Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: Spoordijk  (gelezen 29436 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Spoordijk
« Gepost op: 29 March 2010, 14:49:55 »
Omdat ik binnenkort weer wil gaan beginnen met het bouwen van een baan en het maken van een website wil ik graag weten hoe ik het beste een spoordijk gaan maken.
De spoordijk zal worden gebruikt voor het fotograveren van de treinen.
Ik heb al even op het forum gezocht, maar niet iets kunnen vinden
heeft iemand tips?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Spoordijk
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2010, 14:54:27 »
Basisplank, daarop steunen en daarop een strook waar het spoor op komt.
Taluds maak je dan van b.v. golfkarton. Is licht en sterk, en kost niks (bij de supermarkt in de dozenbak).

Fotograveren is trouwens niet zo goed voor je treinen. Fotograferen is beter, dat geeft minder krassen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8832
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2010, 15:53:44 »
Klaas,  ;D je hebt gelijk, domme taalfout van me
Als je de spoordijk gaat bouwen, is het dan zinvol om aan beide zijden een talud te bouwen?
Ik bedoel, de achterste zit dan tegen de achtergrond aan, en zie je niet.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Spoordijk
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2010, 16:00:57 »
Aan de achterkant de spoor/fotodijk  8) iets af laten lopen en dan pas de achtergrond.
Ziet er beter uit voor de dieptewerking.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Spoordijk
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2010, 16:04:08 »
Harm, je kunt er voor kiezen om beide taluds te bouwen, maar dan verschillend uitgevoerd. Dan kan je daarmee afwisselen, zodat niet al je foto's hetzelfde talud laten zien.
Een ander idee dat ik eens in een tijdschriftartikel heb gezien: een weg door je dijk, waarbij de doorgang aan beide kanten totaal verschillend is afgewerkt. Ook voor de broodnodige variatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2010, 17:32:55 »
Klaas, dat is wel een goed idee, en dan de achtergrond als losse plaat erbij.
er zijn dus wel een paar draadjes geweest, maar bij een aantal krijg je het eindresultaat niet te zien.
Ik ben even in de berging wezen sneupen en heb daar nog multiplex 9 en 12 mm dik gevonden.
Wel wat dik, maar goed, dit heb ik nog staan
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2010, 15:05:49 »
toch nog even een paar vraagjes.
Mijn spoor ( foto) dijk moet dubbelsporig worden.
Ligt er aan beide zijden van het spoor een schouwpad ?
Hoe breed moet ik het vlak houden om voeldoende ruimte te hebben voor het dubbelspoor en schouwpad(en)?
Ik ga het idee van Klaas uitvoeren, dus met aan beide zijden een talud en beide zijden verschillend uitgevoerd.
Ik wil onder andere een kanaaltje en aan één kant een greppel maken
Maar moet je dan eerst het strooimateriaal opbrengen en dan de blanke lak of andersom?
Ik ben bang dat als je eerst het strooimateriaal opbrengt, dit zich zal volzuigen met de blanke lak.
Daardoor krijg je volgens mij een donker gekleurde harde rand.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Spoordijk
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2010, 15:17:58 »
volgorde:
- plaat roofmate om de sloot in uit graven, dan ophogen met platen roofmate en in vorm snijden.
- spoor lijmen en dan schilderen van de staven
- sloot graven
- alles wat blauw ( of geel of roze ) is schilderen, sloot in kleur naar wens
- sloot lakken
- talud begrassen
- langs inspectiepaden wat wilder gras planten
- inspectiepad strooien en in gras borstellen en inlijmen, bij voorkeur de 20xx serie van AD ( z spoor)
- spoor ballasten tot aan het inspectiepad, wel wat ballast op inspectie pad, bij voorkeur de 21xx seire ( N ballast) van AD)
- daarna boel nog lekker wasemen met wat vuile verf uit de luchtkwast, en klaar is Harmpie  :D

Hou hierbij in gedachte: NIET te netjes werken  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Spoordijk
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2010, 15:47:50 »
Ligt er aan beide zijden van het spoor een schouwpad ?
Hoe breed moet ik het vlak houden om voeldoende ruimte te hebben voor het dubbelspoor en schouwpad(en)?
Bij dubbelspoor ligt aan beide zijden een schouwpad.
De totale breedte van de dijktop is in het echt 4+4+4 meter. D.w.z. vanaf de schouder van de dijk tot hart spoor 4 meter, van hart spoor tot hart spoor 4 meter, en van hart spoor tot andere schouder weer 4 meter.

Citaat
Ik ben bang dat als je eerst het strooimateriaal opbrengt, dit zich zal volzuigen met de blanke lak.
Daar hoef je niet bang voor te zijn, daar kun je gewoon op rekenen. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2010, 17:20:51 »
Dank jullie voor de antwoorden en adviezen  ;D  (y)
Op school geleerd dat 4+4+4=12 ( juf zei toen al dat ik dat ooit nodig zou hebben)
1 meter is 1000 mm dus 12000 mm
Volgens het rekenmachien is 12000 : 87=137.9 en nog wat mm, ofwel 138 mm.
Hellingshoek van talud is 45 graden ?
Hoe breed is een schouwpad eigenlijk, lijkt mij zo toe dat het te smal is voor voertuigen toch ?
En bestaat het schouwpad uit zand ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Eschburg
Re:Spoordijk
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2010, 17:55:26 »
Harm,

heb je hier al gekeken? https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_122_NL.pdf

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spoordijk
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2010, 19:39:30 »
Hallo Koos.
ja hoor,daar had ik al eens op gekeken, maar kom er niet echt uit.
Een helling van 1:1,5, ik dacht dat er een bepaalde hoek voor was
Ook haal ik niet uit het nem blad van welk materiaal het schouwpad is gemaakt.
Klaas heeft me al veel verteld, maar dit zijn de laatste maten die ik nodig heb om aan mijn fotodijk te beginnen
Het valt me overigens wel op dat er een aantal draadjes zijn geweest over fotodijken, maar bij bijna allemaal zie je niet hoe het geworden is
ik ga proberen om het tot het einde op foto vast te leggen en hier te plaatsen
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Spoordijk
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2010, 09:20:42 »
Een helling van 1:1,5, ik dacht dat er een bepaalde hoek voor was
De hoek blijkt toch uit de hellingsverhouding? In het 'groot' wordt er bijna altijd met verhoudingen gewerkt, dat is veel makkelijker dan met hoeken.
De verhouding 1:1,5 is standaard voor Nederland. In België heb ik spoordijken gezien die steiler waren, 1:1, oftewel 45o
Wat de rest van de maten betreft, ik moet ergens nog wat grootbedrijftekeningen hebben, zal eens op zoek gaan.
Het materiaal van het schouwpad is leislag, het lijkt een beetje op het spul wat ze op bitumendaken strooien, maar dan groffer. Ik imiteer het met fijn zand, wat ik daarna grijs schilder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Spoordijk
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2010, 09:48:10 »
Kijk eens naar dit document
Dat is een collegedictaat over spoorwegbouw. Op blz. 43 staat een doorsnede van een dubbelsporige lijn.
Daar staan helaas geen maten in.
Het is deel D van een reeks collegedictaten. Er wordt verwezen naar deel B, waarin meer gedetailleerd op de aarden baan wordt ingegaan, maar dat heb ik op het internet nog niet kunnen vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.