Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180436 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #390 Gepost op: 17 May 2010, 19:33:26 »
Tom,

Als ze er nu goed uit zijn gekomen met los solderen, zou ik ze er zeker weer in solderen. Plamuur kan wel wat hebben. Het grootste probleem is teveel warmte, want als het witmetaal uitzet, zou dat wel eens meer kunnen uitzetten dan het plamuur.

Leibanen: het zijn stukken metaal, die de kruiskop geleiden en niet gelijden. Het is dus een vorm van geleiding van de kruiskop. Leibaan dus. Kijk maar op Internet en je vindt onder de titel leibaan het onderdeel waar wij het hier steeds over hebben. Mijn spellingchecker vindt trouwens leibaan én lijbaan (beide dus) niks  ;)

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 20:36:56 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #391 Gepost op: 17 May 2010, 20:25:06 »
tis wel hardcore om ze perse van nieuwzilver te willen, ik gebruik er nog steeds gewoon 0,5x1-messing voor... lui etc.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #392 Gepost op: 18 May 2010, 18:15:18 »
Hahaha, eindelijk duidelijkheid! Bedank Ivo (y)

En tsja Floris, ben gewoon een vies pervers mannetje en hou van extreme modeltreintjes, het liefst van die vieze groene of blauwe, lekker met de deuren wagenwijd open, hmmmm ;D :P

Maarre, dit is waarom:

Kijk eens naar die LEIBANEN en die glimmende cilinderdeksels, zo strak, zo mooi... Dat wil ik ook (zoveel mogelijk :P)

Wat betreft het plamuren, het zal toch nog een keer nabewerkt moeten worden, dus het geeft niet zozeer dat het wat ongelijkmatig is. De cilinderdeksels gaan er nu ook vanaf, dus dan is het ook makellijker om de cilinders zelf superstrak te maken. Dan kunnen straks de cilinderdeksels er wat mij betreft gewoon op gelijmd worden, als het toch strak en kaarsrecht is zal dat prima aansluiten...

De lijbanen zal ik inderdaad proberen te solderen, maar het is wel lastig op die plekken. Nou ja, gewoon een kwestie van uitproberen, hoewel ik dat wel het liefste heb, het is tenslotte de stevigste manier om ze te bevestigen...

Ben wel blij dat de cilinders nu in basis al wel goed zijn, het betreft dan weer de afwerking en niet al dat slijpen en andere dingen. Het zal wel nogmaals de nodige tijd in beslag nemen, maar ik heb nu alvast wat resultaat gezien en het zal er alleen maar mooier op worden, daar ben ik van overtuigd. Ja, ben toch blij dat ik besloten heb het te gaan veranderen, had me anders altijd blijven ergeren aan die inkeping in de leibaan en aan het messing.

Poeh, best wel een flinke klus en dat wachten op onderdelen is ook wel eens een tegenvaller. Je kan niet even lekker doorbouwen dan. Wat betreft de klinknagels, ik ga toch eens kijken of ik ze niet kan bestellen, had dat ook ergens gelezen (volgens mij een mailtje van Leen). Met draad is het mij nog niet mooi gelukt en er zit dan toch een verschil in de ene of de andere klinknagel. Ik ben echt een mierenneuker he? Jemig, wordt gek van mezelf ::) :o :P
« Laatst bewerkt op: 18 May 2010, 18:29:58 door Tomasso »
Spoor 0 adept

stig

• Offline Offline
« Reactie #393 Gepost op: 18 May 2010, 18:45:32 »
Je zit jezelf wel met een schaal 0 model lekker te maken. Houd daar ff rekening mee! Ben d'r ook al eens ingetrapt... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #394 Gepost op: 18 May 2010, 18:57:03 »
Eh nee, dit is een foto van iemand die hem in 1:87 had/heeft...  Edit: je hebt gelijk, spoor 0 idd... Toch mooi ;D
« Laatst bewerkt op: 18 May 2010, 19:09:08 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #395 Gepost op: 18 May 2010, 21:42:58 »
Citaat
Wat betreft de klinknagels, ik ga toch eens kijken of ik ze niet kan bestellen,

Metalen mini klinknagels kun je hier bestellen:

http://www.scalehardware.com/miniature-rivets-c-10

Goede wereldwijde service, en lage verzendkosten, althans toen ik ze vorig jaar bestelde.

Op dit adres zijn ze ook te koop, van styreen, en een stuk voordeliger:

http://www.tichytraingroup.com/index.php?page=view_category.php&category=NBW+%26+Rivets&offset=0

Ik weet alleen niet hoe het met de verzending etc. gaat.

Heb je trouwens al de hierboven beschreven methodes met een speld of een stukje draad uitgeprobeerd? Dat kan ook, en als het niet naar je zin is kun je ze altijd nog bestellen.

Er is ook nog de methode met de transfers van archertransfers:

http://www.archertransfers.com/catSurfaceDetails.html

Heel geschikt voor rijen klinknagels. Je brengt de transfer naar wens aan, en dan schilder/spuit je er gewoon de verf overheen. Dan zie je niet meer dat het een transfer is.
Dit lijkt me voor je voetplaat minder geschikt.

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #396 Gepost op: 18 May 2010, 22:58:35 »
Dat zijn een paar mooie site's! Meteen toegevoegd...
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #397 Gepost op: 04 June 2010, 14:10:11 »
Omdat ik op onderdelen moest wachten kon ik even niet verder. Bij mij mondt dat er in uit dat ik ga leuteren en het forum ga vervuilen. Waarschijnlijk is iedereen dan nu ook opgelucht dat ik even verder kan met de core business, het verder bouwen van dit ding hahaha ;D

Via Leen had ik een link gekregen om zilverstalen profielen te bestellen met een dikte van 1 millimeter. Toen ik deze echter binnenkreeg waren ze zowel gebogen als getordeerd

Eerst baalde ik, omdat ik tenslotte niet voor niets die messing leibanen er uitgehaald had, ik wilde tenslotte een zo hoog mogelijke kwaliteit (voor zover haalbaar bij een beginneling). Daarnaast was er 1 beschadigd en ik bleef me er aan storen. Nu bleken de nieuwe echter weer niet kaarsrecht. Nou ja, na een tip van Lennert en van Leen heb ik er 1 geprobeerd te verhitten en hem in de hitte geprobeerd weer recht te trekken. Het eerste gedeelte ging mis en trok krom de andere kant op (het vuur was dus te heet en waarschijnlijk heb ik hem ook te lang er in gehouden). Nog een stukje geprobeerd en uiteindelijk lukte dat redelijk. Alleen door de hitte verkleurt het staal en wordt het donker... Tsja, dat was nou ook weer niet de bedoeling. Ik hoopte het met polijsten weer recht te trekken, maar het was door en door, dus dit was weer niet geschikt.

Afgelopen zaterdag was Leen even op bezoek en ik heb hem toen nogmaals het probleem voorgelegd. Hij zei me toen dat het maar zulke korte stukjes betrof, dat ik ze gewoon op maat moest maken en dan zo recht mogelijk maken. Van de kromming en de tordering zou je dan niets meer zien. En inderdaad, na veel buigen, met de hand, zijn de stukjes nu kaarsrecht en zijn de onderste 2 leibanen inmiddels weer in het cilinderblok gesoldeerd. Het zit superstrak

Het mooie is, in het lamplicht zie je er weinig van, maar in normaal licht zie je duidelijk het kleurverschil met messing! Precies wat ik wilde! Daarnaast is die vervelende beschadiging nu ook weg en ziet het er keurig uit. Poeh, ben vooralsnog erg blij dat ik het gedaan heb.

Het volgende op het programma is dat ik nu de cilinderdeksels er weer af ga solderen, het cilinderblok zo glad mogelijk ga vijlen en plamuren en straks de andere leibanen er in zet. Als het geheel gespoten is plaats ik dan als laatste de nieuwe gepoetste cilinderdeksels terug met een drupje lijm. Zo is het blok superstrak en steken de cilinderdeksels supermooi af (tenminste, dat is de bedoeling). Kan niet wachten tot de nieuwe cilinderdeksels binnen zijn.

Daanaast heb ik nieuwe klinknagels besteld in de VS, zodat de voetplaat ook afgewerkt kan worden. die dingen hebben een nagel van 0,3 mm en een kop van 0,5 mm, net zoals de andere klinknagels. Zodra deze binnen zijn is het een kwestie van ze in de voetplaat aanbrengen en dan is deze ook klaar, de gaatjes zijn tenslotte al voorgeboord...

Heb er weer zin in om verder te gaan... 8)
« Laatst bewerkt op: 04 June 2010, 14:31:42 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #398 Gepost op: 04 June 2010, 18:01:04 »
Mooi dat het allemaal gelukt is. Het ziet er fraai uit op de foto.

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #399 Gepost op: 20 June 2010, 13:14:11 »
Gisteren was er op de ModelSpoorwegClub Veenendaal een open dat t.b.v. het 25 jarig jubileum van de club. Ik heb daar mijn gereedschappen en mijn beide in aanbouw zijnde loc's meegenomen en ben daar lekker aan het knutselen geslagen. Er moesten nog enkele klinknagels vervangen worden en deze had ik inmiddels al per post binnengekregen.

Nadat ik eerst gaatjes had geboord van 0,3 mm in de voetplaat, probeerde ik de klinknagels er in te krijgen. Dit werkte helaas van geen kant. Ik heb de gaatjes daarna uitgeboord naar 0,5 mm en dat paste goed. De kop bleef er netjes bovenop liggen en verzonk niet en de nagels heb ik aan de onderkant gelijmd met olba industrielijm. Na helaas 2 boortjes kapotgedraaid te hebben is alles nu klaar op de voetplaat, op 1 nageltje na, waar een klein stukje van de boor in is blijven zitten. Daar moet ik nog maar eens even naar kijken hoe ik die goed ga uitboren.

Tegen het einde van de open dag begonnen er meerdere leden te vragen of ik dat ding niet eens kon laten rijden. Zo gezegd, zo gedaan, alles in elkaar geschroefd en op de pendelbaan gezet. Zie hier een laag resolutie filmpje genomen met een fotocamera

http://www.youtube.com/watch?v=pIPBR8O526w

Ik moet zeggen, het rijdt niet onaardig, moet hier een daar nog wel even wat afstellen (de wielen van de bogie zakten met enige regelmaat tussen de rails), maar voor de rest reed het ding prachtig. Geen last van stotteren, de stroomafname is goed, ja, ben gewoon tevreden.

Nu de voetplaat op 1 klinknagel na af is, geeft me dat ook weer een goed gevoel, weer een stap dichter bij voltooiïng.
Spoor 0 adept

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #400 Gepost op: 20 June 2010, 13:33:13 »
Daar moet ik nog maar eens even naar kijken hoe ik die goed ga uitboren.

Niet proberen uit te boren!
Boortjes zijn van de zelfde hardheid en gaat dus niet werken. Kans is groot dat de boor een eigen weg in het zachtere materiaal gaat zoeken en dan ben je verder van huis. Misschien het klinknageltje inkorten en er gewoon overheen plakken?
Gerrit F

Van de draad af....

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #401 Gepost op: 20 June 2010, 13:36:00 »
Oh, oke ome Gerrit :-X ;D

Het gaatje is op zich al bijna helemaal uitgeboord, ik dacht er zelf aan om een speld in de bovenkant van de voetplaat te duwen en dan proberen het boortje er uit te drukken, kan dat ook?
Spoor 0 adept

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #402 Gepost op: 20 June 2010, 13:37:28 »
Dag Neef,  ;D

Hoe bedoel je dat met die speld?
AH, ik zie het al.
Ja dat is het proberen waard.
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #403 Gepost op: 20 June 2010, 13:40:05 »
Neef,

Nog een aanvulling.
Het boortje zal wel ontzettend vast zitten, anders was deze niet afgebroken.
Dus pas op voor vervorming van je voetplaat.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2010, 13:49:55 door Gerrit Ferwerda »
Gerrit F

Van de draad af....

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #404 Gepost op: 14 July 2010, 18:55:40 »
Afgelopen week ondanks het warme weer toch wat zitten pielen. Er was nog 1 klinknageltje die ik niet geplaatst kreeg omdat er een stukje van het boortje in het gaatje was blijven zitten. Allereerst zitten rommelen met een speld en geduwd vanaf zowel de onder- als de bovenkant. Niks hielp. Uitboren kan, zoals Gerrit al aangaf, niet, maar er was 1 voordeel, de boor was afgebroken IN het gaatje, dus er was nog een paar 10e van een millimeter ruimte om daar de klinknagel op te plaatsen.

Daar zit je dan met je klinknagel van 0,niks milimeter, met een kop die je amper vast kan houden en een nagel die 0,3 millimeter is. Voorzichtig een groot deel van de nagel er af geknipt en toen geprobeerd dat miniscule resterende stukje op de voetplaat te plaatsen. Wat een gedoe!!! Dan lag de nagel weer op zijn kop, dan sprong hij weer alle kanten op, behalve de goede, etc. etc. Uiteindelijk is het gelukt om hem te fixeren op de voetplaat. Nu zaten alle klinknagels zoals ik het wilde hebben, dacht ik... Maar ik zag dat er nog 4 wel aardig afgesleten waren. Nou ja, nu ik toch zo lekker bezig was 4 gaatjes geboord, daar de 4 klinknagels in laten zakken en ze aan de bovenkant, op de voetplaat, vastgezet met een stukje plakband. Drupje Olba lijm en viola, gefixeerd. Solderen ging me toch wat te ver en er komt verder geen kracht op te staan. Ik ben heel tevreden, want de voetplaat is (eigenlijk op een klein beetje nabewerken na) klaar!

Lekker met de hand boren, dat werkt het beste (zegt de man die 3 boortjes verslijt op een paar klinknagels :P)

Klaar!

Nou ja, klaar... Nog even dat restje lijm wegwerken en even kijken hoe ik dat miniscule gaatje wegwerk...

De volgende stap is... de voetplaat, want die loopt nog een stukje door met een soortement van kronkel naar beneden. In dat stukje moeten gaatjes geboord worden voor handgreepjes, maarre je raad het al, laatste boortje net afgebroken. Daar moet 0,5 mm draad in, maar ik begreep dat 0,3 mm beter en mooier zou zijn, dus ik ga daar maar voor. Draad heb ik al... Als het boortje er is gaat dat stuk op zich wel snel, want het is solderen en versieren. Leuk...

Een ander ding is de ketel met vuurkist. Ik zit nog even te brainstormen hoe ik dat ga doen. Die waspluggen moeten worden uitgeboord. Leen gaf mij de tip om ze in het midden uit te boren met een heel klein boortje en het gedeelte er omheen iets te verdiepen (het witmetaal van de vuurkist is toch heel dik) met een breder boortje. In het gaatje soldeer je dan een stukje draad, die je daarna op de juiste lengte afknipt en voila, wasplug is klaar... Heb ik het zo goed begrepen? En klopt het dat die dingen daar zitten (op de 6300 zitten namelijk ook van die 'gaten' aan de zijkant van de vuurkist)?

Nog even een foto ter verduidelijking

« Laatst bewerkt op: 14 July 2010, 18:58:36 door Tomasso »
Spoor 0 adept