Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:23:39
Vervoer van levende dieren door Hans Reints
Vandaag om 12:21:44
Dassen vs NS door spoorzeven
Vandaag om 12:08:11
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door mass am see
Vandaag om 12:03:23
FS couchette rijtuig 2e klasse door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:48:05
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 11:42:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:39:18
NS-3737 Snelheidsmeter door Michiel2
Vandaag om 11:35:30
voeding aanpassen? door Pauldg
Vandaag om 11:25:16
koolborstels door JoopSpoort
Vandaag om 11:24:20
PB models: koplopers (voorbespreking) door Ben
Vandaag om 11:15:19
We gaan het maar eens proberen: PanPastel Produkten door Noordpool
Vandaag om 10:51:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:27:51
De ene beugelkoppeling is de andere niet door SjoerdB
Vandaag om 10:24:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 09:57:50
RhB H0m, Albulisch door Rody v. G.
Vandaag om 09:54:03
Testdiorama door MOVisser
Vandaag om 09:47:47
z21 maintanance tool werkt niet door Martin Domburg
Vandaag om 09:27:48
De fabriek - Spoor 0 door Vislijn
Vandaag om 09:23:31
NL modulebaan in Z, op strijkplanken. door Hendrik Jan
Vandaag om 09:20:09
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 08:14:59
Groningen HS 1953 door Eric B
Vandaag om 07:23:52
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij. door Remystoom
Vandaag om 02:50:05
Een hendel maken voor een handregelaar. door Jozz
Vandaag om 01:03:25
Scania R Wolter KOOPS Zeewolde 1:87 met LED door r.bles
22 maart 2023, 23:19:21
Artitec 2023 door SvenW
22 maart 2023, 22:23:17
Sbs6 huis op orde door HuubvG
22 maart 2023, 22:22:50
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
22 maart 2023, 22:08:12
afbeelding van van Gogh op de graansilo in Nieuw Amsterdam door MOVisser
22 maart 2023, 21:30:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 maart 2023, 21:22:04
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 80463 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #675 Gepost op: 17 maart 2023, 21:17:18 »
Mooi filmpje over de Hembrug!  :)

Groet, Victor

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3512
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #676 Gepost op: 17 maart 2023, 22:44:05 »
Heel interessante film over de Hembrug!
Ik weet nog dat het TV  Journaal  's avonds de  film van de laatste trein had vertoond  ,terwijl die  trein typhonerend over de brug reed.
Mijn zoon van toen 7 jaar oud vond het een treurig geluid.
Ik mis dit eigenlijk aan het einde van die film.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4776
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #677 Gepost op: 18 maart 2023, 10:29:40 »
Leuk ook die gloednieuwe Hondekop over de Velserbrug. (y)
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #678 Gepost op: 20 maart 2023, 15:43:54 »
Vandaag een klein uitstapje naar station Driehuis. 



[↑ L. Hessels (NS), HUA no. 168972]
Station Driehuis werd in 1957 geopend aan de nieuwe lijn naar de Velserspoortunnel en maakte dus geen deel uit van de IJmuidenlijn. Omdat het er toch dichtbij ligt en er toch een verwevenheid is met de geschiedenis van de Vislijn lijkt het me toch aardig om er even bij stil te staan. Hierboven zien we de toen gloednieuwe splitsing even ten noorden van het (toen ook gloednieuwe) station Santpoort-Noord. Links gaan we de IJmuidenlijn op, rechts de nieuwe lijn naar Beverwijk en Alkmaar. Aan die lijn, net rechts buiten beeld, ligt station Driehuis. Niet 'lag', maar 'ligt', want station Driehuis bestaat vandaag de dag nog steeds.

Overigens, op de foto hierboven (het is nét niet dezelfde als die op de eerste pagina van dit draadje) zien we uiterst links, bij de huizen, het nieuwe spoor aansluiten op het oude, kaarsrechte spoor tussen Santpoort(-Zuid) en Westerveld. Je ziet het aan de bovenleidingsportalen. Dat zou na de ingebruikname van het nieuwe traject verdwijnen, we hebben daar eerder in dit draadje al eens bij stilgestaan. Als we inzoomen op de foto (rechtstreekse link https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E12B14895C695C5BACFC8A3CD4D365BE) zien we net ter hoogte van die aansluiting een werktrein. In het midden de kerktoren van Driehuis, die staat er vandaag de dag ook nog.

Okee, rechtsaf dus.
Na ongeveer één kilometer vinden we, vlak voordat de lijn begint te dalen om verder naar het noorden in de tunnelbak van de Velsertunnel te verdwijnen, station Driehuis. Dit station werd geopend op 29 september 1957 en heette oorspronkelijk Driehuis-Zuid, dit om verwarring te voorkomen met het toen nog bestaande station (Driehuis-)Westerveld. Toen dat in 1983 voor reizigers werd gesloten, werd de naam eenvoudig 'Driehuis'. Net als Santpoort-Noord werd het gebouw ontworpen door de bekende spoorwegarchitect K. van der Gaast. Het gebouw was, afgezien van een smal en hoog klokkentorentje, weinig frivool. Dat Van der Gaast wel degelijk fantasie had, dat zien we aan het station Tilburg met het zeer opvallende dak.



[↑ Het pas geopende station Driehuis in november 1957. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. HlmNHA_1478_15200B00_01. We kijken in westelijke richting. Het negatief is, net als bij de volgende foto's, helaas nogal aangetast door de tijd]

Er was een onderdoorgang met een eilandperron. Bovenaan de trap was er een kantoor voor de kaartverkoop met maar liefst twee loketten:



[↑ 3 oktober 1957, foto Beeldbank De Boer via NHA, no NL-HlmNHA_1478_15086B02_01]



[↑ Enkele dagen later kwam de NS-directie op bezoek met de Kameel. We kijken richting het zuidwesten. Op de voorgrond zien we een stukje van de onderdoorgang en nog verder op de voorgrond een stuk van het viaduct waar het wegverkeer over de Hagelingerweg onder het spoor doorging. foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_15011B02_01]

Dat viaduct zien we hier, in westelijke richting gezien. Het station ligt links nét buiten beeld:



[↑ 1957. Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_1918]



[↑ Op het eilandperron stond een fraaie wachtruimte, maar deze heeft er niet heel lang gestaan, hij was (volgens mij) halverwege de jaren 70 alweer verdwenen. Het ontwerp getuigde van wat meer fantasie dan het nogal zakelijke hoofdgebouw van het station. Gezien in noordelijke richting. Voorbij het lichtsein begint het spoor langzaam te dalen voor de tunnel verderop. Foto Beeldbank De Boer via NHA no. NL-HlmNHA_1478_15198B00_01]



[↑ Het station gezien in zuidoostelijke richting. De bestuurder van de (kanariegele?) DAF wacht op aankomst van de trein en zijn passagiers. Mei 1972. Beeldcollectie van de gemeente Velsen Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10463]





Hierboven twee keer het station in augustus 1983, gezien in noordelijke richting. We zien de stoptreinen Haarlem- Uitgeest v.v. Foto's Cornelius Koelewijn via flickr, rechtstreekse links https://flic.kr/p/62mgzV en https://flic.kr/p/62moRR.

Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:



[impressie ProRail].

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4215
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #679 Gepost op: 20 maart 2023, 15:56:06 »

Hier een echte foto van Driehuis. Foto: NS.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #680 Gepost op: 20 maart 2023, 16:23:35 »


Dit is hoe het station er sinds een paar jaar uitziet:


Paar jaar? Station Driehuis is eerder verbouwd en zag er tot 2021 zo uit (vanaf de Driehuis kant):




Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #681 Gepost op: 20 maart 2023, 16:31:59 »
Klopt, zo heeft het er ook nog jaren uitgezien. Sinds 2021 dus zoals op de foto en impressie hierboven. Op de foto is een mondkapje te zien, dat geeft een aardige indicatie van het tijdperk.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6414
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #682 Gepost op: 20 maart 2023, 21:57:08 »
Leuk om overeenkomsten te zien: spaarzaam bouwen met veel glas. En erg rechthoekig allemaal. Leuk.