te staan. Hierboven zien we de toen gloednieuwe splitsing even ten noorden van het (toen ook gloednieuwe) station Santpoort-Noord. Links gaan we de IJmuidenlijn op, rechts de nieuwe lijn naar Beverwijk en Alkmaar. Aan die lijn, net rechts buiten beeld, ligt station Driehuis. Niet 'lag', maar 'ligt', want station Driehuis bestaat vandaag de dag nog steeds.
Overigens, op de foto hierboven (het is nét niet dezelfde als die op de eerste pagina van dit draadje) zien we uiterst links, bij de huizen, het nieuwe spoor aansluiten op het oude, kaarsrechte spoor tussen Santpoort(-Zuid) en Westerveld. Je ziet het aan de bovenleidingsportalen. Dat zou na de ingebruikname van het nieuwe traject verdwijnen, we hebben daar eerder in dit draadje al eens bij stilgestaan. Als we inzoomen op de foto (rechtstreekse link
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E12B14895C695C5BACFC8A3CD4D365BE
) zien we net ter hoogte van die aansluiting een werktrein. In het midden de kerktoren van Driehuis, die staat er vandaag de dag ook nog.
Okee, rechtsaf dus.
Na ongeveer één kilometer vinden we, vlak voordat de lijn begint te dalen om verder naar het noorden in de tunnelbak van de Velsertunnel te verdwijnen, station Driehuis. Dit station werd geopend op 29 september 1957 en heette oorspronkelijk Driehuis-Zuid, dit om verwarring te voorkomen met het toen nog bestaande station (Driehuis-)Westerveld. Toen dat in 1983 voor reizigers werd gesloten, werd de naam eenvoudig 'Driehuis'. Net als Santpoort-Noord werd het gebouw ontworpen door de bekende spoorwegarchitect K. van der Gaast. Het gebouw was, afgezien van een smal en hoog klokkentorentje, weinig frivool. Dat Van der Gaast wel degelijk fantasie had, dat zien we aan het station Tilburg met het zeer opvallende dak.
[↑ Het pas geopende station Driehuis in november 1957. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. HlmNHA_1478_15200B00_01. We kijken in westelijke richting. Het negatief is, net als bij de volgende foto's, helaas nogal aangetast door de tijd]
Er was een onderdoorgang met een eilandperron. Bovenaan de trap was er een kantoor voor de kaartverkoop met maar liefst twee loketten:
[↑ 3 oktober 1957, foto Beeldbank De Boer via NHA, no NL-HlmNHA_1478_15086B02_01]
[↑ Enkele dagen later kwam de NS-directie op bezoek met de Kameel. We kijken richting het zuidwesten. Op de voorgrond zien we een stukje van de onderdoorgang en nog verder op de voorgrond een stuk van het viaduct waar het wegverkeer over de Hagelingerweg onder het spoor doorging. foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_15011B02_01]
Dat viaduct zien we hier, in westelijke richting gezien. Het station ligt links nét buiten beeld:
[↑ 1957. Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_1918]
[↑ Op het eilandperron stond een fraaie wachtruimte, maar deze heeft er niet heel lang gestaan, hij was (volgens mij) halverwege de jaren 70 alweer verdwenen. Het ontwerp getuigde van wat meer fantasie dan het nogal zakelijke hoofdgebouw van het station. Gezien in noordelijke richting. Voorbij het lichtsein begint het spoor langzaam te dalen voor de tunnel verderop. Foto Beeldbank De Boer via NHA no. NL-HlmNHA_1478_15198B00_01]
[↑ Het station gezien in zuidoostelijke richting. De bestuurder van de (kanariegele?) DAF wacht op aankomst van de trein en zijn passagiers. Mei 1972. Beeldcollectie van de gemeente Velsen Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10463]
Hierboven twee keer het station in augustus 1983, gezien in noordelijke richting. We zien de stoptreinen Haarlem- Uitgeest v.v. Foto's Cornelius Koelewijn via flickr, rechtstreekse links
https://flic.kr/p/62mgzV
en
https://flic.kr/p/62moRR
.
Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:
[impressie ProRail].
Gelogd
Daan!
Online
Berichten: 4215
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #679 Gepost op:
20 maart 2023, 15:56:06 »
Hier een echte foto van Driehuis. Foto: NS.
Gelogd
sncf231e
Offline
Berichten: 1200
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #680 Gepost op:
20 maart 2023, 16:23:35 »
Citaat van: Vislijn op 20 maart 2023, 15:43:54
Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:
Paar jaar? Station Driehuis is eerder verbouwd en zag er tot 2021 zo uit (vanaf de Driehuis kant):
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
http://sncf231e.nl/
Vislijn
Offline
Berichten: 435
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #681 Gepost op:
20 maart 2023, 16:31:59 »
Klopt, zo heeft het er ook nog jaren uitgezien. Sinds 2021 dus zoals op de foto en impressie hierboven. Op de foto is een mondkapje te zien, dat geeft een aardige indicatie van het tijdperk.
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 6414
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #682 Gepost op:
20 maart 2023, 21:57:08 »
Leuk om overeenkomsten te zien: spaarzaam bouwen met veel glas. En erg rechthoekig allemaal. Leuk.
Gelogd
Daz, Od
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
1
...
44
45
[
46
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes