Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180419 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #345 Gepost op: 02 May 2010, 14:47:59 »
Ja, en de cilinder verder naar voren... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #346 Gepost op: 02 May 2010, 14:49:41 »


Tomasso,

De windleiplaten zijn iets te kort, maar als ze zwart gespoten zijn valt dat niet meer zo erg op.
In ieder geval dien je ze nu nog niet te monteren, maar pas na afloop , na het schilderwerk. Want anders krijg je de verf niet op alle plekjes.

Gerard

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #347 Gepost op: 02 May 2010, 15:26:01 »
Cilinders aaaaaaaaaaaaaaaaargh :-X :o Gek wordt ik er van :P

Nou ja, nu we er dus achter zijn dat er van het model niks klopt, dan maar verder zoals het nu gaat. Kan het niet zoals het mot, dan mot het maar zoals het kan. ;D

Maarre, wat moet ik dan met die windleiplaten? Achteraf plakken?
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #348 Gepost op: 02 May 2010, 16:05:05 »
Tom,

Windleiplaten erop of eraf hangt waarschijnlijk af van welke onderdelen je los houdt. Ik vermoed dat Gerard met de ketel erop spuit. Dan zou ik het ook zo doen als hij het aangeeft. Echter ik zou het anders doen. Ketel los houden en apart spuiten (wel met de nodige appendages en dan steekt er het lange stuk tapeind uit, dat door de voetplaat en het chassis heengaat en de zaak verder vastzet. Dus ik soldeer de windleiplaten volgens de messing aan witmetaal methode erop en spuit dat hele constructieonderdeel (= volgens mij voetplaat met alle onderdelen en het machinistenhuis) zwart. Daarna nog het olijfgroen op de cabine en de pompbekleding en klaar is kees.

Overigens vind ik de plek van de windleiplaten, ketel en voetplaat wel wat bijzonder. Ik denk dat je gelijk hebt, dat de voetplaat te lang is, maar ik heb ook zitten turen op je foto van het origineel en dan krijg ik de indruk dat de hele ketel (en dan dus ook het machinistenhuis naar voren zou moeten. Kijk maar eens naar de posities van de drijfassen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #349 Gepost op: 02 May 2010, 18:52:44 »
Is dit bruikbaar?
groter maar niet beter
Even snel een foto van gemaakt. Ik denk dat de prent zo wazig is geworden omdat deze achter glas zit. De afmeting bedraagt ongeveer 45 bij 65 cm.
Indien hiervoor belangstelling is, kan ik kijken of ik bij het lokale reprocentrum een afdruk van 1:1 kan laten maken.

Tekening hangt hier nog steeds aan de muur. Schaal 1:50
Gerrit F

Van de draad af....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #350 Gepost op: 02 May 2010, 18:56:43 »
Voetplaat lijkt mij dus te lang. Tevens moeten de cilinders in het midden van de rookkast. Dat zie ik op het model niet terug...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #351 Gepost op: 02 May 2010, 19:01:08 »
Ik begin het idee te krijgen dat Tom dit alles met toenemend schuim om de mond en een grote kloppende ader op zijn voorhoofd zit te lezen...  ;D ;D

Eelco

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #352 Gepost op: 02 May 2010, 17:12:08 »
@ Gerrit

Sorry, was alweer zoveel posts geleden dat ik het helemaal vergeten was, wil op zich wel zo'n ding hebben, dus als je de moeite wil nemen, dan graag... Uiteraard wil ik het vergoeden, zolang het maar geen honderden euro's kost ;D

@ Ewout

Als je de ketel monteert zoals Modelloco het bedoeld heeft, dan komen de cilinders ook in het midden van de voetplaat terecht. Echter, bij het machinistehuis zit er dan 2 millimeter ruimte tussen de keggen en het machinistenhuis (maatvoering klopt niet). Er zijn 2 oplossingen; of een stuk van de vuurkist afvijlen zodat de ketel weer iets naar achter geplaatst kan worden en de rookkast precies boven de cilinders zit uitgelijnd (dan zit de rookkost dus nog meer naar achter! en is de vuurkist nog korter dan hij nu al is, hij is eigenlijk al een fractie te kort), of het hele zaakje iets naar voren schuiven, zodat de voorkant niet helemaal meer klopt, maar het wel aansluit bij het machinistenhuis en de keggen.

@ Ivo

Ja, die posities van de drijfassen had ik al vergeleken. Ik zag dat met name bij de vuurkist, die nu eindigt net voor het einde van het 2e drijfwiel. In het echt staat dat volgens mij in lijn. Wat betreft de windleiplaten, die wil ik toch solderen vanwege de stevigheid, dus ik zal daarbij jouw methode aanhouden...

@ Eelco

Je begint wel gelijk te krijgen, wordt er echt een beetje moedeloos van en zit ook te denken om er verder maar niet teveel tijd een aandacht meer aan te schenken, maar hem maar gewoon zonder al dat gedoe af te bouwen... Nou ja, deze kit is in ieder geval 'leuk' om eens wat ervaring op te doen en ook eens te kijken hoe zelfredzaam ik ben. Zal heus wel trots zijn als het ding (ooit) klaar is, maar die schalen en maatvoeringen wordt ik nu al mesjogge van... Ben veel te pietluttig en te zeikerig voor dit. Ik weet nu wel waar ik in ieder geval wel en geen genoegen mee neem, maar ja, Philotrain is en blijft gewoon veel te duur, dus het zal hier nog wel een tijd bij blijven... ;D
« Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 17:14:28 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #353 Gepost op: 02 May 2010, 17:17:56 »
Gaan we regelen.
Gooi je even je privé gegevens in het postvakje?

Geef je van te voren wel even een seintje over de kosten.
Even een vraag over het versturen.
Gevouwen of op een rol in een koker?
Gevouwen is natuurlijk goedkoper als op een rol in een koker. (rijmt)
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #354 Gepost op: 02 May 2010, 20:28:58 »
Ik weet nu wel waar ik in ieder geval wel en geen genoegen mee neem, maar ja, Philotrain is en blijft gewoon veel te duur, dus het zal hier nog wel een tijd bij blijven... ;D
Ach, het is de best lijkende 3900 in model. Volgens mij behalve helemaal zelfbouw het enige. En de algemene indruk is toch absoluut een 3900. Denk nu niet meteen dat het bij Philotrain allemaal veel beter is. De Philo modellen op handelsonderstellen kloppen ook meestal niet 100% en bij de rijtuigen worden ook wel eens foute draaistellen geleverd. Ook aan Philotrain is aardig wat te superen. Omdat ze van messing zijn is de detaillering over het algemeen wel beter dan een DJH/Modelloco. Hoeft niet persé aan witmetaal/messing te liggen, want bijvoorbeeld Weinert maakt fantastische kits in witmetaal.

En als je een mooie betaalbare Philotrain wilt, misschien kun je je nog inschrijven voor de 2100 als kit? Ik vond de 9500 en 6200 heerlijk om te bouwen en ook daar klopt wel eens iets niet van. Ik heb nog een 7700, waar helaas de rookkastdeur ontbreekt. Als we nu met zijn allen genoeg kritiek leveren, maakt Erwin Werps misschien eens een 3900. Die zijn alleen wel echt aan de prijs. En dit jaar wil GM&S eigenlijk ook nog een 6100 uitbrengen.

Kortom, lekker doorbouwen aan de 3900. Gezien je inzet krijgt die vast komende jaren gezelschap van andere NS stoomloks.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #355 Gepost op: 02 May 2010, 20:59:27 »
Wat betreft de kosten van een gebouwde en gesuperde  DJH lok

alles meegerekend zoals flux ,tin ,straalmiddel ,primer ,verf ,allerlei messing draadjes,veel Philo en Peetoom onderdelen,
kom je toch op een eindprijs die echt niet ver van een tweedehands philotrain lok ligt ;D

je mist alleen de lol van het bouwen
Gr Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #356 Gepost op: 02 May 2010, 23:26:10 »
Dat valt best wel mee hoor getuige Houten gisteren... Een 4600 voor bijna 900 euro... Ik dacht dat de prijs voor alle 3 de locs op het plateautje was... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #357 Gepost op: 02 May 2010, 23:34:41 »
@ ivo

De kit van de 2100 is uitverkocht :P
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #358 Gepost op: 02 May 2010, 23:52:20 »
Ik zou d'r maar gewoon een mailtje aan wagen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #359 Gepost op: 03 May 2010, 16:07:06 »
Heb net gemaild, nu maar even afwachten...
Spoor 0 adept