Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
Tams app door Hasenwald
Vandaag om 16:44:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: R5 bocht  (gelezen 7666 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
R5 bocht
« Gepost op: 18 April 2010, 21:08:54 »
Beste mede-modelspoorbouwers,

Is het met een Roco-geoline flexrail gemakkelijk om zelf een R5 bocht te realiseren?
Wie heeft hier ervaring mee?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2010, 21:42:58 »
Ik heb niet specifiek ervaring met Geoline, maar ik zie dat R5 een boogstraal is van 542,8 mm. Dat moet met flexrail makkelijk te realiseren zijn.
Uit je vraag proef ik dat je nog niet met flexrail hebt gewerkt. Flexrail is eigenlijk de handigste railvorm want je kunt er alle kanten mee op, en je bent niet gebonden aan gefixeerde boogstralen. Ik werk zelf nooit met vaste railstukken, want die beperken je te veel in je ontwerpvrijheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2010, 21:14:11 »
Klaas,

Je hebt gelijk, ik heb nog nooit met flexrail gewerkt.
Inkorten en verlengen gaat gemakkelijk?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2010, 21:38:28 »
Ik zal niet beweren dat werken met flexrail echt makkelijk is. Je moet nauwkeurig werken, steeds goed passen, en soms kost het wat overredingskracht om het in de gewenste vorm te krijgen.
Kortom, het is een vak apart, maar als je het eenmaal in de vingers hebt dan wil je niet anders meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2010, 21:43:28 »
Ik ben benieuwd hoe het werkt.
Ik maak me meer druk om het verlengen/inkorten, dat het bijna "onzichtbaar is" ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:R5 bocht
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2010, 21:49:29 »
Als je perse een R5 boog nodig hebt, bijvoorbeeld voor in een klimspiraal, raad ik je flexrail af. Het is dan veel eenvoudiger om railstukken te gebruiken.
Zo niet, dan is flexrail meestal mooier omdat je dan ook overgangsbogen kunt realiseren (dit is de overgang van 'rechtuit' naar de gewenste boogstraal).

David.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2010, 21:50:14 »
Koop een stuk flexrail en ga eens een middagje knippen, zagen, slijpen tot het naar je zin is. Pas stukken aan elkaar. Lijkt me een nuttige oefening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #7 Gepost op: 19 April 2010, 21:51:18 »
Helemaal onzichtbaar zal je het nooit krijgen. Waar je de rail doorzaagt zie je een overgang. Dat lijkt me onvermijdelijk.
Ik snap ook niet precies waar je je zorgen over maakt.
Koop gewoon eens één lengte en ga wat experimenteren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #8 Gepost op: 19 April 2010, 22:02:21 »
De R5 bocht komt geheel in het zicht.
Oefening baart kunst ... ik merk het al  ::)
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #9 Gepost op: 19 April 2010, 22:15:30 »
Het is niet even de boogstukken aan elkaar klikken, maar eht is verder echt geen hogere wiskunde hoor.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:R5 bocht
« Reactie #10 Gepost op: 19 April 2010, 22:50:48 »
Als je de bevestiging van de rails goed doet ziet het met een Flex er zelfs beter uit dan met losse stukken, dit vanwege minder overgangen.
Daarnaast is er minder kans op storing door niet goed sluitende overgangen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2010, 20:36:41 »
Eerlijk gezegd kan ik me er weinig van voorstellen hoe het uit ziet om met een flexrail een R5 bocht te realiseren.
Ik ga het proberen ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:R5 bocht
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2010, 17:54:05 »
Gewoon proberen. Als alles in 1 keer goed gaat is er geen lol meer aan toch?
Wat hierboven al gezegd is, oefening baart kunst, toch? Succes!

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2010, 20:45:01 »
De radius van de R4 bocht roco geoline is 511,1 mm
Hoe is dit gemeten? Hart op hart rails?
Wat zou dan de radius van R5 zijn roco geoline?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #14 Gepost op: 24 April 2010, 20:53:11 »
De boogstraal wordt gemeten van het middelpunt van de cirkel tot het hart van de rails.
De boogstraal van R5 is 542,8 mm. Dat had ik je in mijn eerste reactie al verteld.  ;)
En dat kan je ook vinden in de online catalogus van Roco.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.