Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: Spoordijk  (gelezen 29449 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoordijk
« Reactie #30 Gepost op: 11 May 2010, 23:27:15 »
Misschien een eenvoudigere brug kiezen?



Bron RTV Oost

Er is net in Hengelo (O) een stalen bruggetje vervangen in de Enschedesestraat , dat was een klein bruggetje uit I-profielen, overspande een smalle weg met fietspaden, onderdoorgang was denk ik iets van 3.60 ofzo (reden van vervangen was oa omdat er teveel vrachtwagens onder hadden vastgezeten :D ) Daar lag spoor ook verhoogd. Zie hier voor een verslag van die vervanging

Mogelijkheden genoeg hoor, oude lijntje Utrecht-Leiden lagen ook tientallen van die I-bruggetjes. En een klein onopvallend bruggetje laat het omringende landschap juist beter uitkomen.
Misschien eens de Railhobby Bruggen special raadplegen? Of Spoor & Trein delen 13 en 14 eens doorneuzen
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #31 Gepost op: 11 May 2010, 23:54:49 »
Hallo JAB
Een tunneltje / bruggetje waar verkeer onder door gaat zit al in mn plan, en wordt 12 cm breed
Ik wilde de brug van Huib over het kanaal maken omdat ik het een mooie brug vind.
De bruggen editie van railhobby of spoor en treinen heb ik niet in mn bezit.
Ik heb nu een paar opties
Maak de brug volgens de maten zoals Huib die heeft gemaakt en laat de auto tunnel vervallen.
Maak de brug volgens de lengtemaat van het PDF bestand, breedte moet ik houden volgens de maten van Huib, anders kunnen er geen twee sporen op.
Geen brug
Ik weet het even niet meer  :-[
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoordijk
« Reactie #32 Gepost op: 12 May 2010, 00:08:07 »
Tja kwestie van smaak dus ... ; Maar met een tunnel en een grote brug valt alle materieel op de spoordijk in het niet, lijkt me niet de bedoeling van je dijk. Dus ik zou het simpel houden en alleen het bruggetje bouwen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #33 Gepost op: 12 May 2010, 22:38:14 »
Tja JAB;
ik kan niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt.
De spoordijk is bedoeld om treinmodellen te fotograferen.
Zo'n spoorbrug over het kanaal is al een blikvanger op zich en leid de aandacht van de trein af.
Daarom ga ik hem wel maken, maar niet voor de spoordijk.
Voor de spoordijk ben ik nu alleen de brug aan het maken waar de auto's onder door gaan en de treinen er overheen.
Ben al een eindje op weg, morgen eerst bloemetjesmarkt, daarna weer verder met de dijk.
Maandag maar even een styreenplaat halen bij Pyrasiet.
Platen zijn 1.22 bij 2.44 meter of 2 bij 1 meter, dus dan heb ik voorlopig even genoeg.
Morgen ook foto's van mn bouw werkje, ben nog niet zo bedreven in zelfbouw, dus ik zie wel wat het wordt
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #34 Gepost op: 17 May 2010, 22:32:15 »
Zo, een update
Viaduct afgetekend op styreen


Uitgesneden, niet zo moeilijk, maar voor mij de eerste keer


Even passen, zowaar het lijkt ook nog op iets


Meteen ook het wegdek uitgesneden


Even passen en kijken hoe het staat


Wegdek eerst in kunststof hechtprimer gespoten , daarna wit


Viaduct nu ook bijna klaar, alleen wat kiertjes weg plamuren, alleen met wat ?
Zoals gezegd zal het viaduct aan beide zijden verschillend er uit zien



Morgen als de witte verf van het wegdek goed gedroogd is  zal ik de strepen op de weg afplakken
Eerst even zo'n streep opmeten.
Daarna alles zwart spuiten.
Voor de fietspaden heb ik kant en klare zelfklevende paden gekocht van Busch ( HO7082)
Viaduct wordt grijs gespoten en geweaterd.
Daarna kan het definitief in de baan worden gezet en kunnen de laatste stukje piepschuim worden geplaatst.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:Spoordijk
« Reactie #35 Gepost op: 17 May 2010, 23:13:00 »
Viaduct nu ook bijna klaar, alleen wat kiertjes weg plamuren, alleen met wat ?
Plasto van Revell zou moeten voldoen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Spoordijk
« Reactie #36 Gepost op: 17 May 2010, 23:51:54 »
Eerst even zo'n streep opmeten.
Ik voorspel je dat die strepen 10 cm breed zijn. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #37 Gepost op: 21 May 2010, 12:06:37 »
Klaas  ;D
Op deze site http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art18 staan nog meer maten voor wegdekopschriften.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Spoordijk
« Reactie #38 Gepost op: 21 May 2010, 12:14:42 »
Maar ik vraag me af of in België de afmetingen hetzelfde zijn, Harm. Het valt me op dat de belijning op snelwegen vaak breder is dan in Nederland.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8832
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Spoordijk
« Reactie #39 Gepost op: 21 May 2010, 12:29:27 »
Inderdaad Maarten,

Ondanks dat we in de EU zitten... zijn er per land verschillen in bebording en markering. Zie voor de Nederlandse normen: CROW website Verkeerstekens

Het ligt aan de soort en maximaal toegestane snelheid hoe groot de markeringen zijn. Meestal zijn in de bebouwde kom de strepen op de weg 0.10 meter of .15 meter breed.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Spoordijk
« Reactie #40 Gepost op: 21 May 2010, 12:54:58 »
het dijkje en het viaduct ziet er in ieder zeer goed uit  (y) 'k ben zeer benieuwd naar het eindresultaat ,dus blijf dit zeker volgen

groet ,
stefan ;)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Spoordijk
« Reactie #41 Gepost op: 21 May 2010, 15:46:14 »
Inderdaad Maarten,

Ondanks dat we in de EU zitten... zijn er per land verschillen in bebording en markering. Zie voor de Nederlandse normen: CROW website Verkeerstekens

Het ligt aan de soort en maximaal toegestane snelheid hoe groot de markeringen zijn. Meestal zijn in de bebouwde kom de strepen op de weg 0.10 meter of .15 meter breed.

Groeten Ronald

Klopt helemaal, en zelfs binnen Nederland worden er verschillen gemaakt. Nu bestaat er een EHK beleid: essentiele Herkenbaarheid Kenmerken voor de wegen zodat je kunt zien aan de markering op wat voor weg je rijdt (Erftoegangsweg, Gebiedsontsluitingsweg of Stroomweg) met bijbehorende snelheid (30/60, 50/80, 100/120 km/h). Meer smaken hebben we niet in Nederland. Het hoeft geen betoog dat er dus tig wegen zijn die hier qua maat niet inpassen. Diverse wegbeheerders passen daarom weer allerlei varianten toe. Zo mag je op een gebiedsontsluitingsweg geen fietsers op de rijbaan hebben, maar moeten die op vrijliggende fietspaden worden afgewikkeld. Vaak is er die ruimte niet en krijgen ze een suggestiestrook. De middenas komt dan te vervallen.

Moraal van het verhaal: de richtlijnen van het CROW op de spoorbaan toepassen is leuk, maar wellicht een te ideale situatie (te vergelijken met al die mooie schone treinen op onze baantjes...)

Grtz,
Niels

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Spoordijk
« Reactie #42 Gepost op: 21 May 2010, 17:29:46 »
Moraal van het verhaal: de richtlijnen van het CROW op de spoorbaan toepassen is leuk, maar wellicht een te ideale situatie
Dan is de beste oplossing wellicht om toch maar gewoon zo'n streep op te meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #43 Gepost op: 21 May 2010, 17:35:57 »
Gisteren even weer wat gedaan, dit keer met gipsverband.


Het bouwteam staat te kijken, De uitvoerder zit de tekening te bestuderen,twee onderaannemers zijn aan het bekvechten
en de hoofd aannemer komt aanlopen met de contracten om te kijken wie van de kemphanen gelijk heeft.


Door het gips kun je nog vaag de contouren van het piepschuim zien.
Ik heb het met opzet niet te glad gemaakt, zo komt het wat natuurlijker over


Een kleine tegenslag, het wegdek is half opgepeuzeld door de zwarte verf.
Ik moet nog even kijken hoe dat opgelost moet worden

Morgen kan ik dan eindelijk beginnen met het leggen van de twee sporen.

Ik houd jullie op de hoogte

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8832
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Spoordijk
« Reactie #44 Gepost op: 21 May 2010, 17:40:24 »
Of gewoon een mooie maat aanhouden die je zelf mooi vindt...  Ik denk dat niels bedoeld dat er zoveel verschillende vormen en maten zijn. Het is als niet Civiel-techneut soms moeilijk om uit de regels te komen. Zelfs voor techneuten is dat soms een probleem :)

Goed maar waar hebben we het over?

breedte 1:1 = 1:87 H0 = 1:160 N
breedte 100mm = 1,14mm = 0,63 mm
breedte 150mm = 1,72mm = 0,94 mm
breedte 500mm = 5.70mm = 3,12 mm (o.a. voor voetgangers oversteek plaatsen)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2010, 19:36:46 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!