Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC door henk
Vandaag om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17258 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #45 Gepost op: 16 February 2010, 23:04:59 »
Ik weet ook niet hoe het zit met het Belgische beveiligingssysteem zit.
Wel is er sprake van een sterk verouderd systeem, dus dat zou wel eens kunnen.

Zo spreken wel diverse bronnen dat wel een van de machinisten een rood sein zou hebben genegeerd.
Maar ik wacht liever het officiele onderzoek af.
Vandaar deze vraag.
Uit dat onderzoek kan van alles komen, en zelfs een communicatiefout kan dan niet uitgesloten worden denk ik.

Jos.
Dat zal net zoals in Nederland zijn, een wissel meld na het omlopen altijd of het zich in de eindstand bevind en welke eindstand dat is.
Zolang dat niet gebeurt is, zal de rijweg niet vrijkomen, en de Mcn dus geen veilig sein krijgen.

transmission

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #46 Gepost op: 16 February 2010, 23:45:27 »
Het is een dramatische ramp.
Ik wens de slachtoffers en hun familie mijn medeleven.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #47 Gepost op: 17 February 2010, 17:06:56 »
Dat zal net zoals in Nederland zijn, een wissel meld na het omlopen altijd of het zich in de eindstand bevind en welke eindstand dat is.
Zolang dat niet gebeurt is, zal de rijweg niet vrijkomen, en de Mcn dus geen veilig sein krijgen.

Het blijft allemaal speculaas eten.
Een wissel in de eindstand meldt zich inderdaad.
Maar of de rijweg vrijkomt? Er waren daar werkzaamheben, 1 verkeerd geplaatste strop in een beveiligingskast kan tot rampzalige gevolgen leiden.
Laten we de uitkomst van het onderzoek maar afwachten (verhoor machinist, treindienstleider, onderzoek installaties, onderzoek logboeken) voordat er ook maar iemand naar een machinist wijst.
De vakbond in Belgie werkt in alle hevigheid mee aan het beeld dat, zonder enige vorm van bewijs, al een machinst schuldig wordt verklaard

En Thom, een sein is altijd veilig, of het sein nu rood, geel of groen toont.
Anders kun je en mag je er niet op vertrouwen.
Rood = stop
Geel = voorbijrijden toegestaan en rekenen op stoptonend sein
Groen = Voorbijrijden toegestaan
Oftewel, het sein is in de stand STOP of uit de stand STOP.

Henk B

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #48 Gepost op: 17 February 2010, 21:37:06 »
Uiteraard, maar je begrijpt wat ik bedoel met en veilig sein, en vele anders spoormensen ook...  ;)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #49 Gepost op: 17 February 2010, 22:32:36 »
Een stopsein op rood betekent in Belgie dat het voorgaande sein groen geel gaat vertonen, enkel geel geld niet in het blokstelsel, in stations is dit wel een geel vertoon, daar dit niet in het blokstelsel opgenomen is, de betekenis blijft het zelfde , rekenen op rood.
Het feit det Belgie achterop hinkt met de seingeving komt gewoon door het prestiege project, Belgie zou en moest ook een hoge snelheids trein hebben zoals de TGV, nu Thalys en Eurostar.
Vele banen zijn inmiddels geschrapt, onderhoud van locomotieven is verminderd, controle van het net word ook nog maar halvelings uitgevoerd, dit alles ten bate van het HST project, in Brussel zuid staat een voledige HST te verkommeren, deze werd aangekocht voor onderdelen, deze heeft nog geen meter in dienstverband gereden.
Waar men moet over versteld staan, dat is dank zij de machinisten dit niet meer voorvalt, ergens logisch dat ze er een stakings dag op nahouden door het jammerlijk overlijden van hun collega.
Matheus.
Hoop nu maar dat ik de staats veiligheid niet op mijn dak krijg door dit te schrijven, in Belgie weet je nooit.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #50 Gepost op: 18 February 2010, 02:56:44 »
Ik dacht dat er een lijn door de Ardennen is met ERMT niveau 2. Die lijn zou ook voorzien zijn van een hoger voltage op de bovenleiding.

groeten Alexander

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #51 Gepost op: 18 February 2010, 13:34:59 »
Ik denk dat jij doelt op Athus Meuse lijn. Die heeft 25Kv bovenleiding maar geen ERTMS.
vr gr. Mark7758

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #52 Gepost op: 18 February 2010, 13:53:05 »

De treinbestuurder die het overleefde is door een rood sein gereden , maar heeft, nadat hij een nood-remming maakte , zich verwijdert uit de bestuurderspost en is in het rijtuig gelopen.

Beide treinbestuurders waren jonge dertigers , de overleden treinbestuurder had 8 jaar dienst, de treinbestuurder die het ongeval overleefde had 1 jaar dienst.
Er word op teletekst gemeld dat de bestuurder heeft verklaard gewoon een veilig sein te hebben gehad

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #53 Gepost op: 18 February 2010, 14:20:50 »
Op nu.nl staat dat hij het sein van 'oranje' zag overgaan op groen.
Hij schijnt inmiddels meermaals ondervraagd te zijn.

Verondersteld dat het sein inderdaad op groen stond, dan is er mogelijkerwijs een heel groot probleem met de veiligheid op het spoor in België.

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #54 Gepost op: 18 February 2010, 14:26:51 »
Waar ik al eerder aan zat te denken.
Zie een paar berichtjes terug.
Als dat werkelijk zo is dat beide seinen groen toonden, dan moeten de belgen zich eens serieus zorgen gaan maken.
Zal echt spijtig zijn als dit ook uit het onderzoek gaat voorkomen.

Maar ik denk eigenlijk meer aan de wissel.
Als deze blokkeerde, en hierdoor geen terugmelding gaf.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #55 Gepost op: 18 February 2010, 14:40:50 »
Is al een keer eerder gebeurd, meen me nog een ongeluk te herinneren waarbij een trein in een station achterop een andere trein reed, omdat men bij werkzaamheden de draadjes had verwisseld en het sein groen toonde ipv rood.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #56 Gepost op: 18 February 2010, 14:48:37 »
Is al een keer eerder gebeurd, meen me nog een ongeluk te herinneren waarbij een trein in een station achterop een andere trein reed, omdat men bij werkzaamheden de draadjes had verwisseld en het sein groen toonde ipv rood.
Bijna, in dat voorbeeld waren de seinen verplaatst, maar de 'potjes' nog niet of verkeerd, waardoor de voorste trein een sectie was binnengereden en dat niet werd gedetecteerd. Gevolg was dus een zware botsing, waarbij het veel geluk was dat de achteropkomende trein (met stuurstand voor) leeg was en de voorste trein met loc achterop stond. Was het anderom geweest, dan waren ook hier veel slachtoffers gevallen.

Volgens mij wordt ene technisch probleem ook nog niet uitgesloten bij het zware ongeval in Mons van november vorig jaar, waarbij een IC-stel volledig werd vernield en het wederom een geluk bij ene ongeluk was dat die trein zo goed als leeg was op dat moment.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #57 Gepost op: 18 February 2010, 16:02:16 »
Op nu.nl staat dat hij het sein van 'oranje' zag overgaan op groen.
Heeft de verslaggever het woord "oranje" hier ingevoegd, of heeft de machinist dat woord zelf gebruikt?
In het laatste geval moeten we ons serieus zorgen gaan maken over de opleiding van de machinisten.
De juiste kleurbenaming is geel, ook in België.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #58 Gepost op: 18 February 2010, 16:16:56 »
Volgens het laatste radionieuwsbericht in België is de overlevende machinist van de ongevalstrein nog niet verhoord door het parket (d.w.z. door de gerechtelijke instanties). De speculaties over de oorzaak van het ongeval berusten voorlopig op hetgeen de kranten melden. Zolang er geen officiële verklaringen zijn van de gerechtelijke instanties blijft alles puur speculatie en worden er discussies gevoerd zonder dat men echt over de situatie ter plaatse of zelfs maar de situatie in België kan oordelen.

MVG

Casper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #59 Gepost op: 18 February 2010, 16:20:33 »
Klaas, ik gok erop dat de journalist dat ervan gemaakt heeft.
In de Spits en Metro van afgelopen dagen stonden ook van die "mooie" uitleggen.
Zo werd er melding gemaakt dat een van de treinen door een rood stoplicht gereden was.
Verder werd het beveiligingssysteem uitgelegd waarbij het erop neer kwam dat de borstel onder de trein een belletje gaf naar de conducteur die daar vervolgens op moest reageren.
Zegt meer over de kennis van journalisten dan over het opleidingsniveau van machinisten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric