Ik weet ook niet hoe het zit met het Belgische beveiligingssysteem zit.Wel is er sprake van een sterk verouderd systeem, dus dat zou wel eens kunnen.Zo spreken wel diverse bronnen dat wel een van de machinisten een rood sein zou hebben genegeerd.Maar ik wacht liever het officiele onderzoek af.Vandaar deze vraag.Uit dat onderzoek kan van alles komen, en zelfs een communicatiefout kan dan niet uitgesloten worden denk ik.Jos.
Dat zal net zoals in Nederland zijn, een wissel meld na het omlopen altijd of het zich in de eindstand bevind en welke eindstand dat is.Zolang dat niet gebeurt is, zal de rijweg niet vrijkomen, en de Mcn dus geen veilig sein krijgen.
De treinbestuurder die het overleefde is door een rood sein gereden , maar heeft, nadat hij een nood-remming maakte , zich verwijdert uit de bestuurderspost en is in het rijtuig gelopen.Beide treinbestuurders waren jonge dertigers , de overleden treinbestuurder had 8 jaar dienst, de treinbestuurder die het ongeval overleefde had 1 jaar dienst.
Is al een keer eerder gebeurd, meen me nog een ongeluk te herinneren waarbij een trein in een station achterop een andere trein reed, omdat men bij werkzaamheden de draadjes had verwisseld en het sein groen toonde ipv rood.
Op nu.nl staat dat hij het sein van 'oranje' zag overgaan op groen.