Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180823 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #195 Gepost op: 01 April 2010, 20:08:30 »
Zo hèhè, vandaag zo'n beetje de laatste hand gelegd aan het cilinderwerk. 1 Tip voor de beginner, begin niet meteen aan modificaties, want als je het 1 veranderd, dan moet het ander ook veranderen etc. etc.

Wat heb ik de afgelopen week gedaan? Nadat ik 1 cilinder had aangepast en had vastgesoldeerd aan het frame, moest de andere kant natuurlijk ook. Wat een bezoeking! Ik dacht iets geleerd te hebben van de inmiddels al volledig vastgesoldeerde cilinderkop, maar als je dingen uit het hoofd veranderd, zonder mallen of iets dergelijks, dan is het erg lastig om iets anders (in dit geval de andere cilinderkop) precies hetzelfde te krijgen. Met veel moeite en pijn is het me toch (redelijk) gelukt. Beide cilinders zitten nu aan het frame gesoldeerd en op de manier zoals ik het wil.







Nadat dit cilinderblok was bevestigd, nog eens gekeken hoe het zat met de voorloopwielen en de ruimte, tot dusver alles in orde. Toen de drijfstang met de zuigerstang maar eens bevestigd. Omdat ik het geheel zo klein mogelijk wilde houden (lees zo smal mogelijk) wilde ik door het gaatje van de drijfstang en de zuigerstang eigenlijk een klinknagel doen. Die hebben namelijk een platte kop en de nagel zelf neemt daardoor aan de binnenkant nagenoeg geen ruimte in. Standaard wordt er een boutje en een moertje bij geleverd met een vrij dikke kop. Hier liepen de voorloopwielen dan ook direct tegenaan.

Echter, de klinknagels waren te klein! Ik heb toen eerst een koperen spijkertje afgevijld tot een dikte van 0,8 mm. Deze verboog bij het 'klinken' helaas i.p.v. dat hij 'geklonken' werd. Toen kreeg ik het lumineuze idee om het boutje en moerje toch te bevestigen en die aan de binnenkant zo vlak mogelijk te vijlen. Dat is nu dus gelukt. Had ik dat maar eerder gedaan... :P



En het geheel als het klaar is



Toen ik toch bezig was, heb ik het binnenliggende drijfwerk ook maar aan elkaar geklonken. Dit moet met miniscule klinknageltjes en is zo 'gepiept'. Best leuk om ff je agressie op kwijt te kunnen...



Daarna ook de andere delen, die geklonken moesten worden, maar aan elkaar bevestigd. Was nou toch bezig...



Uiteindelijk vandaag het cilinderblok helemaal afgemaakt. Drama! Ik wilde eerst een gat uitboren in het cilinderhuis, omdat daar straks het drijfwerk in moest komen. Mijn Dremel was net zo enthousiast als ik, waardoor ik het gat ineens zover uitboorde dat de zijkant van het cilinderblok helemaal open was. @#$%&! >:(

Ondanks dat ik pissig was heb ik me er toe gezet om het meteen te repareren. Dat moet bij mij ook wel, anders blijf ik er tegenaan hikken... Heb met (veel) witmetaalsoldeer de zijkant laagje voor laagje dichtgemaakt en daarna gevijld. Nu zie je er niets meer van...

Al met al is alles toch goed gekomen, na veel vijl- en scheldwerk zit alles er nu op gesoldeerd. De allerlaatste fase, voordat dit gespoten zou kunnen worden, is het plamuren en keurig voorbereiden van het hele cilinderblok. Hier is te zien hoe alles er nu uitziet









Ik ben niet geheel ontevreden, ondanks dat een aantal dingen nog niet naar mijn zin zijn. Het zal nog veel plamuurwerk en schuren worden. Ik ben me er van bewust dat ik de lat meteen heel erg hoog leg. Ik wil eigenlijk direct Philotrain kwaliteit, terwijl ik pas een groentje ben en dit mijn allereerste kit is. Ik heb nu wel door dat je een hoop moeite moet doen voor iets wat je wil aanpassen en ik kan alleen maar zeggen, doe dit zelf alleen als je weet dat je het gaat afmaken. Dit is iets waarop het project spaak kan lopen, waardoor het ding misschien in de kast verdwijnt...

Daarnaast, mocht je je aan de bouwbeschrijving houden, dan ben je zonder veel moeite al een stuk verder dan dat ik nu ben. Een kit is helemaal niet zo moeilijk heb ik al uitgevonden, het is maar hoe moeilijk je het jezelf maakt...

Voor nu ben ik uiterst tevreden met dit eerste resultaat en ik zie ernaar uit hoe het is als het cilinderblok zijn laatste fase (lees plamuren en schuren) heeft gehad...

In de tussentijd heb ik overigens ook wat aan mijn 3300 gedaan. Zie het andere draadje...
« Laatst bewerkt op: 02 April 2010, 01:04:51 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #196 Gepost op: 01 April 2010, 20:25:44 »
Netjes , wat is nu de totale breedte geworden ?

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #197 Gepost op: 01 April 2010, 23:22:42 »
De totale breedte tussen de lijbanen van de zuigerstang is 24 mm. De totale breedte van het hele cilinderblok is 31,5 mm terwijl de voetplaat ongeveer 29,5 mm breedt is. Doordat de cilinders onderaan iets naar buiten toe lopen is er dus een heel klein stukje wat uitsteekt aan beide kanten. Dit is echter verwaarloosbaar en met het oog niet 1,2,3 zichtbaar...
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #198 Gepost op: 01 April 2010, 23:40:47 »
Ondanks dat ik pissig was heb ik me er toe gezet om het meteen te repareren. Heb met (veel) witmetaalsoldeer de zijkant laagje voor laagje dichtgemaakt en daarna gevijld. Nu zie je er niets meer van...

Kijk, dit is nu het enorme voordeel van solderen ipv lijmen. Het witmetaal laat zich er vlekkeloos mee repareren, net als het dichtvloeien van alle naden.

Leuk om je vorderingen te lezen. Volgens mij gaat deze 3900 je gewoon lukken. Heb je het boutje en moertje nog op een of andere manier geborgd? Zou ik wel doen als je het zover afvijlt. Je klinkwerk aan het binnenliggende drijfwerk kan ik alleen niet volgen. Zeker een 1 april grap. Volgens mij zit dat zo in de etsfret ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #199 Gepost op: 01 April 2010, 23:46:34 »
@ Ivo

Hahaha, nee hoor, zoals de foto je laat zien zitten er echt miniscule klinknageltjes bij om een aantal zaken aan elkaar te bevestigen (zie foto 6 en 7 van bovenaf geteld...).

Het boutje heb ik eerst aan het moertje gesoldeerd, om hem daarna af te vijlen...
« Laatst bewerkt op: 02 April 2010, 01:07:20 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #200 Gepost op: 01 April 2010, 23:53:12 »
Ja, nou zie ik het, minimaal 4 klinknagels.

Hier had ik er iets meer voor nodig:



Het is precies dezelfde schuifbeweging, maar dan met 8 klinknagels per kant.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #201 Gepost op: 01 April 2010, 23:59:33 »
Die wil ik nu eigenlijk hebben, degene met binnenliggend drijfwerk en daar een goed lopend model van maken... ;D

Wordt nog wel eens een volgend project... En mocht het zover komen, dan maak ik er een h0 pur model van, met een zeer open frame etc... Pfff, wat haal ik me allemaal in mijn hoofd :P
Spoor 0 adept

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #202 Gepost op: 02 April 2010, 00:02:58 »
hallo Tomasso,
Ik las dat bij jouw 3900 er enkele mm verschil zit in de hoogtes van de handrails van lok en tender.



Bij mijn 3900 is de hoogte nagenoeg gelijk. Heb jij soms een ouder model? Die van mij is een maand geleden gekocht.

gr. Bram


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #203 Gepost op: 02 April 2010, 00:06:20 »
@ Bram

Wow, jij bent flink opgeschoten! Nee, het is de nieuwere versie en eerlijk gezegd zie ik het nagenoeg op elke foto die ik van het model heb kunnen vinden...

Enne, hoe rijdt ie? (by the way, niet om het 1 of ander, maarre, je contragewicht op je voorste drijfwiel zit op de verkeerde plaats...)
« Laatst bewerkt op: 02 April 2010, 00:08:53 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #204 Gepost op: 02 April 2010, 00:15:54 »
Ja rijdt momenteel best goed. Behoorlijk soepel. Ik heb geen scherpe bochten geprobeerd maar de baan waarop hij komt te rijden heeft bochten met een straal van 100 cm. Dat komt omdat ik ook een 6300 heb. Die kan nauwelijks door bochten rijden!
Ja, dat contragewicht zit inderdaad niet goed. Zag het laatst op foto's. Ik ging er eigenlijk van uit dat het contragewicht altijd tegenover de cranck zit waarop de drijfstang is gemonteerd. Dat lijkt mij ook het meest logisch. Maar ja. dat is nog makkelijk te herstellen. Contragewicht zit gelijmd.
Ik zit alleen nog te twijfelen over de cilinderblokkenHoe meer ik jouw foto's zie, hoe meer ik begin te twijfelen.
Je wordt bedankt!!.....haha ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #205 Gepost op: 02 April 2010, 00:19:30 »
Hahaha! Niet twijfelen! Als het rijdt dan rijdt het, zonde om half overnieuw te beginnen! Maarre, volg graag je resultaten, dus als je zo nu en dan eens een foto'tje kan plaatsen... (ben heel benieuwd naar je spuitwerk ;D)
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #206 Gepost op: 02 April 2010, 00:26:17 »
mmmm, zuigerstangen in messing in plaats van witmetaal... zat dat in de kit?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #207 Gepost op: 02 April 2010, 00:28:51 »
Hier nog een foto van het geheel in de eerste laag spuitplamuur.
Nu eerst de oneffenheden er uit halen en de naden met plamuur wegwerken.
Het dak van de cabine ligt er uiteraard los op.



Ik hoop dat hij na het paasweekend toch wel wat meer kleur heeft.
Ik zal nog wel wat foto's plaatsen dan.

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #208 Gepost op: 02 April 2010, 00:30:52 »
Inderdaad Gert,
De zuigerstangen zijn inderdaad van messing. DJH gaat toch vooruit.

Bram

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #209 Gepost op: 02 April 2010, 00:42:07 »
Ben benieuwd Bram. Overigens had ik de drijfstangen en lijbanen liever in nieuwzilver gehad, is wat natuurgetrouwer, maar vooruit maar...
Spoor 0 adept