Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:29:40
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Piko 1136 van AC naar DC door Ben
Vandaag om 09:35:14
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 09:34:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Inspirerend door janvanbemmel
Vandaag om 09:09:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 08:59:46
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 08:04:31
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:43:51
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Noordernet
Vandaag om 06:07:30
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 196853 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #240 Gepost op: 03 June 2012, 19:37:10 »
Ha Ivo,

Had nog een vraag aan je, ik zag op jouw foto van de 3300 dat je ook wat extra accesoires had aangebracht aan de achterkant van de tender. Heb je die op zicht geplaatst of heb je daarvoor de exacte plaatsen/maten? Ik bedoel dan de lantaarnijzers en de sluitseinijzers...

Alvast bedankt! Tom.
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #241 Gepost op: 03 June 2012, 21:37:49 »
Tom,

Moet het opzoeken, maar volgens mij heb ik een foto van de achterkant van de 3306 en heb ik me daarop gebaseerd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #242 Gepost op: 04 June 2012, 23:14:30 »
Ha Ivo,

Ik heb ook zo'n foto (en natuurlijk die van jou ;D), maar was gewoon benieuwd of je het op de exacte maten had gebaseerd :) Bedoel jij deze foto:


Bron: Utrechts Archief

Heb trouwens uitsluitsel over de veerpakketten van de tender (waar ik het een tijdje geleden al over had, die bij de kit zitten kloppen niet helemaal). Heb diverse site's bezocht, maar uiteindelijk bleek ook hier weer Markits de goede te hebben, maar in dit geval te hebben gehad. Door te weinig vraag is het artikel uit het assortiment en helaas niet meer leverbaar. Jammer, maar het is niet anders. Dan toch maar de meegeleverde veerpakketten gebruiken (wel lekker makkelijk ;D).
« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 17:07:32 door guest7823 »
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #243 Gepost op: 04 June 2012, 23:22:04 »
Anders maak je toch gewoon zelf veren? Het is echt niet moeilijk om styreenstrips van 0,25x0,75mm te stapelen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #244 Gepost op: 04 June 2012, 23:23:03 »
Tom = van nature lui :P
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #245 Gepost op: 04 June 2012, 23:31:28 »
Wat doen we Tom?
Gaan we weer met de 3300 verder
de mijne is na dit draadje ook weer in een bakje beland ;D
Groetjes jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #246 Gepost op: 04 June 2012, 23:45:27 »
Ha Jan,

Ja, doe alles door elkaar ;D Heb nu weer onderdelen binnen voor de tender, dus kan daarmee aan de slag. En wil binnenkort een chassis jig van Avonside kopen zodat ik zelf mijn eigen chassietjes kan maken (moet dit alleen nog overleggen met de baas :P). Daarna kan ik ook weer verder met die freaking voetplaat van de loc zodat dat ding eindelijk ook eens verder afgebouwd kan worden. Al met al genoeg te doen!

Maarre, welke bak bedoel je, toch niet de rommelbak?
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #247 Gepost op: 05 June 2012, 00:26:08 »
Tom = van nature lui :P

Ben ook erg lui. Maar bestellen van kleinseriefabrikanten is veeeel meer moeite dan zelf maken :P

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #248 Gepost op: 05 June 2012, 00:27:49 »
 ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #249 Gepost op: 05 June 2012, 16:22:37 »
Goed, vandaag nog even bezig geweest met de voetplaat en alles ook nog eens nagemeten met de schuifmaat. Wat blijkt nu, alle kits van DJH/Modelloco vertonen afwijkingen in afmetingen. Op zich zijn het best aardige kits en valt er heel wat van te maken, maar er mankeert altijd wel het 1 of ander aan. Dit is zo met de kit van de 3900 (lees daar het tender drama maar eens van) en de WD Austerity (waar nog veel meer mis mee is), maar blijkbaar dus ook met die van de 3300.

Zo is de tender scheef omdat het chassis, wat enkel maar 2 keer haaks hoeft gebogen te worden over de vooraangebrachte vouwlijnen, niet goed is, d.w.z. de uitsparingen voor de assen zitten op ongelijke hoogte. Zo kan je de tender zo recht bouwen als je maar wil, maar hij blijft dan toch scheef staan. Aanpassen dus. Daarnaast vertoont de loc dezelfde kuren. Aan alle kanten zijn de maten anders. En ook al zijn het maar 10'den van millimeters verschil, ik zie het (en erger me er groen en geel aan). Bij deze dan ook maar besloten er bij de loc niet meer op te letten, aangezien het bijna ondoenlijk is om alles zo te krijgen als ik het zou willen. De tender is nog even een ander verhaal, hier ga ik het chassis aanpassen zodat het ding recht staat en niet overhelt.

Dat brengt me op punt 2, het geklooi met de voetplaat en een vermeend scheef chassis van de loc. Het chassis is zo goed als recht op een paar 10'den van een millimeter na, maar de voetplaat heeft hier en daar een minimale afwijking. Dat komt doordat het 2 messing plaatjes zijn die op elkaar zijn gesoldeerd en waar het door de warmtewerking van het solderen achteraf toch is gaan trekken. Hierdoor zijn er (zeer) lichte krommingen onstaan die je bijna niet kan zien, maar die ik als purist natuurlijk ENORM uitvergroot zie. Desalniettemin is het handwerk en krijg ik het niet anders voor elkaar. Dat is dus niet anders. Samen met het chassis zorgt dat voor een lichte afwijking, maar het zijn ook hier weer 10'den van millimeters. Dat zorgt aan de voorkant voor een afwijking van 4 tiende millimeter verschil in hoogte van de voetplaat m.b.t. rechts en links. Met een beetje torderen is dat wel te minimaliseren. Aan de achterkant is de boel ook niet helemaal recht en daar is er zelfs 6 tiende millimeter verschil tussen rechts en links. Nou maakt het voor het zicht niet uit hoe het chassis er onder zit, als de voetplaat maar recht zit. Dus met een correctief dun stukje messing is dit ook weer op te lossen en zit de voetplaat toch recht. Nadat straks alle accesoires zijn geïnstalleerd zie je er niks meer van en is het gewoon een keurig locje.

Alles bij elkaar heeft het me doen besluiten dat de voetplaat af is en een tijdje terug heb ik Karst Drenth gevraagd of hij voor mij nieuwe wielkappen wil draaien. Omdat ik me er toen nog niet overheen kon zetten dat het niet zat zoals ik wilde is dit er niet van gekomen, maar nu ga ik het hem toch nog maar eens vragen. En eerlijk gezegd is de uitstraling nu al 10 keer beter als de witmetalen voetplaat. Soms is het zo'n ellende om A enorm goed te kunnen zien :P en B zo'n enorme mierenn*ker te zijn >:(. Maar goed, afbouwen dat ding en snel ook, ben er klaar mee...
« Laatst bewerkt op: 05 June 2012, 16:30:14 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #250 Gepost op: 05 June 2012, 21:36:41 »
Ik heb de foto nog steeds niet opgezocht.

Maar......... jij bent bijna rijp voor het ontwerpen van je eerste messing kit. En dan ook alle klinknagels.

Ik wil best een mooie -kloppende- kit van een 3300 in messing  (y)

Alle gekheid op een stokje: het is heel herkenbaar. Als je echt met een model bezig bent, dan ontdek je steeds meer wat ontbreekt. Uiteindelijk kun je vooral als de totaalindruk goed is, maar het beste het model afbouwen. De onvolkomenheden zie je alleen zelf of een collega kitbouwer / klinknagelteller.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #251 Gepost op: 05 June 2012, 21:44:29 »
nee sorteerbak ;D
voor elk projekt neem ik een huzarensalade bak waar ik alle onderdelen in bewaar
Ze zijn doorzichtig dus je ziet meteen welk rampenplan er in zit. ;D
En ze zijn stapelbaar.overigens idee afgekeken van Karst (al gebruikt hij kleinere bakjes)
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 05 June 2012, 21:48:08 door roadster36 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #252 Gepost op: 05 June 2012, 22:31:26 »
Ha Ivo,

Wat een ellende hè, niemand ziet het en het ziet er eigenlijk echt strak uit, maar omdat je het zelf weet wordt je er hoorndol van. En dan is het knopen doorhakken, zucht... ;D Enne, die kit zou Erwin toch gaan ontwerpen/maken?

Ha Jan, dat systeem heb ik ook. Ideaal om je zooi even lekker buiten het zicht te houden ;D En rampenplan is precies het goede woord hahaha (y)
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #253 Gepost op: 05 June 2012, 23:14:35 »
Nee, Erwin gaat voor de 3200. Dus dat wordt in spanning nog jaren wachten. Maar dan heb je iets moois. En ooit gaat Dido voor de 1600.

mvg,
Ivo

P.S., er zwerven hier ook bakjes en bakken rond met halfproducten  ;D ;D
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #254 Gepost op: 06 June 2012, 00:03:48 »
Het is allemaal mooi om een loc loodrecht te maken in alle hoeken, maar in het echt gaat dat nog wel eens anders. Als je langs de voetplaten van sommige echte locs kijkt, dan zijn ze vaak ook licht krom gebogen. Vroeger had je ook al van die types die soms minder voorzichtig met het speelgoed van de baas omgingen.
Door mensen die er vroeger werkten werd eens verteld hoe er dikke ijzeren ogen in diep beton zaten gegoten in de wagenwerkplaats. Waarvoor die dienden? Na een gevalletje ruig rangeren werd een wagen met de hoeken aan zo'n oog vastgebonden, en met veel geweld, hitte en hydraulische krikken werden frames weer recht gebogen. Hetzelfde gebeurde ook vaak met tenders. Ook locs lopen vaak kromme frames op na ongelukjes, die soms wel, soms niet gerepareerd worden. 

Dus Tomasso, jouw kromme voetplaat is geheel volgens voorbeeld (y)