Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
  

Auteur Topic: Solderen  (gelezen 9855 keer)

Sanderr

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Solderen
« Gepost op: 27 April 2010, 18:52:57 »
Hallo,

Ik heb al op het forum gezocht maar ik kon niks vinden over mijn vraag.
Ik heb interesse in het solderen van bouwpaketten (printplaatjes) maar ik heb hier nog geen enkele ervaring in. Hoe kan ik wat ervaring opdoen zonder kapitalen aan spullen ermee "kwijt te raken"?

Sander

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Solderen
« Reactie #1 Gepost op: 27 April 2010, 18:56:45 »
Gewoon beginnen met een eenvoudig bouwpakketje van Conrad. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=190128

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Solderen
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2010, 19:39:23 »
Hallo Sander,
Het solderen van plintplaatjes is heel makkelijk.
Gebrijk hiervoor een lichte soldeerbout, maximum 25W, indien in bezit van een elektronische, temperatuur instellen zoals bij het tin vermeld, koop deze in een elektronika zaak speciaal voor printplaten, dit is wel iets duurder maar je moet dan ook geen toevoeg prullen te gebruiken.
Steek het komponent dat je wil solderen in de printplaat en steek op het uiteinde van het vast te solderen pootje een metalen krokodillen klemmetje, houd de soldeertijd zo kort mogelijk en niet te veel tin gebruiken.
Het krokodille klemmetje is voor sommige componenten niet vereist maar als je het toch hebt gebruik je het maar.
Let op met IC's, deze zijn zeer gevoelig voor statische elektrisiteit, iemand rade mij ooit aan om met een mass kabeltje te werken tijdens solderen, maar dit is inmiddels al meer dan 15 jaar geleden, dit is misschien niet meer van toepassing bij de huidige generatie van IC.
Groetjes Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re:Solderen
« Reactie #3 Gepost op: 27 April 2010, 19:40:55 »
@Sander,

Kijk eens in de encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E11.17_-_Solderen

grzz,

Hans

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Solderen
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2010, 20:39:58 »
Beste Hans,

De tekst klopt, maar volgens mij zou het beste zijn een klein filmpje te maken, waarin iemand ziet hoe je een goede en een slechte verbinding maakt. Nu ben ik geen held in dit soort filmpjes maken, maar plaatjes en filmpjes zeggen vaak veel meer dan tekst.

Heeft iemand zo'n filmpje?

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 27 April 2010, 22:25:15 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Sanderr

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re:Solderen
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2010, 21:12:16 »
Ik heb nu een 60W soldeerbout. Wat is de reden dat het een lager vermogen moet hebben, gaat het uiteindelijk niet om de temperatuur? Ik geloof jullie daarin natuurlijk wel, maar ik vroeg het me toch af. Welke soldeerbout is aan te raden (geen al te dure maar wel een goede, met regelbare temperatuur als dat gewenst is voor elektronica solderen)? En welke tin is goed? Elke willekeurige soort met harskern of zit daar nog verschil tussen?

Alvast bedankt,
Sander

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re:Solderen
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2010, 21:19:30 »
@Ivo,

Jouw suggestie om in de encyclopedie te gaan werken met instructiefilms is een uitstekend idee. We zouden daar eigenlijk een apart team voor moeten oprichten.
Er zijn natuurlijk veel meer items die zich er voor lenen om op deze manier verduidelijkt te worden.
Het artikel over solderen zal overigens nog voorzien worden van foto's.
We hebben zojuist toestemming gekregen van Conrad om hun fotomateriaal te gebruiken.

@Sanderr,

Je wijst ons op een aantal punten die we nog kunnen toevoegen aan het artikel.
Met het toevoegen van de illustraties, zullen we tevens jouw vragen beantwoorden.

Grzz,

Hans

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Solderen
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2010, 21:27:53 »
Hallo Sander,
Een 60W soldeerbout daar kun je al een sigaret mee aansteken en is niet bevorderlijk voor printplaat en de op te solderen componenten.
Voor een 13€ zijn er al boutjes te koop bij de Hema of andere degelijke wikels van 20-25W.
Het soldeertin uit de elektronika zaak om solderen op een printplaat is zeer dun en snel vloeibaar, bevat alles wat nogig is.
Warmte is voor sommige componenten gewoon Moord, vandaar een lichte soldeerbout en mijn aanraden om een metalen krokodilletje te gebruiken, na solderen knip je dan de pootjes gewoon weg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:Solderen
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2010, 21:32:06 »
Ik heb nu een 60W soldeerbout. Wat is de reden dat het een lager vermogen moet hebben, gaat het uiteindelijk niet om de temperatuur?

Electronische componenten en printsporen zijn niet altijd bestand tegen de temperatuur die nodig is om het soldeer te laten smelten. Daarom heb je liever een lichtere bout die de warmte zoveel mogelijk op de feitelijke soldeerplek afgeeft. Een zwaardere bout verspreidt de warmte veel sneller over een veel groter oppervlak.
Een regelbaar soldeerstation is ideaal voor uiteenlopende klussen, maar zelf heb ik al jaren een gewone 15 watt bout van Ersa. Ooit bij Conrad aangeschaft voor een paar tientjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sanderr

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re:Solderen
« Reactie #9 Gepost op: 27 April 2010, 21:43:33 »
En regelbare temperatuur, is dit handig? Zo ja, tussen welke temperaturen moet je dan zo'n beetje kunnen instellen voor het solderen van elektronica?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Solderen
« Reactie #10 Gepost op: 27 April 2010, 21:48:51 »
Gewoon een soldeerbout gebruiken van ongeveer 50W dus die van 60W kan heel goed, daar kun je snel en kort, maar wel lang genoeg de te solderen verbinding mee verhitten. Soldeer erbij laten vloeien en soldeerbout wegtrekken. Met een te lichte bout moet je deverbinding te lang verwarmen, en dit geeft meer schade dan met een zwaardere bout waarmee je snel en kort kunt verwarmen en werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Solderen
« Reactie #11 Gepost op: 27 April 2010, 21:59:14 »
Ja de ervaring doet het hem, wij maar voorzichtig aandoen met ons licht boutje en voorzichtig aan.
Denk dat ik maar op deze weg blijf.
Voor mij is dit zeker.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Solderen
« Reactie #12 Gepost op: 27 April 2010, 22:03:36 »
Sander, ik gebruik een Weller WTCP-S is een soldeerbout met een vaste punt temperatuur van 370 gr. (TP-B7) Via een magnestat geregeld.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Solderen
« Reactie #13 Gepost op: 27 April 2010, 22:32:19 »
Ik gebruik dezelfde WTCP-S. Maar volgens mij is die allang niet meer te koop (die van mij is al meer dan 20 jaar oud en staat nu aan voor de laatste Blokkendoos vlonder) en vervangen door een ander type. Maar om te beginnen met solderen is dat veel te duur. En ja, met 60W kan ik ook elektronica solderen, maar het risico dat een transistor door de hitte het loodje legt is gewoon iets groter dan met een kleine bout. Althans dat hebben de elektronica winkels in verschillende steden mij altijd uitgelegd en dat vind ik nog steeds plausibel.

Een regelbare temperatuur soldeerbout heb ik nog nooit nodig gehad. Behalve bij het solderen aan witmetaal en dan zet ik gewoon een dimmer op een simpele 60W Weller soldeerbout van een paar tientjes.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re:Solderen
« Reactie #14 Gepost op: 27 April 2010, 23:55:12 »
De discussie over het vermogen van de soldeerbout laat zien dat het voor sommigen moeilijk is om onderscheid te maken tussen warmte en temperatuur.
Waarom wordt voor het solderen van elektronica meestal een bout van 20 à 30W gebruikt? Omdat dat voldoende is.
Maar er is geen enkel bezwaar tegen om een (veel) zwaardere te nemen. Het voordeel van een bout met groter vermogen is dat de stift daarvan groter is. Die bevat dus meer warmte dan de stift van een klein boutje en zal tijdens het solderen minder snel afkoelen. Daardoor warmt de soldeerplaats sneller op en is de soldeerlas sneller gemaakt en krijgt de warmte minder tijd om door te dringen op plaatsen waar je die niet wil hebben.
Bedenk daarbij dat de soldeerplaats minstens de smelttemperatuur van het soldeer moet bereiken, anders krijg je een z.g. "koude las".
Dus ik kan Wim helemaal bijvallen, er is niks op tegen om een bout van 50 of 60 watt te gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.