Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 20:27:47
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17601 keer)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #30 Gepost op: 16 February 2010, 12:40:55 »
Geluk bij een ongeluk blijft toch wel dat t nu vakantie is in Belgie en er dus minder mensen in de treinen zaten. Desondanks is elke dode en gewonde er eentje te veel.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #31 Gepost op: 16 February 2010, 12:47:00 »
Ik zag in het Journaal dat het Belgische veiligheidssysteem inderdaad niet voorziet in een ingreep bij door rood rijden. Dan hebben ze bij de Belgische spoorwegen nog heel wat werk voor de boeg. In Nederland is de invoering van ATB in een stroomversnelling geraakt door het ongeluk bij Harmelen in 1962. We zijn nu bijna 50 jaar verder en die klus is nog steeds niet helemaal klaar.

Ik begrijp inmiddels dat er in België al wel een begin is gemaakt met de installatie van een beveiligingssysteem vergelijkbaar met ATB en dat dit op het betreffende baanvak al aanwezig is. Of het al operationeel is en of beide treinen beschikken over de bijbehorende apparatuur werd me niet duidelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #32 Gepost op: 16 February 2010, 13:31:50 »
Ja Marc, het probleem is alleen dat de Thalys wel langs Halle moet. Hoewel België een relatief dicht spoorwegnet heeft zijn er nauwelijks mogelijkheden om dit punt te omzeilen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #33 Gepost op: 16 February 2010, 13:40:39 »
Bovendien wordt er vandaag door spoorwegpersoneel in België (en dan met name Wallonië) gestaakt.
Meer daarover (en ook een hartverscheurend interview met de ouders van de omgekomen machinist) vind je hier:
http://www.hln.be/hln/nl/6296/Trein-negeert-rood-licht-bij-tragedie-in-Halle/index.dhtml

mvg,
Gert

Kris Henderikx

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #34 Gepost op: 16 February 2010, 13:56:30 »
Ja Marc, het probleem is alleen dat de Thalys wel langs Halle moet. Hoewel België een relatief dicht spoorwegnet heeft zijn er nauwelijks mogelijkheden om dit punt te omzeilen.

en via Gent & Kortrijk naar Rijsel  ::)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #35 Gepost op: 16 February 2010, 14:11:15 »
en via Gent & Kortrijk naar Rijsel  ::)
Dat is misschien technisch wel mogelijk. Maar daar zit een richtingwissel in Gent in, en verder vraag ik me af of er in Rijssel (Lille) een mogelijkheid is om van het oude spoor op de HSL te komen. Op de NMBS netkaart kan ik dat niet zien.
Zal in ieder geval een aanzienlijke vertraging opleveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #36 Gepost op: 16 February 2010, 15:01:13 »
We gaan het hier alleen nog over het ongeluk hebben, niet over hoe vervelend/lastig/whatever het is om om te moeten reizen.
Daarvoor opent iemand maar een draadje in ditjes&datjes...
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 15:06:36 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #37 Gepost op: 16 February 2010, 16:05:42 »
Een Belgische Reporter wist te vertellen dat er aan het spoor gewerkt wordt ter plaatse van het ongeval.
Ook werd aangegeven dat de treinen daar in beide richtingen een stuk over 1 en het zelfde spoor moeten rijden i.v.m. de werkzaamheden.
Verder heeft men vorig jaar officieel ingestemd met een beveiligingssysteem genaamd TLB.
Echter zijn momenteel ongeveer 25 procent van de spoorwegen in België en slechts enkele procenten van de treinen daarmee uitgerust.

Wat hiervan direct heeft bijgedragen aan het ongeluk word nog onderzocht.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #38 Gepost op: 16 February 2010, 16:16:32 »
Nieuws over het ongeluk dan maar weer:
- "Zwarte dozen" zijn gevonden: link > De Morgen
- Machinist van de Leuvense trein heeft het overleefd en wordt gehoord: link > De Morgen
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #39 Gepost op: 16 February 2010, 16:41:45 »
http://www.youtube.com/watch?v=fC8uo3fTOcY

Vond dit filmpje op youtube is een trieste foto reportage van het ongeluk,
maar ondanks dat toch wel weer een mooie en een respecte reportage

groeten klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #40 Gepost op: 16 February 2010, 18:31:05 »
Had effe een ingeving.

En wat als geen van de machinisten een rood sein heeft genegeerd?
En de bewuste wissel waarop de trein zich zijdelinks in de andere trein boorde niet in de rechte stand is teruggesprongen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #41 Gepost op: 16 February 2010, 18:35:12 »
Dat zou kunnen, maar zou dat dan niet gemeld moeten zijn d.m.v. een controlesysteem?
En had dat systeem dan niet moeten voorkomen dat het sein op groen kon staan?
Voor de goede orde: ik heb geen verstand van het Belgische beveiligingssysteem, dus misschien kan wat ik hierboven beschrijf in België helemaal niet.

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #42 Gepost op: 16 February 2010, 18:41:36 »
Ik weet ook niet hoe het zit met het Belgische beveiligingssysteem zit.
Wel is er sprake van een sterk verouderd systeem, dus dat zou wel eens kunnen.

Zo spreken wel diverse bronnen dat wel een van de machinisten een rood sein zou hebben genegeerd.
Maar ik wacht liever het officiele onderzoek af.
Vandaar deze vraag.
Uit dat onderzoek kan van alles komen, en zelfs een communicatiefout kan dan niet uitgesloten worden denk ik.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #43 Gepost op: 16 February 2010, 19:34:03 »
Onze ATB grijpt ook niet in bij rood, maar bewaakt alleen dat er (licht maar wel voortdurend) geremd wordt bij passage van geel. Ook hier kunnen dit soort grappen dingen dus gebeuren, gelukkig gaat het heel erg vaak gewoon goed doordat er meer mensen scherp opletten. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat hebben we vandaag weer gezien.
Jammer, sinds een jaar hebben we de aanvulling vv, en waar de bekende gele platen langs het spoor liggen kom je echt niet door rood.
Het memor in belgie heeft helaas alleen maar een kwiteer functie, maar ik denk dat er buiten dat er nog veel meer aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 19:36:15 door johnny-VIRM »

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #44 Gepost op: 16 February 2010, 21:05:59 »
Laatste stand van zaken , 18 doden en 161 gewonden waarvan 10 zwaargewonden , vannacht worden  de niet of nauwelijks beschadigde rijtuigen weggesleept , morgen gaan ze dan de totaal verhakkelde stellen uit mekaar trekken, mogelijk liggen er nog mensen onder.

De treinbestuurder die het overleefde is door een rood sein gereden , maar heeft, nadat hij een nood-remming maakte , zich verwijdert uit de bestuurderspost en is in het rijtuig gelopen.

Beide treinbestuurders waren jonge dertigers , de overleden treinbestuurder had 8 jaar dienst, de treinbestuurder die het ongeval overleefde had 1 jaar dienst.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 21:12:55 door erwin janssens »