Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
1200blauw
Vandaag
om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
1200blauw
Vandaag
om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken
door
schipcas
Vandaag
om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Ronald69
Vandaag
om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 21:56:39
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
Vandaag
om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 17:44:39
Programmeren cv
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:39:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
Vandaag
om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:11:18
Site Uhlenbrock
door
VAM65
Vandaag
om 13:58:47
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
R5 bocht
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: R5 bocht (gelezen 7645 keer)
M@rco
Offline
Berichten: 851
R5 bocht
«
Gepost op:
18 April 2010, 21:08:54 »
Beste mede-modelspoorbouwers,
Is het met een Roco-geoline flexrail gemakkelijk om zelf een R5 bocht te realiseren?
Wie heeft hier ervaring mee?
Marco.
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26695
Re:R5 bocht
«
Reactie #1 Gepost op:
18 April 2010, 21:42:58 »
Ik heb niet specifiek ervaring met Geoline, maar ik zie dat R5 een boogstraal is van 542,8 mm. Dat moet met flexrail makkelijk te realiseren zijn.
Uit je vraag proef ik dat je nog niet met flexrail hebt gewerkt. Flexrail is eigenlijk de handigste railvorm want je kunt er alle kanten mee op, en je bent niet gebonden aan gefixeerde boogstralen. Ik werk zelf nooit met vaste railstukken, want die beperken je te veel in je ontwerpvrijheid.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #2 Gepost op:
19 April 2010, 21:14:11 »
Klaas,
Je hebt gelijk, ik heb nog nooit met flexrail gewerkt.
Inkorten en verlengen gaat gemakkelijk?
Marco.
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26695
Re:R5 bocht
«
Reactie #3 Gepost op:
19 April 2010, 21:38:28 »
Ik zal niet beweren dat werken met flexrail echt makkelijk is. Je moet nauwkeurig werken, steeds goed passen, en soms kost het wat overredingskracht om het in de gewenste vorm te krijgen.
Kortom, het is een vak apart, maar als je het eenmaal in de vingers hebt dan wil je niet anders meer.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #4 Gepost op:
19 April 2010, 21:43:28 »
Ik ben benieuwd hoe het werkt.
Ik maak me meer druk om het verlengen/inkorten, dat het bijna "onzichtbaar is" ...
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
David Hoogvorst
Offline
Berichten: 367
Re:R5 bocht
«
Reactie #5 Gepost op:
19 April 2010, 21:49:29 »
Als je perse een R5 boog nodig hebt, bijvoorbeeld voor in een klimspiraal, raad ik je flexrail af. Het is dan veel eenvoudiger om railstukken te gebruiken.
Zo niet, dan is flexrail meestal mooier omdat je dan ook overgangsbogen kunt realiseren (dit is de overgang van 'rechtuit' naar de gewenste boogstraal).
David.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:R5 bocht
«
Reactie #6 Gepost op:
19 April 2010, 21:50:14 »
Koop een stuk flexrail en ga eens een middagje knippen, zagen, slijpen tot het naar je zin is. Pas stukken aan elkaar. Lijkt me een nuttige oefening.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26695
Re:R5 bocht
«
Reactie #7 Gepost op:
19 April 2010, 21:51:18 »
Helemaal onzichtbaar zal je het nooit krijgen. Waar je de rail doorzaagt zie je een overgang. Dat lijkt me onvermijdelijk.
Ik snap ook niet precies waar je je zorgen over maakt.
Koop gewoon eens één lengte en ga wat experimenteren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #8 Gepost op:
19 April 2010, 22:02:21 »
De R5 bocht komt geheel in het zicht.
Oefening baart kunst ... ik merk het al
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:R5 bocht
«
Reactie #9 Gepost op:
19 April 2010, 22:15:30 »
Het is niet even de boogstukken aan elkaar klikken, maar eht is verder echt geen hogere wiskunde hoor.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1647
Re:R5 bocht
«
Reactie #10 Gepost op:
19 April 2010, 22:50:48 »
Als je de bevestiging van de rails goed doet ziet het met een Flex er zelfs beter uit dan met losse stukken, dit vanwege minder overgangen.
Daarnaast is er minder kans op storing door niet goed sluitende overgangen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #11 Gepost op:
21 April 2010, 20:36:41 »
Eerlijk gezegd kan ik me er weinig van voorstellen hoe het uit ziet om met een flexrail een R5 bocht te realiseren.
Ik ga het proberen ...
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Edwin van Mierlo
Offline
Berichten: 214
Re:R5 bocht
«
Reactie #12 Gepost op:
22 April 2010, 17:54:05 »
Gewoon proberen. Als alles in 1 keer goed gaat is er geen lol meer aan toch?
Wat hierboven al gezegd is, oefening baart kunst, toch? Succes!
Gelogd
M@rco
Offline
Berichten: 851
Re:R5 bocht
«
Reactie #13 Gepost op:
24 April 2010, 20:45:01 »
De radius van de R4 bocht roco geoline is 511,1 mm
Hoe is dit gemeten? Hart op hart rails?
Wat zou dan de radius van R5 zijn roco geoline?
Gelogd
Met vriendelijke spoorse groeten,
M@rco.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26695
Re:R5 bocht
«
Reactie #14 Gepost op:
24 April 2010, 20:53:11 »
De boogstraal wordt gemeten van het middelpunt van de cirkel tot het hart van de rails.
De boogstraal van R5 is 542,8 mm. Dat had ik je in mijn eerste reactie al verteld.
En dat kan je ook vinden in de online catalogus van Roco.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
R5 bocht