Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:24:35
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 12:07:32
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 12:06:08
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door bask185
Vandaag om 11:40:48
Minibaan Visserskaai H0 door Dave.......
Vandaag om 11:30:51
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
ESU V5 Decoder setting door Ben
Vandaag om 11:23:27
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 11:17:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 10:56:58
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 08:25:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:21:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:02:52
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
  

Auteur Topic: R5 bocht  (gelezen 8244 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
R5 bocht
« Gepost op: 18 April 2010, 21:08:54 »
Beste mede-modelspoorbouwers,

Is het met een Roco-geoline flexrail gemakkelijk om zelf een R5 bocht te realiseren?
Wie heeft hier ervaring mee?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27043
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2010, 21:42:58 »
Ik heb niet specifiek ervaring met Geoline, maar ik zie dat R5 een boogstraal is van 542,8 mm. Dat moet met flexrail makkelijk te realiseren zijn.
Uit je vraag proef ik dat je nog niet met flexrail hebt gewerkt. Flexrail is eigenlijk de handigste railvorm want je kunt er alle kanten mee op, en je bent niet gebonden aan gefixeerde boogstralen. Ik werk zelf nooit met vaste railstukken, want die beperken je te veel in je ontwerpvrijheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2010, 21:14:11 »
Klaas,

Je hebt gelijk, ik heb nog nooit met flexrail gewerkt.
Inkorten en verlengen gaat gemakkelijk?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27043
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2010, 21:38:28 »
Ik zal niet beweren dat werken met flexrail echt makkelijk is. Je moet nauwkeurig werken, steeds goed passen, en soms kost het wat overredingskracht om het in de gewenste vorm te krijgen.
Kortom, het is een vak apart, maar als je het eenmaal in de vingers hebt dan wil je niet anders meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2010, 21:43:28 »
Ik ben benieuwd hoe het werkt.
Ik maak me meer druk om het verlengen/inkorten, dat het bijna "onzichtbaar is" ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:R5 bocht
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2010, 21:49:29 »
Als je perse een R5 boog nodig hebt, bijvoorbeeld voor in een klimspiraal, raad ik je flexrail af. Het is dan veel eenvoudiger om railstukken te gebruiken.
Zo niet, dan is flexrail meestal mooier omdat je dan ook overgangsbogen kunt realiseren (dit is de overgang van 'rechtuit' naar de gewenste boogstraal).

David.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2010, 21:50:14 »
Koop een stuk flexrail en ga eens een middagje knippen, zagen, slijpen tot het naar je zin is. Pas stukken aan elkaar. Lijkt me een nuttige oefening.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27043
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #7 Gepost op: 19 April 2010, 21:51:18 »
Helemaal onzichtbaar zal je het nooit krijgen. Waar je de rail doorzaagt zie je een overgang. Dat lijkt me onvermijdelijk.
Ik snap ook niet precies waar je je zorgen over maakt.
Koop gewoon eens één lengte en ga wat experimenteren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #8 Gepost op: 19 April 2010, 22:02:21 »
De R5 bocht komt geheel in het zicht.
Oefening baart kunst ... ik merk het al  ::)
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #9 Gepost op: 19 April 2010, 22:15:30 »
Het is niet even de boogstukken aan elkaar klikken, maar eht is verder echt geen hogere wiskunde hoor.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1651
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:R5 bocht
« Reactie #10 Gepost op: 19 April 2010, 22:50:48 »
Als je de bevestiging van de rails goed doet ziet het met een Flex er zelfs beter uit dan met losse stukken, dit vanwege minder overgangen.
Daarnaast is er minder kans op storing door niet goed sluitende overgangen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2010, 20:36:41 »
Eerlijk gezegd kan ik me er weinig van voorstellen hoe het uit ziet om met een flexrail een R5 bocht te realiseren.
Ik ga het proberen ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:R5 bocht
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2010, 17:54:05 »
Gewoon proberen. Als alles in 1 keer goed gaat is er geen lol meer aan toch?
Wat hierboven al gezegd is, oefening baart kunst, toch? Succes!

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2010, 20:45:01 »
De radius van de R4 bocht roco geoline is 511,1 mm
Hoe is dit gemeten? Hart op hart rails?
Wat zou dan de radius van R5 zijn roco geoline?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27043
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #14 Gepost op: 24 April 2010, 20:53:11 »
De boogstraal wordt gemeten van het middelpunt van de cirkel tot het hart van de rails.
De boogstraal van R5 is 542,8 mm. Dat had ik je in mijn eerste reactie al verteld.  ;)
En dat kan je ook vinden in de online catalogus van Roco.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.