Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180153 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #495 Gepost op: 23 January 2012, 09:30:32 »
Mooi te zien dat de 3900 weer onder handen is, ik bijf je verhaal op de voet volgen. Helemaal nu je een mooie Rheingold voor er achter hebt  (y)

Binnenkort heb ik ook eindelijk weer eens tijd maar vooral de plek om weer verder te gaan aan m'n eigen langlopende projecten  ;)

Eelco

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #496 Gepost op: 23 January 2012, 10:01:34 »
Ha Eelco, ben je al een beetje gesettled in Aalborg? Tsja, soms zie je ergens gewoon als een berg tegenop en ik werd het cilinderblok eerlijk gezegd gewoon zat. Maar goed, er zit weer progressie in ;D Als het nu klaar is dan s het ook echt klaar...
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #497 Gepost op: 23 January 2012, 10:13:14 »
Het zal mij benieuwen!  (y)
Je begint trouwens al een aardig arsenaaltje Nederlandse stoomlocs in elkaar te solderen.

En qua settelen, volgende week komt de verhuiswagen met onze eigen meuk en betrekken we ons nieuwe appartement. En kan ik weer lekker over al mijn literatuur, gereedschap en ruimte beschikken. Een fijn vooruitzicht.

Maar goed, terug naar jouw werkzaamheden weer...  ;)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #498 Gepost op: 23 January 2012, 11:15:15 »
Fantastisch! Ben benieuwd naar je bouwsels!
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #499 Gepost op: 23 January 2012, 13:13:10 »
Ik ook, er staat nog wel het een en ander in de wachtkamer...  ;)

Bij de weg, als ik je locpark zo zie beperk jij je niet specifiek tot een enkel tijdperk (SS 755, 3900, WD 73755). Verzamel je alleen, of rijd je er ook mee op een baan?

Eelco

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #500 Gepost op: 23 January 2012, 14:32:52 »
Laat ik het zo zeggen, toen we dit huis kochten was de deal dat mijn vrouw een superdeluxe badkamer en keuken kreeg en dat ik de zolder zou krijgen. Achteraf bleek dit de slechtste deal ooit te zijn, aangezien de zolder alleen maar voller wordt en er eigenlijk geen ruimte is voor mijn baan :P Wel heb ik al een groot gedeelte van het framewerk klaar, maar dat ligt nu in losse planken aan de zijkant van de zolder.

Tsja, momenteel (al zo'n 16 jaar weer) dus geen baan, maar wel verzamelen. Heb een jaar of 7 geleden bijna alles van mijn collectie verkocht om daarna opnieuw te beginnen (bijvoorbeeld oude blokkendoos er uit en daarna de nieuwste versie aanschaffen). Eigenlijk was het dus meer upgraden. Ik verzamel alles wat ik mooi vind, dus ook e-locs en wil ook bijvoorbeeld nog graag de 1600, maar meer omdat ik het ken. Daarnaast ook dingen uit het buitenland, zoals die schitterende blauwe S3/6 van Roco met sound (staat nog op mijn verlanglijstje en zag hem liggen op Houten voor € 205,-, dus is ook nog wel betaalbaar). Maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar Nederlands materieel en dan vooral stoom, liefst tijdperk II/III. De baan wordt tijdloos ingericht met een kopstation en een stuk verderop een klein stationnetje, zodat eigenlijk alles tot de jaren 50 er wel kan rijden. Het kopstation is dan het wat modernere gedeelte terwijl je met de boemel dan terug in de tijd rijdt naar een landelijk stationnetje met staatsspoor seinen, trekdraden bij de wissels etc...

Goed, hoop plannen dus, het hele baanplan is ook klaar en helemaal uitgewerkt, maar er is dus verder nog niets van de grond gekomen. Toch kriebelt het de laatste tijd meer dan ooit en ik ben de afgelopen tijd ongelofelijk bezig geweest de zolder op te ruimen, alles te rangschikken en in bananendozen te verpakken om straks alles mooi onder de baan te kunnen sorteren. Dus al met al begint ook daar wat plaats te komen.

Anyway, voordat dat van de grond is wil ik toch wel eerst 1 loc helemaal klaar hebben. De 3900 is al zoveel voorwerk aan gedaan dat het nu nog even strand op wat afwerking, maar dat ik daarna toch weer aardige vorderingen kan maken. Voor de rest rijdt het spul heel af en toe eens een rondje op de clubbaan, maar dat zijn meer conditieritten.

Heel verhaal dus ;D Stoom, Nederlands, heeft dus mijn voorkeur, maar verder niet specifiek iets...
« Laatst bewerkt op: 24 January 2012, 14:00:32 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #501 Gepost op: 23 January 2012, 14:39:17 »
Tom, zaterdag had je het ook over de 1600.
Kun je niet beter een foto ervan aan de muur hangen en dan voor het geld een mooie OHMB lok kopen?  ;D

Leen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #502 Gepost op: 23 January 2012, 14:57:47 »
Een 1600 past ook prima op een OHMB-baan hoor...  ;)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #503 Gepost op: 23 January 2012, 14:58:28 »
 ;D Nee, ben gewoon hebberig :P
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #504 Gepost op: 25 January 2012, 21:23:24 »
Zo, de foto's:

Het cilinderblok is gewijzigd in de oorspronkelijke vorm. na het plamuren en vijlen zag het er eerst zo uit:

Zoals je ziet, recht toe recht aan, maar de eigenlijke vorm is veel sierlijker. Omdat ik niet tevreden was heb ik uren zitten schuren met heel fijn schuurpapier. Toch waren, na al dat geklus aan het blok, de deksels inmiddels meer vierkant dan recht, ondanks dat ik heel fijn schuurpapier had gebruikt en de boel heel erg had ontzien. Omdat er ook al eerder aan geklust was en ook dat z'n sporen had nagelaten, moest het nu maar eens opnieuw. Gelukkig had ik vorig jaar februari al mijn nieuwe cilinderdeksels ontvangen, dus ik kon nu in 1 ruk door. Ik moet zeggen, het verschil mag er zijn.

Daarnaast zat er al een hele tijd aan elke kant 1 leibaan in gesoldeerd, dus daar moest hoognodig de 2e bij komen. Zo gezegd, zo gedaan. Met 1 leibaan:

En nu dus met 2:

Daarnaast heb ik de ketelsteun/voetplaatsteun aan het frame gesoldeerd. Leuk ding, maar..., toen ik de zuigerstangen tussen de leibanen wilde plaatsen om te controleren of alles nog goed functioneerde, bleek dat die steun tegen de leibanen kwam, waardoor de zuigerstang geen hele slag kon maken. Goed, de leibanen iets naar buiten gebogen, zie je gelukkig niks van, maar het functioneert nu gelukkig wel weer. Toch ben ik niet tevreden, want het loopt allemaal licht aan. Goed, uitsolderen dan maar weer en dan iets meer ruimte creëren door het ding wat te vijlen. Dat klopt natuurlijk ook wel, want de cilinders zijn verder naar binnen geplaatst, dus zit je hier ook met een te brede steun. Nooit meer aan gedacht natuurlijk :P

Toen dat klaar was heb ik het voorste stukje van de voetplaat maar eens onder handen genomen. Er moesten wat handgrepen op. Volgens het boekje moest dat 0.5 mm zijn, maar dat vond ik toch wat te grof, dus ik heb 0.3 mm koperdraad in de juiste vorm gebogen. Eerst dacht ik, kom, ik laat me niet kennen, solderen die handel. Maar de nabewerking op dit onderdeel zou door alle ronde vormen zeer moeilijk worden. Ook zou ik aan de voorkant moeten solderen, aangezien de gaatjes juist op plekken komen die je niet zomaar even doorboord want dan zou je door de hele lengte van de voetplaat moeten boren. Dus, Olba industrielijm gebruikt, zeer tegen mijn principes in. Het zou in 2 seconden droog moeten zijn, maar dat is het dus niet, ligt nu nog steeds te drogen (anderhalf uur verder). Anyway, het resultaat is al wel heel geinig en het is ook de eerste detailering. Yep, leuk leuk leuk. Hier een foto:

Nou, het gaat nu weer lekker met de loc. Kan me gaan bezighouden met grotere en makkelijkere stukken en het kan nu een stuk vlotter gaan. Zat ook erg tegen het cilinderblok aan te hikken, was er eigenlijk al een jaar geleden mee klaar (of klaar mee, net wat je wil, wilde niet meer, had het gezien, was het zat, zoiets...). Maar goed, was aan iets begonnen, nou moest ik het ook afmaken. En nu, nu heb ik een heel mooi slank model, met de juiste vorm en door dit klusje zijn ze nog net iets slanker geworden, dus het vooraanzicht is fantastisch. En, de bogie kan nog steeds heerlijk vrij bewegen, ondanks de aanpassing. Yep, het wordt nog wel eens wat... ;D
« Laatst bewerkt op: 25 January 2012, 21:28:26 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #505 Gepost op: 25 January 2012, 22:38:05 »
Goed, heb nog eens goed gekeken naar die steun, maar die klopt eigenlijk van geen kant. Het simpelste is de ruwe vorm over te trekken en het dan in de juiste maat uit te snijden in styreen. Maar, de vorm klopt ook niet. Toch maar eens kijken of ik iets kan fabriceren....
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #506 Gepost op: 25 January 2012, 23:00:14 »
ja dat is het
Als je het ene veranderd , komt er steeds meer bij kijken.
maare (y)

Gr Jan

Beached

• Offline Offline
« Reactie #507 Gepost op: 26 January 2012, 07:37:35 »
Mooi om te zien dat er weer schot in komt (y) Die ketelsteun lijkt me inderdaad het makkelijkste in styreen. Mij lijkt er niks mis met de vorm van de steun tussen de frames, en dat alleen de buitenkant uitgerekt is.

Veel geluk
Rick

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #508 Gepost op: 26 January 2012, 09:39:40 »
Kun je de ketelsteun niet 'gewoon' versmallen Tom? Ik had hetzelfde probleem bij mijn 6300; een laatste-versie ketel/leibaansteun voor een eerste-versie cylinderblok ging dus niet lukken omdat dat cylinderblok in de loop van de tijd enorm verbreed was. Strook ertussen uit en de twee helften weer aanelkaar solderen en de zaak was (vrij) gezond. Uiteraard klopt het niet helemaal, want juist de delen naast de frameplaten zijn verbreed, maar je komt een heel eind. Het lastigste lijkt mij bij styreen om de steunen aan de leibanen verbinden en die steunen heb je m.i. behoorlijk hard nodig. Bovendien kun je, bij gedeeltelijk in styreen bouwen, de zaak niet 'gewoon' in de thinner mikken als het verfwerk mislukt is, want dan verdwijnt je ketelsteun ook.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #509 Gepost op: 26 January 2012, 09:46:13 »

Toen dat klaar was heb ik het voorste stukje van de voetplaat maar eens onder handen genomen. Er moesten wat handgrepen op. Volgens het boekje moest dat 0.5 mm zijn, maar dat vond ik toch wat te grof, dus ik heb 0.3 mm koperdraad in de juiste vorm gebogen. Eerst dacht ik, kom, ik laat me niet kennen, solderen die handel. Maar de nabewerking op dit onderdeel zou door alle ronde vormen zeer moeilijk worden. Ook zou ik aan de voorkant moeten solderen, aangezien de gaatjes juist op plekken komen die je niet zomaar even doorboord want dan zou je door de hele lengte van de voetplaat moeten boren. Dus, Olba industrielijm gebruikt, zeer tegen mijn principes in. Het zou in 2 seconden droog moeten zijn, maar dat is het dus niet, ligt nu nog steeds te drogen (anderhalf uur verder). Anyway, het resultaat is al wel heel geinig en het is ook de eerste detailering. Yep, leuk leuk leuk. Hier een foto:

Foei! ;)

Deze handgrepen zijn juist prima te solderen, dankzij het feit dat het solderen is aan witmetaal. Dit is mijn resultaat met 5 handgrepen op de 6300 (is volgens mij exact hetzelfde onderdeel van de DJH 3900)

Foto is niet geweldig, maar het geeft een beeld van 5 gesoldeerde handgrepen zonder enige nabewerking.

Je maakt inderdaad gaatjes en handgrepen en steekt ze er met de juist diepte in. Dan baad je het gaatje met handgreep in de fosforzuur en vervolgens tip je een heel klein bolletje witmetaal soldeer aan je witmetaal soldeerbout. Dat bolletje breng je aan tegen de hoek van gaatje in het witmetalen onderdeel en de handgreep en het bolletje zuigt zich als een razende in het gat tussen onderdeel en handgreep en je ziet er helemaal niets meer van.

Lijmen is voor watjes  ;D ;D , behalve aan gespoten modellen voor de laatste onderdelen.

Verder mooi om te zien hoe je de cylinders aanpakt.  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*