Toevallig net met de fiets de pont gepakt en dacht nog wat zou het een mooi gezicht geweest zijn vroeger.
In het IJmuidense havengebied stond en staat nog steeds een enorme bunker: [23 januari 1952, foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_07694G02_01]Tijdens de oorlog werd door de Duitsers een enorme 'Schnellbootbunker" gebouwd, vlakbij de lage buitenvuurtoren. Deze wordt tegenwoordig nog vaak 'duikbootbunker' genoemd, maar dat is dus niet helemaal correct. Hij heeft verschillende geallieerde bombardementen overleefd en ook nu nog staat de bunker er nog. Slopen is door de enorm dikke muren haast geen optie... Na de oorlog werd er een kalkzandsteenfabriek in gevestigd. Hier zien we de bunker in 1952, in zuidoostelijke richting gezien vanaf het duin waar de kleine vuurtoren en het semafoor staan. Interessant is het spoor dat we hier op de voorgrond zien lopen; op het kaartje met de havensporen in deze post komt dit spoor niet voor. Het spoor ligt langs de Seinpostweg. Ook toen werd het zo te zien niet dagelijks gebruikt. Hier heb ik de plek van de bunker ingetekend, zie de rode 9: Ik neem aan dat dit spoor aftakte van het spoor langs de Strandweg. Het zal tijdens de oorlog zijn aangelegd, wanneer het verdween is onduidelijk.
Ik zat nog eens te kijken naar dat spoor, maar is dat niet het werkspoor naar het zuiderhoofd? Zie kaartje van Topotijdreis (1950):
Volgens Wiki ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Torpedobunker_IJmuiden ) lag (ligt?) er zelfs smalspoor naar de vooringang.