Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180173 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #570 Gepost op: 28 August 2012, 11:57:38 »
 ;D

Dan is een replica 1000'je van de SS op Java wel een leuke aanwinst om mee te rijden bij de RTM...  ;D
Die 6000 bij de SGB is inderdaad ook een mooie, dat ze mooie dingen kunnen herbouwen blijkt wel uit de omC die daaar nu gebouwd wordt...

Sorry dat ik je topic kaap, Tom...  ;)

guest7823

• Gast
« Reactie #572 Gepost op: 28 August 2012, 12:35:03 »
Dan is een replica 1000'je van de SS op Java wel een leuke aanwinst

Hmmmmm, moet ik WEER de boekenkast in om dat knagende gevoel van onkunde te bestrijden  >:(

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #573 Gepost op: 28 August 2012, 12:43:37 »
Jan de Bruin, "indisch spoor in oorlogstijd" (vrij negatieve recensie van de loc)
J.J.G. 'onbetrouwbare gegevens' Oegema, stoomtractie op Java en Sumatra.

Of check mijn collectie op flickr...  ;D

Een DD52 is ook vet trouwens. Met twee van die RTM-wagentjes er achter!

guest7823

• Gast
« Reactie #574 Gepost op: 28 August 2012, 12:44:48 »
Oh jaaaaaa, die. Heb betreffende boek voor me liggen  (y)

guest7823

• Gast
« Reactie #575 Gepost op: 28 August 2012, 12:56:39 »
Terug on-topic: @Tom stop maar met bouwen. Is voor z'n tijd volledig achterhaald ontwerp (NS 3900). In 1928 hadden ze beter moeten weten: SS1000 (ontwerp is pre 1917) is de weg voorwaarts.

Alleen jammer dat de mannen o.a. het concept "Compounding" ook niet begrepen, maar ja, volgens Chapelon deden dat er maar weinig en die begon toen net op gang te komen in die periode. Ook het gebruik van "Franklin-wedges" had zo te lezen een hoop gedoe kunnen besparen.

Maar in ieder geval wel "arch-tubes" (en die kennen we weer van Leader, en die is een stuk makkelijker ook om in model te maken en helemaal state-of-the -art) en ik gok long lap valves, als ik zo naar de zuigerschuif maten kijk tov cilinder en niet dat 3900 getut met korte slag schuiven.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 13:30:08 door guest7823 »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #576 Gepost op: 28 August 2012, 13:02:15 »
 ;D ;D

guest7823

• Gast
« Reactie #577 Gepost op: 28 August 2012, 13:42:13 »
DD52.

Ben meer van Gerrit, technisch beter (bukkend en wegduikend)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #578 Gepost op: 28 August 2012, 21:36:23 »
Laat die NS 6000 maar komen en die NBDS 32 ook trouwens...

Anyway, voor Gert even een samenvatting wat er tot nu toe gewijzigd is aan de kit ;D :

- Voetplaat aangepast aangezien de schuine gereedschapkasten niet aan beide kanten horen te zitten (nu conform de werkelijkheid)
- Leidinggoot uit messing nagemaakt op de voetplaat (ook conform werkelijkheid)
- Een gedeelte uit de voetplaat gehaald waar de ganghendel zit (net zoals in het echt overigens)
- Cilinderblok helemaal aangepast i.v.m. het teveel uitsteken aan de zijkanten (conform werkelijkheid)
- Gaten in het cilinderblok opnieuw gepositioneerd i.v.m. het profiel van vrije ruimte m.b.t. het kunnen uitslaan van de bogie
- Nieuwzilveren leibanen geplaatst i.p.v. de messing leibanen die meegeleverd waren
- Vuurkist aangepast door waspluggen na te maken i.p.v. de wasluiken die er zaten (had allebei gekund, waspluggen vond ik leuker/origineler)
- 3 Wasluiken van de vuurkist gevijld, dit moeten er namelijk 2 zijn aan die kant (conform werkelijkheid)
- Meegegoten leiding van de ketel verwijderd (deze kan op 2 manieren aangebracht worden, ik wilde natuurlijk niet de standaard manier)
- Zandstrooireservoirs gemaakt uit 1 mm messing profiel (zoveel mogelijk conform werkelijkheid)
- Cilinderblok nogmaals aangepast door het plaatsen van de zandstrooireservoirs (en daardoor het verplaatsen  van een paar cilinderdeksels)
- Zandstrooileidingen gemaakt uit 0.5 mm messing draad inclusief ophanging uit 0.3 mm koperdraad
- Ketelsteun helemaal aangepast aan het "nieuwe" cilinderblok (meer conform werkelijkheid, moet nog een kleine aanpassing aan plaats vinden)

Dit lijkt veel, maar veel heeft natuurlijk met elkaar te maken. Het meeste werk was toch wel de voetplaat en niet te vergeten het aanpassen van het cilinderblok. Toch ben ik ontzettend blij dat ik het gedaan heb, want het ziet er echt zo anders uit en dat zonder in te boeten aan bewegingsvrijheid van de bogie.

Bij het bouwen van het frame heb ik gebruik gemaakt van de Avonside chassis jig en de rijeigenschappen waren direct uitstekend.

Wat gaat er nu nog meer gebeuren/aangepast worden:

- De voetplaat moet nog helemaal glad worden, d.w.z. zonder klinknagels
- Er komen nog wat extra handgreepjes op de voetplaat die ontbreken bij de standaard kit
- Ik zou graag de smeerpers zoveel mogelijk namaken, aangezien dat nu een rechthoekige klomp witmetaal is op de voetplaat
- Er komt nog een opstapje onder aan de leibanen
- Er komt nog een smeerpotje boven op de leibanen
- Op de ketel wordt een nieuwe leiding aangebracht die eerder meegegoten was en die ik anders ga aanbrengen als standaard bij de kit
- Er moet nog een ketelsteun gemaakt worden, aangezien er in het echt 2 ketelsteunen onder de ketel zitten
- Extra leidingwerk onder het machinistenhuis aanbrengen
- 2 nieuwe wasluiken maken boven op de vuurkist
- Sluitseinijzers op de rookkast aanbrengen
- Extra bevestigingspunten voor de windleiplaten maken (zoals ook in het echt)
- Werkende loclantaarns maken
- Als het even kan toch nog een messing dom en een koperen schoorsteenkroon (laten) maken
- De tender op de juiste hoogte brengen, het chassis is namelijk veel te laag en af fabriek al krom/scheef/schuin
- Andere trapjes op de achterkant van de tender aanbrengen
- Beide kanten moeten geïsoleerd zijn, dus er moeten andere wielen onder de loc en dan maar meteen gebruineerde wielen
- Er moeten andere wielen in de bogie aangezien deze in het echt maar 10 spaken hebben i.p.v. 12
- Verfraaien met wat Philotrain spul...
- Tja, voor de rest zal ik nog wel tegen meer dingen aanlopen die dan misschien wel op het model zullen verschijnen

Uitgangspunt is in ieder geval dat de loc van voor 1930 moet zijn met alles nog zoveel mogelijk volgens het originele ontwerp. De windleiplaten vind ik persoonlijk niet het allermooiste, maar het is wel 1 van de weinige loc's uit Nederland met windleiplaten dus die komen er gewoon op.

Goed, dat is een beetje wat de planning is. Sommige dingen zijn echt zo geplaatst/veranderd, andere hebben wat meer voeten in aarde. Ik ben er van overtuigd dat ik in ieder geval de grootste dingen m.b.t. de loc achter de rug heb en dat het nu steeds meer richting de afwerking gaat.

Nogmaals, wat betreft de kit is het echt een leuke kit. Er is wel een maar, standaard is de kit wel echt heel basic met een paar belangrijke punten die afwijken van het origineel. Daarnaast is er veel detaillering mogelijk en ook veel verbeteringen die de loc een heel ander aanzien kunnen geven. Als de loc straks ooit een keer klaar is dan is het echt een leertraject geweest, want ik heb alles voor de 1e keer gedaan. Bij de 2e keer zou ik dingen direct aanbrengen die ik nu pas achteraf gemaakt heb en wat voor veel extra werk heeft gezorgd. Desalniettemin ben ik supertevreden en wordt het echt een juweeltje met veel details die bovendien ook nog eens gewoon lekker zijn rondjes kan rijden. Ik vond de loc in eerste instantie ook niet zo mooi qua model, maar naarmate ik me er meer en meer in verdiept heb begin ik het ontwerp steeds mooier en bovenal interessanter te vinden. Al met al een aanrader voor de beginner, voor degene die graag een hiaat in zijn verzameling wil opvullen, maar ook voor de gevorderde modelbouwer is er hier genoeg eer te behalen.

Op naar de volgende stap! (y)
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #579 Gepost op: 29 August 2012, 11:42:36 »
Zojuist de zandstrooileiding aan 1 kant definief bevestigd inclusief de moer die zo opvallend had moeten zijn :P Tsja, het is allemaal zo klein dat het niet echt zoden aan de dijk zette die extra moer, maar vooruit maar ;D

Wat er wel cool uitziet is de bevestiging aan de onderkant van de zandstrooleiding. Dit is een 0.3 mm koperdraadje en die zorgt er meteen voor dat het ding precies op de goeie plek blijft zitten! Yup, leuk, leuk, leuk!

En dan hier een paar foto's:

En een close up...

Ain't that cool or what (y) ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #580 Gepost op: 29 August 2012, 14:18:31 »
Als-tie klaar is, mag ik dan ook es rijden? I'm an excellent driver...

Trouwens, natuurlijk mag jij er mee rijden ;D
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #581 Gepost op: 29 August 2012, 14:57:29 »
 (y) hoi hoi

Ik zou de remmerij ook van enig detail voorzien, het zijn nu wat grote vlakke apparaten. Het opdikken van alleen de remblokken scheelt al.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2012, 00:33:12 door Gert Arkema. Reden: spelfoutje »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #582 Gepost op: 29 August 2012, 15:21:40 »
Zo Tom,

Als je de lat zo hoog legt ga ik ervanuit dat je ook de leidingen van de exhaust injecteur onder het machinistenhuis goed gaat aanbrengen en ik verwacht ook een volledig uitgerust ketelfront met alle meters, handwielen en niet te vergeten een natuurgetrouw ganghendel ernaast. Ook denk ik dat je moet zorgen voor echte koperen leidingen en een koperen schoorsteenkroon. Daarvoor staat elders een goede tip met elektrolyse op het forum. Koperdraad (geen messing dus), blijkt te koop in de betere hobbywinkel (geen modelspoor), die ook het hele assortiment Talens ed verkopen.

Deze,

heb ik vast voorgedaan. Details vind je hier  ;)

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 29 August 2012, 16:04:39 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #583 Gepost op: 29 August 2012, 15:53:41 »
Om nog maar te zwijgen van het correct uitgevoerde en werkende binnenliggende drijfwerk...  ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #584 Gepost op: 04 October 2012, 21:47:23 »
Zo, vandaag de trapjes aan de leibanen gemaakt. Moet zeggen dat het een heel leuk klusje was en dat het ook leuk er uit ziet. Door al dezelfde kleuren komt het nog niet tot z'n recht (messing/nieuwzilver, al die resten soldeer), maar straks oogt het vast heel leuk. Heb de loc voor het eerst sinds tijden weer eens een beetje in elkaar gezet en dat oogt toch echt wel leuk. Hierbij een foto:

Geen hall of fame loc, daarvoor zijn er teveel kleine beschadigingen door al dat gepruts en gewijzig van mij, maar toch wel lekker appart. Het frame is eigenlijk zo goed als klaar...
Spoor 0 adept