Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Hasenwald
Vandaag om 14:04:42
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door stoombr38
Vandaag om 14:01:09
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:51:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 13:25:48
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 13:00:09
Rocrail terugstel tijd wissels door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:48:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:41:47
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
Artitec goederenwagen door Peter45
Vandaag om 12:14:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door PeterV
Vandaag om 12:04:40
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 10:43:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 198904 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #750 Gepost op: 25 March 2015, 23:42:21 »
Deze week een nieuwe aflevering van "dat overkomt mij niet" waarin we kijken naar de witmetalen ketel en vuurkist. Nadat ik de stripjes op de voetplaat had gesoldeerd (wat nu overigens supersnel en goed ging), ben ik begonnen aan de handrails. Echter, ik ben snipverkouden en had de hele tijd een loopneus. Geen probleem, ff m'n neus ophalen en gaan met die banaan. Maar, midden tijdens het solderen krijg ik ineens een enorme niesexplosie. Wat gebeurt er in 1 nies; de hete soldeerbout knalt 2 keer tegen de ketel en vuurkist en laat daar 2 lelijke plekken in achter en terwijl ik nies vliegen de handrailhouders alle kanten op. Die handrailhouders heb ik allemaal weer terug gevonden, maar de ketel is een groter probleem. Dat wordt plamuren en schuren. Bah, het ging ook eigenlijk te goed allemaal. Er is verder niks mis met de afmetingen en detaillering van het ding, dus ik hoef niet zo nodig een messing fabrikaat, alleen het is wel weer balen en vertraging, terwijl het juist zo lekker ging. Ondertussen ga ik DJH ook maar eens aanschrijven of ze nog een ketel hebben liggen. Gloeiende gloeiende... Het komt allemaal wel weer goed, dat is het niet, maar het had nu ook gewoon klaar kunnen zijn. Dus een tip, niet dit soort fratsen gaan uitvoeren als je niet fit bent...
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #751 Gepost op: 26 March 2015, 01:14:55 »
Andere tip, als je bij een enkele aanraking al vervorming hebt, staat je bout echt veel te heet. Met witmetaal kan je plamuren overigens. Wel de temp van je bout lager zetten. Of een simpele bout met dimmer nemen. Geen idee wat je nu gebruikt.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #752 Gepost op: 13 May 2015, 23:54:01 »
Vandaag de ketel maar eens gesolmuurd. Beetje witmetaalsoldeer op de lelijke plek en daarna met een fijn schuurpapiertje de boel weer mooi rond gemaakt. Toen ik toch bezig was heb ik de rest van de handrailhouders er ook in gesoldeerd. Deze keer ervoor gezorgd dat ze veel meer ruimte hadden door de gaatjes wat verder op te ruimen. De handrailhouders voorvertind en daarna met witmetaalsoldeer vastgezet. Hèhè, dat is ook weer gebeurd.

Nog even naar het vooraanzicht van de ketel gekeken, die was op de één of andere manier niet helemaal rond, dus ik ben met een tangetje in de weer geweest en heb de ketel aan de voorkant weer helemaal rond gemaakt. Dit heb ik gedaan door het tangetje in de voorkant van de ketel te stoppen en daarna de bek te openen. Door wat druk te zetten werd de ketel daardoor in plaats van ovaal weer rond. Fijn toch dat witmetaal. Het was wel even een precisie werkje, maar het is helemaal goed gekomen. Voor de gein vast de rookkastdeur er op gezet en ook ff losjes wat andere onderdelen er op gezet. Nu nog ff de gaatjes in de knietjes wat uitboren, zodat daar straks de leidinkjes mooi ingezet kunnen worden. Daarna kunnen de rest van de appendages aangebracht worden. Wie weet wordt het nog eens wat:

Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #753 Gepost op: 14 May 2015, 11:40:47 »
Ziet er prachtig uit , al dat werk begint z'n vruchten af te werpen  (y) (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #754 Gepost op: 14 May 2015, 14:02:39 »
Thanx Ronald!
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #755 Gepost op: 14 May 2015, 14:49:30 »
 (y) (y)
Mooi hoor!

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #756 Gepost op: 14 May 2015, 15:51:25 »
Jaja Leen, dat hele verhaal is bij jou min of meer begonnen :D En nu ben ik blij dat ik doorgezet heb!
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #757 Gepost op: 14 May 2015, 16:36:38 »
Ja, en hij wordt veel mooier dan je toen kon bedenken.

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #758 Gepost op: 14 May 2015, 17:04:07 »
Dat verschil met die wielkasten is zo ontzettend groot:







En die ronde raampjes zijn toch ook wel leuk...
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #759 Gepost op: 14 May 2015, 17:27:20 »
Ga je er ook nog mooiere wielen onder zetten ? (of heb ik daar over heen gelezen ?)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #760 Gepost op: 14 May 2015, 18:36:58 »
Die heb ik al, juiste diameter, exacte aantal spaken (originele DJH's zijn te klein en hebben te weinig spaken) en wat ik ook fijn vind is dat ze aan beide zijden geïsoleerd zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #761 Gepost op: 18 May 2015, 00:21:23 »
Zeau, volgens mij heb ik nu alle messing delen wel op de kap van de loc bevestigd. Net de hele avond met de veurverwarmert bezig geweest, die moest op poten komen te staan, aangezien deze boven de wielkast geplaatst wordt. Leuk allemaal, maar daardoor moesten er wel een paar steunen gemaakt worden. Dat lijkt heel makkelijk en dat is het waarschijnlijk ook, behalve als je Tom Bouwman heet, dan duurt zoiets echt een hele avond. Ook het positioneren van de voorverwarmer was nog een probleem, aangezien de pootjes bij de Philotrain voorverwarmer dichter bij elkaar zitten dan de echte. Nou ja, helaas heeft Philotrain maar 1 uitvoering, dus daar zullen we het mee moeten doen. Als je het niet weet zal je het nooit zien. Hoe ziet het geheel er dan uit? Nou zo:





Nu kan alle witmetalen zooi aan de voetplaat gesoldeerd worden.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2015, 19:06:47 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #762 Gepost op: 18 May 2015, 17:05:25 »
Zet je er toch even nieuwe pootjes onder (oeps , wat zeg ik nou weer  ;D)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #763 Gepost op: 18 May 2015, 19:00:54 »
Haha, weer een avond prutsen. Nou, wie weet, want ik ben nog niet helemaal tevreden over die veurverwarmert. Ondertussen de voedingspomp maar ff gemonteerd en dit is het eerste onderdeel waarbij ik echt de vruchten van mijn werk zie, het ding hangt standaard namelijk te hoog. Ik vond het in beginsel nogal raar, maar later dacht ik, dat komt natuurlijk doordat de wielkasten veel hoger en breder waren. Nu de wielkasten lager zijn, kan de pomp ook een stukje zakken. Zo klopt het plaatje ook weer. Nu dus nog op de verkeerde plek, maar straks wat lager:



Het gekke ding klopt overigens niet met de echte van de 3300, er ontbreekt een stukje aan de onderkant. Ook bij de Philotrain is dit niet terug te vinden. Dat wordt dus ff zelf maken. Nou ja, moest er toch nog ff mee aan de gang...
« Laatst bewerkt op: 18 May 2015, 19:04:00 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #764 Gepost op: 26 May 2015, 22:38:49 »
Vanavond de hele avond bezig geweest met niks. Heb namelijk de voedingspomp er af gehaald om het ding op de juiste plaats te krijgen. Nu ik echter de foto zie hangt hij eigenlijk best aardig. Het nadeel was echter dat de boel te strak tegen de ketel hing, waardoor de handrails er niet meer tussen paste. Dus er moest een stukje tussen. Dat inmiddels gedaan, maar het ding hangt nu weer te laag, grmbl.... Bij nader onderzoek bleek ook dat de pomp wel aardig klopt, met de nadruk op wel aardig, maar dat de verhoudingen niet helemaal goed zijn. Toch maar eens kijken naar zo'n Philo pomp. Aan de andere kant wil ik het ding graag af hebben, het moet toch ooit eens gaan gebeuren. Maar ja, het heikele punt is natuurlijk dat ik het nu weet. Tsja, en als ik het weet dan kan ik eigenlijk niet meer terug... Dusch, kijken naar die andere pomp en of ik dat ding fatsoenlijk kan monteren...
« Laatst bewerkt op: 26 May 2015, 22:41:49 door Tomasso »
Spoor 0 adept