Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156612 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #525 Gepost op: 22 July 2014, 20:43:33 »
Conclusie:
OV is een goed alternatief voor een kleine groep bevoorrechten die in de Randstad wonen en noodzaak voor een grote groep die geen alternatief heeft.
De rest van Nederland gaat met de auto, voor deze mensen is het OV niet in staat een volwaardig alternatief te beiden. En dat geldt zowel op financieel vlak, als op logistiek vlak (wanneer van waar naar waar)
Sorry Tjalling maar dit is toch wel hele grote bullshit :-X
Nederland houdt niet op bij de grenzen van de randstad.
Hier in het zuiden hebben we prima OV. Ik reis dagelijks van Roermond naar Helmond v.v. en dat is met OV prima te doen. Sterker nog, ik ben sneller met de trein over dit traject dan met de auto.
Het OV is dus een prima alternatief. Zowel logistiek als financieel.
Gr.
Eric

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #526 Gepost op: 22 July 2014, 20:59:51 »
Ik reis elke dag met het OV van Deventer naar Amersfoort (goed, de laatste is dan wel randje randstad maar de eerste toch zeker niet). Ik zou er niet aan moeten denken deze reis elke dag met de auto te moeten ondernemen. Behalve dan dat de reis al snel een kwartier langer duurt, zie ik vrijwel elke dag ellendige files op de A1 staan. Dan zit ik lekker comfortabel met een krant en een kop koffie in de trein. Of ik klap de laptop open om de laatste berichten op het forum te lezen :) Bovendien bevordert mijn werkgever reizen per OV. Grond is duur, zeker het centrumgebied van Amersfoort, en daarmee parkeerplaatsen. Een treinreiziger heeft geen dure parkeerplaats nodig om zijn bolide te stallen, en dus kun je de treinreiziger een hogere reiskostenvergoeding toekennen.

Kortom, voor mijn dagelijkse reis verslaat het OV de auto in alle opzichten.



Heußenstein : HO, DB 1957

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #527 Gepost op: 22 July 2014, 21:36:24 »
Waar zijn de plekken waar OV voorhanden is? Hoofdzakelijk in de Randstad.

Bij de keuze van vervoer zijn kosten zeker niet de enige afweging. In die afwegingen spelen ook zaken als voor en natransport, bagage mogelijkheden etc. mee.

Groet,
Tjalling
Nee, dat klopt niet. De ov-dichtheid is daar het grootst, dat wel. Maar dan heb je het ook over de randSTAD. Ik heb het over alle plekken waar OV voor handen is.
De rest is leuk om er nu bij te halen, maar dat is dan ook alles.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #528 Gepost op: 22 July 2014, 21:55:15 »
Om systemen als OV goed te laten werken heb je dichtheid nodig, het voor- en na transport moet niet te lang duren. En heb je het nog steeds hoofdzakelijk over de randstad. Met als gevolg dat je daar 4 keer per uur met de trein kunt ipv 2 keer per uur (goh! wordt het weer makkelijker met openbaar vervoer te reizen)
Als je goed gaat zoeken zul je wel vergelijkbare situaties tegenkomen in de rest van het land, maar daar praat je hoofdzakelijk over lijnen waarlangs toevallig op één punt je woonplaats moet liggen, en op een ander punt je werk. Dat is echt een minderheid.

Als het OV zo'n geweldig alternatief is, waarom staan er nog steeds zoveel mensen in de file?

Groet,
modulebaan.nl

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #529 Gepost op: 22 July 2014, 22:10:35 »
Allemaal mensen die niet willen in- en uitchecken....  ;)


Buchberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #530 Gepost op: 22 July 2014, 22:14:06 »
Waarom mensen in de file staan is voer voor psychologen. Denken dat je "vrij" bent, nee dus. Vind persoonlijk de discussie ontaarden in wie heeft nu gelijk. ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen. En zoek geen mijns inziens subjectieve excuses om je gedrag goed te praten. Ben zelf een halfjaar als vrijwilliger in Zuid-Soedan werkzaam geweest en daar was "uitstekend" openbaar vervoer!! Nee dus maar wij ontzettend verwende Nederlanders weten overal een probleem van te maken en krijgen dus de regeringen en het OV die we verdienen. Veel succes met deze zinloze spraakverwarring. ;D >:(
If a train station is where the train stops, what is a work station?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #531 Gepost op: 22 July 2014, 22:21:45 »
Om systemen als OV goed te laten werken heb je dichtheid nodig, het voor- en na transport moet niet te lang duren. En heb je het nog steeds hoofdzakelijk over de randstad. Met als gevolg dat je daar 4 keer per uur met de trein kunt ipv 2 keer per uur (goh! wordt het weer makkelijker met openbaar vervoer te reizen)
Als je goed gaat zoeken zul je wel vergelijkbare situaties tegenkomen in de rest van het land, maar daar praat je hoofdzakelijk over lijnen waarlangs toevallig op één punt je woonplaats moet liggen, en op een ander punt je werk. Dat is echt een minderheid.

Als het OV zo'n geweldig alternatief is, waarom staan er nog steeds zoveel mensen in de file?

Groet,
OV is een goed alternatief op alle plekken waar het voorhanden is. Alle plekken. Daar wou ik het maar bij laten.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #532 Gepost op: 22 July 2014, 22:56:33 »
Ik ga 3x per week van Eerbeek naar Apeldoorn.

van deur tot deur ben ik met de auto 15 tot 20 minuten ondeweg
met de bus ruim een uur inclusief van en naar de halte lopen en 1x overstappen
met de fiets (19 Km ) ook een uur.

Ik heb zelf nog geen rijbewijs dus ben aangewezen op de fiets of ov.

Ohja 
de bus rijd hier in Eerbeek 2x per uur en in de avond 1x per uur en op zondag ook 1x per uur  :-\
ik pak met mooi weer wel lekker de fiets  (y)

de OV dichtheid is hier hopeloos.
als ik naar het gemeente huis wil (in Brummen.)
is dat of met de buurtbus waar ik contant moet betalen.
of de bus naar dieren daar de trein naar Brummen en dan klein stukje lopen of 45 minuten fietsen.

Voor het OV wil ik echt weer in de stad gaan wonen.
het liefst een grote in de randstad, kan ik teminste van waar ik ben naar waar ik wil wanneer ik wil over redelijk de korste route.

in de kleinere dorpen wil je niet afhankelijk zijn van OV dat is te onregelmatig om echt op te kunnen vertrouwen.

groeten uit Apeldoorn.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #533 Gepost op: 22 July 2014, 23:21:15 »
Tjalling;

Je hebt het bij het rechte eind en er zijn i.d.d. bevoorrechten met het OV.

Remunj;

Geluksvogel die je bent ..... ik vermoed dat je op korte afstand van het station woont en kort bij een station werkt.

In mijn geval
Woning-werk = OV = Bus-Bus óf Bus-Trein-Bus = gemiddeld 2 uur enkele reis [varieert tussen 1 uur 50 min en 2 uur 15 minuten naar gelang de tijd van de dag], afstand = 30 km. mijn werk is daarnaast s 'morgens om 6 uur per OV niet bereikbaar !
Woning-werk = Auto = gemiddeld 20 minuten enkele reis wanneer dan ook, ik heb dan wel het geluk dat ik maar zelden tijdens de spits hoef te rijden [dan is de reistijd ca. 30 minuten]!
Met een extra reistijd van gemiddeld 1 uur en 40 minuten enkel = 3 uur en 20 minuten per dag extra is het OV [los van dat het ook niet altijd beschikbaar is] dus echt geen rationele optie.
Met een elektrische fiets zou ik vermoedelijk zelfs nog sneller zijn en onafhankelijk van de tijd, of het OV een rationeel alternatief is kun je alleen afwegen tegen de + en de -, bij mij overweegt de - [anders zou ik 1 van de 2 auto's de deur uit kunnen doen], mijn vrouw kan voor haar werk [wisselende werkplekken] helemaal niet met het OV en heeft dus een auto nodig. 

Het gemak van het OV is dus maar hoe je't bekijkt !!

Groet Dieter

PS;

Ik heb jaren in Rotterdam gewoond en gewerkt, daar was je i.d.d. niet goed bij je hoofd wanneer je NIET met het OV ging, elke 10 minuten een Bus een Tram of een Metro, nagenoeg 7 x 24 x 52  je had daar i.d.d. geen auto nodig !!
Ik had toen een maandabonnement voor de RET en een jaarkaart voor de NS. 
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 23:31:52 door ddv »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #534 Gepost op: 22 July 2014, 23:26:51 »
Om systemen als OV goed te laten werken heb je dichtheid nodig, het voor- en na transport moet niet te lang duren. En heb je het nog steeds hoofdzakelijk over de randstad. Met als gevolg dat je daar 4 keer per uur met de trein kunt ipv 2 keer per uur (goh! wordt het weer makkelijker met openbaar vervoer te reizen)
Wat wil je dan?

Die 4 bussen in de randstad zitten ook even iets méér reizigers in en maken dus die bus een stuk rendabeler om te laten rijden.

De buslijnen in de contreien die jij "buiten de randstad" noemt rijdt dan wel 'maar' 2x per uur een bus, maar die is wel flink gesubsidieerd want als die uit zou moeten komen van het aantal reizigers had die allang zoveel meer gereden of zelfs helemaal niet meer...

Overal maar doodleuk 4x per uur een bus aan bieden kost miljoenen en resulteert alleen maar in leeg rijdende bussen, en dat lijkt me geen oplossing alleen omdat je je 'achtergesteld' voelt...

De randstad is nou eenmaal het binnenland niet, en daar zitten nou eenmaal verschillen en gevolgen aan, so be it...
Openbaarvervoer voorziet aan een vervoersbehoefte, dat is wat anders dan individuele persoonlijke wensen en gemak...

En zo slecht hebben we het eigenlijk nog niet, op mijn vakantie in Duitsland werd het dorpje met de bus bediend, wel helemaal 4x per dag...!
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 23:33:14 door Thom »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #535 Gepost op: 23 July 2014, 08:47:22 »
Remunj;

Geluksvogel die je bent ..... ik vermoed dat je op korte afstand van het station woont en kort bij een station werkt.

Inderdaad. In Roermond 7-8 minuten lopen naar het station. In Helmond 5 minuten fietsen naar het werk  ;D

Maar ook als ik (we) wat verder gaan pakken we de trein ipv de auto.
Zo woont mijn familie allemaal in de regio Delft.
Met de trein en voor en na transport ruim 2,5 tot 3 uur, met de auto krap 2 uur.
Toch pak ik de trein. Waarom? Vanwege het gemak van het OV en geen stress op de snelweg.
Dat ik er langer over doe, jammer dan, maar ik kom wel relaxter aan.
Gr.
Eric

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #536 Gepost op: 23 July 2014, 09:21:47 »
Thom,

Het er niet om dat ik mij "achtergesteld" voel, het gaat mij er om dat een aantal mensen bij hoog en bij laag beweren dat het OV een volwaardig alternatief is voor de auto.

In heel veel gevallen is dat niet zo. Ik probeer dat te onderbouwen waarom dat zo is.

Dat betekend dat  er bij mij een auto voor de deur staat, en dat het vanaf dat moment kostentechnisch niet meer uit kan met het OV te gaan.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #537 Gepost op: 23 July 2014, 09:37:30 »
We moeten het ook niet willen dat automobilisten het voordelig gaan vinden om met het ov te gaan reizen.
De meeste treinen en bussen zitten al stampvol.... ;D
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #538 Gepost op: 23 July 2014, 09:39:33 »
In heel veel gevallen is dat niet zo. Ik probeer dat te onderbouwen waarom dat zo is.


Dat wordt ook nergens ontkend Tjalling. Maar eerder schreef je dat alleen een kleine bevoorrechte groep over goed OV kan beschikken en dat klopt van geen kanten. Zelfs buiten de Randstad woont het gros van de bevolking in flink verstedelijkte gebieden met behoorlijk OV. Dan nog hangt het af van de reis die je moet maken en van je appreciatie van trein, bus of auto, maar dat OV alleen bij uitzondering een goed alternatief is, klopt gewoon niet.
De kosten per reis zijn ook zelden doorslaggevend bij de keuze die mensen maken. Het ervaren gemak en de veronderstelde reisduur, zijn veel belangrijker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #539 Gepost op: 23 July 2014, 09:53:07 »
Naar mijn mening wordt er wel erg snel geroepen (in zijn algemeenheid, dus niet specifiek in dit draadje)  dat een de aanschaf van een auto noodzaak is omdat het ov geen serieus alternatief is.
Maar als je dus niet kunt autorijden, zul je wel naar alternatieven op zoek moeten. Wie zou morgen op zoek gaan naar een ander huis en ander werk als je vanmiddag te horen krijgt dat je geen auto meer kunt rijden? Niemand natuurlijk, je gaat je leven anders indelen waardoor je wel zonder auto kan. Moeten is kunnen. Dat geldt eigenlijk bij iedereen die beweert dat zijn autobezit noodzaak is, het is een gevolg van, al dan niet vrijwillig, gemaakte keuzes.
Een aardige opmerking in dit kader is wel die van Dieter (ddv):
mijn vrouw kan voor haar werk [wisselende werkplekken] helemaal niet met het OV en heeft dus een auto nodig. 
Als ze die auto echt voor haar werk nodig heeft, wordt die ter beschikking gesteld door haar werkgever en heb je daar voor particulier gebruik in beginsel nog steeds niks aan.
En als de werkgever geen auto ter beschikking stelt, is die er blijkbaar zelf niet van overtuigd dat het nodig is voor het werk.

Of het ov een volwaardig alternatief is, moet ieder voor zich uitmaken. Had je het mij 10 jaar geleden gevraagd, had ik ja gezegd. Vraag je het me nu, zeg ik nee. Het resultaat van veranderde omstandigheden bij mijzelf en veranderingen binnen het ov. Maar het blijft een kwestie van niet willen en niet van niet kunnen.

Huub
« Laatst bewerkt op: 23 July 2014, 10:06:28 door hubertus »