Hallo Sander,Voor een 13€ zijn er al boutjes te koop bij de Hema of andere degelijke wikels van 20-25W.
Ow, nog 1 tip: als je een printje soldeerd maak eerst je printspoortje of pootje van het component (bv weerstand) warm en laat dan de tin erbij vloeien.
De discussie over het vermogen van de soldeerbout laat zien dat het voor sommigen moeilijk is om onderscheid te maken tussen warmte en temperatuur.Waarom wordt voor het solderen van elektronica meestal een bout van 20 à 30W gebruikt? Omdat dat voldoende is.Maar er is geen enkel bezwaar tegen om een (veel) zwaardere te nemen. Het voordeel van een bout met groter vermogen is dat de stift daarvan groter is. Die bevat dus meer warmte dan de stift van een klein boutje en zal tijdens het solderen minder snel afkoelen. Daardoor warmt de soldeerplaats sneller op en is de soldeerlas sneller gemaakt en krijgt de warmte minder tijd om door te dringen op plaatsen waar je die niet wil hebben.
Dat snap ik wel, maar het veronderstelt een snelheid van handelen die je door ervaring opdoet. Een beginner kan mijns inzien beter niet gelijk met een bout van 60 watt beginnen.
Frans, het spijt me maar dit is niet echt een handige tip.Bij het solderen maak je niet OF het soldeereiland OF het component warm.Bij het solderen maak je EN het soldeereiland EN het component gelijktijdig warm, en voer je het soldeertin bij aan de andere zijde waar je beide verhit. Dus niet op de soldeerpunt zelf.MvgWim.
....Hij zegt dat je de draadeinden van componenten moet afknippen voordat je gaat solderen, omdat anders de verbinding kan schrikken. Ik doe het altijd andersom omdat ik dan beter kan zien waar ik moet zijn, en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.....