Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156012 keer)

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #885 Gepost op: 04 October 2014, 19:44:48 »
Anoniem? Kan je dan ook contant betalen?
Groeten

Olav

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #886 Gepost op: 04 October 2014, 19:51:26 »
Citaat van de site ns.nl:

"U kunt bij de NS-Kaartautomaat betalen met uw pinpas of creditcard (en bij sommige automaten ook met muntgeld). "
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #887 Gepost op: 05 October 2014, 00:27:22 »
In Woerden is het absoluut geen twee minuten. Dat kan ook niet, want zo lang doen de meeste mensen er niet over om van de ene naar de andere kant te komen.
Ah, wacht. Ik heb toch wat over het hoofd gezien. Bij poortjes wordt die tijd niet gehanteerd: ze gaan er daar vanuit dat je de kaart toch slechts eenmaal kunt laten lezen: eenmaal binnen kun je immers niet anders dan uitchecken en dat zal altijd bij een andere lezer gebeuren dan bij de palen. Ik vermoed dus dat op Woerden poorten staan. Dan kun je ongelimiteerd in- en uitchecken zonder tijdslimiet.
@ Menno:
Waarom zou je bij een treinstremming niet hoeven te betalen voor alternatief vervoer. Zou een beetje onzinnig zijn. Ook als er bussen ingezet worden moet je voor de reis betalen. Dat dat niet/nauwelijks gecontroleerd wordt, is een ander verhaal.
Luister nog eens goed naar het filmpje wat ik plaatste, geschoten in 2011: bij NS werd toen net wat aangemodderd met die chipkaart en het aantal reizigers dat wel iets met die kaart kon was veel kleiner dan het aantal reizigers dat niets aan dat stukje plastic had.

Echter, al in 2009 waren de poortjes van de metro gesloten: daar kwam je toen dus al niet meer in zonder een chipkaart te gebruiken. Dan is het heel aardig dat er op het station omgeroepen wordt dat je met de metro mag ('met een geldig vervoersbewijs' zoals in het filmpje gezegd wordt door de omroepster) maar er wordt dan totaal niet uitgelegd hoe dat dan werkt: mijn ervaring is dat personeelsinzet bij het GVB het liefst tot een minimum beperkt wordt en een mannetje dat met een sleutelkaart op vertoon van een geldig treinkaartje de poortjes opent lijkt me dan ook een utopie.
Ik heb het idee dat dit soort zaken als negatieve ervaringen in de schoenen van de ov-chipkaart geschoven wordt..
En dat is omdat dat probleem ook ontstaan is door invoering van dat ding. Je mocht in Amsterdam vroeger met je Ster-abonnement in de trein stappen, zolang je maar tussen stations reisde die de metro ook aandeed en je uiteraard een geldig abonnement had.
En inchecken in Sloterdijk lukt je wel, maar daarna de trein in Zuid is het helaas pindakaas, want dan zit je onder die 20 euro.
Het is een goedbewaard geheim dat je met 6 of 16 euro nog steeds in kan checken daar je 4 euro maximaal in de min kan staan...

In de campagnes zijn mensen doodgegooid met de verplichting om uit te checken als ze het station verlaten. Niet verwonderlijk dat ze dat dan ook doen.
Maar natuurlijk, die verplichting geldt niet als er een risico is dat de vervoerder er slechter van wordt. Wat een domme reizigers dat ze dat niet snappen...   ;)
Ik zou er niet vreemd van opkijken als die reizigers vervolgens nog een boete krijgen in de vervangende bus wegens zwartrijden, terwijl ze niks anders doen dan de door NS zelf gecommuniceerde regels volgen.
Precies. Dat is ook de reden waarom ik de stickers zo dom vind. Die stickers die ze nu in alle Sprinters (andere treinen ook? ik weet het niet) geplakt hebben met 'Vergeet u niet uit te checken? Tenzij u verder reist met NS' erop.

Die stickers druisen namelijk volkomen in tegen een van de hoofdregels, namelijk dat je bij een reis die niet volgens de kortste route verloopt bij een overstap uit moet checken en weer in moet checken.

Iedereen houdt zich daar straks braaf aan, tot er iemand een boete ontvangt omdat hij of zij van Amsterdam naar (ik noem maar wat) Utrecht reist en daar overstapt op een trein naar Leiden, puur omdat diegene dat leuk vind. Maar nee, uitchecken was niet nodig, want die sticker zei...
De kaart is al landelijk is ingevoerd terwijl relevante problemen nog niet waren opgelost. Dat kun je niet afdoen als kinderziektes.
Maar zolang je het probleem bij de reiziger kunt leggen, waarom zou je dan ook maar enige inspanning leveren om het op te lossen?
En dat is de grote manco achter dit systeem: Vooral de structurele problemen straal negeren en vooral denken dat de reiziger het allemaal wel snapt, terwijl die het in de praktijk vaak helemaal zelf uit moest zoeken.

Ik las vandaag trouwens een achterlijk bericht: ze hebben het lef het maand-trajectabonnement alwéér duurder te maken. Ik ben toch heel benieuwd hoe ze een tweede prijsverhoging binnen 7 maanden goed denken te kunnen praten.
Daarentegen wordt het 'Kids vrij' (de naam al...) abonnement gratis: dat wordt gefinancierd van al die idioten die vergeten uit te checken: zo stond het niet in de krant, maar het feit dat er blijkbaar genoeg geld in het laatje komt om dat abonnement kosteloos te verstrekken geeft aan dat het heel vreemd in elkaar zit.
Kijk, hier wordt ik nou heel erg moe van. Eigenlijk zeg je hiermee dat reizigers domme kuddedieren zijn, die letterlijk doen wat er gezegd wordt en dat ze vooral zelf niet na moeten denken. Ik heb eigenlijk het idee dat je het liefst ziet dat elke reiziger een persoonlijke begeleider meekrijgt die ze bij het handje neemt om vervolgens al het denkwerk te laten doen…  ;D Even serieus, er mag toch wel van een reiziger verwacht worden dat hij zelf een beetje nadenkt.
Het probleem is dat vele reizigers die een probleem ervoeren met de chipkaart (maar vooral, het systeem erachter) daar de schuld van kregen. Want ja, een nieuw vervoersbewijs, dat snappen mensen niet: ook ik ben als een achterlijk klein kind behandelt als ik voor de zoveelste keer geld kwijtraakte terwijl ik toch echt deed wat de vervoerder zei: 'wachten op het groene lampje en piepje'.

Tja, dan stap je een bus binnen, je houd je kaart ervoor en je krijgt een foutmelding dat het mislukt is: dan houd je je kaart er nog eens voor en je krijgt een piepje én een groen lampje. Ik wist achteraf pas wat er gebeurd was en wist toen ook dat dat niet de eerste keer was: de lezer had bij de melding dat het mislukt was, mij toch correct ingecheckt. Toen ik de kaart, op verzoek van de lezer het nog eens te proberen, er nogmaals voorhield, werd ik uitgecheckt. Ter plekke onbewust van dit feit, checkte ik bij het uitstappen in: weg 4 euro. Ik had de hele rit dus zwartgereden, terwijl ik had gedaan wat de vervoerder had gevraagd.

Toen ik vervolgens een uitdraai moest hebben om m'n geld terug te kunnen krijgen moest ik naar het loket in Purmerend (wat toen het enige punt in de hele regio Waterland was waar dat kon, echt een schande). Het mannetje daar zei dat IK het fout had gedaan. Ik bestreed dat door te zeggen dat ik geen invloed had op de werking van de apparatuur, die het toch echt bij het verkeerde eind had gehad.

Toen hij vervolgens een uitdraai maakte en me door het raampje wou laten zien wat er was gebeurt en ik natuurlijk al wist wát er was gebeurt, zei ik dat hij me echt niet uit hoefde te gaan leggen wat er mis was gegaan, daar was ik van op de hoogte. Maar nee, meneer stond erop. Hij ging uitleggen hoe ik met die kaart om moest springen en dat ik de kaart een seconde te lang voor de lezer had gehouden. IK had het fout gedaan. Toen ik hem uitlegde dat hun apparatuur niet deugde, trok hij de uitdraai (die ik nodig had om een claimformulier in te kunnen vullen) pesterig terug en zei 'dat het helemaal fout ging met mij als ik zo door bleef gaan met m'n chipkaart'

En tja, ik ben dan die ene klotereiziger die op elke slak zout blijft leggen, maar ik heb zo'n vermoeden dat de meeste reizigers het na 2 of 3 keer op die manier bejegend worden wel welletjes vinden en braaf doen wat de vervoerder zegt en er verder niet teveel bij na gaan denken.

Dan kun je de reiziger de schuld gaan geven, maar dat is niet eerlijk: die doet slaafs wat hem gevraagd wordt, dan kan hem tenminste niets verweten worden.

Ik heb overigens afgelopen vrijdag de moeder aller chipkaartlezers gezien bij Connexxion: die presteren het dus nu om met 3 verschillende soorten lezers rond te rijden.
Het ding was gigantisch, had een enorm scherm met dezelfde opmaak als NS-palen maar veel belangrijker: bij een juist verlopen handeling werd het hele scherm gifgroen en bij een fout het hele scherm felrood. Jammer is dat ik nog niet heb kunnen zien of ze wat hebben gedaan aan het probleem van de informatie die op het scherm verschijnt: Bij de andere lezers is nog steeds te onduidelijk voor wie de info op het scherm is.

Wat weer heel jammer is aan die nieuwe lezers: er is wederom geen plaatsje bedacht om een stickertje met 'ritprijs' en 'restsaldo' aan te brengen op de behuizing. Het is dus wéér gissen waar de info die je het liefst wil weten, zal verschijnen.

Ook jammer: een scherm van 7 inch en de handeling die je verricht of de informatie over het product of de ritprijs in een idioot kleine lettergrootte op het scherm zetten, in dezelfde onbegrijpelijke afkortingen als op de lezers die slechts een 2 x 16 karakters LCD bezitten.

Ook benieuwd naar de 6 knoppen op het ding: aan elke kant van het scherm zaten er 3.

Vandaag trouwens heerlijk gereisd met zo'n totaal-OV-dagkaart. Lekker zo de bus in- en uitstappen: de chauffeur op de heenweg, waar ik het ding moest stempelen, pakte zijn stempeltang met groot genoegen uit, zette 'm op de juiste dag, plaatste 'm met uiterste precisie kaarsrecht op het stempelvlak en gaf er een enorme ram op: 'ALSTUBLIEFT!' zei hij met een grote grijns op z'n gezicht. Hij had er zin in.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #888 Gepost op: 05 October 2014, 14:27:03 »
Citaat van de site ns.nl:

"U kunt bij de NS-Kaartautomaat betalen met uw pinpas of creditcard (en bij sommige automaten ook met muntgeld). "

En dus is het niet overall anoniem.  ;)

Bezwaarlijk.  >:(
Groeten

Olav

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #889 Gepost op: 05 October 2014, 16:27:25 »
Waarom?

Als je anoniem wilt blijven moet je je computer, internet, telefoon, pinpassen etc wegdoen en in de binnenlanden van Afrika gaan wonen. En zelfs daar zal het al moeilijker worden om anoniem te blijven.
Gr.
Eric

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #890 Gepost op: 05 October 2014, 16:30:02 »
En dus is het niet overall anoniem.  ;)

Bezwaarlijk.  >:(

Vreemd, toen iedereen met zijn pinpasje een papieren retourkaartje kocht uit een automaat kraaide er geen haan naar…

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #891 Gepost op: 05 October 2014, 16:35:55 »
Inderdaad, toen mocht NS blijkbaar wel weten dat je een kaartje kocht van waar naar waar, in welke klasse, wel/geen korting etc.
Maar nu er ingecheckt moet worden is het opeens een issue en inbreuk op de privacy dat NS nu te weten komt van waar naar waar, in welke klasse, met wel/geen korting etc je reist.

Heel curieus. ::)

Als ik zo dagelijks om me heen zie hoeveel OVC kaarten er gecontroleerd worden (grotendeels persoonlijke kaarten) krijg ik niet echt het idee dat er veel problemen van gemaakt worden dat NS kan zien waarheen al die reizigers gaan.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2014, 16:38:34 door Remunj »
Gr.
Eric

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #892 Gepost op: 05 October 2014, 17:00:22 »
Een vraagje (misschien staat in dit draadje al ergens het antwoord?), maar toch:

Met mijn ov-chipkaart reis ik hoofdzakelijk met de bus, maar afgelopen zaterdag moest ik naar Rijssen en ik dacht, ik neem de trein. Op station Deventer wilde ik in-checken, maar de paal gaf als antwoord: kan niet in- of uitchecken  ??? Nog een keer bij een andere paal, was waarschijnlijk familie van die andere, want ook daar hetzelfde antwoord.

Gelukkig was er nog een info-loket en ik vertelde mijn probleem. De vrouw achter het loket hield mijn pasje voor een plaat en kom mij gelijk vertellen dat ik niet had aangegeven of ik 2e- of 1e klas wilde reizen ???. Ik gaf aan 2e klas en hup klaar was het pasje, snel inchecken, geen probleem en hup in de trein.

Nu komt mijn vraag: (ik had geen tijd meer om het aan die mevrouw te vragen)
Waar kan ik in godsnaam aangeven of ik 1e of 2e klas wil reizen. Mis ik wat  ???

Bij het kastje/scherm van opwaarderen heb ik niets gezien en bij de paal op het station om in/uit checken ook niet! Waar kan ik dit aangeven?
Mag ik ook aannemen, dat er nu nog steeds 2e klas op mijn chip staat? En als ik wil veranderen naar 1e klas?

Ik verneem graag van iemand die er wel verstand van heeft  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #893 Gepost op: 05 October 2014, 17:03:45 »
bij de ns kaartautomaat   :)

Dat is de enige plek (op het lokte na) waar je met trein gerelateerde zaken iets op je ov chipkaart kan veranderen

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #894 Gepost op: 05 October 2014, 19:26:41 »
Vreemd, toen iedereen met zijn pinpasje een papieren retourkaartje kocht uit een automaat kraaide er geen haan naar…
Inderdaad, toen mocht NS blijkbaar wel weten dat je een kaartje kocht van waar naar waar, in welke klasse, wel/geen korting etc.
Maar nu er ingecheckt moet worden is het opeens een issue en inbreuk op de privacy dat NS nu te weten komt van waar naar waar, in welke klasse, met wel/geen korting etc je reist.
Het verschil is dan ook wel dat het papieren kaartje geen gegevens achterliet bij de vervoerder: geen hond die met 100 % betrouwbaarheid kon zeggen of dat ene gekochte retourtje ook direct na aankoop gebruikt zou zijn. Tuurlijk, je kan er aardig wat wiskunde op loslaten waarmee je tot een aardig getal komt wat aangeeft dat 95% van de gekochte kaartjes ook voor de eerstvolgende trein gebruikt zullen worden, maar zeker op de grotere stations kon je fluiten naar dat soort data. Nu nog steeds overigens, want rondom Amsterdam heb je niets aan je in- en uitcheckdata.
Als ik zo dagelijks om me heen zie hoeveel OVC kaarten er gecontroleerd worden (grotendeels persoonlijke kaarten) krijg ik niet echt het idee dat er veel problemen van gemaakt worden dat NS kan zien waarheen al die reizigers gaan.
Gek he als je gedwongen wordt een persoonlijke kaart aan te schaffen omdat je anders overal in Nederland het volle pond neer moet tellen in het OV. Dat is gewoon het probleem: de vervoerders beseffen volkomen dat zij de macht hebben en de reizigers slechts slaven zijn, een grote groep mensen die wel anders wil, maar niet anders kán reizen. Als iedereen auto mocht rijden en er minder files zouden zijn, was het OV al lang de nek omgedraait.

Ik merkte dit weekend trouwens iets geks op: in Amsterdam kun je zo goed als geen winkel bezoeken zonder in te checken (theorethisch dan, in de praktijk checkt niemand in als ze niet met de trein hoeven)
De Albert Heijn, de Kiosk en dergelijke, ze liggen allemaal binnen het toegangscontrole-gebied. Dat is in zekere zin mooi, want bij een overstap hoef je niet uit checken. Het is minder mooi voor al die klanten die helemaal niet met de trein hoeven, maar wel een broodje of andere versnapering willen.

En dan kom je in Hilversum... En dan zijn alle winkeltjes ineens buiten het toegangscontrole-gebied geplaatst en moet je wel uitchecken om er te komen (zo goed als alle poortjes zijn er al dicht)
Dat het stationsgebouw van Hilversum blijkbaar niet tot de beheerste zone behoort en die in Amsterdam wel, verbaasd me.

@ HOllands Bouwwerk: het blijft me verbazen hoe met het voortschrijden van de techniek vooral de onduidelijkheid weer toeneemt. Toen NS net met die kaart begonnen was en je je kaart voor zo'n paal hield, kreeg je 'Ga naar NS-automaat' op het scherm. Daar kon je vervolgens je kaart geschikt maken voor Reizen Op Saldo.

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #895 Gepost op: 05 October 2014, 20:29:43 »
Het is maar goed dat jullie er zijn, het is mij duidelijk voor de volgende keer  (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #896 Gepost op: 06 October 2014, 08:26:42 »
Even terzijde: anonimiteit is geen grondrecht, zelfs geen gewoon recht. Recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer is dat wel. In Nederland en Europa bestaan er strenge wetten over wat je met persoonsgegevens mag en vooral niet mag.

Dus dat argument van anonimiteit snijdt geen hout. Misschien dat jij dat prettig vindt, maar je hebt er geen recht op.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #897 Gepost op: 06 October 2014, 09:53:53 »
Het verschil is dan ook wel dat het papieren kaartje geen gegevens achterliet bij de vervoerder: geen hond die met 100 % betrouwbaarheid kon zeggen of dat ene gekochte retourtje ook direct na aankoop gebruikt zou zijn. Tuurlijk, je kan er aardig wat wiskunde op loslaten waarmee je tot een aardig getal komt wat aangeeft dat 95% van de gekochte kaartjes ook voor de eerstvolgende trein gebruikt zullen worden, maar zeker op de grotere stations kon je fluiten naar dat soort data.

Maar de vergelijking was dan ook met de huidige losse kaartjes en dan is er niets veranderd. De verandering waar het dan over gaat is de verplaatsing van de losse kaartverkoop naar de automaten en de vervanging van contant geld door elektronisch betalen. Als het goed is komt de informatie over het betaalverkeer helemaal niet bij NSR terecht.
Het is een dooddoener, maar de bijdrage van de ov-chip aan de privacyproblematiek is marginaal. Dat is best erg, maar wel waar en dat maakt het tot een nogal gezocht argument. Stel dat ik daarnet (stel want privacy  :)) met de auto van Utrecht naar Woerden ben gereden en heb getankt. Dan is mijn kenteken vier keer geregistreerd bij trajectcontroles, weet de bank dat ik hedenochtend 8.30 uur in Woerden was en is mijn telefoon door weet ik hoeveel telefoonpalen geregistreerd. Die telefoon heb ik nodig, uitzetten is geen optie. Mijn werkgever kan dan weten dat ik mijn toegangspas heb gebruikt, dat ik hier ben ingelogd en niet bij een andere vestiging en als ik wil printen gaat dat apparaat ook alleen aan het werk na diezelfde pas te hebben gelezen. En dat is dan alleen waarvan ik me bewust ben. Ik heb absoluut niet de indruk dat mijn privacy meer zou zijn aangetast als ik de trein had genomen.

En ik moet er niet aan denken hoe ik zonder het uitstekende Nederlandse ov-netwerk Amsterdam of Den Haag zou bezoeken. Het feit dat anderen het niet met je eens zijn, bestempelt ze niet tot 'slaven' Menno. Maar ja, dat krijg je bij mensen die denken het grote gelijk te hebben. Ik mag autorijden, doe het zelfs graag, maar kies toch vaak voor de trein, ook op filevrije trajecten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #898 Gepost op: 06 October 2014, 13:02:08 »
Henk  (y)
Gr.
Eric

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #899 Gepost op: 06 October 2014, 21:34:50 »
Maar de vergelijking was dan ook met de huidige losse kaartjes en dan is er niets veranderd.
Ah, dat is me dan ontschoten, want ik dacht echt dat we het over de oude papieren kaartjes hadden...
Als het goed is komt de informatie over het betaalverkeer helemaal niet bij NSR terecht.
Ik vertrouw die organisatie niet. Ze hebben in het verleden al eens blijk gegeven te hebben maling te hebben aan de wensen van reizigers, onder andere door van 70.000 man met een anonieme kaart de wens 'ik wil niet in het reclame/enquete bestand van NS opgenomen te worden' straal te negeren en gewoon wél reclame te gaan sturen.
Het is een dooddoener, maar de bijdrage van de ov-chip aan de privacyproblematiek is marginaal. Dat is best erg, maar wel waar en dat maakt het tot een nogal gezocht argument.
Tja, daar hoef je bij mij ook niet mee aan te komen. Ik heb me vanaf het begin doodgeërgerd aan het feit dat dit als een van de speerpunten gezien werd, terwijl de werking van het systeem erachter blijkbaar totaal onbelangrijk was.
En ik moet er niet aan denken hoe ik zonder het uitstekende Nederlandse ov-netwerk Amsterdam of Den Haag zou bezoeken. Het feit dat anderen het niet met je eens zijn, bestempelt ze niet tot 'slaven' Menno.
Tuurlijk, er zijn dingen mogelijk die niet zouden kunnen zonder het 'uitstekende' OV van Nederland. Maar als je echt denkt dat zoveel mensen voor de lol met het OV reizen, heb je het echt mis. Dat is al zó vaak uitgezocht.

Ik denk dat ik vandaag het laatste zetje heb gekregen om nogmaals zoveel mogelijk te gaan protesteren met m'n voeten en de trein voor m'n woonwerkverkeer, in navolging van de bus, ook maar links te laten liggen. Wat een idiote vorm van reizigertje pesten is het begrip 'maandtrajectabonnement' geworden zeg!

Het kan per internet (wat ik dus niet wil omdat ik de NS niet vertrouw) en per telefoon. Per telefoon duurt het maar liefst 10 werkdagen voordat het abonnement ingaat (en natuurlijk kon niemand me uitleggen waarom dat in vredesnaam zolang duurt) maar het ergste: ik MOET die gasten dan maandelijks gaan bellen om het te verlengen. Dat kan ik, zonder het internet, op geen enkele manier. Ik kan het niet bij de automaat, ik kan het niet bij zo'n geel blok (dat zou wat zijn, ALLES kunnen regelen bij zo'n ding) alleen bij hun...

Ze hebben een systeem bedacht dat te dom is voor hun eigen producten! De wereld op z'n kop. Dan maar alleen nog de trein als het slecht weer en de rest maar fietsen. Houd ik nog flink geld over ook.