Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekplaatje NS 3726 door Dpc Fo
Vandaag om 00:13:49
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door barry1972
Vandaag om 00:07:56
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door barry1972
Vandaag om 00:01:15
Piko NS1100, materieelbespreking door barry1972
22 september 2020, 23:52:49
Zonder fouten een Arduino programmeren door Hennik
22 september 2020, 23:44:45
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door Klaas Zondervan
22 september 2020, 23:41:16
Wielstel draaiend vastzetten? door Te 2/2
22 september 2020, 23:39:10
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door Jeroen Water
22 september 2020, 23:28:16
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
22 september 2020, 23:12:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 september 2020, 23:11:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
22 september 2020, 23:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 september 2020, 23:04:05
Tillig DDR DR Bme 2de klasse rijtuig type Y/B 70 H0 door stefan88
22 september 2020, 22:52:24
Draaistelwagens en Wielstelwagens door Freek Jonkers
22 september 2020, 22:50:11
Projekt 083-338 door Falkenberg
22 september 2020, 22:28:08
Welke manier van handbediening op wissels? door Klaas Zondervan
22 september 2020, 22:26:03
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door arnout
22 september 2020, 22:24:20
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
22 september 2020, 22:16:05
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
22 september 2020, 22:06:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 september 2020, 21:47:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
22 september 2020, 21:33:22
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
22 september 2020, 21:06:53
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
22 september 2020, 21:02:26
Roco Vectron DC voorzien van schijnwerpers en cabineverlichting door MattieGraafschap
22 september 2020, 20:47:24
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
22 september 2020, 20:41:58
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door Frank 123
22 september 2020, 20:18:13
Zimo sounddecoder, instellen maximum snelheid door VAM65
22 september 2020, 20:06:23
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door phdirk
22 september 2020, 19:47:12
Uitlezen decoder met Twin-Center door lokmuis
22 september 2020, 19:41:50
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door ronald1956
22 september 2020, 19:22:45
  

Auteur Topic: Draaistelwagens en Wielstelwagens  (gelezen 9760 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #45 Gepost op: 15 november 2017, 14:20:26 »
Weet niet of het van nut is maar hier enkele nummerreeksen voor dit soort wagens van zowel oude als computernummers (bron Utrechts Archief):

Wagens voor het vervoer van wielstellen: NS 163063-163064
Wagens voor het vervoer van wielstellen, stroomafnemers, omvormers etc: NS 163121-163125
Wagens voor het vervoer van wielstellen voor DE materieel: 30 84 943 2 716-718
Wagens voor het vervoer van wielstellen: 30 84 953 2 804-810
Wagens voor draaistellenvervoer: NS 30 84 943 2 855-859, 861-867, 885-889, 892, 892, 895-899

De tekeningen voor deze wagens staan niet online maar kunnen wel ingezien en gekopieerd worden bij het Utrechts Archief.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1707
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #46 Gepost op: 15 november 2017, 14:39:00 »
@WilcoV

Deze tekeningen die je noemt in je bericht heb ik reeds

Weet iemand welke onderstel van een open wagen type E wagen Code dit is
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/17016974_10212243726317652_4091388749199217621_o_kopie.jpg][/url]
@Bron foto is van Walter den Daas

Zelf heb ik het idee dat het een wagen uit wagen code 2240 is van het wagen soort E

Gr Edwin

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #47 Gepost op: 15 november 2017, 18:46:11 »
Wie weer waar bovenstaande foto is gemaakt en in welk jaar. Is namelijk een pracht foto
Gr marc

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6623
  • Spoor N
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #48 Gepost op: 15 november 2017, 19:28:55 »
Voor een raadplaat zou ik gokken in Maastricht in '96/'97, het is inderdaad een mooie foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1707
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #49 Gepost op: 15 november 2017, 21:17:39 »
@Rick

Klopt  het is wpl Maastricht in de jaren 90.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1707
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2020, 20:18:17 »
ik kan tijdens het rond kijken op internet onderstaande wagen tegen
https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/50309164592/in/dateposted/
het blijkt wielstelwagen 4084 943 2 894-6 van depot Leidschendam-Voorburg Wpl. ten behoeve voor het vervoer van SGM-wielstellen te zijn
deze is in 1975 omgebouwd voor dit vervoer en is 1995 gesloopt.

meer info over deze wagen is welkom

Gr Edwin

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #51 Gepost op: 22 september 2020, 22:50:11 »
Voor de tijdperk liefhebbers: Vanaf het begin van deze eeuw werden er steeds meer Draai en Wielstellen per vrachtauto vervoerd. De oorzaak was tweeledig. Een asbreuk van een ICR wielstel, wat om onderzoek vroeg en waarbij het tot grote uitval kwam. Het gevolg hiervan was dat het wielenbedrijf in Hlm dusdanig onder druk kwam te staan dat niet er alleen schaarste was bij ICR wielstellen maar ook op overige wielstellen. Dat had dan weer tot gevolg dat ook de draaistelafdeling niet kon leveren vanwege niet leverbare wielstellen.
Stilstand per rijtuig koste destijds F800,= per dag.
Het vervoer per spoor was logistiek gezien een tijdvretend vervoer. Transport duurde al gauw 48 uur, terwijl per vrachtwagen dit stukken sneller kon.
Voor wielstellen met aangebouwde tandwielkasten werden er stalen pallets gebouw, waarbij de massa van de pallet niet veel afweek van de massa van het wielstel.
De laadbakken van de vrachtwagens werden later aangepast met een rail met een U profiel en aan de uiteinden nokken.

En zo ging dus de vloot van wiel en draaistelwagens ter ziele.

Ik weet niet meer precies wanneer het volgende gebeurde. Ook voor pantografen en automatische koppelingen zijn speciale pallets gebouwd zodat ze gemakkelijk per vrachtwagen konden worden vervoerd. Uiteindelijk werd ook het stukgoed per vrachtwagen gedaan.

Freek