Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:23:54
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 17:22:19
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc?
door
wob
Vandaag
om 17:02:44
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 16:57:23
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ronaldk
Vandaag
om 16:45:57
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:33:10
booster vraag
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:02
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
R5 bocht
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: R5 bocht (gelezen 7637 keer)
M@rco
Offline
Berichten: 851
R5 bocht
«
Gepost op:
18 April 2010, 21:08:54 »
Beste mede-modelspoorbouwers,
Is het met een Roco-geoline flexrail gemakkelijk om zelf een R5 bocht te realiseren?
Wie heeft hier ervaring mee?
Marco.
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:R5 bocht
«
Reactie #1 Gepost op:
18 April 2010, 21:42:58 »
Ik heb niet specifiek ervaring met Geoline, maar ik zie dat R5 een boogstraal is van 542,8 mm. Dat moet met flexrail makkelijk te realiseren zijn.
Uit je vraag proef ik dat je nog niet met flexrail hebt gewerkt. Flexrail is eigenlijk de handigste railvorm want je kunt er alle kanten mee op, en je bent niet gebonden aan gefixeerde boogstralen. Ik werk zelf nooit met vaste railstukken, want die beperken je te veel in je ontwerpvrijheid.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #2 Gepost op:
19 April 2010, 21:14:11 »
Klaas,
Je hebt gelijk, ik heb nog nooit met flexrail gewerkt.
Inkorten en verlengen gaat gemakkelijk?
Marco.
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:R5 bocht
«
Reactie #3 Gepost op:
19 April 2010, 21:38:28 »
Ik zal niet beweren dat werken met flexrail echt makkelijk is. Je moet nauwkeurig werken, steeds goed passen, en soms kost het wat overredingskracht om het in de gewenste vorm te krijgen.
Kortom, het is een vak apart, maar als je het eenmaal in de vingers hebt dan wil je niet anders meer.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #4 Gepost op:
19 April 2010, 21:43:28 »
Ik ben benieuwd hoe het werkt.
Ik maak me meer druk om het verlengen/inkorten, dat het bijna "onzichtbaar is" ...
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
David Hoogvorst
Offline
Berichten: 367
Re:R5 bocht
«
Reactie #5 Gepost op:
19 April 2010, 21:49:29 »
Als je perse een R5 boog nodig hebt, bijvoorbeeld voor in een klimspiraal, raad ik je flexrail af. Het is dan veel eenvoudiger om railstukken te gebruiken.
Zo niet, dan is flexrail meestal mooier omdat je dan ook overgangsbogen kunt realiseren (dit is de overgang van 'rechtuit' naar de gewenste boogstraal).
David.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:R5 bocht
«
Reactie #6 Gepost op:
19 April 2010, 21:50:14 »
Koop een stuk flexrail en ga eens een middagje knippen, zagen, slijpen tot het naar je zin is. Pas stukken aan elkaar. Lijkt me een nuttige oefening.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:R5 bocht
«
Reactie #7 Gepost op:
19 April 2010, 21:51:18 »
Helemaal onzichtbaar zal je het nooit krijgen. Waar je de rail doorzaagt zie je een overgang. Dat lijkt me onvermijdelijk.
Ik snap ook niet precies waar je je zorgen over maakt.
Koop gewoon eens één lengte en ga wat experimenteren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #8 Gepost op:
19 April 2010, 22:02:21 »
De R5 bocht komt geheel in het zicht.
Oefening baart kunst ... ik merk het al
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:R5 bocht
«
Reactie #9 Gepost op:
19 April 2010, 22:15:30 »
Het is niet even de boogstukken aan elkaar klikken, maar eht is verder echt geen hogere wiskunde hoor.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1647
Re:R5 bocht
«
Reactie #10 Gepost op:
19 April 2010, 22:50:48 »
Als je de bevestiging van de rails goed doet ziet het met een Flex er zelfs beter uit dan met losse stukken, dit vanwege minder overgangen.
Daarnaast is er minder kans op storing door niet goed sluitende overgangen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #11 Gepost op:
21 April 2010, 20:36:41 »
Eerlijk gezegd kan ik me er weinig van voorstellen hoe het uit ziet om met een flexrail een R5 bocht te realiseren.
Ik ga het proberen ...
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Edwin van Mierlo
Offline
Berichten: 214
Re:R5 bocht
«
Reactie #12 Gepost op:
22 April 2010, 17:54:05 »
Gewoon proberen. Als alles in 1 keer goed gaat is er geen lol meer aan toch?
Wat hierboven al gezegd is, oefening baart kunst, toch? Succes!
Gelogd
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #13 Gepost op:
24 April 2010, 20:45:01 »
De radius van de R4 bocht roco geoline is 511,1 mm
Hoe is dit gemeten? Hart op hart rails?
Wat zou dan de radius van R5 zijn roco geoline?
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:R5 bocht
«
Reactie #14 Gepost op:
24 April 2010, 20:53:11 »
De boogstraal wordt gemeten van het middelpunt van de cirkel tot het hart van de rails.
De boogstraal van R5 is 542,8 mm. Dat had ik je in mijn eerste reactie al verteld.
En dat kan je ook vinden in de online catalogus van Roco.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
R5 bocht