Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:19:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:15:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:13:09
Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem) door Lorre
Vandaag om 18:04:18
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door Mug
Vandaag om 18:03:40
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps? door Edgy
Vandaag om 18:03:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 17:55:32
Een militaire trein in H0 door Eric B
Vandaag om 17:48:47
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 17:37:19
E-loc NS1300 in 1:32 spoor 1? door arnout
Vandaag om 17:36:08
Roco Sik met esu lokpilot 4.0 door henk
Vandaag om 17:14:32
Zijn er niet-Duitse automodellen 1:87, tijdperk V of VI? door Erwin Schuurman
Vandaag om 17:10:52
BNLS-modules: "Tauernbahn" [ÖBB] door Eegtrain
Vandaag om 16:43:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:05:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 16:02:01
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Eegtrain
Vandaag om 15:57:48
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:43:13
Update: baan in de tropen door Eric B
Vandaag om 15:39:05
Marklin 43598 NS DDM set Onderdelenlijst gezocht door Chris
Vandaag om 14:22:14
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Ronald Halma
Vandaag om 14:06:23
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door ronald1956
Vandaag om 13:55:28
NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden? door Olaf
Vandaag om 13:12:56
Stekkertje tbv de Fleischmann Sprinter. door zuylen
Vandaag om 12:49:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:22:19
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Martijn de Kuiper
Vandaag om 12:07:31
Bouw HTM 1317 door GerardvV
Vandaag om 11:22:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 11:12:22
Bouw SHD 2205 met sneeuwschuiver door Jelmer
Vandaag om 10:52:40
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:31:45
Binnenverlichting in rijtuigen, is een gelijkrichter nodig voor led-strip? door Bierwagen
Vandaag om 09:32:36
  

Auteur Topic: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?  (gelezen 5899 keer)

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?
« Reactie #45 Gepost op: 23 februari 2021, 22:03:42 »
Peter, de stenentreinen reden naar de maasvlakte . Als wagenmeester te RTZG hadden wij daar een aflos dienst en een wagenmeester uit pernis /botlek kwam daar dagenlijks voor onderhoud stenenwagens .

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10373
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?
« Reactie #46 Gepost op: 23 februari 2021, 22:04:39 »
Eelco, ben jij nog op zoek naar de 2200 zonder demper?
Ik meen mij zoiets te herinneren.

Nu Piko met een 2000 komt niet meer  ;)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #47 Gepost op: Vandaag om 00:47:13 »
Ik denk dat het niet veel voorkwam, de 2200'n waren behoorlijk krachtige machines

Met slechts zo'n 660 kW (890 pk) viel dit nogal erg tegen. Vergelijk maar eens met een Duitse, Belgische of Engelse diesel uit die tijd. Een machinist uit die tijd gaf dat eens treffend weer: "De NS 2200 kan zich goed zelf verplaatsen en eventueel nog wat meenemen"  ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3616
Re: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?
« Reactie #48 Gepost op: Vandaag om 10:43:11 »
Peter, de stenentreinen reden naar de maasvlakte . Als wagenmeester te RTZG hadden wij daar een aflos dienst en een wagenmeester uit pernis /botlek kwam daar dagenlijks voor onderhoud stenenwagens .
Dat was pas later (rond 1967). De treinen in 1961/1963 gingen allemaal naar IJmuiden en Beverwijk. En over die treinen hebben we het hier, want de demperactie eindigde in 1961. Zoals ik al eerder heb aangegeven, is een duidelijke opname van een 2200 met en een 2200 zonder demper voor een dergelijke trein te vinden in de Beeldbank van de NVBS. Locatie van de fotograaf is het baanvak Den Haag-Leiden ter hoogte van de Loolaan. In de jaargang 1962 blz'n 51-53 van Op de Rails staat een zeer lezenswaardig artikel over dit stenenvervoer naar de IJmond.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:02:24 door spoorzeven. Reden: Aanvulling OdR »
Groet, Frank

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?
« Reactie #49 Gepost op: Vandaag om 10:50:21 »
Ik zou het geluid van een 2200 zonder demper wel eens willen horen  8)

Mvg Johan

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3616
Re: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 11:08:58 »
Daar is het draadje Geluid 2200 over, Johan.
Groet, Frank

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?
« Reactie #51 Gepost op: Vandaag om 12:17:55 »
Linkje?

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10373
    • Mijn fotoarchief
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 12:27:18 »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3298
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 13:00:06 »
Met slechts zo'n 660 kW (890 pk) viel dit nogal erg tegen. Vergelijk maar eens met een Duitse, Belgische of Engelse diesel uit die tijd. Een machinist uit die tijd gaf dat eens treffend weer: "De NS 2200 kan zich goed zelf verplaatsen en eventueel nog wat meenemen"  ;D
Op een of andere manier word alles jaren later vaak 'geromantiseerd' herinnerd, veelal zelfs afgezet tegen in het heden wat daarin tegen valt.

Zo waren die 2200'en inderdaad niet zo sterk en in de winter waren de cabines ook totaal niet warm te krijgen.

En van de altijd 'robuust' en 'krachtig' verklaarde 1200'en vindt je er vrijwel altijd wel één terug op foto's die gemaakt zijn van het werkplaats terrein in Tilburg ;)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemend in voorspan gereden?
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 13:12:56 »
Als er natte periodes dreigden, werden in Tb en Mt de nieuwe tractiemotoren voor de 1200'en alvast in grote getalen klaargelegd...

Maar goed, directie link naar fillumpies van de 2225 zonder demper:
https://www.youtube.com/watch?v=LtwyFaHSlr0
https://www.youtube.com/watch?v=I09ImLp9kC8
https://www.youtube.com/watch?v=ZepVUppR3kw
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.