@ Mispoes, ik snap je verhaal al niet, en kan dus ook geen zegje doen over wat er mogelijk misgegaan is.
Het puntje dat aan de orde was, was of je op een station zonder gevolgen kan inchecken en kort daarna weer kan uitchecken en overstappen naar een andere vervoerder. Naar mijn ervaring kan dat.
Hoe het met de ov-chip werkt heb ik al drie keer uitgekegd Huub. Het heeft niets met gratis reizen te maken. Ik heb voor een andere route betaald, maar niet voor de oude route. Van dubbel betalen is geen sprake. Wie zonder ov-chip op stap wil koopt een los metrokaartje uit de automaat en daarna een eenmalig kaartje voor Amsterdam Zuid-Utrecht. Staat tegenover dat je voor het treintraject Sloterdijk tot pakweg Bijlmer niet hebt betaald.Kan het best gebeuren dat de ene route net iets duurder of goedkoper is dan de andere route, maar dat zal in dit geval niet veel zijn. Bij een omleiding op de weg wordt ook niet geëist dat de wegbeheerder ervoor zorgt dat de alternatieve route precies evenveel benzine kost.
En hoe wil je zonder uit te checken door de poortjes om het station te verlaten?
In de campagnes zijn mensen doodgegooid met de verplichting om uit te checken als ze het station verlaten. Niet verwonderlijk dat ze dat dan ook doen.Maar natuurlijk, die verplichting geldt niet als er een risico is dat de vervoerder er slechter van wordt. Wat een domme reizigers dat ze dat niet snappen... Ik zou er niet vreemd van opkijken als die reizigers vervolgens nog een boete krijgen in de vervangende bus wegens zwartrijden, terwijl ze niks anders doen dan de door NS zelf gecommuniceerde regels volgen.
Wat Huub volgens mij bedoelt is dat een reis Sloterdijk - Utrechty normaal 7.80 kost. Als door werkzaamheden rond Amstel om moet reizen met de metro kost dat 2.09 voor de mtero van Sloterdijk naar Zuid plus 6.60 voor de trein van Zuid naar Utrecht. Dus het omreizen kost 8.69. Dat is 89 cent meer dan de normale route en het duurt nog (iets?) langer ook. Niet heel erg klantvriendelijk op zijn zachtst gezegd.
er mag toch wel van een reiziger verwacht worden dat hij zelf een beetje nadenkt.
Als ik ga nadenken zou ik uitchecken, om twee redenen:1. Ik moet bij het instappen in de bus weer inchecken (is mijn verwachting tenminste).
2. Op het eindpunt van de bus kom ik niet in het station aan, maar daarbuiten en kan daar dus bij een afgesloten station helemaal niet meer uitchecken of, als ik nog verder moet reizen, misschien niet meer naar binnen omdat ik al ingecheckt ben.
@ Henk, ik heb tot 5 jaar geleden dagelijks Utrecht - Amsterdam gereden en ik heb het toch wel een aantal malen meegemaakt dat de trein tussen Centraal en Bijlmer eruit lag en dan kon je als treinvervangend vervoer de metro van Centraal naar Bijlmer nemen, dat kostte niks extra's, ook niet voor reizigers met een gewoon treinkaartje.En dat lijkt me eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal.
Net als vroeger met je papieren kaartje.Dan ging je in die bus ook niet opeens je strippenkaart afstempelen.Dus even simpel nadenken en je weet dat je niet hoeft uit te checken voor je in de bus stapt.
Die in/uitcheck palen staan voor de poortjes dus kun je daar gewoon uitchecken.Voor het systeem zal het worst zijn waar je staat.
De poortjes zijn richtingafhankelijk. Als je het station inloopt check je in, als je het station uitloopt check je uit.
Als het nog net was als vroeger zou dit draadje niet bestaan. Mensen die pleiten voor het behoud van het papieren kaartje, wordt verweten niet mee te gaan met de tijd.Maar nu het nieuwe systeem bij logisch nadenken tot problemen kan leiden, moet er ineens wel met vroeger vergeleken gaan worden? Ik vind het prima hoor, om de situatie van vroeger als uitgangspunt te nemen. Maar dan wel graag consequent.