Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 196795 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #225 Gepost op: 13 November 2011, 14:15:59 »
Zo, het gaatje is geboord exact op de plek waar ie moet zitten (bedankt Jan (y)).

Waar ik mee in mijn maag zit zijn de sleuven die nu gemaakt moeten worden. Ik denk dat ik maar ga boren om zoveel mogelijk messing weg te halen, de rest probeer ik dan met de vijl. Dit wordt een moeilijk klusje, want de boor mag niet uitschieten, anders wordt de sleuf te breed (i.v.m. de wielkasten die er boven op moeten). Ik heb het messing eerst geprobeerd te snijden zoals Leen aangaf, maar het enige wat gebeurde was dat ik een lamme hand kreeg van het continu druk uitoefenen. Het resultaat was dat er alleen een paar snijlijntjes waren te ontdekken en dit was nog maar de 1e sleuf! Nee, dat moet toch anders (lees minder vermoeiend) kunnen. Dus nu wordt het zoveel mogelijk gaatjes naast elkaar boren en dan de boel uitvijlen. Poeh, heb er zin in >:(
« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 17:07:16 door guest7823 »
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #226 Gepost op: 13 November 2011, 14:52:21 »
En meteen weer een update ;D

Net geprobeerd met de hand de gaatjes te boren, aangezien het messing maar 0.3 mm dik is. Dit beviel echter niet (veel te langzaam/pijnlijk ;D), dus de dremel ter hand genomen. Ik was er huiverig voor dat de boor zou gaan lopen, aangezien ik het uit de losse pols doe. Dat gebeurde wel, maar ik kon het gelukkig corrigeren, zodat nu de eerste 2 rijen gaatjes zijn verschenen. Deze heb ik nu wel kunnen doorsnijden zodat er een sleufje is verschenen, maar aangezien ik een heel klein boortje heb gebruikt zijn ze te smal voor een vijl. Deze ga ik dus nog wat verder uitboren zodat mijn vijl er net tussenpast. Daarna kan ik het heel voorzichtig afvijlen zodat ik de juiste lengte/breedte krijg. Hè, ben blij dat het werkstuk (nog niet :P) verknald is. Nu is mijn dremel leeg, dus moet even wachten tot ie weer opgeladen is.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2011, 14:53:58 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 13 November 2011, 15:00:37 »
Probeer voor het boren eerst met een speld/klein scherp spijkertje een klein beginplekje voor je boortje in het messing te maken zonder een diepe put te creëren, zodat je boortje niet wegloopt.
Dat snijden van messing gaat alleen als je een recht stuk messing over de hele lengte afsnijdt. Als je er zoals jij een hap uit wilt nemen dan zou ik niet snijden, maar voorzichtig net naast het lijntje zagen met een heel erg fijn vertand figuurzaagje - toevallig ligt er hier eentje - en het laatste stukje op maat vijlen.

Hier staat alles in wat je moet doen om sheet metal te zagen:
http://www.conniefox.com/Education/Tutorials/SFDtut.htm#sawing

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2011, 15:21:04 door Stoomboy »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #228 Gepost op: 13 November 2011, 15:45:18 »
Hey, dat is leuk (en handig)! Ben inmiddels alweer bezig, bedankt voor de tip Leen! (y)
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 13 November 2011, 16:52:14 »
Zo, net voor het eerst het onderste gedeelte van de voetplaat bevestigd aan het chassis. Waar normaal de wielkasten zitten heb ik nu een plaatje styreen van 0.3 mm naast de wielen gehouden. Met een maximale uitlag van het wiel is het resultaat nog steeds verbluffend! Waar de wielkasten van DJH 5,5 mm breed zijn, kan ik het nu af met +/- 3,75 mm en dan raakt de zijkant van het wiel het plaatje styreen niet. In mm klinkt het misschien niet zoveel, maar optisch is het resultaat enorm. Dit zou betekenen dat ik gesloten wielkasten kan maken en dat het geheel er toch superslank uit blijft zien. Wat een verschil... Zo is al het werk straks niet voor niets geweest en daar word ik nu blij van ;D
« Laatst bewerkt op: 13 November 2011, 17:14:49 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #230 Gepost op: 13 November 2011, 17:02:48 »
Mooi

laat is zien ;D

Gr Jan

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 13 November 2011, 17:13:37 »
Eh ja, heb het er gewoon met de hand tegenaan gehouden, dus is een beetje lastig om dan ook nog een foto te maken, maar zal het zodra het kan laten zien!
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #232 Gepost op: 13 November 2011, 17:27:45 »
 ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 27 November 2011, 23:00:50 »
Woohoo, gisteren was er open dag op de club en ik heb daar de hele dag lekker kunnen prutsen. Ik had de voetplaat meegenomen en ik was er al tijden erg huiverig voor om iets verkeerd te doen (teveel/verkeerd uitboren uit de losse pols waardoor de sleuf te groot wordt, de voetplaat in de vernieling helpen op welke manier dan ook, etc.). Gisteren gewoon maar gedaan zonder teveel na te denken en dan blijkt het achteraf heel erg mee te vallen. Heb allemaal gaatjes geboord en daarna de reststukjes ertussen uit gesneden. Daarna de ontstane sleuf voorzichtig uitgevijld en viola, de voetplaat zit eindelijk zoals hij moet zitten met de wielen keurig er doorheen. (y)

Wat nu rest is het goed uitvijlen van de sleuven aangezien de wielen nog iets aanlopen. Echter, ik wil zo min mogelijk wegvijlen, maar het toch soepel laten lopen, dus dat is nog even secuur werken. Ook heb ik een stukje messing gesoldeerd aan de onderkant van de voetplaat die precies tussen de frameplaten past. Zo zit de voetplaat altijd precies goed uitgericht op het frame zonder dat ik hem elke keer vast moet schoeven met een boutje en een moertje, heel handig dus.

De afwerking van de sleuven neemt nu bijna geen tijd meer in beslag, dus kan er gewerkt worden aan de wielkasten. Dit ga ik als enige uitbesteden (is de bedoeling), want ik wil dat gewoon perfect hebben en met de juiste apparatuur kan dat perfect worden. Daarna de details herstellen en eindelijk verder met de opbouw van de loc. Heb er zin in! ;D
« Laatst bewerkt op: 27 November 2011, 23:03:56 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 27 November 2011, 23:05:36 »
Klinkt goed! Ben benieuwd hoe hij eruit komt te zien met de nieuwe voetplaat.

Leen.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 27 November 2011, 23:43:49 »
Goed om te lezen dat er weer vorderingen zijn (y)

Met het uitvijlen van de sleuven voor de wielkasten, let je wel op dat er ook speling in de wielen zit om de loc door bochten te krijgen? Het zou een beetje jammer zijn als de wielkasten er al op zitten en je onntdekt opeens dat de loc niet meer door bochten wil.

veel geluk,
Rick

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 05 February 2012, 16:37:10 »
Zo, pas bij Leen geweest om aan het frame van de NS 5000 te werken. Dat frame is nu dik in orde, maar die van de 3300 mankeert nu wat aan. Die van de 3300 was oké en het ding rijdt nog steeds als een zonnetje, maar door al het gepruts is het frame getordeerd en staat de boel nu scheef. Niks in de gaten gehad, maar toen ik het ding met voetplaat in de vitrine zette zag ik dat de voetplaat er schuin op lag. Helemaal vergeten om dat ook nog in orde te maken. Stom natuurlijk, want was ik het niet vergeten dan had ik het afgelopen donderdag in orde kunnen maken, was er tenslotte toch...

Goed, voor de voetplaat dus nog een keer naar Leen, hij ziet me aankomen >:( Maar goed, gelukkig is dit een 3 asser, dus is het zo gepiept.

Heb samen met hem nog eens naar het remwerk gekeken. Zoals DJH het voorschrijft worden de stangen die de remmen verbinden 1 mm dik. In het echt zou dat 8,7 cm zijn en dat is natuurlijk veel te groot. Dus, ander draad dan maar. Op zich wel een leuk klusje om zo even tussendoor te doen, dus die bewaar ik nog maar voor als ik weer eens een builders block heb. Weinig werk en groot resultaat, kijk, daar hou ik van ;D
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 16:39:29 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 26 May 2012, 22:42:57 »
In de tussentijd, terwijl er eerst even een WD Austerity tussendoor is gebouwd (en zowaar bijna af is :P ;D), heb ik me georiënteerd op de tender van de 3300. De voetplaat hing me even de keel uit en aangezien het frame niet recht is kan ik daar ook niet verder mee. Dus, nu wat leuke onderdeeltjes besteld bij Philotrain, zoals lantaarn/sluitseinijzersijzers gebogen voor aan de achterzijde van de tender en lantaarnhouders ook voor de achterkant van de tender. Daarnaast staan er nog locvijzels van de HSM en lantaarns van Philotrain op het wensenlijstje, maar het is allemaal weer duur genoeg, dus dat is even doorgeschoven ;D

Ben benieuwd wanneer het binnen is, kan ik weer lekker prutsen!
Spoor 0 adept

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 26 May 2012, 23:14:24 »
Nounou, da's me het draadje wel :o
Boeiend om te lezen, foto's zijn wat schaars maar die er zijn zijn erg functioneel (y)
Kan ik een plaatsje op de voorste rij reserveren voor de rest van dit epos?

Groet,
Jan

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 26 May 2012, 23:34:21 »
Meer een soort documantaire die zicht uitsmeert over meerdere era's ;D Maarre, be my guest :)
Spoor 0 adept