Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156651 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #600 Gepost op: 30 July 2014, 20:10:32 »
Het is zo'n automaat als op deze foto, of lijkt er sterk op.
Ik heb er geen mogelijkheid gezien om transacties op te vragen. Geen idee of dat niet kan of dat ik het gewoon niet kan vinden.
Als het echt dat type is kun je daar je gegevens tot 10 transacties terug zien.
Kaart insteken en vervolgens 'Mijn kaartgegevens' indrukken.
Je kan dan kiezen uit 'Saldo' 'Reisproducten' en 'Transacties' of zoiets.
Op een onoverzichtelijke manier zie je onder 'transacties' vervolgens de laatste 10 transacties.
Ik ben er vanmiddag trouwens nog even geweest. Het huidige saldo is lager dan ik verwachtte. Ik ben wat aan het rekenen geweest om het verschil proberen te verklaren. Als ik aanneem dat de prijzen op 9292 kloppen, lijkt het er op dat op de terugweg een halte te veel is gerekend. Dat is althans de enige manier waarop ik wel op het verwachte bedrag kom. Geen idee of dat kan, want ik heb gewoon bij het uitstappen uitgecheckt. Ik zou zeggen dat het dan gewoon goed moet gaan.
Helaas gaat dat heel vaak fout: de vervoersbedrijven gooien dit steeds op fouten van hun personeel (die zijn per ongeluk een paar meter te ver doorgereden bij de halte) of op fouten (lees, afwijkingen) van het GPS-systeem.
Toegeven dat ze een dom systeem losgelaten hebben op de reizigers, zullen ze nooit.

Toen ik nog in Zaandam werkte had ik een abonnement om van het station naar m'n werk te komen. Precies 1 zone en precies voor de zonegrens lag de halte waar ik eruit moest op de heenweg. Nadeel: die halte is een busstation met plaats voor 3 bussen aan elke kant.
In de software van dat systeem lijkt de halte echter als een centraal punt ingeprogrammeerd: voor het midden van het busstation check je netjes uit op het busstation, maar omdat de bus die ik moest hebben nu net tot het einde van het busstation moest doorrijden omdat daar de echte halte lag, dacht het systeem soms dat 'ie doorreed naar de volgende halte: gevolg was dat daar m'n abonnement niet geldig was en me bijna een euro gerekend werd (basistarief en enkele honderden meters) voor een stuk dat ik nooit aflegde.

Ging ik terug was het nog veel erger: dan kon het soms op 4 meter verschil aankomen. Een chauffeur die met zijn voordeur graag precies ter hoogte van de deur van het personeelshuisje wou stoppen, zorgde ervoor dat het systeem dacht dat we nog op de vorige halte waren. Nadeel was dan weer dat het schermpje van de chauffeur zei dat we echt op het busstation waren. Zodra de bus ook maar even ging rijden was er geen vuiltje meer aan de lucht.
Op een gegeven moment was ik dat zo zat (want volgens Connexxion kon dat wat ik meldde natuurlijk niet) en heb ik, elke keer als de bus niet ver genoeg doorgereden was, geweigerd in te checken totdat de chauffeur aan het rijden sloeg. Bij de meesten was dat geen probleem, enkele chauffeurs waren er zelfs van op de hoogte en gaven me groot gelijk en er waren helaas een paar chauffeurs die me, als ze het mochten, met liefde de bus uit hadden geschopt.

Als ik er niet op had gelet, dan was ik per 2 maanden bijna een maandabonnement (kwa kosten) kwijt geweest, zo vaak ging het fout.

Er is ergens rondom Blaricum zelfs een stuk waar een snelbus tussen 2 haltes een afstand van 25 kilometer heeft zitten en zelfs daar presteert dat systeem het om een halte te ver te springen. Ik durf te wedden dat Connexxion dat nog steeds op onkunde van z'n personeel of afwijking in de GPS durft te gooien.

Kijk henk, dat bedoel ik dus, als je zegt dat je weinig fouten merkt, vind ik ook dat je wel recht van spreken moet hebben. Ik heb dat systeem zo'n beetje vanaf het prille begin getest en in alle folders werd de loftrompet gestoken: het zou nimmer falen, het zou altijd de correcte prijs berekenen en nog makkelijker zijn ook. Dan kun je zeggen dat ik naïef ben, maar je kan ook zeggen dat de vervoerders de reizigers eens serieus moeten gaan nemen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #601 Gepost op: 30 July 2014, 21:20:48 »
Op een onoverzichtelijke manier zie je onder 'transacties' vervolgens de laatste 10 transacties.
Het "onoverzichtelijke" zit er in dat de lijst ondersteboven staat, de laatste transactie staat bovenaan. De reden daarvoor is dat een conducteur/controleur alleen maar naarde bovenste regel hoeft te kijken, om te weten of je bent ingecheckt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #602 Gepost op: 30 July 2014, 21:50:59 »
Neuh, dat weet ik wel...
Ik bedoel meer dat het heel vreemd is dat die 4 euro wel van m'n tegoed ingehouden wordt bij het inchecken, je dat op een transactie wel ziet bij het inchecken, maar dat het verrekenen ervan met de ritprijs niet in je transactie ziet (dan staat alleen de ritprijs in beeld) én het feit dat 1 rit uit 2 transacties bestaat. Ik vind het een enorme misser dat je je gegevens niet als rit ziet, maar per transactie, terwijl per rit zoveel logischer is. Dat je vervolgens op het schermpje ook maar steeds 1 transactie per stuk kan bekijken, maakt het ook niet makkelijk uit te vogelen wat er mis gegaan is áls er iets mis gegaan is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #603 Gepost op: 30 July 2014, 22:21:07 »
Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken dat als jij bv vergeet uit te checken dat gewoon terug te vinden is als check in en geen check out zichtbaar is.

Daarnaast kun je op deze wijze ook zien op welk tijdstip er in en uit gecheckt is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #604 Gepost op: 30 July 2014, 22:42:06 »

Kijk henk, dat bedoel ik dus, als je zegt dat je weinig fouten merkt, vind ik ook dat je wel recht van spreken moet hebben. Ik heb dat systeem zo'n beetje vanaf het prille begin getest en in alle folders werd de loftrompet gestoken: het zou nimmer falen, het zou altijd de correcte prijs berekenen en nog makkelijker zijn ook. Dan kun je zeggen dat ik naïef ben, maar je kan ook zeggen dat de vervoerders de reizigers eens serieus moeten gaan nemen.

Ik vind dat ik prima recht van spreken heb voor de zaken die er in mijn ogen toe doen. De rest middelt zich wel uit. Letten op hoofdzaken schijnt in ieder geval een hoop ruzie met buschauffeurs (en overlast voor de medereizigers) te schelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #605 Gepost op: 30 July 2014, 23:41:23 »
 ;)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9407
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #606 Gepost op: 31 July 2014, 00:25:17 »
Cool, 41 pagina's vol lullen over een onbeduidend stukkie plastic  ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #607 Gepost op: 31 July 2014, 08:18:34 »
Kunnen met zijn allen zo de politiek in  ;D 8) ;D
Gr.
Eric

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #608 Gepost op: 31 July 2014, 12:27:11 »
Cool, 41 pagina's vol lullen over een onbeduidend stukkie plastic  ;D
T stukje plastic is niks bijzonders,das waar. ;D
Maar wat er fout kan gaan met/door dat stukkie plastic,dat is minder onbeduidend en wel degelijk belangrijk  ;)
Zolang dat dat stuk plastic gezamelijk met de rest van bijbehorende prullaria niet in staat is om goed te werken en dus onrechtmatig geld uit je portemonnee zuigt,zou het feitelijk gezien niet gebruikt mogen worden.
En ik denk dat daar de discussie over gaat en niet direct over dat stomme stukkie plastic zelf :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #609 Gepost op: 31 July 2014, 12:47:47 »
Je meent het  ??? ;D
Gr.
Eric

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #610 Gepost op: 02 August 2014, 18:35:53 »
@Menno,
misschien dergelijke reizen eens samen met een verslaggever van de Telegraaf of zo maken. Dan kan die verslaggever er een mooi stukje voor in de krant over schrijven.
Media-aandacht wil nog wel eens helpen om dergelijke wanzaken aan het licht te brengen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #611 Gepost op: 02 August 2014, 20:11:27 »
Bij 'de telegraaf' ben ik opgehouden met lezen  :P

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #612 Gepost op: 02 August 2014, 20:25:49 »
 ;D

Dennis1984

  • Online Online
  • Berichten: 884
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #613 Gepost op: 02 August 2014, 21:08:44 »
Ik heb wel zin om ook even mijn mening te geven hier :D.

Ik ben het met Menno eens dat het OV-chipkaartsysteem in de basis een mooi systeem kan zijn, maar dat de implementatie totaal, maar dan ook totaal mislukt is. Hier even een paar (in mijn ogen) grote missers:

- Het tarievensysteem in bus/tram/metro per kilometer is in de basis heel simpel en eerlijk. Maar Menno merkt terecht op dat de correcte werking van GPS van belang is. En dit laatste is door de meeste OV-bedrijven brak geïmplementeerd. Waar je zou verwachten dat er een tabel wordt gemaakt met prijsafstanden (à la metro), zodat dit altijd gelijk is, wordt een "taxi-meter" toegepast. En als jouw bus dus een omleiding heeft, betaal je opeens extra voor je rit! Omdat een omleiding bijna nooit in je voordeel is, pakt dit per definitie nadelig uit.

- Door het systeem met check-in transactie en check-out, betekent het niet kunnen uitchecken dat je je geld "kwijt" bent. Ja, er zijn prachtige procedures om je geld terug te krijgen, maar hier moet je als consument zelf achteraan. Ik reis tegenwoordig nog maar weinig met de bus, maar hoe vaak ik in de begindagen wel niet had dat de Connexxion kaartlezers uitvielen en ik niet kon uitchecken, was niet normaal. Of even een reset van het systeem onderweg: wil je uitchecken staat er "goede reis".

- Het doel waarvoor de OV-chipkaart werd aangekondigd, namelijk af van die ingewikkelde verdeelsleutel voor het OV, had er helemaal niet toe hoeven leiden dat je per kilometer gaat betalen. Het zonesysteem had perfect geïmplementeerd kunnen worden. Connexxion en GVB bijvoorbeeld hadden dat ook - keurig - geïmplementeerd. Maar de Belgische softwareboer die het waardeloze 'Albatros' voor Arriva had gebouwd kon dat niet en daarom hebben reizigers in hun gebieden nooit met zones kunnen reizen.

- De kaartlezers... hoewel ik die van GVB en Connexxion in tram en bus uitstekend vind werken, heb ik wel wat aanmerkingen op die lompe dingen van Arriva (weet niet of ze nog in gebruik zijn bij EBS, ik reisde destijds in Waterland). Giga-kleine letters, je moest je OV-chipkaart zowat erin stoppen in plaats van ervoor (in een portemonnee werkte het überhaupt niet) en veel te veel informatie op het scherm. Tel nog op zachte piepjes en je wist nooit of alles nou goed werkte of niet.

- Oja, die piepjes. Menno noemde het al. Elk bedrijf kan zijn eigen piepjes implementeren. Wat een prutsprojectleider die over dat soort dingen niet nadenkt! GVB en NS hebben het nu gelukkig op elkaar afgestemd, maar blijkbaar is het dus nog steeds niet uniform. Hoe kun je dat uitleggen aan een blinde? Dat soort dingen bedenk je toch gewoon?

- Nog even terug over die kaartlezers: al die informatie op het scherm, waarom is dat? Dat is om te weten wat je hebt betaald. En wat zou er - rarara - gebeuren als je die informatie op je scherm laat zien? Inderdaad, reizigers gaan dat lezen. En wat doen reizigers als ze dat gaan lezen? Precies, stilstaan. En wat is niet handig als 150 mensen door 5 poortjes heen moeten? Precies, stilstaande reizigers. Ik weet ook niet hoe het dan opgelost had moeten worden, maar dit is niet ideaal. Komt nog bij dat veel mensen denken dat het scherm eerst weer 'leeg' moet zijn, voordat je de volgende OV-chipkaart kunt aanbieden. Dat is een gebruikersperceptie, maar maakt het slecht getest (want had je kunnen bedenken).

- Komen we bij de poortjes. Voor wie wel eens in Parijs is geweest, weet hoe het wèl kan. Die dingen gaan open met 4x de snelheid van het licht. Niet in Nederland. Wij moesten natuurlijk "onze eigen" poortjes hebben (van Thales), met wel 134 sensors. Het zijn kutdingen. Overigens zijn die van de RET nog het beste, maar van NS is gewoon kut. Gewoon kut dus. Had ik al gezegd dat het kut is? Want je kunt met gemak achter iemand aan lopen (en dan gaan er 100 piepjes af, maar so what - zwartrijders boeit dat echt niet!), maar als je legaal snel achter iemand aan loopt (met uitchecken) dan reageert dat ding te traag en krijg je als je pech hebt zo 2 glazen deuren in je porem. Ik had het deze week nog. Het zijn dit soort dingen, waarom er altijd rijen staan bij de poortjes.

- De implementatievolgorde. Weer even een vergelijking met Parijs. Daar is de afgelopen jaren ook een contactloze kaart ingevoerd in de metro. Ik kom er jaarlijks en zie de vorderingen. Natuurlijk, men had daar al (uitstekende) poortjes. Maar ze hebben daar stap voor stap de abonnementen overgezet op een contactloze kaart. En je kreeg er steeds meer voordelen, dus er was een gebruikers 'incentive' om ernaartoe over te stappen. Op de achtergrond wijzigde niets. Dat had in Nederland ook gekund. Gewoon eerst alle OV-jaarkaarten en jaartrajectkaarten vervangen door chipvarianten. Nog voor je überhaupt één poortje neerzet. Gewoon een rustiger tempo.

- De dwang achter het systeem. Je kunt wel een anonieme chipkaart kopen, maar eigenlijk kun je daar bijna niets mee. Al je kortingen vervallen. En die enkele rit-kaartjes. Belachelijk duur bij de chauffeur. Je jaagt mensen het OV uit. Het is openbaar vervoer, niet een of andere luxedienst!! Hoe kun je dat politiek verkopen, ik begrijp het niet?

- Want dat is nog een puntje. Het systeem moest opbrengstneutraal worden. In het project is rekening gehouden dat een 10% van de reizigers het OV niet meer zou gebruiken als gevolg van de OV-chipkaart. Openbaar Vervoer! En dan zeg je eigenlijk al dat mensen dit als drempel zien. Neem maar van mij aan dat dat niet de mensen zijn met vier universitaire opleidingen. Nee, dat zijn mensen met handicaps of ouderen. Voor wie OV juist van belang is! Maar terug naar die opbrengsten: omdat men minder reizigers als gevolg van het systeem voorzag, zijn de tarieven maar meteen 10% gestegen: de overgebleven reizigers mogen dat fijn 'compenseren'!

Ik denk dat het wel duidelijk is. Alle punten over overstappen, instaptarieven, omreizen met een andere vervoerder bij een verstoring, etc. heb ik nog niet eens genoemd. Ik kan echt nog wel even doorgaan. Mijn conclusie: het kan een mooi systeem zijn, maar er is gewoon slecht nagedacht.
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #614 Gepost op: 02 August 2014, 23:49:56 »
Attentie! Lap-tekst-waarschuwing!
@Menno,
misschien dergelijke reizen eens samen met een verslaggever van de Telegraaf of zo maken. Dan kan die verslaggever er een mooi stukje voor in de krant over schrijven.
Media-aandacht wil nog wel eens helpen om dergelijke wanzaken aan het licht te brengen.
Ik heb dat wel eens geprobeerd, de media dit soort dingen op te laten pakken. Maar - zeker een paar jaar terug - was het kraken van die kaart, het uitchecken (en vooral het vergeten ervan) en de borg voor de media het allerbelangrijkste.
Na een stuk of 10 pogingen heb ik de moed opgegeven: de kranten interesseerden het alleen wat als je 'm zelf kon kraken of in de politiek zat: dan lukte het wél.

Pas tegen het begin van de grote invoeringen werd ik ineens benaderd door een verslaggeefster van het NHD.
Die had m'n website bekeken en wat artikelen die ik zelf geschreven heb over die chipkaart doorgelezen en was erg geïnteresseerd in de afwijkende kosten. In IJmuiden, waar ik nog wel eens kwam, heb ik voor bepaalde ritten maar liefst 5 of 6 verschillende bedragen betaald, op dezelfde buslijn.
Zelfverklaard chipkaartester dat ik was, ben ik net zo vaak die bus gaan nemen tot ik achter het punt kwam waar het fout ging: ergens midden in IJmuiden werd zomaar ineens tot 20 cent extra afgeschreven, maar dat kon dus ook wel eens 6, 7, 13 of 17 cent zijn: er was geen peil op te trekken en het lag op een punt dat ik niet de enige moest zijn.

Net zoals ik in Zaandam 2 buslijnen had om van het station naar een apotheek te gaan. De een was alleen 4 cent goedkoper dan de ander. Het gebeurde echter regelmatig dat mij de verkeerde prijs gerekend werd. Via zeer uitgebreide transactiebonnen (2 A4'tjes) van (toen nog) Arriva op het Tramplein in Purmerend, bleek dat stomweg de locatiecode van de andere halte (plusminus 40 meter verderop) gerekend werd: een halte die die bus helemaal niet aandoet, maar toch gerekend werd. Andersom kwam ook voor.

Dat heb ik, samen met nog wat andere zaken per telefoon uitgelegd.
Na enkele keren uitleggen hoe het systeem werkt (das het grootste probleem met de meeste journalisten: ze snappen er zelf de ballen van) dacht ze op een gegeven moment te weten hoe het systeem in elkaar stak.

'Nee, volgens Connexxion is het een halte-tabel, met daarbij behorende prijzen, die aan de hand van GPS doorlopen wordt. Maar dat verklaart de prijzen die ik heb gezien niet, want ik heb geen enkele keer die prijzen gekregen via alle mogelijke reizen via 9292.'
Toen was het van haar kant: 'He? Nu snap ik het écht niet meer!'
'Kijk... dan zitten we op één lijn. Als ik het al niet snap, hoe moet ik het u dan uitleggen?'
Daar komt nog iets bij: een kennis van mij in Leiden, die het systeem nog eerder aan de tand is gaan voelen dan ik (puur omdat het systeem bij hem in de buurt eerder bruikbaar werd) schreef dit over de Blaricum-25km-fout-kwestie in zijn artikelen-reeks, ik citeer:
"Deze kwestie haalde zelfs het Noordhollands Dagblad. De reiziger werd schadeloos gesteld, maar iets zegt me, dat de fout daarmee nog niet uit de wereld is, en dat er morgen weer iemand anders slachtoffer van kan worden."
(uit: http://www.fransmensonides.nl/u-ov.html#20 (stukje naar onderen scrollen)
En die mening deel ik dus ook. Er is zelfs een woordvoerster van Syntus geweest, die op een vergelijkbare haltefout (1 euro 80 of zo) antwoordde: 'Het is niet zo erg. De mensen die uitchecken betalen weliswaar wat meer, maar de mensen die inchecken, hebben er voordeel van.'
Tja, als het OV door dat soort leeghoofden wordt bestuurd, is er alle reden om dit systeem te wantrouwen. De reacties van mensen op dat artikel kon ik ook helemaal begrijpen: 'Eens kijken of mevrouw er nog zo over denkt als ze dat in de supermarkt te horen krijgt: 'nee mevrouw, dat maakt niet uit, u betaalt nu wel wat meer, maar diegene na u heeft een voordeeltje.'
Ik kan de link helaas niet vinden, maar ik stond werkelijk versteld!

@ Dennis1984: gelukkig, ik ben niet de enige ;)
- Dat omleidingsverhaal gaat dus ook weer niet altijd op ;) Bij Connexxion is mijn ervaring dat het 50/50 is: het gaat de ene keer goed, de andere keer fout.
Bij Arriva (toen ze er nog reden) en nu EBS is het gelijk hommeles: de lezer blijft op de laatst bekende halte hangen en als er vanwege de omleiding vervangende haltes zijn, betaal je gewoon voor afstanden die je niet af hebt gelegd.

Aan de andere kant kan men die dingen blijkbaar zo instellen dat bepaalde zaken genegeerd worden: vorig jaar was er groot onderhoud aan de IJtunnel en mochten er geen bussen doorheen. Alle bussen gingen naar de ponten.
Echter, slecht gecommuniceerd bleek dat je voor het stukje pont - buikslotermeerplein (waar mensen die de meer lokale streekbussen moesten hebben, over moesten stappen) niet hoefde te betalen.
Toen was het al te laat: ik had al ingecheckt.
Later zou echter blijken dat de lezer, waar duidelijk 'Asd Prhkade' (of iets dergelijks) op stond, ergens in Ilpendam was blijven hangen en ik daardoor voor een schijntje van de pont naar huis gebracht was.
Het is ook voorgekomen dat de boel wel juist ingesteld stond op het buikslotermeerplein (volgens de lezer dan), maar ik tóch aangeslagen werd voor een rit prins hendrikkade - thuis. Een rit die de bus niet kon maken omdat 'ie 1. GPS-technisch nooit op de prins hendrikkade kon zijn omdat 'ie bij de pont stond, en 2. omdat de lezer echt zei dat we op het buikslotermeerplein waren...

- Dat met uitvallende lezers herken ik ook maar al te goed. De procedures zijn inderdaad veel te omslachtig en omgeven van achterlijke voorwaarden (wel binnen 3 maanden claimen, een transactie-overzicht meesturen (Waarom eigenlijk?) én een handtekening zetten om te verklaren dat jij echt bent wie je bent.

- Daar zit de grootste manco: wat ik überhaupt niet snap is waarom incidentele reizigers per hectometer betalen en forensen een abonnement dat nog steeds met die 'oneerlijke' zones werkt, kunnen kopen.
In het begintijdperk dat ik de kaart bij het GVB aan het testen was, was daar het zone-systeem nog van toepassing en dat werkte vlekkeloos. Er is geen enkel excuus te bedenken om de invoering van het hectometertarief en alle fouten die daarbij komen kijken, goed te praten.

Dat van de abonnementen weet ik niet meer, ik meende me te herinneren dat we hier bij Arriva wel degelijk met abonnementen in konden checken, maar dat was ook nog in een tijd dat ik met een wegwerpkaartje van het GVB, diezelfde Arriva lezers plat kon leggen. Uit pure onderzoeksdrang (je moet zo'n systeem gewoon helemaal dichttimmeren en werkelijk elke gebruikersfout testen) had ik zo'n verlopen kaartje bij me en hield 'm er voor: er kwam toen iets van 'Reader disabled, CRO update necessary' en het ding deed ook daadwerkelijk niets meer.
De wijze waarop Arriva heeft geprobeerd reizigers in Zuid-Holland te tillen, is een sterk staaltje 'kijken wat ze slikken' en het bleek een brug te ver: Publiek en politiek kwam massaal in opstand, maar ja, prijsverhogingen van 122 en zelfs tot 145% vallen ook niet meer in de categorie 'kostenneutraal'. Ik weet niet of dat daar opgelost is inmiddels...

- EBS heeft vrijwel net zulke lompe lezers maar dan met een gigantisch TFT-scherm (waar, heel spijtig, dan weer amper info op staat, behalve enorme reclame voor de software- of hardwarefabrikant) en onder dat scherm een groen lampje dat slecht zichtbaar is (en zoals vermeld, altijd brand)
Het zijn ook de allersloomste lezers van Nederland.
De letters bij die oude ERG dingen waren inderdaad klein en ook toen al was de halte-aanduiding een wassen neus: je had er niets aan.
Wat ik het ergste vind: vrijwel elke lezer vermeld de ritprijs én het restsaldo. En waar ook ter lande dat soort informatie altijd op dezelfde plek verschijnt, zal er een tekstje bij staan. Niet in Nederland. Het had zo mooi kunnen zijn: overal dezelfde apparatuur en overal een stickertje met een pijltje 'ritprijs' en 'restsaldo'.

- De piepjes is ook zoiets. Toen het GVB, ook weer zonder enige communicatie, overging op de 'NS-piepjes' werd er in een krant gesteld dat Connexxion zou volgen. Een woordvoerder van Connexxion zei vrijwel meteen 'dat hem niets bekend was'.
Het eiland denken in optima forma!
Wat ik het ergste vond: dat hele lage volume van die piepjes was hier in het begintijdperk van EBS eind 2011-2012 standaard (net zoals een triest werkingspercentage van slechts 40% 6 maanden lang)
Het was zo zacht dat zelfs ik grote moeite had het te horen. Op mijn route was echter een blinde man. Vaak hoor je dat die mensen juist bijzonder scherpe oren hebben, maar hij moest 90 graden voorover buigen en zijn oor tegen het apparaat leggen om te weten of het gelukt was. Waarom mensen die écht niet anders kunnen dan per OV reizen überhaupt nog zo'n kaart moeten trekken illustreert de cijfertjesgeilheid van de opdrachtgevers en de vervoerders.

- Het wachten op een leeg scherm (of een poortje dat zich weer gesloten heeft) is inderdaad ook zoiets. Ik was erbij toen op 7 Augustus 2000nogwat de kaart ingevoerd werd in de Amsterdamse metro. Nou, het personeel blerde het reizigers nog net niet in hun oor 'U hoeft niet te wachten tot het poortje gesloten is!'
Ze beseften alleen niet dat het hun eigen domme schuld was: nooit was het ook maar ergens uitgelegd.

- De poortjes: ook in Londen is dit zoveel beter geregeld. Die dingen gaan veel sneller open, zijn lager (zeg maar NS-grote stations hoogte) en veel belangrijker: vrijwel op elk station is wel personeel te vinden om je te helpen als je het niet snapt óf, en das nog belangrijker, een grote brede deur te openen als je moeilijk ter been bent of veel bagage hebt.
Hier was de chipkaart vooral bedoeld om dat soort personeel buiten spel te zetten: die poortjes zouden alles oplossen.

- De implementatievolgorde: ik weet niet of dit wel zozeer het probleem geweest is. Er zijn inderdaad zeker stappen over geslagen: in de regio Haarlem/IJmond kon je die kaart al een hele tijd gebruiken, maar je kon vergeefs de sigarenboer of supermarkt binnenstappen om 'm weer op te laden: dat was lange tijd voorbehouden aan de regio Amsterdam.
Maar het belangrijkste is dat dit zo'n project zonder doelstellingen en later dynamische doelstellingen is geworden.
Er is niet vooraf eens goed nagedacht over wat die kaart allemaal moest kúnnen, nee, er moest een nieuwe kaart komen en die moest álles kunnen.
Samen met het eiland-denken van de vervoerders bleek dat een steeds onmogelijker opgave. Het systeem is te dom gebleken om het begrip 'retour' te snappen en probeer alle andere abonnementsvormen maar eens in een digitale vorm te gieten. Misschien is het Nederlandse systeem daarvoor in beginsel al te complex geweest.
Het is echter wel diep triest om te zien hoeveel vervoersbewijzen gesneuveld zijn omdat die kaart er móest komen.

- In veel andere landen heb je geen anonieme of persoonlijke kaarten. Met anonieme kaarten kun je alles wat je hier met een persoonlijke kan. Er is maar 1 'maar': als je hem daar laat 'registreren' geniet je de voordelen van blokkade bij diefstal (een blokkade die daar vast beter werkt dan hier) de voordelen van opwaarderen per internet of telefoon (!) en eventueel saldo-waarschuwing per SMS.
Hier in Nederland hebben we het omgedraaid: geen gegevens? Dan ook geen kortingsregelingen, abonnementen en andere extra's.
De peperdure kaartjes zijn inderdaad geen uitwijkmogelijkheid meer, maar een soort hangend zwaard. Hoe vaak ik het al niet meegemaakt heb dat iemand, bij het zien van te weinig saldo op z'n kaart (na een poging in te checken in de bus) verschrikt 'ooooh ***' uitroept...

Overigens, vandaag met een bijzonder idioot kaartje gereisd.
Het kruidvat had een tijdje terug 'Totaal-OV-dagkaarten' in de aanbieding. Een dag lang onbeperkt in alle reguliere treinen, bussen, trams en metro's stappen.
Daarbij moet je wel opletten dat je bij de NS, HTM, RET en GVB incheckt, maar bij alle andere vervoerders NIET incheckt, maar (daar komt het) moet stempelen.
Ik kan er met m'n verstand echt niet bij. Echt niet. Ik weet namelijk dat er een kaart bedacht is die het gezanik over de opbrengsten tot het verleden moest laten behoren, door elektronisch te betalen. Vandaag mocht ik echter volledig onbespied met Connexxion en EBS reizen: niemand die me heeft kunnen achterhalen en ik zit niet in de statistieken van die maatschappijen (voor zover je daar, met alle haltefouten, wat aan hebt)
Uit veiligheid, want ik zag de bui al hangen, had ik m'n reguliere chipkaart niet eens bij me. Veel te bang dat ik die per ongeluk zou trekken en voor 4 euro het schip in zou gaan.

Wat me ook opviel: in de regio Haarlem/IJmond zijn massa's kaartjes te koop bij de chauffeur! Maar liefst 6 stuks zag ik op het tableau.
Daar zit ook een kaartje van slechts 1,50 bij. Hoera hoera, heel IJmuiden lijkt wel 1 'zone' en dat is bekend: vrijwel iedereen die instapte kocht zo'n kaartje en daarmee waren de wachtrijen terug (het moet ook gestempeld worden namelijk)
Tot op een bepaald punt de chipkaart weer voordeliger wordt: toen werden er ineens geen kaartjes meer gekocht, maar checkte iedereen weer in en uit: het systeem is z'n doel totaal voorbijgeschoten.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2014, 23:59:53 door Menno »