Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:54
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19

Auteur Topic: Solderen  (gelezen 9851 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Solderen
« Reactie #30 Gepost op: 28 April 2010, 22:47:41 »
Hoi Sander,

Even met google gezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%AFntegreerde_schakeling daar kan je wel wat lezen over IC-tjes..

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 April 2010, 22:54:48 »
ik heb 4 maanden geleden een soldeer station gekocht, vroeger en voor mijn werk altijd van die onbetaalbare weller stations gebruikt.... dit is een Velleman koste net 5 tientjes... dacht "zal wel nie veelzijn"  maar niks is minder waar is een uitstekend apparaat lekker veel capaciteit, soldeer er zelfs kippegaas mee. en een keramische punt dus de kans dat je de IC's sloopt tijdens het solderen is nihil... aanradertje..

Rob

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #32 Gepost op: 28 April 2010, 23:14:34 »
Rob, een Velleman van 5 tientjes zal vast voldoen, maar kan niet op tegen een Weller kwa duurzaamheid: ik weet zeker dat ik over 40 jaar nog nieuwe punten kan krijgen voor m'n WTCP-51, zoals die al jaren verkrijgbaar. Bij Velleman wil ik niet eens aan een dergelijke vervang-actie denken...

Dat die keramische punt geen schade toebrengt aan IC's is pure kul: het gaat er alleen maar om hoelang je je IC verwarmt, en hoe warm je bout is.
Tenzij je ESD-aspecten meeneemt wat betreft de punt is het een argument dat kant noch wal raakt.

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 29 April 2010, 22:56:08 »
ja, natuurlijk is een Weller een veel betere bout, waar ik op doel is dat Sander volgens mij met zo een Praxis bout aan de gang gaat op de bouwpakketjes, al die soldeerbouten die met hun snoer direct in de 220 gaan maken je IC's kapot omdat er altijd wel een zwergspanningkje op de punt staat, die velleman heeft een keramische prunt dus 100% geisoleerd en potentiaalvrij... natuurlijk moet je de IC ook niet kapot bakken.... maar daar doelde ik niet op...
Heb trouwens wel een paar extra punten gekocht toen ik dat stationnetje kocht...
Ach ik ben der wel blij mee....
Rob

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 29 April 2010, 23:28:54 »
...al die soldeerbouten die met hun snoer direct in de 220 gaan maken je IC's kapot omdat er altijd wel een zwergspanningkje op de punt staat,
Hoe kom je daar nou toch bij. Al die directe bouten zijn voorzien van een aardaansluiting, en die moet je dus ook geaard gebruiken, al was het alleen maar voor je eigen veiligheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 29 April 2010, 23:29:26 »
al die soldeerbouten die met hun snoer direct in de 220 gaan maken je IC's kapot omdat er altijd wel een zwergspanningkje op de punt staat,  

Eigenlijk ook al nooit wat van gemerkt. Nog niet bij het solderen van SMD-IC's.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #36 Gepost op: 01 May 2010, 13:12:18 »
De IC's (vooral CMOS) gaan vooral kapot door het pakken met de hand, wanneer je geen polsbandje gebruikt en/of dus niet geaard werkt. Door het pakken van CMOS IC's zonder eerst de statissche lading van je lichaam te hebben afgevoerd wordt het IC "opgeblazen" door de enorme hoge statische spanning. (ESD) Dus eigenlijk niet door het solderen op zich.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #37 Gepost op: 01 May 2010, 13:54:18 »
Dus Rob,
Zoals ik eerder vermelde in een van mijn antwoorden is een raad van 15 jaar geleden, het werken met een mass draadje voor het afvoeren van statische elektrisiteit nog steeds aan te raden?
Verder werd mij toen ook verteld van niets van nylon te dragen omdat dit zeer grote ladingen statische elektrisiteit opslaat op het lichaam.
Wat is er waar?
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #38 Gepost op: 01 May 2010, 14:10:49 »
Het probleem is niet alleen het nylon maar hoe beweeg je je. Als je bijvoorbeeld nylon vloerbedekking hebt, kun je aan de gang blijven, ook wanneer je nylon kleding draagt. Jouw ontlading van statische elektriciteit naar het IC o.i.d. is dodelijk voor de meeste CMOS IC's. Het ergste is dat zich het probleem/storing niet eens gelijk hoeft te openbaren maar kan ook na verloop van tijd optreden en dan weet je niet meer wat je gedaan hebt en zoek je je wezenloos. Gewoon een draadje naar aarde is een beetje link, je moet ook zorgdragen voor jouw eigen veiligheid. Ik zou bij bijvoorbeeld Conrad een ESD veilig polsbandje bestellen en die verbinden met een goede randaarde van een wandcontactdoos of CV (als die tenminste met een aardedraad verbonden is aan aarde, dat hoort namelijk zo te zijn). Vaak zie ik wel eens computerhobbyisten voordat ze in het inwendige van een PC aan de gang gaan even de CV aanraken en dan componenten verwisselen. Volgens mij is dat vragen om problemen. Dit soort karweitjes moet je volgens mij toch echt met een polsbandje en nog liever op een anti-statische mat of tafel uitvoeren. Kortom, zorg dat er gedurende "de werkzaamheden" geen potentiaalverschil is tussen jou en het IC. Toen ik nog bij Defensie werkte had ik de gelegenheid om zo'n setje (ani-statische mat + polsband en de nodige snoeren) voordelig aan te schaffen. het is ook zaak dat je zeker weet dat de aardeverbinding goed is, dus echt fysiek verbonden met een aardpen in de grond. Het komt wel eens voor dat je wel een geaarde wandcontactdoos hebt maar dat inwendig de aardedraad niet aanwezig is en dan heeft het dus geen zin. CMOS IC's worden ook altijd verkocht op anti-statisch schuim of in een ESD-veilige koker.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 11:02:21 door Rob Bogers »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 01 May 2010, 18:34:46 »
het is ook zaak dat je zeker weet dat de aardeverbinding goed is, dus echt fysiek verbonden met een aardpen in de grond.
Sorry Rob, maar dit is dus onzin. Het gaat erom dat alles op een gelijk potentiaal ligt. Bij een echte antistatische opstelling werk je met een soldeerstation waar een trafo in zit. De soldeerbout zelf werkt dan op een lage spanning, b.v. 12 of 24V. Op het soldeerstation zit een massabus die via het snoer verbonden is met de soldeerstift. De mat waar je op werkt en het polsbandje zijn beide via een weerstand van ongeveer 1Mohm aan deze massabus verbonden. Daarmee komen de werkmat, je hand en de soldeerstift op een gelijk potentiaal en dat is voldoende. Het is helemaal nergens voor nodig dat het aan de echte aarde zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #40 Gepost op: 01 May 2010, 22:29:47 »
Ooit heb ik in mijn werkzame leven voor de electronica afdeling van ons bedrijf meegeholpen om een opleiding solderen electronica op te zetten.

Een paar punten daaruit waarover hier discussie is/was:
- Een polsbandje NOOIT met de installatie aarde verbinden!!!
Reden? Neem maar eens een verlengkabel waarvan de aarde in de aansluitsteker onderbroken is en hou een spanningzoeker tegen de aarde van de contrasteker/doos.
In 99% van de gevallen zal je zien dat er een (inductie) potentiaal ontstaat.

- Componenten op maat maken en aansluitingen afknippen VOOR de soldering plaatsvind om het "schrikeffect"te voorkomen.
Als je de aansluitdraden na de soldering afknipt vlakbij de soldering vindt er een vervorming van de draad plaats waardoor de soldering onder druk komt. Een goede soldering bedekt ook het afgeknipte uiteinde van de aansluiting van de component.
De optie om na het afknippen de solderingen nog even na te lopen met de soldeerstift is een optie.
Bij ons bedrijf werden printen hersteld die in toepassingen gebruikt werden die soms nogal aan trillingen onderhevig waren. Dan kan het schrikeffect wel degelijk gevolgen hebben.

Voor onze toepassing zal het schrikeffect niet zoveel uitmaken, alhoewel printen gemonteerd onder een modeltafel toch wel aan enige trilling onderhevig kunnen zijn.

Groet,

Henk B

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 02 May 2010, 09:08:26 »
Dankzij deze discussie begin ik te begrijpen waar het omgaat met het zogenaamde schrikeffect. Nu soldeer ik al zo'n 32 jaar printjes in elkaar waaronder radiobesturingsonderdelen in bijvoorbeeld RC motormodellen, die dus aan behoorlijke trillingen onderhevig zijn veel meer dan ooit zal gebeuren met modelspoor. Printen maak ik bij voorkeur ook zelf. Ik heb in die 32 jaar nog nooit last gehad van het schrikeffect en ik knip de draden nooit af voor het solderen, maar altijd erna. Ik werk ook nooit met een polsbandje en de problemen met de statische spanning trad vooral op met de eerste generaties CMOS IC's. Die dingen zijn tegenwoordig veel beter bestand tegen statische spanningen. Zo'n oude zul je nergens meer tegenkomen.
Er zijn vroeger wel meer problemen geweest. Ook allerlei computerinterfaces die niet gebufferd waren en die gevoelig waren voor aansluiting onder spanning en wat te denken van het aansluiten van een beamer op een PC. Dat moest vroeger ook in een bepaalde volgorde voor het kon werken.

Als dit een draadje is voor een beginner met solderen, laten we het dan niet te moeilijk maken en laten zien hoe een goede soldeerverbinding eruit moet zien. De rest volgt met het groeien van de ervaring. Zoals hier al eerder stond door een moderator: lees de bijdrage in onze encyclopedie en kijk naar de filmpjes op Youtube en aan de slag.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 02 May 2010, 10:20:29 »
Ik bedoelde ook alleen maar te zeggen dat die V... Bout van mij eenn fijn ding is voor relatief weinig geld....
En SMD solderen met zo een Praxis pistool bout? Dat zou ik toch echt wel eens willen zien hoe je dat doet...
Rob

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #43 Gepost op: 02 May 2010, 10:46:17 »
Zo zie je maar weer, valt er toch weer wat te leren. Goed, dat aansluiten op een aarde doe ik niet meer. Klaas je hebt helemaal gelijk.

dito

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 02 May 2010, 15:16:48 »
Hallo
Al jaren soldeer ik printjes met een oud(ong 25j)  soldeerapparaat van weller.Wel eerst eens op de hoogte gebracht van een ervaren soldeerder en dat is van heel groot belang
dat men persoonlijk iemand kent die de kneepjes kent.Een detail die ik in dit draadje niet hoor is het feit (van mijn leraar) dat men na elke soldeer goed de stift dient af te wrijven op een nat sponsje dat immers bijgeleverd is bij een weller,dit om verbrande residus weg te nemen die bij een volgende soldeer er in terecht zouden komen.Een goede raad:niet bang zijn om te doen,want na enkele keren heb je het wel door.
Dito