Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156616 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #540 Gepost op: 23 July 2014, 10:27:39 »
Dat wordt ook nergens ontkend Tjalling. Maar eerder schreef je dat alleen een kleine bevoorrechte groep over goed OV kan beschikken en dat klopt van geen kanten. Zelfs buiten de Randstad woont het gros van de bevolking in flink verstedelijkte gebieden met behoorlijk OV. Dan nog hangt het af van de reis die je moet maken en van je appreciatie van trein, bus of auto, maar dat OV alleen bij uitzondering een goed alternatief is, klopt gewoon niet.
De kosten per reis zijn ook zelden doorslaggevend bij de keuze die mensen maken. Het ervaren gemak en de veronderstelde reisduur, zijn veel belangrijker.

Wat is je definitie van goed openbaar vervoer?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #541 Gepost op: 23 July 2014, 10:36:28 »
Ik denk dat die persoonlijk is, afhankelijk van je idealen, je privésituatie en je praktijkervaring. De definitie bestaat niet.
Daardoor blijft dit ook een wellus-nietus discussie. Ik volg Huib hierin.

Groet,
Michel

Dit draadje is trouwens al een aardig tijdje OT
« Laatst bewerkt op: 23 July 2014, 10:48:11 door tothebeach. Reden: tekst toegevoegd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #542 Gepost op: 23 July 2014, 11:16:47 »
Ja, zo zit dat. Staat ook zo in mijn bericht dat Tjalling aanhaalt.
Mij lijkt woon-werkverkeer met de auto echt stomvervelend. Ik ga in dit jaargetijde weleens met de auto, geen files enzo, maar na een paar keer hetzelfde traject heb ik dat helemaal gehad. Zit ik liever in de trein waar ik lekker kan lezen, mailen of gewoon snurken. Maar voor dienstreizen en privéreizen is de afweging weer anders.

Als ik mezelf bevoorrecht vindt, dan is dat omdat ik de moeite neem een afweging te maken. Dat is niet overal zinvol, dat snap ik best. Maar ik durf de stelling ook aan dat heel wat automobilisten nooit de moeite nemen zich eens in het OV te verdiepen. Dat hoeft ook niet van mij, ieder zijn lol, maar dan zegt de keuze weinig over het OV ter plekke.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #543 Gepost op: 23 July 2014, 11:27:58 »
Een vermakelijke discussie. Maar als er staat dat je een auto voor het werk nodig hebt denken sommigen dat je baas die dan wel beschikbaar stelt.
Helaas dat is veelal niet het geval.
Noodgedwongen ben ik druk met solliciteren en dan staat er gewoon in de vacature dat een auto nodig is. Niet voor het werk maar om bij je werk te komen. Bedrijven werken ook als het OV slaapt of er is op die bedrijven terreinen gewoon helemaal geen OV.
En dan gaat de tekst op OV gaat  van waar je niet bent naar waar je niet moet zijn.

Maar dan weer  over de kaart , als je gewoon reist met 1 maatschappij is het eenvoudig maar moet je gehaast overstappen is het dringen en duwen bij de paaltjes omdat ieder haar eigen regeltjes wil stellen.
Als je in Lauwersoog incheckt moet het systeem toch gewoon zien dat als je in Hulst uitcheckt wie wat moet ontvangen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #544 Gepost op: 23 July 2014, 11:45:18 »
Ja, zo zit dat. Staat ook zo in mijn bericht dat Tjalling aanhaalt.
Mij lijkt woon-werkverkeer met de auto echt stomvervelend. Ik ga in dit jaargetijde weleens met de auto, geen files enzo, maar na een paar keer hetzelfde traject heb ik dat helemaal gehad. Zit ik liever in de trein waar ik lekker kan lezen, mailen of gewoon snurken. Maar voor dienstreizen en privéreizen is de afweging weer anders.

Als ik mezelf bevoorrecht vindt, dan is dat omdat ik de moeite neem een afweging te maken. Dat is niet overal zinvol, dat snap ik best. Maar ik durf de stelling ook aan dat heel wat automobilisten nooit de moeite nemen zich eens in het OV te verdiepen. Dat hoeft ook niet van mij, ieder zijn lol, maar dan zegt de keuze weinig over het OV ter plekke.

Wij hebben in verleden meerder keren geprobeerd het OV als alternatief voor een (tweede) auto te gebruiken. En dat werkt in de praktijk niet. Met name woon-werkverkeer is een drama.
De extra tijd die het kost is niet te combineren met een gezin. Mijn vrouw en ik werken allebei tussen de 20 en 30 km van huis af.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #545 Gepost op: 23 July 2014, 12:32:16 »
@ Luit

Ik ben heel benieuwd naar zo'n advertentie, want ik kan me niet voorstellen dat er een advertentie bestaat waarin wordt gezegd dat je over een auto moet beschikken die je vervolgens zakelijk gaat gebruiken. Daar zitten namelijk ook voor de werkgever nogal wat haken en ogen aan. Een belangrijke is dat er nog steeds verzekeringen zijn waarbij je auto helemaal niet verzekerd is bij zakelijk gebruik. Goed om te checken voor je een dienstreis met je eigen auto gaat maken.
Als je een auto nodig hebt om op het werk te komen, het blijft jouw keuze om bij zo'n bedrijf te solliciteren, hoe legitiem de redenen daarvoor ook mogen zijn. Je buurman die niet mag autorijden zit in hetzelfde schuitje en kan die keuze niet maken.

Huub

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #546 Gepost op: 23 July 2014, 12:33:03 »
nog een suf puntje van de OV-chip, kan zijn dat ik dat fout doe ofzo, dan hoor ik t graag, maar als er ergens storingen of werkzaamheden zijn en je mot omrijden via een lijn van een particuliere vervoerder mag je daar flink extra voor dokken.
In dit geval ging het om utrecht-blerick, kost als je met NS gaat iets van een tientje ofzo, met korting. (exacte bedragen weet ik niet meer) Nou is er op dat traject (utrecht-den bosch-eindhoven-blerick) de laatste jaren nogal wat gaande qua werkzaamheden dus soms moest ik om via arnhem-nijmegen, dan check je dus uit bij ns in nijmegen en in bij veolia, en betaal je dus die extra kilometers en wellicht nog wat extra instaptarief, hoe dan ook was ik ruim anderhalf keer zoveel geld kwijt als normaal (en anderhalf keer zoveel tijd). Dit geintje was ik gauw beu dus ik reed voortaan maar weer met papieren kaartjes als er wat aan de knikker was, maar goed, dat wordt m nu niet echt meer geloof ik dus ik ben toch wel een beetje benieuwd hoe dat nou zit...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #547 Gepost op: 23 July 2014, 12:35:27 »
Ach, Floris, dat is gewoon nog één van de kinderziektes. Wordt gewoon allemaal nog opgelost, echt waar!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #548 Gepost op: 23 July 2014, 12:39:23 »
yep, tegen die tijd checken we in met de opvolger van de smartphones ;D
Overigens wel een interessant dilemma wat Floris daar aanhaalt. Zou je gewoon niet kunnen uit- en inchecken bij de andere vervoerder, omdat je gedwongen wordt een omweg te maken?
Hoe werkt die chip eigenlijk? Gaat ie alleen maar aan en uit bij het inchecken en registreert de paal welke chip waar contact maakt? Of wordt er ook een code meegegeven aan de kaart, zodat je kunt zien bij welke vervoerder je bent ingecheckt?

Groet,
michel

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #549 Gepost op: 23 July 2014, 12:57:10 »
@Hubertus
Het gaat om er te mogen werken.
En solliciteren is niet vrijblijvend. Passend werk maar op een verschrikkelijk afgelegen terrein. En dus stelt de werkgever eigen vervoer(auto) als voorwaarde.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #550 Gepost op: 23 July 2014, 13:01:33 »
er is bekend bij welke vervoerder je bent ingecheckt dacht ik, want ik heb weleens toeristen op de bon geslingerd zien worden die op een GVB-incheck in de trein zaten en ik meende te begrijpen dat dat voor de conducteur zichtbaar is.
Terecht trouwens dat domme toeristen die niet anderhalf uur op dat systeem gestudeerd hebben meteen een boete krijgen, ik kreeg toen ik laatst als domme toerist in Riga zat ook een boete toen ik daar mn chipkaartje niet goed had ingecheckt, was wel 5 euro! >:(

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #551 Gepost op: 23 July 2014, 13:18:47 »
@Hubertus
Het gaat om er te mogen werken.
En solliciteren is niet vrijblijvend. Passend werk maar op een verschrikkelijk afgelegen terrein. En dus stelt de werkgever eigen vervoer(auto) als voorwaarde.

Een fiets, scooter en de benenwagen zijn ook eigen vervoer.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #552 Gepost op: 23 July 2014, 21:05:07 »



De buslijnen in de contreien die jij "buiten de randstad" noemt rijdt dan wel 'maar' 2x per uur een bus, maar die is wel flink gesubsidieerd want als die uit zou moeten komen van het aantal reizigers had die allang zoveel meer gereden of zelfs helemaal niet meer...


Bussen worden niet gesubsidieerd, maar busdiensten worden ingekocht.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #553 Gepost op: 23 July 2014, 21:05:45 »
Tja, dan hebben we het nog niet eens over ploegendienst bij bedrijven waar 24/7 gewerkt wordt.
Groeten

Olav

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #554 Gepost op: 23 July 2014, 21:56:27 »
Als je ziet welke afstand gemiddeld per rit met de auto af wordt gelegd (15 km) dan valt het m.i. reuze mee met de "noodzaak" om te reizen met de auto. Maar ik ken ook genoeg mensen die van menig zijn dat de auto onmisbaar is voor afstanden van meer dan een kilometer of voor het vervoeren van een paar boodschappen. Ieder z'n keuze, gelukkig leven we in een vrij land.

Zelf heb ik vorig jaar mijn auto verkocht en van de opbrengst twee fietsen gekocht en de borg van een greenwheels abonnement, ik heb nog geen moment spijt gehad van deze keuze.
Heußenstein : HO, DB 1957