Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
  

Auteur Topic: R5 bocht  (gelezen 8262 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
R5 bocht
« Gepost op: 18 April 2010, 21:08:54 »
Beste mede-modelspoorbouwers,

Is het met een Roco-geoline flexrail gemakkelijk om zelf een R5 bocht te realiseren?
Wie heeft hier ervaring mee?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2010, 21:42:58 »
Ik heb niet specifiek ervaring met Geoline, maar ik zie dat R5 een boogstraal is van 542,8 mm. Dat moet met flexrail makkelijk te realiseren zijn.
Uit je vraag proef ik dat je nog niet met flexrail hebt gewerkt. Flexrail is eigenlijk de handigste railvorm want je kunt er alle kanten mee op, en je bent niet gebonden aan gefixeerde boogstralen. Ik werk zelf nooit met vaste railstukken, want die beperken je te veel in je ontwerpvrijheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2010, 21:14:11 »
Klaas,

Je hebt gelijk, ik heb nog nooit met flexrail gewerkt.
Inkorten en verlengen gaat gemakkelijk?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2010, 21:38:28 »
Ik zal niet beweren dat werken met flexrail echt makkelijk is. Je moet nauwkeurig werken, steeds goed passen, en soms kost het wat overredingskracht om het in de gewenste vorm te krijgen.
Kortom, het is een vak apart, maar als je het eenmaal in de vingers hebt dan wil je niet anders meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2010, 21:43:28 »
Ik ben benieuwd hoe het werkt.
Ik maak me meer druk om het verlengen/inkorten, dat het bijna "onzichtbaar is" ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:R5 bocht
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2010, 21:49:29 »
Als je perse een R5 boog nodig hebt, bijvoorbeeld voor in een klimspiraal, raad ik je flexrail af. Het is dan veel eenvoudiger om railstukken te gebruiken.
Zo niet, dan is flexrail meestal mooier omdat je dan ook overgangsbogen kunt realiseren (dit is de overgang van 'rechtuit' naar de gewenste boogstraal).

David.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2010, 21:50:14 »
Koop een stuk flexrail en ga eens een middagje knippen, zagen, slijpen tot het naar je zin is. Pas stukken aan elkaar. Lijkt me een nuttige oefening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #7 Gepost op: 19 April 2010, 21:51:18 »
Helemaal onzichtbaar zal je het nooit krijgen. Waar je de rail doorzaagt zie je een overgang. Dat lijkt me onvermijdelijk.
Ik snap ook niet precies waar je je zorgen over maakt.
Koop gewoon eens één lengte en ga wat experimenteren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #8 Gepost op: 19 April 2010, 22:02:21 »
De R5 bocht komt geheel in het zicht.
Oefening baart kunst ... ik merk het al  ::)
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #9 Gepost op: 19 April 2010, 22:15:30 »
Het is niet even de boogstukken aan elkaar klikken, maar eht is verder echt geen hogere wiskunde hoor.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1651
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:R5 bocht
« Reactie #10 Gepost op: 19 April 2010, 22:50:48 »
Als je de bevestiging van de rails goed doet ziet het met een Flex er zelfs beter uit dan met losse stukken, dit vanwege minder overgangen.
Daarnaast is er minder kans op storing door niet goed sluitende overgangen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2010, 20:36:41 »
Eerlijk gezegd kan ik me er weinig van voorstellen hoe het uit ziet om met een flexrail een R5 bocht te realiseren.
Ik ga het proberen ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:R5 bocht
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2010, 17:54:05 »
Gewoon proberen. Als alles in 1 keer goed gaat is er geen lol meer aan toch?
Wat hierboven al gezegd is, oefening baart kunst, toch? Succes!

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2010, 20:45:01 »
De radius van de R4 bocht roco geoline is 511,1 mm
Hoe is dit gemeten? Hart op hart rails?
Wat zou dan de radius van R5 zijn roco geoline?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #14 Gepost op: 24 April 2010, 20:53:11 »
De boogstraal wordt gemeten van het middelpunt van de cirkel tot het hart van de rails.
De boogstraal van R5 is 542,8 mm. Dat had ik je in mijn eerste reactie al verteld.  ;)
En dat kan je ook vinden in de online catalogus van Roco.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.