In Woerden is het absoluut geen twee minuten. Dat kan ook niet, want zo lang doen de meeste mensen er niet over om van de ene naar de andere kant te komen.
@ Menno:Waarom zou je bij een treinstremming niet hoeven te betalen voor alternatief vervoer. Zou een beetje onzinnig zijn. Ook als er bussen ingezet worden moet je voor de reis betalen. Dat dat niet/nauwelijks gecontroleerd wordt, is een ander verhaal.
Ik heb het idee dat dit soort zaken als negatieve ervaringen in de schoenen van de ov-chipkaart geschoven wordt..
En inchecken in Sloterdijk lukt je wel, maar daarna de trein in Zuid is het helaas pindakaas, want dan zit je onder die 20 euro.
In de campagnes zijn mensen doodgegooid met de verplichting om uit te checken als ze het station verlaten. Niet verwonderlijk dat ze dat dan ook doen.Maar natuurlijk, die verplichting geldt niet als er een risico is dat de vervoerder er slechter van wordt. Wat een domme reizigers dat ze dat niet snappen... Ik zou er niet vreemd van opkijken als die reizigers vervolgens nog een boete krijgen in de vervangende bus wegens zwartrijden, terwijl ze niks anders doen dan de door NS zelf gecommuniceerde regels volgen.
De kaart is al landelijk is ingevoerd terwijl relevante problemen nog niet waren opgelost. Dat kun je niet afdoen als kinderziektes. Maar zolang je het probleem bij de reiziger kunt leggen, waarom zou je dan ook maar enige inspanning leveren om het op te lossen?
Kijk, hier wordt ik nou heel erg moe van. Eigenlijk zeg je hiermee dat reizigers domme kuddedieren zijn, die letterlijk doen wat er gezegd wordt en dat ze vooral zelf niet na moeten denken. Ik heb eigenlijk het idee dat je het liefst ziet dat elke reiziger een persoonlijke begeleider meekrijgt die ze bij het handje neemt om vervolgens al het denkwerk te laten doen… Even serieus, er mag toch wel van een reiziger verwacht worden dat hij zelf een beetje nadenkt.
Citaat van de site ns.nl: "U kunt bij de NS-Kaartautomaat betalen met uw pinpas of creditcard (en bij sommige automaten ook met muntgeld). "
En dus is het niet overall anoniem. Bezwaarlijk.
Vreemd, toen iedereen met zijn pinpasje een papieren retourkaartje kocht uit een automaat kraaide er geen haan naar…
Inderdaad, toen mocht NS blijkbaar wel weten dat je een kaartje kocht van waar naar waar, in welke klasse, wel/geen korting etc.Maar nu er ingecheckt moet worden is het opeens een issue en inbreuk op de privacy dat NS nu te weten komt van waar naar waar, in welke klasse, met wel/geen korting etc je reist.
Als ik zo dagelijks om me heen zie hoeveel OVC kaarten er gecontroleerd worden (grotendeels persoonlijke kaarten) krijg ik niet echt het idee dat er veel problemen van gemaakt worden dat NS kan zien waarheen al die reizigers gaan.
Het verschil is dan ook wel dat het papieren kaartje geen gegevens achterliet bij de vervoerder: geen hond die met 100 % betrouwbaarheid kon zeggen of dat ene gekochte retourtje ook direct na aankoop gebruikt zou zijn. Tuurlijk, je kan er aardig wat wiskunde op loslaten waarmee je tot een aardig getal komt wat aangeeft dat 95% van de gekochte kaartjes ook voor de eerstvolgende trein gebruikt zullen worden, maar zeker op de grotere stations kon je fluiten naar dat soort data.
Maar de vergelijking was dan ook met de huidige losse kaartjes en dan is er niets veranderd.
Als het goed is komt de informatie over het betaalverkeer helemaal niet bij NSR terecht.
Het is een dooddoener, maar de bijdrage van de ov-chip aan de privacyproblematiek is marginaal. Dat is best erg, maar wel waar en dat maakt het tot een nogal gezocht argument.
En ik moet er niet aan denken hoe ik zonder het uitstekende Nederlandse ov-netwerk Amsterdam of Den Haag zou bezoeken. Het feit dat anderen het niet met je eens zijn, bestempelt ze niet tot 'slaven' Menno.